Gå til innhold

Vaskemaskin død. Verdt å kontakte reparatør?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! 

Vaskemaskinen vår sluttet helt plutselig å fungere. I går var alt normalt, i dag er den død. Det er ingen reaksjon, displayet er svart, døra går ikke opp.

En Miele-maskin. den er ca 9 år gammel, så vi kan ikke reklamere på garantien.

ifølge Forbrukertådets nettsider koster det minimum 1600 kr for å få en Miele-reparatør til å komme og se. Dersom de finner feil og skal utbedre/skifte deler, er prisen ca 2800. Selvsagt oppdaget vi dette nå, når servicelinjen er stengt. Med små barn i huset tårner vasken seg raskt opp....

Hva ville dere gjort? Kjøpt ny maskin med en gang? Eller høres dette ut som noe som er lett å fikse, og vi bør gamble på å tilkalle reparatør? Kjenner jeg er lite lysten på å punge ut 1600 til reparatør pluss kjøpe ny maskin......

Anonymkode: a0a9f...650

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjøpt ny. Du får mange gode for under 4000kr. 

 

Anonymkode: ae2d0...5d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en såpass gammel maskin tror jeg nok bare jeg hadde kjøpt ny.... Hvor lang tid vil det gå før noe nytt dukker opp lissom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp ny. Det er ikke verdt å kaste penger etter reperatør for en ni år gammel maskin, med mindre den maskinen kostet mer enn 10 000 kroner ny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En Miele vaskemaskin koster vanligvis underkant 20 tusen kroner, og skal holde mye lengre enn 9 år. Jeg ville ringt Miele og sjekket hva de sier. Mulig de fikser det på "goodwill". Forrige Miele maskinen vår holdt i 16 år med hardt bruk og flytting uten sikring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gangene vi har trengt å reparere husholdningsmaskiner, har reparatøren sjekket hva som er feil og fortalt om det lønner seg å fikse eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, har du kontrollert at støpselet sitter i kontakten?

Endret av Arabella
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miele har bare 2 års garanti, ifølge nettsiden deres. Vi kjøpte en relativt billig modell, utstillingsmodell mener jeg å huske, for ca 6000 kr. 

Blir ny maskin, da. Takker for svar! :)

 

Anonymkode: a0a9f...650

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Arabella skrev:

Har du kontrollert at støpselet sitter i kontakten?

Jepp, og sjekket med mobillader for å se at det ikke er strømmen/støpselet som er gåen(t). Sjekket sikringer etc. Lurer bare på hvordan jeg skal få brutt opp døra for å få ut klærne der inne. Funker ikke å bare holde inn døråpneknappen lenge, som det vanligvis gjør...

Anonymkode: a0a9f...650

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye billigere å levere maskina inn til reparasjon hos firmaet enn å tilkalle reparatør hjem. Full timepris for kjøretid pluss kjøregodtgjørelse! Og det er bare for første konsultasjon, kanskje må maskina uansett transporteres til verkstedet og retur. Tusenlappene renner fort slik. I stedet ordner du nesten gratis transport selv og betaler kun for selve reparasjonen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei! 

Vaskemaskinen vår sluttet helt plutselig å fungere. I går var alt normalt, i dag er den død. Det er ingen reaksjon, displayet er svart, døra går ikke opp.

En Miele-maskin. den er ca 9 år gammel, så vi kan ikke reklamere på garantien.

ifølge Forbrukertådets nettsider koster det minimum 1600 kr for å få en Miele-reparatør til å komme og se. Dersom de finner feil og skal utbedre/skifte deler, er prisen ca 2800. Selvsagt oppdaget vi dette nå, når servicelinjen er stengt. Med små barn i huset tårner vasken seg raskt opp....

Hva ville dere gjort? Kjøpt ny maskin med en gang? Eller høres dette ut som noe som er lett å fikse, og vi bør gamble på å tilkalle reparatør? Kjenner jeg er lite lysten på å punge ut 1600 til reparatør pluss kjøpe ny maskin......

Anonymkode: a0a9f...650

Du venter og forhører deg med reperatør om hvordan problemet kan avhjelpes. Noen ganger er ting enkle å fikse selv. Her kan det cære en sikring på maskinen som er gåen. For du har vel undersøkt at sikringen i sikringsskapet til selve maskinen ikke er gåen? 

Har du nok penger, liten tid så kjøper du ny maskin i morgen og legger den andre ut på gis bort på finn. Da blir nok noen glade for å få. 

Anonymkode: d842f...a79

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Miele har bare 2 års garanti, ifølge nettsiden deres. Vi kjøpte en relativt billig modell, utstillingsmodell mener jeg å huske, for ca 6000 kr. 

Blir ny maskin, da. Takker for svar! :)

 

Anonymkode: a0a9f...650

To års garanti og fem års reklamasjon på fabrikkfeil ol fordi en vaskemaskin er ment å skulle vare vesentlig lengre enn to år. Les forbrukerkjøpsloven. 

Anonymkode: d842f...a79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jepp, og sjekket med mobillader for å se at det ikke er strømmen/støpselet som er gåen(t). Sjekket sikringer etc. Lurer bare på hvordan jeg skal få brutt opp døra for å få ut klærne der inne. Funker ikke å bare holde inn døråpneknappen lenge, som det vanligvis gjør...

Anonymkode: a0a9f...650

Hva med å lese feilsøking i bruksanvisningen? :vetikke:

Anonymkode: d842f...a79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke kan reparere den selv, så er det økonomisk sett er det lureste å kjøpe en ny vaskemaskin.

Den billigste på Elkjøp koster rett over 2198 kroner, og den har 5 års reklamasjonsrett, noe som i de fleste tilfeller gir deg like gode rettigheter som garanti. I praksis får du ny om den slutter å virke innen 5 år med mindre du beviselig har misbrukt den.

Hvis du bryr deg om miljøet burde du derimot få reparert den gamle. Sannsynligvis er det bare en sikring eller noe som har røket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Siden du sier døra ikke vil opp så er den nok antageligvis også full av vann? Løsne avløpsslangen og legg den helt flatt på gulvet og la vannet renne ut av maskina. Hvis det er problemet så skal du få åpnet den igjen. Mange maskiner er tilsynelatende døde, og låser ei heller opp, hvis de ikke klarer å pumpe ut vannet. Etterpå kan du åpne serviceluken og se om det er noen tette filter eller noe som har kilt seg i avløpspumpen. Siden alternativet er ny maskin så skader det jo ikke å prøve litt selv, i verste fall må du uansett kjøpe ny maskin eller betale for reparasjon.

Mvh hobbyreperatør som har tømt mang en "død" maskin for vann og løsnet fastkilte sokker, knapper og diverse rart og etterpå startet dem uten problem..

Anonymkode: a788c...7b5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv det ab over her skriver. Vi gjør det sikkert engang årlig hos oss. Hundehår, lange hår, strikk og spenner, vi finner mye rart inni der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...