Gå til innhold

Tannlege, bedøvelse virker ikke.. Råd?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest N-Nøff
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva med god gammaldags gass? (Lystgass...?) brukes jo på føden enda :) 

Anonymkode: 9653c...ce6

Hjelper ikke mot smerte. 

Jeg hadde fått traumer skulle jeg boret bare med lystgass! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, Neinøff skrev:

Hjelper ikke mot smerte. 

Jeg hadde fått traumer skulle jeg boret bare med lystgass! 

Du får ikke traumer av å puste inn lystgass. Jeg får det selv når jeg skal borre. Men man får alltid bedøvelse rundt tannen man skal borre i i tillegg.  

Lystgass får du via en nesemaske som ligger over nesa under hele behandlingen som du puster inn kontinuerlig. Du blir bare litt tung i kroppen, kiler litt i huden og lydene blir rare(som å høre lydene i en tunell) og tida blir rar.  Når du er ferdig får du oksygen og så er du normal igjen. 

Anonymkode: 5a3d2...7e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt kraftig tannlegeskrekk, og forsåvidt andre typer skrekker og for meg har eneste løsning vært å ta vival. Må ta det før jeg blir skikkelig redd, altså sånn at den virker FØR jeg får panikk, og da virker de helt fint. Tar jeg ingenting kan du like godt gi meg 10 sprøyter med vann.

Jeg ble forklart at det er fordi at når jeg er redd er det så mye adrenalin i omløp at bedøvelsen "vannes ut" fortere i blodet fordi det pumpes så fort rundt, og jeg er altfor "på" til at det virker. Det er jo noe adrenalin i tannlegebedøvelse også, så det gjør jo ikke saken enklere sånn sett, altså skrekkmessig.

Uansett, jeg har hatt noen perioder der jeg har vært mye til tannlegen der det går uten etterhvert - skrekken er egentlig borte, jeg er egentlig mest redd for å være "fastlåst" i stolen til de er ferdige... Man kan jo ikke gå midt i en fylling om man må på do/spy/vil hjem eller noe (jeg har magetrøbbel, som du kanskje skjønner). Så ja, om han har tannlegeskrekk vil jeg si det finnes håp! 

Jeg var der at jeg lå på gulvet og hylskrek fordi jeg var så redd for å ta bilde eller bare at tannlegen skulle se i munnen, og endte til slutt med å måtte gjøre masse i narkose (anbefaler det ikke, har måttet gjøre alt sammen om igjen i etterkant pga slurv og de trakk en tann uten å gi beskjed). Men, å gå mye til tannlegen, med litt vival innabords, ble løsningen! Og finne en snill tannlege selvsagt :-) 

Anonymkode: 7c5b1...91c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...