Gå til innhold

Er det mulig å ha en vinterbil og en sommerbil?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Altså jeg har en liten corolla og en hilux. Hiluxen fungerer knall på vinteren, men har større kostnader ved pendling etc. Så jeg tenkte at det vile være bedre å kjøre corolla på sommeren. Er det mulig uten å måtte betale dobbel vegavgift? Altså ta skiltene på den ene og hente til den andre. Betaler jo ikke en sum i året lengre, men bare på trekk. 

Anonymkode: 9daee...735

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror nok du må ha to sett skilter og betale for to.

Anonymkode: a9004...ac4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Altså jeg har en liten corolla og en hilux. Hiluxen fungerer knall på vinteren, men har større kostnader ved pendling etc. Så jeg tenkte at det vile være bedre å kjøre corolla på sommeren. Er det mulig uten å måtte betale dobbel vegavgift? Altså ta skiltene på den ene og hente til den andre. Betaler jo ikke en sum i året lengre, men bare på trekk. 

Anonymkode: 9daee...735

Nei, det du ønsker lar seg ikke gjøre. Skiltene er knyttet til "sin" bil for alltid. Skulle du f.eks kondemnere en av de, vil ikke akkurat dét skiltnummeret bli tilgjengelig noen gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, tdm900 skrev:

Nei, det du ønsker lar seg ikke gjøre. Skiltene er knyttet til "sin" bil for alltid. Skulle du f.eks kondemnere en av de, vil ikke akkurat dét skiltnummeret bli tilgjengelig noen gang.

Men det er mulig å levere skiltene til biltilsynet og hente igjen, uten å måtte betale 1 års vegavgift? Og samt stoppe betalingen på den man leverer for?

Anonymkode: 9daee...735

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det er mulig å levere skiltene til biltilsynet og hente igjen, uten å måtte betale 1 års vegavgift? Og samt stoppe betalingen på den man leverer for?

Anonymkode: 9daee...735

Nå betales årsavgiften gjennom forsikringen, så hvordan det vil bli aner jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, tdm900 skrev:

Nå betales årsavgiften gjennom forsikringen, så hvordan det vil bli aner jeg ikke.

Man betaler bare trafikkforsikringsavgift for de mnd man har skilter (og da forsikring) på bilen. Dersom man selger bilen eller vraker den vil man slippe å betale etter det selv om man ikke har betalt for et helt år.

Anonymkode: 97132...e49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med forbehold om at det kan ha kommet nye regler: Ja, dette er mulig. Men du må fysisk levere skiltene for bilen som ikke er i bruk til biltilsynet. Du får altså to turer dit i året, for å levere skiltene for én bil og hente skiltene for den andre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett om du klarer å betale bare halv årsavgift osv, så vil det aldri lønne seg å ha to biler hvor den ene bare står parkert. Du har verditapet på to biler pluss at du har to biler som må vedlikeholdes. Biler ruster og forfaller selv om de ikke er i bruk, så den parkerte bilen er ikke "gratis".

Om du selger corollaen og hiluxen bruker mer drivstoff enn nødvendig så vil det likevel etter all sannsynlighet lønne seg.

Anonymkode: a4c01...119

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selg de bilene og kjøp en Land Cruiser. Fungerer like fint til sommer som vinter og høsten med! 

Anonymkode: 39632...2fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Corolla funker nok knall på vinteren også?

Anonymkode: ecaec...34f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som andre her skriver, vil det selvsagt lønne seg økonomisk å bare ha én av bilene. Du trenger kanskje plassen i storbilen sommerstid? Jeg kunne i alle fall trengt en varebil for frakt av diverse, og det er litt styr med leiebil.

Ordningen med å ha en bil registrert bare sommerstid er aktuell for de som eier veteranbiler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...