Gå til innhold

Har de lov til dette?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

7 minutter siden, TheGirlWhoWaited skrev:

I det første innlegget ditt skriver du: "Stillingen som jeg jobbet i før permisjonen har nå forsvunnet. ". Dette tolker jeg som at stillingen ikke lenger eksisterer på arbeidsplassen? Mener du nå å si at stillingen fortsatt eksisterer, men en annen arbeidstaker har overtatt den i ditt fravær? For det er nemlig to vidt forskjellige ting som gir to forskjellige svar...

jo den eksisterer, men min stilling er borte. De hadde ikke behov for akkurat meg i akkurat denne stillingen. Det er ingen andre som er ansatt i akkurat min stilling, men det er mange andre som er ansatt både før og etter meg som jobber i tilsvarende stilling, jeg har blitt flyttet fordi "min" stilling ikke eksisterer. 

TS

Anonymkode: 9a614...df3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noe sånt gjorde de med meg også..

Gullfunn?

Anonymkode: 90208...76a

Nei, men i det private. 

TS

Anonymkode: 9a614...df3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, boblevann skrev:

Dette. Det er jo veldig relevant om stillingen fortsatt finnes eller ikke. Har de kuttet ut stillingen fullstendig, har de sannsynligvis alt på det rene. Har de derimot degradert deg og satt noen andre inn i stillingen din - da har du en sak. 

Stillingen finnes, og mange jobber den, men "MIN" stilling er borte. Jeg mistenker at de tenkte at siden jeg ikke er der så er det lettest å endre på min stilling og ikke noen andres... Jeg var jo ikke der til å sette meg på bakbena.

TS

Anonymkode: 9a614...df3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

jo den eksisterer, men min stilling er borte. De hadde ikke behov for akkurat meg i akkurat denne stillingen. Det er ingen andre som er ansatt i akkurat min stilling, men det er mange andre som er ansatt både før og etter meg som jobber i tilsvarende stilling, jeg har blitt flyttet fordi "min" stilling ikke eksisterer. 

TS

Anonymkode: 9a614...df3

Da kan det faktisk være snakk om et definisjonsspørsmål (selv om jeg virkelig ikke helt klarer å forstå hva du mener). Som andre har sagt; er du medlem i en fagforening? Det kan være lurt å ta opp spørsmålet med dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er dette som er så vagt da... Jeg har jo definitivt fått svekket posisjon og endrede arbeidsvilkår, men lønnen er den samme....

TS

Anonymkode: 9a614...df3

Stillingen din var jo tydeligvis ikke så viktig da - siden den ble kuttet ut. 

Anonymkode: b59c6...b84

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, TheGirlWhoWaited skrev:

Da kan det faktisk være snakk om et definisjonsspørsmål (selv om jeg virkelig ikke helt klarer å forstå hva du mener). Som andre har sagt; er du medlem i en fagforening? Det kan være lurt å ta opp spørsmålet med dem.

La oss som et eksempel si jeg jobber som sykepleier  på et sykehus med 100 andre sykepleiere. Min stilling som "sykepleier" har forsvunnet da det" ikke er behov for den," 99 andre som har samme stilling som meg sitter trygt i sine stillinger. Jeg har nå for stilling som "pleieassistent" eller noe, men får beholde lønnen min som sykepleier. 

Er ikke medlem av fagforening. 

TS

Anonymkode: 9a614...df3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Stillingen din var jo tydeligvis ikke så viktig da - siden den ble kuttet ut. 

Anonymkode: b59c6...b84

men hvorfor ble akkurat min stilling kuttet og ikke alle de andre som innehar akkurat samme stilling? Flere som er ansatt etter meg sitter i samme stilling. 

TS

Anonymkode: 9a614...df3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

men hvorfor ble akkurat min stilling kuttet og ikke alle de andre som innehar akkurat samme stilling? Flere som er ansatt etter meg sitter i samme stilling. 

TS

Anonymkode: 9a614...df3

Det kan jo ikke vi svare på. Vi er drenerte aper. 

Anonymkode: 128c1...de6

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom arbeidsoppgavene fortsatt må gjøres på arbeidsstedet (og i samme mengde, dersom det er flere som utfører samme type jobb) og dine arbeidsoppgaver har blitt overtatt av noen andre, så er dette brudd på likestillings-og diskrimineringsloven. 

Dersom arbeidsoppgavene ikke lenger finnes i bedriften og ingen andre har tatt over dine oppgaver er det lov, men arbeidsgiver må da følge reglene om endringsoppsigelse. 

Anonymkode: 10994...55f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at hvis det er slik at flere andre kunne blitt «degradert», men så falt valget på deg uten at du har fått mulighet til å uttale deg om saken (du bare fikk beskjed om det) og fordi du var i permisjon, så har de brutt loven.

Men hvis du skal få gjort noe med saken uten å være organisert, så må du enten ta kontakt med en advokat med ekspertise på arbeidsrett, eller kontakte fri rettshjelp. Eventuelt gå til media, da har ting også ting en tendens til å ordne seg..

Anonymkode: e55d6...0a5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, AnonymBruker said:

La oss som et eksempel si jeg jobber som sykepleier  på et sykehus med 100 andre sykepleiere. Min stilling som "sykepleier" har forsvunnet da det" ikke er behov for den," 99 andre som har samme stilling som meg sitter trygt i sine stillinger. Jeg har nå for stilling som "pleieassistent" eller noe, men får beholde lønnen min som sykepleier. 

Er ikke medlem av fagforening. 

TS

Anonymkode: 9a614...df3

Da melder du deg inn asap og håper på hjelp. Evt kontakter du likestillingsombudet eller noe. Det er ikke lov med nedgradering.

Anonymkode: fc1b9...31f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at hvis det er slik at flere andre kunne blitt «degradert», men så falt valget på deg uten at du har fått mulighet til å uttale deg om saken (du bare fikk beskjed om det) og fordi du var i permisjon, så har de brutt loven.

Men hvis du skal få gjort noe med saken uten å være organisert, så må du enten ta kontakt med en advokat med ekspertise på arbeidsrett, eller kontakte fri rettshjelp. Eventuelt gå til media, da har ting også ting en tendens til å ordne seg..

Anonymkode: e55d6...0a5

Ja, det er det som har skjedd. 

TS

Anonymkode: 9a614...df3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er akkurat i samme situasjon. Min stilling er blitt borte, men arbeidsoppgavene er overtatt av noen andre som har fått større stillingsprosent. 

Fagforeningen har jeg fått nada hjelp fordi de har så mye å gjøre. 

Så jeg har skaffet meg advokat. 

Anonymkode: 78729...88f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er akkurat i samme situasjon. Min stilling er blitt borte, men arbeidsoppgavene er overtatt av noen andre som har fått større stillingsprosent. 

Fagforeningen har jeg fått nada hjelp fordi de har så mye å gjøre. 

Så jeg har skaffet meg advokat. 

Anonymkode: 78729...88f

Trodde fagforeningen alltid ville hjelpe jeg... Ikke mye hjelp i dem da... Jeg får vel skaffe meg advokat jeg også. Er akkurat samme situasjon ja, de har fordelt arbeidsoppgavene mine litt rundt om kring, er jo ikke som om den jobben ikke trengs å gjøres lenger.

Det sykeste er liksom at sjefen nemmest forventer at jeg skal bli glad for dette, for nå "slipper jeg alt ansvaret", jeg ønsket jo ansvaret! Jeg likte utfordringen, dette var stillingen jeg trengte å ha for å komme meg videre oppover....

TS

Anonymkode: 9a614...df3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke greit. Utrolig hva folk i det private næringslivet kan få seg til å gjøre altså. Sykt manipulerende av sjefen å late som at du skal være fornøyd fordi du slipper ansvaret. Stå på ditt!!!! 

Du kan jo først velge å ta den "her må dere ha gjort en feil fordi ut fra en del bestemmelser i arbeidsmiljøloven"... osv osv, gi dem sjansen til å henge seg på at "dette er en feil" og dere kan løse dette sammen. Det vil gi en framtid i bedriften sannsynligvis. 

Eller så kan du bla fram advokaten med en gang og gå rett i strupen på dem. Det spørs jo hva du ønsker og hvor mye du ønsker å jobbe videre i bedriften. Du kjemper jo for retten til å jobbe videre, men hvor greit vil det bli etter en mulig rettssak? 

De skulle jo ha sett på din stilling som "fredet" i det du gikk ut i permisjon, med mindre hele avdelingen legges ned eller hele din stilling (og alle andres i samme stilling) blir lagt ned. Grov feil! Lykke til med kampen! 

Anonymkode: 830aa...c17

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fagforeningen vil ofte hjelpe deg! Bare for at en person har dårlig erfaring så betyr ikke det at alle vil ha det. Det er jo personavhengig det også, hvem er tillitsvalgt og hvor gode er de i sin stilling. Jeg ville definitivt prøvd fagforeningen. 

Anonymkode: 830aa...c17

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fagforeningen vil ofte hjelpe deg! Bare for at en person har dårlig erfaring så betyr ikke det at alle vil ha det. Det er jo personavhengig det også, hvem er tillitsvalgt og hvor gode er de i sin stilling. Jeg ville definitivt prøvd fagforeningen. 

Anonymkode: 830aa...c17

Jeg svarte ts ang fagforeninga. Ifølge min advokat har jeg en meget sterk sak. Han skjønte heller ikke hvorfor fagforeninga ikke bistår meg i dette. Han har til og med kontakta dem for meg. De har ikke kapasitet var svaret. 

Jeg har vært medlem i handel og kontor i over 10år. 

 

Anonymkode: 78729...88f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.4.2018 den 20.31, AnonymBruker skrev:

jo den eksisterer, men min stilling er borte. De hadde ikke behov for akkurat meg i akkurat denne stillingen. Det er ingen andre som er ansatt i akkurat min stilling, men det er mange andre som er ansatt både før og etter meg som jobber i tilsvarende stilling, jeg har blitt flyttet fordi "min" stilling ikke eksisterer. 

TS

Anonymkode: 9a614...df3

Jeg er ganske sikker på at du har en sak da. Jeg undersøkte samme greia når jeg kom tilbake fra permisjon fordi vikaren fortsatt hadde min stilling da. Man har krav på å komme tilbake til samme lønn OG samme ansvarsområder mener jeg at jeg leste den gang. Og det var hovedsaklig der det lå for meg, min egentlige turnus hadde et overordnet ansvar på vakta og så bra ut på CV.

For min del ordnet det seg heldigvis til slutt, men ikke før sjefen min kom tilbake fra permisjon selv etter et par måneder, fra de andre lederne var det mye "Ja, så klart skal du få stillingen din tilbake" uten at noe ble gjort.

Kan du snakke med sjefen din om dette, og kanskje også nevne det at du nettopp har krav på å få likt ansvar som før permisjonen din? Det kan jo hende at de faktisk ikke er klar over at de har gjort noe ulovlig og trenger å få nesa si trykt litt opp i det...

Anonymkode: 21764...1bf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare spørre, er det stillingen din som er borte, i form av at du ikke har jobb lenger, eller har de gitt seg nye oppgaver etter du kom tilbake? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Kungfumamma said:

Jeg må bare spørre, er det stillingen din som er borte, i form av at du ikke har jobb lenger, eller har de gitt seg nye oppgaver etter du kom tilbake? 

Ellers kan du lese hele tråden hvor ts svarer dette flere ganger. 

Anonymkode: 768df...56a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...