Gå til innhold

Flytte med barn; Sandefjord eller Tønsberg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Sandefjord selvfølgelig.

Sandefjord er en internasjonal by med både internasjonal flyplass og internasjonal båthavn. Du kan fly til spania og ta ferja til sverige. Dersom du er i Tønsberg og skal ta ferja til sverige må du reise til sandefjord.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke Sandefjord den største byen med over 60 000 innbyggere, mot Tønsberg på litt over 40 000 innbyggere?

Anonymkode: ff0cd...4db

Selve Sandefjord by er mindre enn Tønsberg by, men Sandefjord har flere innbyggere pga kommunesammenslåing.  Andebu og Stokke er nå i Sandefjord kommune. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Tønsberg er hovedbyen i Vestfold . Der fylkesontorene ligger osv.  Tønsberg har nå fått med seg Re så rimelig stort det å .  Hovedsykehus ligger i Tønsberg det å. Bodd begge steder men likte Tønsberg best. Mere å finne på. Mere kultur tilbud . Tønsberg har et litt mere spredd sentrum som det er mye  liv i.  Sandefjord de har 3 gater og et stort kjøpesenter . 

Anonymkode: 96b17...1e2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.4.2018 den 11.52, tirben skrev:

Hvis du har jobb i Sandefjord, ville jeg satset på å bo der. Du passerer vel fire bomstasjoner mellom Sandefjord-Tønsberg. Det er veldig koselig å bo i Sandefjord.  Flyttet hit fra Oslo med to barn selv for mange år siden, og de definerer seg som sandefjordinger nå. Sandefjord  har alt synes jeg. Flyplass, ferje til Sverige, godt shoppingtilbud, flotte strender, gode aktivitetstilbud for barn, oversiktlig bysentrum og enkle kjøreforhold. Tønsberg er mer by enn Sandefjord, og har en helt forferdelig rushtrafikk. Det er svært enkelt å komme seg til Oslo fra Sandefjord,  da man straks kommer seg ut på motorveien. Men bor du på "feil side" i Tønsberg  og skal til Oslo,  kan du bli stående fast i kø. Men for all del, Tønsberg er også en hyggelig by. Utelivet er nok bedre i Tønsberg. 

Som kommune har Sandefjord bedre økonomi enn Tønsberg, og det satses enormt på skoler der. 

Har søkt på det med bomstasjoner, og det utgjør ikke så veldig mye (sammenlignet med Oslo-området i alle fall).

Har på en måte "landet" på to ulike alternativer, men vanskelig å velge. 

1.Eik-området i Tønsberg. Her vil jeg få ca. 20 min kjøretur til jobb, men ungene får kort vei å gå til barneskole, og også ungdomsskole og videregående når den tid kommer. Det vil i så fall bli Eik barneskole, og Kongseik ungdomsskole senere. Noen som har noe erfaring med disse skolene? Er det godt miljø der? Lett/vanskelig å være ny elev?

 

2. Områder sør i Sandefjord, kortere kjøretur for meg til jobb, og nær barneskolen Store Bergan og ungdomsskolen Ranvik. Ulempen her er at det blir noe lengre vei når d ebegynner på vgs., evt. at de må ta buss. Er det noen som vet noe om Store Bergan barneskole og Ranvik ungdomsskole? Samme spørsmål som over: er det godt miljø på skolene, lite mobbing, enkelt/vanskelig å begynne der som helt ny elev i Sandefjord?

 

Anonymkode: ff0cd...4db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har søkt på det med bomstasjoner, og det utgjør ikke så veldig mye (sammenlignet med Oslo-området i alle fall).

Har på en måte "landet" på to ulike alternativer, men vanskelig å velge. 

1.Eik-området i Tønsberg. Her vil jeg få ca. 20 min kjøretur til jobb, men ungene får kort vei å gå til barneskole, og også ungdomsskole og videregående når den tid kommer. Det vil i så fall bli Eik barneskole, og Kongseik ungdomsskole senere. Noen som har noe erfaring med disse skolene? Er det godt miljø der? Lett/vanskelig å være ny elev?

 

2. Områder sør i Sandefjord, kortere kjøretur for meg til jobb, og nær barneskolen Store Bergan og ungdomsskolen Ranvik. Ulempen her er at det blir noe lengre vei når d ebegynner på vgs., evt. at de må ta buss. Er det noen som vet noe om Store Bergan barneskole og Ranvik ungdomsskole? Samme spørsmål som over: er det godt miljø på skolene, lite mobbing, enkelt/vanskelig å begynne der som helt ny elev i Sandefjord?

 

Anonymkode: ff0cd...4db

Hørt mye fint om Kongseik skole. Og det er veldg bra å bo på eik.  Bra buss tilbud . Kort vei til butikk og flere restauranter . 

Anonymkode: 96b17...1e2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og veldig  mange barne familier på eik. Kort vei til messa og gressbanen.  

Anonymkode: 96b17...1e2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hørt mye fint om Kongseik skole. Og det er veldg bra å bo på eik.  Bra buss tilbud . Kort vei til butikk og flere restauranter . 

Anonymkode: 96b17...1e2

Det var positivt å lese. :) Hva med barneskolen i området, Eik skole, er det en bra skole?

Anonymkode: ff0cd...4db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var positivt å lese. :) Hva med barneskolen i området, Eik skole, er det en bra skole?

Anonymkode: ff0cd...4db

Jeg kjenner flere som har hatt ungene sine der. Og ikke hørt noe negativt om skolen. Så eik er det bra sted å bo.

Anonymkode: 96b17...1e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner flere som har hatt ungene sine der. Og ikke hørt noe negativt om skolen. Så eik er det bra sted å bo.

Anonymkode: 96b17...1e2

Ja, ja. Folk trives overalt. Men ikke ti ville hester ville fått meg til å flytte til Eik. Tønsberg/Færder har så mye å tilby, hvorfor bo så langt unna det som er fint og hyggelig? Eik er et av de kjipeste stedene jeg vet om her, og jeg er innflytter 🙈🤗

Anonymkode: 8bd72...154

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, ja. Folk trives overalt. Men ikke ti ville hester ville fått meg til å flytte til Eik. Tønsberg/Færder har så mye å tilby, hvorfor bo så langt unna det som er fint og hyggelig? Eik er et av de kjipeste stedene jeg vet om her, og jeg er innflytter 🙈🤗

Anonymkode: 8bd72...154

Hva er det som er kjipt der? Er det ikke et koselig familieområde mener du? Hva er i så fall galt, hva mangler? Er feks Ranvik eller store Bergan i Sandefjord bedre?

Anonymkode: ff0cd...4db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det som er kjedelig der er at det er mange småbarns familier der. Rolig og stille. Men er ikke lagt inn til byen . 8 min med buss.  Gå ca 30 min.  

Anonymkode: 96b17...1e2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror det som er kjedelig der er at det er mange småbarns familier der. Rolig og stille. Men er ikke lagt inn til byen . 8 min med buss.  Gå ca 30 min.  

Anonymkode: 96b17...1e2

Ok, men at det er mange småbarnsfamilier der er jo et pluss for oss. Vi er jo det selv, og ønsker å bo et sted hvor ungene forhåpentligvis får seg noen venner i nabolaget.

Anonymkode: ff0cd...4db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjenner folk i begynnelsen av 20-årene fra begge steder, men har ikke noen erfaringer selv. I min krets har de fra tønsberg klart seg bedre og hatt et bedre miljø enn de fra sandefjord. Det kan selvsagt være tilfeldig, men har et mye bedre inntrykk av tønsberg generelt. 

Anonymkode: 63be5...0b4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er AB som skrev litt tidligere i tråden. Jeg er lærer i Sandefjord. Er herfra og bor her.

Når det gjelder skolene, er det som i alle andre byer- det varierer i perioder hvilke som har større og mindre utfordringer. Det er naturlig og følger elevmassen.

Når det er sagt, uten å ha spesielle kunnskaper om de to skolene TS nevner, høres det ut som du vurderer å flytte til et område av byen preget av eneboliger og stort sett ressurssterke familier.

Jeg har aldri hørt noe negativt om Store Bergan skole, og de jeg kjenner som har barn der, er veldig fornøyde. 

Når det gjelder Ranvik u-skole, regnes nok den som en «sosse-skole». Det har selvfølgelig med elevmassen- de tilhørende barneskolene ligger i områder preget av store eneboliger og ressurssterke familier. Når det er sagt, har jeg et godt inntrykk av skolen,  og har aldri hørt noe negativt om miljøet. De har heller et veldig godt rykte miljømessig og har hatt (vet ikke om han er der fortsatt) en veldig dyktig miljøarbeider som har gjort vanvittig mye for elevene. 

Nå vet jeg ikke hvor du skal jobbe, men jeg ville (som skrevet i tidligere innlegg) bodd og jobbet i samme by. Jeg tror det er veldig viktig at også du som voksen får et nettverk, og jeg tror arbeidsplassen er en viktig møteplass.

Anonymkode: 63337...6b3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎14‎.‎04‎.‎2018 den 23.19, AnonymBruker skrev:

Har jobbtilbud i en av byene, og lurer på om jeg og barna skal bosette oss i Tønsberg eller Sandefjord. 

Hvor er det best for barn å bo? De skal begynne i 3. og 5.klasse etter ferien, og lurer på om det er noen skoler i en av byene som har gode erfaringer med godt skolemiljø? Det ene barnet har vanskelig for å få venner, og er blitt litt mobbet, så ønsker å vite om noen skoler er bedre enn andre sosialt sett.

Og ellers, hvordan er tilbudet til barn og unge i de to byene? Sandefjord er litt større, så er kanskje bittelitt mer der, men Tønsberg er nærme Nøtterøy/Færder som er veldig fint synes jeg.

Er det noen av de to byene hvor det er enklere for en forelder med to barn å få seg nettverk/venner og bekjente? 

 

Anonymkode: ff0cd...4db

Bosett deg der du har jobb. Med kø vil du bruke lang tid til og fra jobb om du bosetter deg i motsatt by. (det er nesten 30 min kjøring fra sentrum til sentrum selv helt uten kø) Vil også anbefale deg å ikke bo midt i sentrum. Bor selv i "utkant-Tønsberg" (3-4 km fra sentrum) med 3 barn, de stortrives på skolen, har flust med lekekamerater i nabolaget, og det er ganske lett å komme i kontakt med folk her. Ellers når det gjelder tilbud vil jeg tro begge byer er ganske like, selv om det nok er litt mer som skjer i Tønsberg.

Anonymkode: 69021...c1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bosett deg der du har jobb. Med kø vil du bruke lang tid til og fra jobb om du bosetter deg i motsatt by. (det er nesten 30 min kjøring fra sentrum til sentrum selv helt uten kø) Vil også anbefale deg å ikke bo midt i sentrum. Bor selv i "utkant-Tønsberg" (3-4 km fra sentrum) med 3 barn, de stortrives på skolen, har flust med lekekamerater i nabolaget, og det er ganske lett å komme i kontakt med folk her. Ellers når det gjelder tilbud vil jeg tro begge byer er ganske like, selv om det nok er litt mer som skjer i Tønsberg.

Anonymkode: 69021...c1d

Har funnet ut at det vil ta ca. 20 minutter å kjøre, om jeg jobber i den ene byen og bor i den andre. Skal hverken jobbe eller bo i sentrum, uansett hvilken av byene jeg velger.

Hvilken skole i Tønsberg går dine barn på? Siden de stortrives der, er det jo et godt tegn. :)

Anonymkode: ff0cd...4db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er AB som skrev litt tidligere i tråden. Jeg er lærer i Sandefjord. Er herfra og bor her.

Når det gjelder skolene, er det som i alle andre byer- det varierer i perioder hvilke som har større og mindre utfordringer. Det er naturlig og følger elevmassen.

Når det er sagt, uten å ha spesielle kunnskaper om de to skolene TS nevner, høres det ut som du vurderer å flytte til et område av byen preget av eneboliger og stort sett ressurssterke familier.

Jeg har aldri hørt noe negativt om Store Bergan skole, og de jeg kjenner som har barn der, er veldig fornøyde. 

Når det gjelder Ranvik u-skole, regnes nok den som en «sosse-skole». Det har selvfølgelig med elevmassen- de tilhørende barneskolene ligger i områder preget av store eneboliger og ressurssterke familier. Når det er sagt, har jeg et godt inntrykk av skolen,  og har aldri hørt noe negativt om miljøet. De har heller et veldig godt rykte miljømessig og har hatt (vet ikke om han er der fortsatt) en veldig dyktig miljøarbeider som har gjort vanvittig mye for elevene. 

Nå vet jeg ikke hvor du skal jobbe, men jeg ville (som skrevet i tidligere innlegg) bodd og jobbet i samme by. Jeg tror det er veldig viktig at også du som voksen får et nettverk, og jeg tror arbeidsplassen er en viktig møteplass.

Anonymkode: 63337...6b3

Vi skal også muligens flytte til Sandefjord så håper det er greit at jeg spør deg om hva du vet om Krokemoa Skole, Bugården Ungdomskole? Jeg kommer fra Sandefjord, men har ikke bodd der på veldig mange år, vil tro mye har forandret seg, så sånn som Varden ungdomskole, hvordan er det der nå? 

Anonymkode: 652e2...efb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.4.2018 den 20.51, AnonymBruker skrev:

Vi skal også muligens flytte til Sandefjord så håper det er greit at jeg spør deg om hva du vet om Krokemoa Skole, Bugården Ungdomskole? Jeg kommer fra Sandefjord, men har ikke bodd der på veldig mange år, vil tro mye har forandret seg, så sånn som Varden ungdomskole, hvordan er det der nå? 

Anonymkode: 652e2...efb

Jeg har inntrykk av at de jeg kjenner med barn på Krokemoa er godt fornøyde. Har aldri hørt noe som skulle tilsi at jeg selv ikke ville hatt barna mine der. 

Som lærer, hører jeg utelukkende positivt om Bugården u-skole. Den er jo også helt ny og har fått veldig fine fasiliteter.

Varden har veldig gode eksamensresultater de siste årene, og skolen er absolutt ikke som da jeg gikk på u-skolen. Jeg har hørt at det har vært endel utfordringer med det trinnet som går ut i år, men bortsett fra det, har skolen et veldig godt rykte. 

Jeg hører generelt svært lite negativt om skolene i Sandefjord. Tidligere har jeg hørt om store utfordringer på Ormestad, og for noen år tilbake hørte jeg endel negativt om Breidablikk u-skole, men per i dag vet jeg ikke om noen skole jeg ikke selv ville hatt barna mine.

Anonymkode: 63337...6b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har inntrykk av at de jeg kjenner med barn på Krokemoa er godt fornøyde. Har aldri hørt noe som skulle tilsi at jeg selv ikke ville hatt barna mine der. 

Som lærer, hører jeg utelukkende positivt om Bugården u-skole. Den er jo også helt ny og har fått veldig fine fasiliteter.

Varden har veldig gode eksamensresultater de siste årene, og skolen er absolutt ikke som da jeg gikk på u-skolen. Jeg har hørt at det har vært endel utfordringer med det trinnet som går ut i år, men bortsett fra det, har skolen et veldig godt rykte. 

Jeg hører generelt svært lite negativt om skolene i Sandefjord. Tidligere har jeg hørt om store utfordringer på Ormestad, og for noen år tilbake hørte jeg endel negativt om Breidablikk u-skole, men per i dag vet jeg ikke om noen skole jeg ikke selv ville hatt barna mine.

Anonymkode: 63337...6b3

Tusen takk for svar! Beklager TS hvis jeg kuppet tråden litt, håper det kom litt info du får nytte av :) 

Anonymkode: 652e2...efb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...