Gå til innhold

Prøvedagbok vol. 2


Metzili

Anbefalte innlegg

Nå nærmer jeg meg halvveis! Er 16 + 6 i dag, og jeg føler tiden bare flyr av gårde. Jeg klarer så vidt å henge med. I dette svangerskapet har jeg nesten ikke tid til å tenke over graviditeten, og føler at jeg ikker er like knyttet til fosteret som det jeg var i mitt forrige svangerskap. Dette gir meg litt dårlig samvittighet. Men, samtidig tenker jeg at det er helt normalt, og all kjærlighet kommer sikkert når babyen er født om ikke før.. 

Nå gleder jeg meg til jul, og spesielt da å feire den med min to-åring, som kanskje vil ha større glede av det dette året. Dette året kommer også familie til oss, det blir førstee gang vi feirer jul her med familien. Det blir nok skikkelig hyggelig. Sitter å funderer på hva slags julemat vi skal ha, og må nok be famillien om å importere noe siden vi ikke bor i Norge. Synes det er viktig at sønnen min får oppleve norsk mat og tradisjoner, slik at han også føler på en tilknyttning til landet og kulturen.  

Vi har forresten også begynnt å tenke på navn, bare jente navn så langt (jeg og alle andre i familien er så sikre på at det er ei jente :P). Dessverre blir vi ikke enige! Jeg vet at vi har god tid fortsatt, men vi har kommet med mange navn og det er fortsatt ingen som BEGGE vil ha.. Flere der ute som har hatt et slik? I værstefall må vel babyen få to navn 😂   

Har også begynnt å tenke på hva jeg ønsker meg itl babyen, og her er listen så langt: 

Skikkelig god ammepute

Ammestol (en ordentlig god en som jeg kan ha som god stol etterpå :P) 

bæresjal 

tøybleier 

og ja, egentlig vil jeg ha en annen vogn, men har  allerde vogn, så det er veldig unødvendig i grunn. 

Det er det jeg kommer på til nå. 

 

Endret av Metzili
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • 2 måneder senere...
On 11/29/2018 at 11:04 AM, Azumarill said:

Jeg føler heller ikke noe spesiell tilknytning til babyen i magen, og jeg har kommet mer enn dobbelt så langt i svangerskapet. Er ikke bekymret for det, gjorde ikke det sist heller, men er TIO-mamma så det holder, nå 3.5 år etterpå :ler:

Visste ikke at du bor i et annet land, så spennende. Blir to-språklige, barna dine da kanskje?  Kan du si litt om svangerskapsomsorgen der du bor? Sånt er så interessant!

Lenge siden jeg har oppdatert nå,og du har allerde din lille på utsiden! Tilknytningen begynner å komme, spesielt de siste ukene hvor bevegelsene er blitt tydeligere. Når det er sagt, føler jeg fortsatt ikke like sterk tilknytning som sist gang, men får bare stole på at det kommer med tiden. 

Ja, jeg bor i et annet land i Europa. Barna mine (rart å skrive :P) blir to-språklige, ja :)

 Svangerskapsomsorgen her er nokså lik den i Norge, og jeg må si at jeg er veldig fornøyd med hvordan det er. En  forskjell er vel at kvinner her har en fast gynekolog, slik som man har fastlege i Norge. Så alle undersøkelser gjøres der. Hadde min første undersøkelse i uke 6 eller 7, og da ble det også gjort UL, noe som er vanlig her. Ellers er det legebesøk hver 4. uke frem til 34 (tror jeg), da blir det skjekk annen hver uke. Som standard skal det gjøres 3 UL. Én i uke 8-12, én i 18-22 og én 28-32, men tror de fleste gynekologer utfører UL ved hver skjekk. Dersom man ønsker kan også alle svangerskapsundersøkelser gjøres hos jordmor, eller så kan man kombinere (slik som jeg gjør). Jordmor må man finne selv, og hun kommer også på hjemmebesøk, fra før fødselen til 8 uker etter. Sist gang hadde jeg en jordmor som kom hjem til meg et par ganger før fødsel, også kom hun minst én gang i uken frem til mini var 8 uker. Det synes jeg var fantastisk. Denne gangen har jeg sett jordmor helt siden begynnelsen av graviditeten, og hvis alt går etter planen så skal hun være tilstede ved fødsel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg i uke 25!! Var hos legen i går, og alt ser supert ut med mini i magen ❤️ Vi vet  fortsatt ikke kjønn, og jeg er såå spent på hva det er! Magefølelsen sier jente, men ifølge den kinesiske kjønns kalenderen er det gutt. Selv om jeg til tider kan være overtroisk, så er jeg ikke overbevist om at det stemmer 😂 

Humøret mitt er svært svingende for tiden, husker faktisk det samme fra forrige graviditet. Gråt masse rundt uke 20 og oppover, så gikk det vel over etter uke 28 eller noe. Håper på det samme denne gangen. Ellers så har jeg ikke noe spesielt med plager, litt ryggsmerter hvis jeg har gått mye, og tung pust samt sure oppstøt, men det er ikke noe å klage på i grunnen. 

Endret av Metzili
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gøy å høre om hvordan oppfølgingen er i andre land! Det hørtes ut som veldig bra oppfølging 👌 mer ultralyd enn i Norge i hvertfall! :) men teller dere uker litt annerledes enn oss? Jeg er 26+1 nå ser du :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
On 2/1/2019 at 12:01 PM, lillemeg90 said:

Gøy å høre om hvordan oppfølgingen er i andre land! Det hørtes ut som veldig bra oppfølging 👌 mer ultralyd enn i Norge i hvertfall! :) men teller dere uker litt annerledes enn oss? Jeg er 26+1 nå ser du :)

 

Jeg er hvertfall veldig fornøyd med oppfølgningen :) Ja, det er visst noen dager forskjell ser jeg. I følge Norge er jeg 27+6 i dag, mens her jeg bor er jeg 27+3. 

De siste ukene har vært veldig travle med influensa og besøk av familie. Føler meg ganske utslitt, og tror jeg trenger noen dager for å komme meg på hektene igjen. Det har heldigvis vært verdt det da (å ha besøk mener jeg da)! 

Ellers har jeg fortsatt lite plager, litt kynnere av og til og finner ikke noen behagelig sovestilling lengre, men ingen fysiske plager utover det.Eller, jeg har forresten  fått påvist jernmangel, så nå må jeg ta jern før frokosten, noe som fører til at jeg blir kvalm, men det går fort over når jeg får i meg mat.  Babyen beveger seg flere ganger daglig, men jeg føler at storebror var mer aktiv. Har for moro skyld også tatt ring testen, i følge den blir det jente... blir spennende å se hva som stemmer 😅

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 12.2.2019 den 10.24, Metzili skrev:

Jeg er hvertfall veldig fornøyd med oppfølgningen :) Ja, det er visst noen dager forskjell ser jeg. I følge Norge er jeg 27+6 i dag, mens her jeg bor er jeg 27+3. 

De siste ukene har vært veldig travle med influensa og besøk av familie. Føler meg ganske utslitt, og tror jeg trenger noen dager for å komme meg på hektene igjen. Det har heldigvis vært verdt det da (å ha besøk mener jeg da)! 

Ellers har jeg fortsatt lite plager, litt kynnere av og til og finner ikke noen behagelig sovestilling lengre, men ingen fysiske plager utover det.Eller, jeg har forresten  fått påvist jernmangel, så nå må jeg ta jern før frokosten, noe som fører til at jeg blir kvalm, men det går fort over når jeg får i meg mat.  Babyen beveger seg flere ganger daglig, men jeg føler at storebror var mer aktiv. Har for moro skyld også tatt ring testen, i følge den blir det jente... blir spennende å se hva som stemmer 😅

 

Du får teste alle slike kjerringråd ifht. Kjønn og se hva det blir mest av 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/14/2019 at 11:23 AM, lillemeg90 said:

Du får teste alle slike kjerringråd ifht. Kjønn og se hva det blir mest av 😁

Haha, det skal jeg! Er jo veldig spent.. 

---

Da er jeg offisielt ferdig med jobb for denne gang 🎉Det er SÅÅÅ deilig!  Dagene er fylt med mindre stress, og jeg tenker å ta de neste ukene med fullstendig ro, og sakte men sikkert forberede til fødsel og tiden etter. Vi trenger en ny kommode, og litt små saker til babyen, så litt shopping blir det også. Ellers begynner det å minne om vår i lufta, så da blir mye av dagene tilbrakt ute når mini er hentet fra barnehagen. Første møte med solen etter en mørk vinter, er virkelig en ubeskrivelig følelse! Jeg kjenner det letter i hele kroppen, og jeg gleder meg til ukene fremover sammen med min lille familie og mini i magen. Dette skal bli en fin vår! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det med disse gravidhormonene? Humøret svinger ganske kraftig og jeg gråter for ingenting. Jeg føler meg av og til som en liten drittunge som ikke får viljen sin 😅 Samtidig føler jeg at jeg gråter ut flere år med innestengte og vonde følelser, og må innrømme det faktisk er litt deilig å befriende å gråte.  Gråt foran sønnen min her om dagen, og han prøvde å finne ut hvorfor jeg var lei meg, og spurte "Mamma lei seg fordi H (sitt eget navn) kastet lekene på gulvet?", "Mamma lei seg fordi sint på H? ", "Mamma lei seg fordi sint på pappa". Fikk så vondt inni meg, og forsøkte å forklare at jeg ikke var sint eller lei meg for noe han hadde gjort, og håper han også forsto det. Selv om jeg fikk dårlig samvittighet, og følte det ble veldig feil å gråte foran han, var det en stemme inni meg som sa at det er viktig å være autentisk i forhold til barn og egene følelser, spesielt da følelser som er knyttet til sårbarhet, håper det også stemmer. Jeg kan huske som barn at jeg så min mor gråte to ganger. Min far har jeg kun sett gråte én gang. Stemmningen i huset var dårlig og fyllt med vonde følelser, som heller ble utrykkt i form av sinne eller aggresjon. Det ønsker jeg ikke for mitt hjem og mine barn. Og selv om det var mye sinne i mitt barndomshjem, ble det aldri snakket om vonde følelser. Tror ikke det har hjulpet meg til å håndere følelsene mine senere i livet. 

Sånn, nå over til det fine og koselige! På onsdag er det tid for ny ultralyd, og tenker å ta med sønnen min for at han skal få se babyen (vet iikke om han kommer til å forstå hva han ser), men tenker det kan være fint. Han har også begynnt å snakke om babyen i barnehagen. Og her om dagen sa han "H elsker mamma. H elsker pappa. H elsker baby" Da smeltet hjertet mitt! Gleder meg virkelig til å se de sammen ❤️ 

Endret av Metzili
feil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror også at de har godt av å se at vi har alle følelser vi også og at det er greit :) de blir selv flinkere til å sette ord på følelsene sine da og så unngår de forhåpentligvis skam ifht. Enkelte følelser :) hvor gammel er H?

Så koselig å ta han med da 😍 kunne gjerne tenkt meg det samme men tviler på de synes der er greit her 🙈 tenkte kanskje å ta han med til jordmor en gang da. Og den kommentaren 😍😍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/26/2019 at 11:03 PM, lillemeg90 said:

Jeg tror også at de har godt av å se at vi har alle følelser vi også og at det er greit :) de blir selv flinkere til å sette ord på følelsene sine da og så unngår de forhåpentligvis skam ifht. Enkelte følelser :) hvor gammel er H?

Så koselig å ta han med da 😍 kunne gjerne tenkt meg det samme men tviler på de synes der er greit her 🙈 tenkte kanskje å ta han med til jordmor en gang da. Og den kommentaren 😍😍

Det tror jeg også! H er 2,9 år. Han blir tre litt etter babyen er født. Sikkert fint for sønnen din å få være med til jordmor og :) Da får han vel høre hjertelyd?

UL gikk veldig bra. Alt ser ut som det skal og størrelsen på baby ligger akkurat på snittet. Så da blir han/hun mest sannsynlig større enn storebror som lå under snittet. Tror ikke H gjenkjennte noe baby på skjermen, men han synes allikevel det var spennende å være med. Her skjekkes også vagina for hver kontroll, og midt i undersøkelsen la H fantorangen ved siden av med på gynekologstolen.  Så da lå jeg der med fantorangen vedsiden av meg, mens legen studerte underlivet mitt 😂 Her kommer litt ekkel info... Så hopp over neste paragraf om du ikke vil lese

På tirsdagskveld fant jeg noe som lignet på slimproppen i trusa, noe som legen også kunne se uten at jeg påpekte de. Hun skjekket derfor også livmorhalsen (heter det det?), men den var heldigvis fortsatt lang, altså 4 cm. Slimproppen kan vel også gå litt og litt om gangen, og flere uker før fødsel faktisk starter, er det ikke slik?

Jeg har også begynnt å høre en del podcaster om fødsel og se på fødselsvideoer . Jeg prøver å forberede meg så godt jeg kan og lære så mye som mulig, siden jeg fortsatt planlegger hjemmefødsel. Sist fødsel følte jeg at jeg ikke visste helt hva som skjedde, jeg kjente ikke til de ulike fasene av fødselen og ga kontrollen over  til jordmor. Denne gangen ønsker jeg å "bestemme" mest mulig over fødselen og stole på og lytte til kroppen min. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Metzili skrev:

Det tror jeg også! H er 2,9 år. Han blir tre litt etter babyen er født. Sikkert fint for sønnen din å få være med til jordmor og :) Da får han vel høre hjertelyd?

UL gikk veldig bra. Alt ser ut som det skal og størrelsen på baby ligger akkurat på snittet. Så da blir han/hun mest sannsynlig større enn storebror som lå under snittet. Tror ikke H gjenkjennte noe baby på skjermen, men han synes allikevel det var spennende å være med. Her skjekkes også vagina for hver kontroll, og midt i undersøkelsen la H fantorangen ved siden av med på gynekologstolen.  Så da lå jeg der med fantorangen vedsiden av meg, mens legen studerte underlivet mitt 😂 Her kommer litt ekkel info... Så hopp over neste paragraf om du ikke vil lese

På tirsdagskveld fant jeg noe som lignet på slimproppen i trusa, noe som legen også kunne se uten at jeg påpekte de. Hun skjekket derfor også livmorhalsen (heter det det?), men den var heldigvis fortsatt lang, altså 4 cm. Slimproppen kan vel også gå litt og litt om gangen, og flere uker før fødsel faktisk starter, er det ikke slik?

Jeg har også begynnt å høre en del podcaster om fødsel og se på fødselsvideoer . Jeg prøver å forberede meg så godt jeg kan og lære så mye som mulig, siden jeg fortsatt planlegger hjemmefødsel. Sist fødsel følte jeg at jeg ikke visste helt hva som skjedde, jeg kjente ikke til de ulike fasene av fødselen og ga kontrollen over  til jordmor. Denne gangen ønsker jeg å "bestemme" mest mulig over fødselen og stole på og lytte til kroppen min. 

Godt å høre det gikk fint ❤ enda vanskeligere å se baby på ulttalyd nå som de har blitt så store 😅 

Slimproppen kan gå flere ganger ja. Den gjorde der hos meg forrige gang 😊 og 4 cm livmorhals er jo perfekt 👌 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/28/2019 at 12:28 PM, lillemeg90 said:

Godt å høre det gikk fint ❤ enda vanskeligere å se baby på ulttalyd nå som de har blitt så store 😅 

Slimproppen kan gå flere ganger ja. Den gjorde der hos meg forrige gang 😊 og 4 cm livmorhals er jo perfekt 👌 

Haha, Ja ultralyd var ikke like tydelig denne gangen. Fint å høre at slimproppen kan gå flere ganger. Jeg vet ingenting om bra lengde på livmorhalsen, men legen var hvertfall fornøyd 😆 

--------------------

Nå ligger jeg i sengen ved siden av H som sover. Klarer ikke å komme meg opp av sengen..føler meg som en hval og er øm ì hele kroppen. Tror jeg har vasket og ryddet for mye i dag. Jeg har også et merkelig ubehag på innsiden av høyre lår. Jeg trodde først at ubehaget kom av feil sittestilling i går, men ubehaget var borte i morges og er tilbake nå. Så kanskje det heller henger sammen med for mye fysisk aktivitet. Føler kroppen har endret seg plutselig de siste dagene. Det er blitt mye tyngre å bevege seg, og jeg kjenner magen strammer godt når jeg anstrenger meg. Nå trenger jeg flere pauser i løpet av dagen.  Tror jeg også har en forkjølelse i vente. Nesen klør, halsen klør og øynene svir. Måtte også hente H tidlig fra barnehagen i dag pga. forkjølelse, så det er ikke usannsynlig at jeg har blitt smittet.  

På torsdag skal jeg til jordmor igjen - gleder meg! Jeg synes det er så koselig med kontroll hos henne, og det er en helt annen opplevelse enn hos legen. Denne gangen tror jeg vi skal snakke litt mer om fødsel og mine tanker og ønsker rundt det. Det blir spennende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan får jeg forresten flyttet dagboken? Det er vel på tide å få den over til graviditetsdagbøker 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det merkes her også at ting blir tyngre. Føler jeg kommer til å vekke storebror hver gang jeg skal rulle meg ut av sengen hans 😂 

Det på innsiden av låret kan høres ut som begynnende symfyseløsning. Du må være forsiktig 😘 men kjenner meg igjen. Vanskelig å stoppe når man er i siget.

God bedring til dere da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/5/2019 at 11:45 AM, lillemeg90 said:

Det merkes her også at ting blir tyngre. Føler jeg kommer til å vekke storebror hver gang jeg skal rulle meg ut av sengen hans 😂 

Det på innsiden av låret kan høres ut som begynnende symfyseløsning. Du må være forsiktig 😘 men kjenner meg igjen. Vanskelig å stoppe når man er i siget.

God bedring til dere da :)

Haha! Kjennet meg godt igjen i rullinga.  føler jeg må ta sats for å komme meg rundt og ut avsenga 😂

Symfyseløsning ja, har aldri hørt om det før. Googlet det og må si at det passet ganske bra. Takk for tips! Jobber du i helsevesenet? Føler du har så mye kunnskap om slikt. 

--------- 

Jeg hadde rett. Forkjølelsen kom og holder meg fortsatt med selskap. Det værste er vel at både jeg og mini sover dårlig og våkner stadig gjennom natten. Så føler ikke kroppen får hvilt seg, selv om den egentlig trenger det. H våkner flere ganger og  gråter pga hoste, og i natt innså jeg at "shit, dette er hva jeg har i vente hver natt om ca. 2 måneder" 😅 

Har vært hos jordmor i dag tidlig. Alt er heldigvis fortsatt som det skal 😊 har gått opp 12 kg så langt. Sist gikk jeg opp 15 kg. Hode til babyen er nede og ryggen ligger mot min høyre side. Nok fostervann var det også. Det ble ingen snakk om fødsel denne gangen, men hun kommer hjem til oss om 2 uker og da skal vi snakke om fødsel. Da kan  hun bli litt kjent med leiligheten vår og komme med ideer om hvor og hvordan jeg kan føde. Det blir spennende. 

Endret av Metzili
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Høres veldig kjent ut 😂😂 

Jobber i helsevesenet ja 😊 alt slik fester seg lett hos meg 🙈 sikkert siden jeg har grunnlaget gjennom utdannelse 🙈 bare hyggelig å kunne være litt til hjelp :)

skal du føde hjemme? 😊 

og fortsatt god bedring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, lillemeg90 said:

Høres veldig kjent ut 😂😂 

Jobber i helsevesenet ja 😊 alt slik fester seg lett hos meg 🙈 sikkert siden jeg har grunnlaget gjennom utdannelse 🙈 bare hyggelig å kunne være litt til hjelp :)

skal du føde hjemme? 😊 

og fortsatt god bedring!

Haha! Det oppstår endel komiske situasjoner som gravid 😅

Det gir mening :)

Planen er å føde hjemme, ja. 

Takk for det! Føler meg allerede litt bedre i dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Metzili skrev:

Haha! Det oppstår endel komiske situasjoner som gravid 😅

Det gir mening :)

Planen er å føde hjemme, ja. 

Takk for det! Føler meg allerede litt bedre i dag. 

 

Spennende med hjemmefødsel! 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, lillemeg90 said:

Spennende med hjemmefødsel! 😊

Jeg er veldig spent og det føles riktig med hjemmefødsel denne gangen 😊 Tørr ikke å fortelle det til så mange irl,  siden mange har fordommer mot hjemmefødsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...