Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

På hvilket grunnlag? Aldri hørt om at far ikke får godkjent å utsette sin pappapermisjon. Den kan de jo ta ut helt til barnet fyller 3 år. Nesten samtlige jeg kjenner har hatt ferie eller ulønnet perm etter fellesperioden og far har utsatt sin pappapermisjon tilsvarende. 

Anonymkode: 3ccdf...c03

Studier er ikke godkjent grunn til å utsette permisjonen. Om man utsetter for å jobbe fulltid så får man det godkjent.

Anonymkode: 3cce7...82b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På hvilket grunnlag? Aldri hørt om at far ikke får godkjent å utsette sin pappapermisjon. Den kan de jo ta ut helt til barnet fyller 3 år. Nesten samtlige jeg kjenner har hatt ferie eller ulønnet perm etter fellesperioden og far har utsatt sin pappapermisjon tilsvarende. 

Anonymkode: 3ccdf...c03

Kopiert fra nei sine sider:

En utsettelse forutsetter at

• du er i heltidsarbeid.  
  • du har lovbestemt ferie, det vil si 21 arbeidsdager. Tariffavtalt ferie regnes ikke med.
  • du på grunn av sykdom er helt avhengig av hjelp for å ta deg av barnet.
  • du eller barnet er innlagt på helseinstitusjon.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nettopp gjort som du beskrev. Jeg hadde 39 uker med 100% lønn. Så 4 uker og 1 dag ferie etterfulgt av 4 mnd ulønnet permisjon. Far utsatte sin permisjon så han har nettopp begynt sin permisjon nå etter at jeg har gått hjemme med baby i nesten 14 mnd. 

Husk bare at far må sende søknad om utsettelse av sin permisjon før fellesperioden er over. Det er da krav om at far er aktiv(arbeid eller studier) den tiden han utsetter. 

Anonymkode: 24cbd...487

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg gjør det, men må ta resterende ferie etter permisjonen min (kan kun utsette 4 uker), og siden jeg tar ferie etter permisjon så får ikke han tatt ut sin fordi han ikke får godkje t utsettelse av sin permisjon. Pirkete lovverk.

Du kan ta ut 2X4 uker. 4 uker for hvert år permisjonen går over.

Anonymkode: 11402...d9f

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nav har full forståelse for situasjonen våres, merkelig at det skal være så vanskelig for andre å forstå at man befinner seg i ulike situasjoner, der noen kommer veldig uheldig ut med de nye reglene. 

Dessverre blir det vanskelig å sette av penger nå som jeg plutselig er nødt til å ta ut 80 % dekning for å strekke permisjonen. Kontantstøtte får man ikke før barnet er 1 år, og avdragsfrihet får man ikke lengre.  Det er da grenser for hvor mange 1000 en gjennomsnittlig familie har å ta av i mnd. 

Vi har funnet en løsning vi, men den er helt sinnsykt mye mer tungvint og vi taper veldig økonomisk på det. Det er leit at det skal ha så mye å si for enkeltfamilier, og at folk ikke har forståelse for det synes jeg er skikkelig leit å se. Hadde jeg tjent noen tusenlapper mindre i mnd så hadde vi aldr fått det til. 

Beklager, men jeg syns fortsatt at du overdriver. Det er snakk om 5 uker til, hva var planen deres da dere valgte å få barn egentlig? Det var jo samme problemstilling bare med 5 uker mer? Hvis du velger 80 % i stedet for 100% har du jo allerede dekket inn de ukene.

Er enig i at det er dumt at studier ikke er grunn nok til å til å utsette permisjon, men det er jo fordi det faktisk er mulig å kombinere til en viss grad. Pappen vel lese på kveldstid og i helger slik at han kan ha barnet iallefall 50 % så du kan jobbe 50 %?

Jeg skjønner at dere kommer ekstra dårlig ut med de nye reglene siden dere tydeligvis ikke kan ta noe pappaperm i det hele tatt, men litt ansvar for egen situasjon har dere faktisk og da er det bare å bite i det sure eplet og gjøre det beste ut av det. Jeg tipper det ordner seg greit selv om det ikke blir optimalt og ved et evt neste barn er dere i full jobb begge to.

Anonymkode: 7b8c4...ee8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Beklager, men jeg syns fortsatt at du overdriver. Det er snakk om 5 uker til, hva var planen deres da dere valgte å få barn egentlig? Det var jo samme problemstilling bare med 5 uker mer? Hvis du velger 80 % i stedet for 100% har du jo allerede dekket inn de ukene.

Er enig i at det er dumt at studier ikke er grunn nok til å til å utsette permisjon, men det er jo fordi det faktisk er mulig å kombinere til en viss grad. Pappen vel lese på kveldstid og i helger slik at han kan ha barnet iallefall 50 % så du kan jobbe 50 %?

Jeg skjønner at dere kommer ekstra dårlig ut med de nye reglene siden dere tydeligvis ikke kan ta noe pappaperm i det hele tatt, men litt ansvar for egen situasjon har dere faktisk og da er det bare å bite i det sure eplet og gjøre det beste ut av det. Jeg tipper det ordner seg greit selv om det ikke blir optimalt og ved et evt neste barn er dere i full jobb begge to.

Og denne planen er jo avhengig av at hun føder til termin. Ved en premturfødsel sliter de,

AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På et forum tenker jeg det er greit å blåse ut litt frustrasjon over regler som slår inn med kort frist, der det kun de snakk om 2 dager som avgjør om det rammer meg eller ikke, om barnet kommer til termin. Vi har kommet frem til en løsning som jeg tror er så god som vil får det til å bli. På hjemmebane leter jeg selvfølgelig mer etter løsninger enn problemer, men det er likevel vår realitet at permisjonstiden blir mer styr enn den hadde trengt å være.

Planen var jo i utgangspunktet å ta 80% dekning med gamle regler, som hadde gitt meg 46 uker permisjon om jeg husker rett. Hadde i tillegg hatt 5 ferieuker å ta av hvis baby skulle kommet tidligere, og til å ta ut senere i året når barnehagen er stengt. Nå så rekker vi akkurat frem til skoleslutt, men da har vi ingen ting å gå på om hun kommer tidligere enn planlagt, og jeg har ingen ferie igjen å ta av senere. 

Det ordner seg jo, men det er sabla frustrerende at staten skal komme inn sånn og bestemme over vårt liv på den måten der. Jeg føler jeg og barnet mitt blir frarøvet tid og muligheter vi hadde fått om terminen hadde vært en uke eller 2 tidligere. 

AnonymBruker
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og denne planen er jo avhengig av at hun føder til termin. Ved en premturfødsel sliter de,

Ja nettopp, der ser du selv hva regelendringen har å si for oss. Dette hadde ikke vært noe tema med gamle regler.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja nettopp, der ser du selv hva regelendringen har å si for oss. Dette hadde ikke vært noe tema med gamle regler.

Ved en prematur fødsel med gamle regler ville derer fort hatt samme problem? Føder du 6 uker før mister du 6 uker perm...

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ved en prematur fødsel med gamle regler ville derer fort hatt samme problem? Føder du 6 uker før mister du 6 uker perm...

Ja det er jo sant! Sånn sett er det jo heldig at jeg har termin rett i begynnelsen av juli. 

Skrevet
8 timer siden, BeautyB skrev:

Far er i 100% jobb. Ååh, håper virkelig du har rett :) jeg vil gå en lengre periode sammenhengende med barnet før far tar sin kvote. 

Du kan ta din ulønnede permisjon før fedrekvoten. Bare husk å søke utsettelse☺️ Min kollega har gjort dette to ganger

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Minlillelykke skrev:

Du kan ta din ulønnede permisjon før fedrekvoten. Bare husk å søke utsettelse☺️ Min kollega har gjort dette to ganger

Herlig! ❤️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...