BeautyB Skrevet 13. april 2018 #1 Skrevet 13. april 2018 Ser at nye ordningen i foreldrepermisjonen påvirker oss sterkt. Jeg vurderer da ulønnet permisjonen etter morskvoten og fellesperioden. Kan jeg gjøre dette eller kan det kun bli etter all permisjonen vår er tatt ut? Jeg ønsker da å ta ut min del, ulønnet perm, og så tar far ut sine 15 uker. Jeg ønsker ikke mitt barn i barnehage akkurat på 1årsdagen omtrent. Det er det jeg blir tvunget til hvis jeg ikke tar ulønnet perm. 1
AnonymBruker Skrevet 13. april 2018 #2 Skrevet 13. april 2018 Er det vedtatt allerede ? Idiotisk. Alle familier er forskjellige! Her f.eks har jeg fått hele permisjonen, da min mann er under utdanning. Det er såpass fleksibelt at han er mye hjemme, og får da vært med barnet.. Ville vært idioti om han skulle vært i permisjon og blitt forsinket i utdanningen sin, da jeg tross alt er i full jobb allerede..nå er det hans tur til å komme seg ut i arbeid. Når det gjelder spm ditt, så har jeg skjønt det sånn at du må da ulønnet i forbindelse med din kvote..og far må da vente til du er ferdig da? Eller er det bare abeidsgiveren min som surrer? Anonymkode: 0648f...65b 1
AnonymBruker Skrevet 13. april 2018 #3 Skrevet 13. april 2018 4 timer siden, BeautyB skrev: Ser at nye ordningen i foreldrepermisjonen påvirker oss sterkt. Jeg vurderer da ulønnet permisjonen etter morskvoten og fellesperioden. Kan jeg gjøre dette eller kan det kun bli etter all permisjonen vår er tatt ut? Jeg ønsker da å ta ut min del, ulønnet perm, og så tar far ut sine 15 uker. Jeg ønsker ikke mitt barn i barnehage akkurat på 1årsdagen omtrent. Det er det jeg blir tvunget til hvis jeg ikke tar ulønnet perm. Hvis far er i fulltidsjobb så kan du ta ulønnet før han sine uker. 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Er det vedtatt allerede ? Idiotisk. Alle familier er forskjellige! Her f.eks har jeg fått hele permisjonen, da min mann er under utdanning. Det er såpass fleksibelt at han er mye hjemme, og får da vært med barnet.. Ville vært idioti om han skulle vært i permisjon og blitt forsinket i utdanningen sin, da jeg tross alt er i full jobb allerede..nå er det hans tur til å komme seg ut i arbeid. Når det gjelder spm ditt, så har jeg skjønt det sånn at du må da ulønnet i forbindelse med din kvote..og far må da vente til du er ferdig da? Eller er det bare abeidsgiveren min som surrer? Anonymkode: 0648f...65b Får du overtatt pga studier hos far? Er det fordi han ikke har rett på foreldrepenger? Her får jeg nemlig ikke lov å ta over siden far er student og mottar aap. Her tvinges han ut i perm de siste 4 mnd av skoleåret, eller så mister barnet 15 uker med foreldrene. Far blir derfor 1 år forsinket i studiene, aap må forlenges tilsvarende og vi mister 1 år med arbeidsinntekt. Heia Norge! Det er helt sinnsykt! Anonymkode: 3cce7...82b 1
AnonymBruker Skrevet 13. april 2018 #4 Skrevet 13. april 2018 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Er det vedtatt allerede ? Idiotisk. Alle familier er forskjellige! Her f.eks har jeg fått hele permisjonen, da min mann er under utdanning. Det er såpass fleksibelt at han er mye hjemme, og får da vært med barnet.. Ville vært idioti om han skulle vært i permisjon og blitt forsinket i utdanningen sin, da jeg tross alt er i full jobb allerede..nå er det hans tur til å komme seg ut i arbeid. Når det gjelder spm ditt, så har jeg skjønt det sånn at du må da ulønnet i forbindelse med din kvote..og far må da vente til du er ferdig da? Eller er det bare abeidsgiveren min som surrer? Anonymkode: 0648f...65b Det er som godt som vedtatt. Nav har til og med lagt ut ny info om dette på sine hjemmesider med «15 uker fedrekvoten». Er nok bare å innse staten vet bedre enn oss selv hvordan ting fungerer hjemme hos oss. Anonymkode: 9ea23...a23 2
BeautyB Skrevet 13. april 2018 Forfatter #5 Skrevet 13. april 2018 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis far er i fulltidsjobb så kan du ta ulønnet før han sine uker. Anonymkode: 3cce7...82b Far er i 100% jobb. Ååh, håper virkelig du har rett jeg vil gå en lengre periode sammenhengende med barnet før far tar sin kvote.
AnonymBruker Skrevet 13. april 2018 #6 Skrevet 13. april 2018 8 minutter siden, BeautyB skrev: Far er i 100% jobb. Ååh, håper virkelig du har rett jeg vil gå en lengre periode sammenhengende med barnet før far tar sin kvote. Far må søke om å få utsette permisjonen pga 100% arbeid, det skal få fint han kan utsette i opptil 3 år. Hadde han hatt andre grunner, som studier, utenlandsopphold, sommerjobb i 70% stilling eller lignende så får man ikke utsatt. Anonymkode: 3cce7...82b 1
BeautyB Skrevet 13. april 2018 Forfatter #7 Skrevet 13. april 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Far må søke om å få utsette permisjonen pga 100% arbeid, det skal få fint han kan utsette i opptil 3 år. Hadde han hatt andre grunner, som studier, utenlandsopphold, sommerjobb i 70% stilling eller lignende så får man ikke utsatt. Anonymkode: 3cce7...82b Det var veldig fint å høre! «Heldigvis» har han en jobb som de ikke lett kan finne en erstatter for i perioder engang!
AnonymBruker Skrevet 13. april 2018 #8 Skrevet 13. april 2018 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis far er i fulltidsjobb så kan du ta ulønnet før han sine uker. Får du overtatt pga studier hos far? Er det fordi han ikke har rett på foreldrepenger? Her får jeg nemlig ikke lov å ta over siden far er student og mottar aap. Her tvinges han ut i perm de siste 4 mnd av skoleåret, eller så mister barnet 15 uker med foreldrene. Far blir derfor 1 år forsinket i studiene, aap må forlenges tilsvarende og vi mister 1 år med arbeidsinntekt. Heia Norge! Det er helt sinnsykt! Anonymkode: 3cce7...82b Selv om det er vanskelig å ta over er det ingen som hindrer deg i å sette av penger å ta ulønnet perm. (Avdragsfrihet på lån, ferie, jobbe redusert og gradere fars perm, kontantstøtte er tips som kan løse saken). Eneste forskjell fra før er at det blir 5 flere uker til far. Ikke vær så sykt offer! Foreldrepenger er et tilbud, det er helt lov å si nei eller vente med å ta ut pappaperm til far er i jobb. Anonymkode: 7b8c4...ee8 6
AnonymBruker Skrevet 13. april 2018 #9 Skrevet 13. april 2018 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Selv om det er vanskelig å ta over er det ingen som hindrer deg i å sette av penger å ta ulønnet perm. (Avdragsfrihet på lån, ferie, jobbe redusert og gradere fars perm, kontantstøtte er tips som kan løse saken). Eneste forskjell fra før er at det blir 5 flere uker til far. Ikke vær så sykt offer! Foreldrepenger er et tilbud, det er helt lov å si nei eller vente med å ta ut pappaperm til far er i jobb. Anonymkode: 7b8c4...ee8 Nav har full forståelse for situasjonen våres, merkelig at det skal være så vanskelig for andre å forstå at man befinner seg i ulike situasjoner, der noen kommer veldig uheldig ut med de nye reglene. Dessverre blir det vanskelig å sette av penger nå som jeg plutselig er nødt til å ta ut 80 % dekning for å strekke permisjonen. Kontantstøtte får man ikke før barnet er 1 år, og avdragsfrihet får man ikke lengre. Det er da grenser for hvor mange 1000 en gjennomsnittlig familie har å ta av i mnd. Vi har funnet en løsning vi, men den er helt sinnsykt mye mer tungvint og vi taper veldig økonomisk på det. Det er leit at det skal ha så mye å si for enkeltfamilier, og at folk ikke har forståelse for det synes jeg er skikkelig leit å se. Hadde jeg tjent noen tusenlapper mindre i mnd så hadde vi aldr fått det til. Anonymkode: 3cce7...82b 1
AnonymBruker Skrevet 13. april 2018 #10 Skrevet 13. april 2018 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Selv om det er vanskelig å ta over er det ingen som hindrer deg i å sette av penger å ta ulønnet perm. (Avdragsfrihet på lån, ferie, jobbe redusert og gradere fars perm, kontantstøtte er tips som kan løse saken). Eneste forskjell fra før er at det blir 5 flere uker til far. Ikke vær så sykt offer! Foreldrepenger er et tilbud, det er helt lov å si nei eller vente med å ta ut pappaperm til far er i jobb. Anonymkode: 7b8c4...ee8 Og poenget er vel egentlig at far her må velge mellom å gjøre seg ferdig med skolen og at datteren da mister uker hjemme med han (er det ikke det det er snakk om, at det er så ufattelig viktig at pappan skal gå hjemme med barnet?), eller så kan han slutte på skolen rett før han er ferdig for å være med datteren. Hadde i det minste jeg kunne tatt over de ukene så hadde det ikke fått like store konsekvenser. Anonymkode: 3cce7...82b
AnonymBruker Skrevet 13. april 2018 #11 Skrevet 13. april 2018 Hva med ferien din? Kan du ikke ta den etter perioden din? Anonymkode: 5bf6d...6af 1
AnonymBruker Skrevet 13. april 2018 #12 Skrevet 13. april 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva med ferien din? Kan du ikke ta den etter perioden din? Anonymkode: 5bf6d...6af Jeg skal det, ferie og 80% uttak, da klarer vi å drøye permisjonen min til omtrent akkurat skoleslutt, så vi får ordnet oss. Men pappan mister fortsatt ukene sine, og så er det jo litt kjedelig å ikke få tatt ut noe ferie sammen som familie på 2 årfordi absolutt all ferie må makses ut. Ikke har jeg noe ferie å ta av når det er ferie i barnehagen. Selv om vi får det til på håret, så mister vi uansett masse goder, og pappan mister alle ukene sine. Anonymkode: 3cce7...82b
AnonymBruker Skrevet 13. april 2018 #13 Skrevet 13. april 2018 Jeg rammes ikke av nye reglene, men skal gjøre som deg og ta ca 5 uker ulønnet før mannen tar sin perm Han må søke utsettelse da. Og ikke bli skremt av alle som sier du mister alt av rettigheter. Det stemmer ikke, du har fortsatt mange rettigheter i behold:) Anonymkode: 80a57...91e
AnonymBruker Skrevet 13. april 2018 #14 Skrevet 13. april 2018 16 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg skal det, ferie og 80% uttak, da klarer vi å drøye permisjonen min til omtrent akkurat skoleslutt, så vi får ordnet oss. Men pappan mister fortsatt ukene sine, og så er det jo litt kjedelig å ikke få tatt ut noe ferie sammen som familie på 2 årfordi absolutt all ferie må makses ut. Ikke har jeg noe ferie å ta av når det er ferie i barnehagen. Selv om vi får det til på håret, så mister vi uansett masse goder, og pappan mister alle ukene sine. Anonymkode: 3cce7...82b Hvorfor utsetter du ikke din permisjon med ferie slik at han kan ta den etterpå? Anonymkode: 11402...d9f
AnonymBruker Skrevet 13. april 2018 #15 Skrevet 13. april 2018 Jeg gjør det, men må ta resterende ferie etter permisjonen min (kan kun utsette 4 uker), og siden jeg tar ferie etter permisjon så får ikke han tatt ut sin fordi han ikke får godkje t utsettelse av sin permisjon. Pirkete lovverk. Anonymkode: 3cce7...82b
AnonymBruker Skrevet 13. april 2018 #16 Skrevet 13. april 2018 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg gjør det, men må ta resterende ferie etter permisjonen min (kan kun utsette 4 uker), og siden jeg tar ferie etter permisjon så får ikke han tatt ut sin fordi han ikke får godkje t utsettelse av sin permisjon. Pirkete lovverk. Anonymkode: 3cce7...82b Hvem er det som ikke godkjenner det? Anonymkode: 3ccdf...c03
AnonymBruker Skrevet 13. april 2018 #17 Skrevet 13. april 2018 56 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg skal det, ferie og 80% uttak, da klarer vi å drøye permisjonen min til omtrent akkurat skoleslutt, så vi får ordnet oss. Men pappan mister fortsatt ukene sine, og så er det jo litt kjedelig å ikke få tatt ut noe ferie sammen som familie på 2 årfordi absolutt all ferie må makses ut. Ikke har jeg noe ferie å ta av når det er ferie i barnehagen. Selv om vi får det til på håret, så mister vi uansett masse goder, og pappan mister alle ukene sine. Anonymkode: 3cce7...82b Vi har det slik i år selv, man har da helger og kvelder sammen for det. 😊 Anonymkode: 5bf6d...6af 1
AnonymBruker Skrevet 13. april 2018 #18 Skrevet 13. april 2018 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvem er det som ikke godkjenner det? Anonymkode: 3ccdf...c03 Nav Anonymkode: 3cce7...82b
AnonymBruker Skrevet 13. april 2018 #19 Skrevet 13. april 2018 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi har det slik i år selv, man har da helger og kvelder sammen for det. 😊 Anonymkode: 5bf6d...6af Så fint er nok mange som har det sånn. Hadde det ikke vært for de nye reglene så hadde ikke vi trengt å ha det sånn heller. Vi planla utifra gamle regler. Som sykepleier og far etterhvert er helsefagarbeider så faller en stor andel kvelder og helger bort pga turnusarbeid . Faktisk godt over halvparten. Men desto flere fridager i hverdagen sammen med barnet da, selv om vi mister tid som hel familie. Anonymkode: 3cce7...82b
AnonymBruker Skrevet 13. april 2018 #20 Skrevet 13. april 2018 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nav Anonymkode: 3cce7...82b På hvilket grunnlag? Aldri hørt om at far ikke får godkjent å utsette sin pappapermisjon. Den kan de jo ta ut helt til barnet fyller 3 år. Nesten samtlige jeg kjenner har hatt ferie eller ulønnet perm etter fellesperioden og far har utsatt sin pappapermisjon tilsvarende. Anonymkode: 3ccdf...c03
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå