Gå til innhold

Folk med dårlig råd bør få færre barn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok, det kan selvsagt være noen mennesker mener det. Men nå var det snakk om utsagnet til Tybring-Gjedde og Frp utsagn har en tendens til å bli halt og dratt ut til rene stråmenn. Så skrev det for å påpeke fakta. Han har altså aldri sagt at folk med dårlig råd ikke bør få barn, bare at de ikke bør få flere barn enn de har økonomiske forutsetninger til å håndere.

Anonymkode: c7b53...4df

Men! Så enkelt er det ikke! Hvis man får trygd på 15.000 utbetalt  (som er ganske normalt). Har man da råd til barn? 

Anonymkode: f47cb...1bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Capri-Sun
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skal de som prioriterer arbeid lide av at andre, som ofte ikke prioriterer samme arbeidsbyrde i samfunnet, får en høyere barnetrygd?

Problemet med å behovsprøve alt, er at de med midlere inntekter og oppover etterhvert føler de får mindre og mindre igjen for å bidra til velferdsstaten, og oppslutningen om den synker. Det er ikke uten grunn at vi har hatt en borgerlig regjering i snart fem år for å si det sånn. Det er etterhvert en del som har opplevd at de har betalt inn så det monner, men som likevel ikke har fått hjelp når de trenger det (det har også skjedd meg, for en 10 år tilbake. Fikk heldigvis stablet meg sånn noenlunde på beina igjen selv, men det kunne jo gått verre). 

I utgangspunktet syntes jeg faktisk det er foreldrene selv som bør dekke familieforøkelse. Det er helt ok med en viss ytelse slik det er nå, samt andre velferdsordninger rundt barn (SFO, barnehager, skoler osv.) men det må faktisk gå en grense et sted. Vi kan ikke oppfostre generasjoner av folk som blir 100% avhengig av velferdsstaten. Egen familie er i utgangspunktet eget ansvar, med enkelte prekære unntak (hjelp til behandling og avlastning hvis noen er rammet av alvorlig sykdom etc.)

Anonymkode: 50aca...a17

Helt enig!

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så du tror det hjelper på klimaet at du er ærlig anonymt? Du er slem og tør ikke stå for det! 

At noen må leve på familie pga lave trygdeordninger synes du ikke mye om ser jeg, men tror du så mange planlegger med det foreløpig? Jeg tror det kommer mer etterhvert som folk får erfart selv. Foreløpig er det tabu, men prates det mer om blir det ikke lenger så vanskelig for folk å fordøye. Og synes du samfunnsutviklingen da blir feil bør du kanskje holde med andre partier enn du gjør i dag

Anonymkode: f47cb...1bc

At det blir mer av det, gjør det ikke riktigere av den grunn.

Endret av Capri-Sun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Capri-Sun
2 timer siden, Illuminatum skrev:

Håper i grunnen at du ikke stemmer samme parti som meg heller.

Det å karakterisere mennesker som low-lifes som om noen har mindre menneskeverd enn andre, er i alle fall ikke et menneskesyn jeg støtter.

Stemmer Ap :dagens-rose:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men! Så enkelt er det ikke! Hvis man får trygd på 15.000 utbetalt  (som er ganske normalt). Har man da råd til barn? 

Anonymkode: f47cb...1bc

Slik systemet er nå har man fint råd til et barn ja. Man er jo som regel 2 foreldre. Man får barnetillegg for et barn, og foreldrefradrag på skatten. Man får og 1940kr i barnetrygd hver måned. Man får helt gratis helsehjelp, subsidiert barnehage, gratis skole og skoleskyss. 

Men så mye mer enn 2 eller 3 barn har man virkelig ikke råd til (på minstesats, som du skisserer) om ikke den andre forelderen tjener veldig godt, ELLER velferdsamfunnet tar regninga for familiens valg.

Jeg kjenner flere som har fått barn etter at de ble uføre, de har fått 1 hver. Barna har det fint, blir ivaretatt og vokser ikke opp i fattigdom. Familiene kunne nok klart 2 barn og av hensyn til økonomien. Men uføretrygd har jo alltid en grunn, man har ofte sine begrensninger, som de heldigvis for barnas del har insett selv og tatt kloke beslutninger  på grunnlag av.

Anonymkode: c7b53...4df

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Neinøff skrev:

Det som heller hadde begrenset barnefattigdom er om det offentlige hadde økt barnetrygden så det dekket normale utgifter til det å ha barn. 1900 kr/mnd dekker ikke 1/3 av utgiftene ved sesongskifte engang. Det er utelukkende en investering fra statens side. Så fikk heller barnetrygden være behovsprøvd, så det ble mer til de som faktisk trenger den. Folk som sitter med en samlet inntekt på over 40 000 i mnd trenger virkelig ikke barnetrygd, og dem er det mange av. 

Barnetrygden er på 970kr/mnd, ikke 1900.

Anonymkode: 7cb37...f31

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, Capri-Sun skrev:

 Dette. (Intervju med TB i Dagsavisen)

IMG_7349.PNG

Seriøst. Trodde at tiden da «alenemødre» ble hetset var over. Uansvarlig livsførsel my ass, hva med menn som har det samme? Kjenner veldig mange menn som får barn med flere kvinner i flere kull langt oppe i 60-årsalderen. Men neida, kvinner skal henges ut for uansvarlig livsførsel, ikke mennene som gjør dem gravide, for de trenger jo ikke ta ansvar for sin handlinger. TG kan sikkert ha sine poeng, men når han pakker det inn i den fordomsfulle retorikken sin blir det bare kvalmt.

Anonymkode: 31d14...44e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de mener at det bare er de rikeste som skal få barn, så blir det underskudd på mennesker om noen år, og ingen til å betale pensjonen deres. Så må vi ta inn mange flere innvandrere. De innvandrerne som er født og oppvokst i Norge, er jo ofte de som tar utdannelse og jobber, og bidrar i samfunnet. 

Og hvordan skal man vite hvordan økonomien blir resten av livet, både jeg og barnefar har høyere utdannelse, og 2 barn. Men vi gikk fra hverandre, han ville ha barna minst mulig, og jeg ble syk. Så fikk da jeg dårlig økonomi, og satt alene med 2 barn. Helt annerledes enn om vi hadde fortsatt vært sammen, og jeg hadde vært frisk. Da hadde vi jo hatt samlet inntekt på over 1 mill, og klart oss veldig bra.

Anonymkode: f6b4f...fda

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Capri-Sun
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Seriøst. Trodde at tiden da «alenemødre» ble hetset var over. Uansvarlig livsførsel my ass, hva med menn som har det samme? Kjenner veldig mange menn som får barn med flere kvinner i flere kull langt oppe i 60-årsalderen. Men neida, kvinner skal henges ut for uansvarlig livsførsel, ikke mennene som gjør dem gravide, for de trenger jo ikke ta ansvar for sin handlinger. TG kan sikkert ha sine poeng, men når han pakker det inn i den fordomsfulle retorikken sin blir det bare kvalmt.

Anonymkode: 31d14...44e

Kvinnene bør kjenne lusa på gangen og knipe igjen når disse mennene dukker opp. De kjenner typen.

Endret av Capri-Sun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Capri-Sun skrev:

Kvinnene bør kjenne lusa på gangen og knipe igjen når disse mennene dukker opp. De kjenner typen.

Eller mennene holde p*kken i buksa. Eller dra på en kondom.

Anonymkode: 31d14...44e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Capri-Sun
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Eller mennene holde p*kken i buksa. Eller dra på en kondom.

Anonymkode: 31d14...44e

Selvsagt. Men er damene som sitter igjen med små barn som krever mat og klær, barnehage og sfo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest N-Nøff
1 time siden, AnonymBruker skrev:

 Mer penger kommer ikke nødvendigvis barna til gode. En somalisk familie (som regnes som de fattigste) sender i gjennomsnitt hjem til familien i Somaila over 20,000 kroner i året. Hva får deg til å tro at de plutselig skal begynne å prioritere barnas fritidsaktiviteter og klær hvis de får mer penger?

Anonymkode: ed025...ae7

Og det er ikke greit. Da får NAV se hva pengene brukes på. Det kan de faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Seriøst. Trodde at tiden da «alenemødre» ble hetset var over. Uansvarlig livsførsel my ass, hva med menn som har det samme? Kjenner veldig mange menn som får barn med flere kvinner i flere kull langt oppe i 60-årsalderen. Men neida, kvinner skal henges ut for uansvarlig livsførsel, ikke mennene som gjør dem gravide, for de trenger jo ikke ta ansvar for sin handlinger. TG kan sikkert ha sine poeng, men når han pakker det inn i den fordomsfulle retorikken sin blir det bare kvalmt.

Anonymkode: 31d14...44e

Han sa jo bare at «om du som enslig får tre barn med ulike fedre UTEN å ha mulighet til å gi barna en oppvekst som gjør at de klarer seg bra, så er det egentlig en egoistisk handling»

Er det feil?

Han sa altså ingenting dømmende om å få flere kull med barn OM du derimot har forutsetninger og økonomi til å håndtere det.

Lurt å lese 2 ganger før man konkluderer.

Anonymkode: c7b53...4df

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Neinøff skrev:

Og det er ikke greit. Da får NAV se hva pengene brukes på. Det kan de faktisk.

Økonomisk verge kanskje, som sørger for at pengene blir brukt til det de skal brukes til?

Anonymkode: 34f17...ff8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Slik systemet er nå har man fint råd til et barn ja. Man er jo som regel 2 foreldre. Man får barnetillegg for et barn, og foreldrefradrag på skatten. Man får og 1940kr i barnetrygd hver måned. Man får helt gratis helsehjelp, subsidiert barnehage, gratis skole og skoleskyss. 

Men så mye mer enn 2 eller 3 barn har man virkelig ikke råd til (på minstesats, som du skisserer) om ikke den andre forelderen tjener veldig godt, ELLER velferdsamfunnet tar regninga for familiens valg.

Jeg kjenner flere som har fått barn etter at de ble uføre, de har fått 1 hver. Barna har det fint, blir ivaretatt og vokser ikke opp i fattigdom. Familiene kunne nok klart 2 barn og av hensyn til økonomien. Men uføretrygd har jo alltid en grunn, man har ofte sine begrensninger, som de heldigvis for barnas del har insett selv og tatt kloke beslutninger  på grunnlag av.

Anonymkode: c7b53...4df

Dersom man er to foreldre med ett barn får man bare 970 kr i barnetrygd og foreldrefradrag på skatten gjelder bare for dokumenterte utgifter.

Anonymkode: 7cb37...f31

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest N-Nøff
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skal de som prioriterer arbeid lide av at andre, som ofte ikke prioriterer samme arbeidsbyrde i samfunnet, får en høyere barnetrygd?

Problemet med å behovsprøve alt, er at de med midlere inntekter og oppover etterhvert føler de får mindre og mindre igjen for å bidra til velferdsstaten, og oppslutningen om den synker. Det er ikke uten grunn at vi har hatt en borgerlig regjering i snart fem år for å si det sånn. Det er etterhvert en del som har opplevd at de har betalt inn så det monner, men som likevel ikke har fått hjelp når de trenger det (det har også skjedd meg, for en 10 år tilbake. Fikk heldigvis stablet meg sånn noenlunde på beina igjen selv, men det kunne jo gått verre). 

I utgangspunktet syntes jeg faktisk det er foreldrene selv som bør dekke familieforøkelse. Det er helt ok med en viss ytelse slik det er nå, samt andre velferdsordninger rundt barn (SFO, barnehager, skoler osv.) men det må faktisk gå en grense et sted. Vi kan ikke oppfostre generasjoner av folk som blir 100% avhengig av velferdsstaten. Egen familie er i utgangspunktet eget ansvar, med enkelte prekære unntak (hjelp til behandling og avlastning hvis noen er rammet av alvorlig sykdom etc.)

Anonymkode: 50aca...a17

Lide? Hvem lider, sa du? Gjennomsnittslønnen i Norge idag er så høy at alle med gjennomsnittslønn ikke trenger barnetrygd, med mindre man er enslig med eneansvar for barna. 

Hvorfor skal folk få barnetrygd om de har god råd, egentlig? Skal barnetrygden føles som en "bonus" de kan bruke på fjolleri? "Jeg har vært flink til å jobbe, derfor skal staten sponse meg", det er ikke riktig. Det skal være til nød, for å sikre barn og familier at de har råd til yttertøy bla.a. til barna. 

Jeg er enig i at familier stort sett bør forsørge seg selv, men likevel må de som ikke greier det av diverse årsaker få midler så de kan klare det. Vi må ikke ta fra de fattige. Jeg vet om folk med god råd som velger privat og betaler i dyre dommer for time til barna sine, fremfor å gå gratis til fastlegen, fordi de kan det. De har råd. Men det er flott at de som ikke kan det også kan tilby barna sine medisinsk hjelp. 

Samtidig som familier må stå på egne ben, i en viss grad, bør også staten sørge for familien. Og husk, alle kan ikke være akademikere! Da går landet under. Vi trenger renholdsarbeidere, og andre "drittjobber" med alt for lav lønn, også.. Vi trenger at noen gidder å ta de jobbene, og det gidder ingen om de planlegger familie og ikke får statlig støtte - fordi lønnen er så lav at man ikke får råd til det. Hva da, når alle er advokater, men ingen gidder å vaske advokatens toaletter? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Capri-Sun
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Økonomisk verge kanskje, som sørger for at pengene blir brukt til det de skal brukes til?

Anonymkode: 34f17...ff8

Pliktig innlevering av bankutskrifter til Nav feks. Bør gjelde norske foreldre og, mange som bruker tusener på røyk/snus og alkohol men som klager over at bleier er dyrt og at de ikke har råd til middag. Handler nok ofte om prioriteringer.

Endret av Capri-Sun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest N-Nøff
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barnetrygden er på 970kr/mnd, ikke 1900.

Anonymkode: 7cb37...f31

Nei, jeg snakker om 2 barn. Det stemmer at den er under 1000 kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest N-Nøff
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Økonomisk verge kanskje, som sørger for at pengene blir brukt til det de skal brukes til?

Anonymkode: 34f17...ff8

Ja, for eksempel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Neinøff skrev:

Det som heller hadde begrenset barnefattigdom er om det offentlige hadde økt barnetrygden så det dekket normale utgifter til det å ha barn. 1900 kr/mnd dekker ikke 1/3 av utgiftene ved sesongskifte engang. Det er utelukkende en investering fra statens side. Så fikk heller barnetrygden være behovsprøvd, så det ble mer til de som faktisk trenger den. Folk som sitter med en samlet inntekt på over 40 000 i mnd trenger virkelig ikke barnetrygd, og dem er det mange av. 

Men det er jo de med høy inntekt som bidrar mest til trygder, hvorfor skulle de ønske å bidra når de ikke skal få noen ting igjen selv? Jeg er ikke interessert i å jobbe ekstra for at Fatima skal sitte på Grønland med 8 statsfødde unger. Det er jo det som blir fremhevet i artikkelen, innvandrere med store barneflokker og like motivasjon for karriere. 

Anonymkode: a1a67...7b6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...