Gå til innhold

Hvor mange kalorier er det i et kokt egg?


Gelica

Anbefalte innlegg

Prøver å finne ut dette og finner at et egg inneholder kalorier fra 72 til 143. Hva er riktig, er jo en vesentlig forskjell når man skal telle kalorier. 

Takk for hjelpen :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må veie egget. Hvis du bruker Myfitnesspal eller lifesum eller lignende kan du finne egg og næringsinnhold pr hundre gram. Så veier du det og legger inn hvor mange gram du spiser. Da får du nøyaktig antall gram. :) Veiing er forøvrig en viktig del av det å telle kalorier. 

Anonymkode: ba8c0...169

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaloritabellene oppgir som regel antall kalorier per 100 gram, og da stemmer 143 ganske godt. Et stort egg veier i gjennomsnitt 63 gram, men 8 gram er skall, så den spiselige delen er 55 gram. 55 gram egg utgjør 78,65 kcal. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ullvott skrev:

Kaloritabellene oppgir som regel antall kalorier per 100 gram, og da stemmer 143 ganske godt. Et stort egg veier i gjennomsnitt 63 gram, men 8 gram er skall, så den spiselige delen er 55 gram. 55 gram egg utgjør 78,65 kcal. 

Da ble det mye mer forståelig, takk :-)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, VET skrev:

Her skal vi veie egg...

Ja, når man går på 5:2 dietten så er det greit å holde seg innenfor de 500 kaloriene man skal ha to dager i uken for at det skal funke. Så da får man bare veie egg ;-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, VET skrev:

Her skal vi veie egg...

Jeg veier alt jeg spiser fordi jeg teller macroer. Blir vant til det, er rutine nå. Og veldig lærerikt!

Anonymkode: ba8c0...169

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg veier alt jeg spiser fordi jeg teller macroer. Blir vant til det, er rutine nå. Og veldig lærerikt!

Anonymkode: ba8c0...169

For to år siden ble jeg kalt for "psycho" her inne fordi jeg veide maten min.

Tidene forandrer seg 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, VET skrev:

For to år siden ble jeg kalt for "psycho" her inne fordi jeg veide maten min.

Tidene forandrer seg 

Både jeg og samboer veier alt vi spiser 😅 begge skal ned i vekt, å for oss hjelper det å ha kontroll på inntaket å ikke «bare spise sunnere». Mange ville sikkert sett rart på oss om de så det 😂

Anonymkode: 5e7f0...571

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.4.2018 den 17.34, VET skrev:

Her skal vi veie egg...

Unødvendig kommentar. Om du har sett alle "hvorfor går jeg ikke ned i vekt" trådene så handler det ofte om feilberegning av mengder. Ja, det kan kanskje høres hysterisk ut å veie maten, men for oss som er overvektige og sliter med å gå ned i vekt, så er det faktisk veldig nyttig å få en skikkelig oversikt over mengdene vi spiser. Og da gjelder det å regne nøyaktig. Jeg har tidligere prøvd å bare "spise sunt" eller å "ikke regne grønnsaker", men det løsnet ikke for meg før jeg måtte bli litt nazi og telle eksakte kalorier. Og da må man veie maten. 

Anonymkode: ee736...723

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...