Gå til innhold

AFIS-fullmektig


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Eget inntak, ja. Men vet at det, i alle fall før, var slik at en fikk full lønn under flygelederutdanninga dersom en var AFIS og ansatt i Avinor. Usikker på om det fortsatt er slik etter oppdelingen i forskjellige selskap (Avinor og Flysikring). Flygelederutdanninga er, som du kanskje vet, lånekassefinansiert til en er utsjekka, mens AFIS-utdanninga er lønna fra dag én.

Å bli flygeleder betinger selvsagt at en består tester, intervju og blir tilbudt plass, selv om en er AFIS fra før av. Også verdt å notere seg at dersom en søker på flygeleder og ikke blir vurdert som god nok, da kan en ikke søke igjen.

Kan være en fordel å ha jobba som AFIS med tanke på at en da har erfaring med bl.a. radiobruk, meteorologi, noe fraseologi og luftfart generelt.

Flygelederutdanninga har vanligvis (les: alltid) mange flere søkere enn AFIS-utdanninga, i tillegg til strengere opptakskrav. Altså mye vanskeligere å komme inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvordan er hverdagen som AFIS? Er det variert og utfordrende eller er det rutinejobb? 

Har sett beskrivelsene på avinor.no og utdanning.no men vil gjerne høre direkte fra noen som har hatt jobben her. Føler intervjuene er gjort mtp "å selge" yrket.

Jeg er i gang med utdanning nå, men er litt demotivert for mange år til med studier langt hjemmefra. Derfor virker AFIS som et godt alternativ. Men jeg er usikker på om det vil være "tilfredsstillende nok" i lengden. Blir det mye rutiner kan jeg gå litt lei. En utdannelse gir jo også flere muligheter hvis man ønsker å bytte jobb. 

What to do? 

Anonymkode: 32752...a92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig varierende fra sted til sted. De minst trafikkerte er nok ikke det mest utfordrende. Men der får en ofte administrative tilleggsoppgaver. Blant annet innen sikkerhet (oppfølging av leverandør av sikkerhetskontroll, og lignende), turnusplanlegging, dokumentoppdatering og karttegning/-oppdatering. En har også stillinger som operativ leder og opplæringsansvarlig i hvert tårn.

I Bodø (fjernstyrte tårn) vil etter planen en AFIS kun ha operative oppgaver, og håpet er at én person vil kunne håndtere flere flyplasser samtidig. Der vil jeg tro at en ikke trenger å bekymre seg for mangel på utfordring! Blir også et større fag- og arbeidsmiljø enn i dag.

Selv har jeg vært AFIS i over syv år, og synes fortsatt jobben er variert og utfordrende! Ingen dag er lik, men en må kunne håndtere dager der det skjer lite/ingenting. Likeså dager der en såvidt får tid til å gå på do eller spise «mellom slaga».

Som AFIS-fullmektig har en en ansvarsfull jobb som tar seg bra ut på CV-en, og etter min erfaring er det ikke noe stort problem å finne seg jobb utenfor yrket/Avinor. Utdanningen er jo veldig spissa og en får ikke brukt den spesifikt på et annet yrke (utenom HFIS). På den andre siden er den jo betalt, og dermed er det lite å tape på den utenom tid ⚖️

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Afisen skrev:

Er veldig varierende fra sted til sted. De minst trafikkerte er nok ikke det mest utfordrende. Men der får en ofte administrative tilleggsoppgaver. Blant annet innen sikkerhet (oppfølging av leverandør av sikkerhetskontroll, og lignende), turnusplanlegging, dokumentoppdatering og karttegning/-oppdatering. En har også stillinger som operativ leder og opplæringsansvarlig i hvert tårn.

I Bodø (fjernstyrte tårn) vil etter planen en AFIS kun ha operative oppgaver, og håpet er at én person vil kunne håndtere flere flyplasser samtidig. Der vil jeg tro at en ikke trenger å bekymre seg for mangel på utfordring! Blir også et større fag- og arbeidsmiljø enn i dag.

Selv har jeg vært AFIS i over syv år, og synes fortsatt jobben er variert og utfordrende! Ingen dag er lik, men en må kunne håndtere dager der det skjer lite/ingenting. Likeså dager der en såvidt får tid til å gå på do eller spise «mellom slaga».

Som AFIS-fullmektig har en en ansvarsfull jobb som tar seg bra ut på CV-en, og etter min erfaring er det ikke noe stort problem å finne seg jobb utenfor yrket/Avinor. Utdanningen er jo veldig spissa og en får ikke brukt den spesifikt på et annet yrke (utenom HFIS). På den andre siden er den jo betalt, og dermed er det lite å tape på den utenom tid ⚖️

 

Tusen takk for detaljer svar 😁 føler jeg fikk et bedre inntrykk av hva jobben handler om, og den er tydeligvis mye mer enn hva jeg hadde tenkt. Spennende!

Er det muligheter for å avansere til HFIS etterhvert? 

Anonymkode: 32752...a92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig!

For å bli HFIS må en søke når oljeselskapene (Equinor, ConocoPhilips e.l.) lyser ut ledig stilling. Der er det en stor fordel om en har AFIS-utdanning fra før. De ønsker også helst at en har kurs/utsjekk på radar, og gjerne noen år på baken som AFIS. For øyeblikket er eneste AFIS-plassen med radar Brønnøysund.

Har hørt (via, via) at oljeselskapene følger veldig godt med på hvordan det går med fjernstyrte tårn. Dermed er HFIS muligens ikke like attraktivt om noen år (altså ingen 2:4 turnus og opp mot millionen i lønn, slik det er nå).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Anonym1003
Sitat

 

Noen som vet om alder teller negativt for opptak. For eksempel hvis du har fullført noen utdannelser på høyere nivå etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det har jeg meget vanskelig for å tro. Er du kvalifisert så får du jobb :)

Anonymkode: 32752...a92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke alder teller negativt! I mange tilfeller vil de nok heller ha inn folk på 25-30 enn 19. 40+ er muligens en annen sak, men skal i utgangspunktet ikke ha stor betydning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
alli634 skrev (På 12.4.2018 den 12.39):

Jeg har jobbet som Afis :) Arbeidstider varierer veldig alt etter hvilken lufthavn man jobber på. Det som er vanlig er ca 30-60 min før og etter åpningstid av flyplassen. Etter utdannelsen i Malmø er ferdig, skal man ut på enhet for førstegangsutsjekk. Da jobber man ganske mange timer i tårnet sammen med en instruktør, før man har utsjekk med en kollega og sensor fra Luftfartstilsynet.

Som nyutdannet vil du jobbe mest alene på de minste plassene hvor bemanningen er lav. Andre steder kan man jobbe en del sammen på dagtid da det er personell som har administrative vakter 8-16. Men blir alene mye av tiden på tidlig- og senvakter.

Ellers vil jeg varmt anbefale yrket! Det er veldig kjekt og utfordrende, i tillegg til at lønna er bra til såpass kort utdanning.

Er bare å spørre mer om du lurer på noe :) 

 

Er blitt kalt inn videre til intervju! 

Hva slags type spørsmål kan jeg forvente å få? 

Anonymkode: 3e4a0...007

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Er blitt kalt inn videre til intervju! 

Hva slags type spørsmål kan jeg forvente å få? 

Anonymkode: 3e4a0...007

Så kjekt, gratulerer! 

Så vidt jeg husker så skal du gjøre en personlighetstest i forkant av intervjuet. Så det blir en del spørsmål knyttet til den. Ellers er det et generelt intervju om deg og dine egenskaper. Lykke til 😄

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...