Gå til innhold

Hvordan lærer barna egentlig å snakke?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en liten en (snart 3) for første gang, og begynte i går og tenke over hvordan han egentlig har lært å snakke. Jeg mener ikke lydene, men hele språket? Generelt for alle barn, mener jeg, ikke bare min ;) flere som har tenkt på dette?

Anonymkode: 8d1da...191

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De lærer av å høre andre prate.

Anonymkode: f2070...55c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barns enorme innlæringsevne er nok et av livets mysterier. Vi har jo alle vært på spedbarnsstadiet, men ingen av oss husker noe av det, derfor har vi begrenset innblikk i hvordan små barn tenker. Men det er på det rene at de evner å opprettholde en mye brattere læringskurve enn man gjør senere i livet, ikke minst når det gjelder språk. De lærer på et eller annet vis å knytte lyder til ord, og ord til betydninger og sammenhenger / setninger. Hvis en familie med flere barn flytter til et annet land, vil de minste ha lettest for å lære det nye språket. Sånn er vi nå engang skrudd sammen. En tidligere kollega av meg fra Finland, som var rundt 45, slet veldig med norsken, tross iherdig innsats over kanskje fem år. Hun hadde dårlig flyt, dårlig uttale, og strevde ofte med å finne det riktige ordet. Men da jeg snakket med hennes 16-årige datter i telefonen, kunne jeg såvidt høre at hun ikke var «innfødt» nordmann. Med årene blir man mer «fastgrodd», og får dårligere evne til å lære nye ting. Noe mer konkret svar på nøyaktig *hvordan* barn får det til, har jeg vanskelig for å gi... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I bunn og grunn så er det herming. Barn observerer og hermer etter. 
Så lærer de å koble ord/lyd i sammenheng. 

Grunnen til at voksne sliter med å lære seg nytt språk, er enkelt. Man tviholder på det gamle og setter alt i kontekst opp mot det man kan fra før. F.eks uttalelser og ord. Engelske ordet "dress" gjør at vi ofte tenker på dress, som i det menn kler seg i. Ikke kjole. Sofa høres ofte feil ut på engelsk, fordi det skrives identisk som det Norske ordet sofa. 
Vi leter etter sammenligninger og sliter da med å lære et språk fra bunnen av med ingen feil. Mens barn sammenligner ikke og lærer med et blankt utgangspunkt. Det finnes voksne som lærer språk lett. og det finnes voksne som aldri vil kunne snakke 110% flytende i et nytt språk, samme hvor lenge de bor i det nye landet. 

Anonymkode: 271f7...022

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...