Gjest aell Skrevet 10. april 2018 #21 Del Skrevet 10. april 2018 Ja. Nynorsk er forøvrig "mer norsk" enn bokmål, som ble bygget på den dannede dagligtalen som igjen ble bygget på dansk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Villa2000 Skrevet 10. april 2018 #22 Del Skrevet 10. april 2018 Nei. Den halvhjertede undervisningen som er i dag er helt bortkastet. Å kaste mer penger ut vinduet ser jeg ikke noe behov for. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stan Skrevet 10. april 2018 #23 Del Skrevet 10. april 2018 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Her jeg bor er det ingen som bruker bokmål Anonymkode: 154e0...7e4 Her jeg bor er det ingen som bruker norsk. Skal vi avskaffe norsk av den grunn? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april 2018 #24 Del Skrevet 15. april 2018 På 10.4.2018 den 18.11, stan skrev: Her jeg bor er det ingen som bruker norsk. Skal vi avskaffe norsk av den grunn? Nå handlet det ikke om å avskaffe nynorsk, men om at det ikke nødvendigvis burde være obligatorisk. Anonymkode: ee6e4...454 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Overrasket Skrevet 15. april 2018 #25 Del Skrevet 15. april 2018 On 4/10/2018 at 3:33 PM, aell said: Ja. Nynorsk er forøvrig "mer norsk" enn bokmål, som ble bygget på den dannede dagligtalen som igjen ble bygget på dansk. På den andre siden så var det jo ingen som faktisk pratet "nynorsk". Det er et sammensurium av masse deler av forskjellige dialekter, basert på en utelukkende teoretisk tilnærming til hvordan man kanskje kunne finne en slags fiktiv fellesnevner for de underliggende dialektene. Slik sett er nynorsk et fantasispråk som ikke faktisk var i bruk i sin helhet. Bokmål har i det minste utviklet seg fra en språkføring som var i pratkisk bruk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
decker Skrevet 15. april 2018 #26 Del Skrevet 15. april 2018 Ein kan kanskje ta vekk karakter i sidemål, men syns at det skal vera opplæring i begge. Det er ikkje få gonger folk kommenterer at dei ikkje forstår kva eg skriv, og så lenge begge målformene er sidestilt har ein eit ansvar for at alle forstår begge (som ein kuriositet kan eg nevna at eg kommuniserer med både danskar og svenskar på nynorsk utan å få liknande kommentarar). Mykje av hatet til nynorsk skuldas den evinnelige nedsnakkinga av språket. Eg kan vera einig i at gamaldags nynorsk kan ha vanskelege og unaturlege ord, men no er det fleire sideformer som er lov og gjer det lettare å forstå. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stan Skrevet 15. april 2018 #27 Del Skrevet 15. april 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Nå handlet det ikke om å avskaffe nynorsk, men om at det ikke nødvendigvis burde være obligatorisk. Anonymkode: ee6e4...454 Kunnskap er makt. Når noen forteller deg at dette trenger du ikke å lære, da bør du mistenksomt svare, hvorfor ikke? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april 2018 #28 Del Skrevet 15. april 2018 1 time siden, stan skrev: Kunnskap er makt. Når noen forteller deg at dette trenger du ikke å lære, da bør du mistenksomt svare, hvorfor ikke? Man kan da for all del lære det, men burde karakterene i det faget spille en så sentral rolle på vitnemålet? Det finnes da andre mer konstruktive fag å fordype seg i, enn norsk sidemål. Ja, det mente Francis Bacon også (meg selv inkludert.) Det er da mange ting man ikke trenger å lære. Går ut ifra at du også har unnlatt å tilegne deg diverese unødvendig kunnskap i løpet av livet? Anonymkode: ee6e4...454 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april 2018 #29 Del Skrevet 15. april 2018 Forleden dag sist uke så var det en sak på nyhetene. Mange nynorskbrukere fikk ikke sin fagliteratur på den målformen de ønsket, nemlig nynorsk. Det fikk meg til å tenke litt. Hvor mye ekstra penger brukes totalt på å produsere lære og undervisningsmaterialet i to målformer? Det burde være debatten, ikke at enkelte ikke klarer å lese bokmål når de har hatt nynorsk som hovedmål i skolen. Hensikten med hovedmål og sidemål er vel nettopp at man skal takle å bruke og lese begge målformene? Anonymkode: 0e549...6d9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest aell Skrevet 16. april 2018 #30 Del Skrevet 16. april 2018 15 timer siden, Overrasket skrev: På den andre siden så var det jo ingen som faktisk pratet "nynorsk". Det er et sammensurium av masse deler av forskjellige dialekter, basert på en utelukkende teoretisk tilnærming til hvordan man kanskje kunne finne en slags fiktiv fellesnevner for de underliggende dialektene. Slik sett er nynorsk et fantasispråk som ikke faktisk var i bruk i sin helhet. Bokmål har i det minste utviklet seg fra en språkføring som var i pratkisk bruk. Joda, nynorsk er en god blanding av ulike dialekter. Dog var det de vanligste ordene og bøyningene fra de ulike dialektene som ble tatt i bruk når nynorsk skulle skapes. I tillegg blir det brukt norrønt i nynorsk. Da ord fra norrønt ble satt inn når man ikke fant "bedre" alternativer. Så ja, nynorsk er ikke en spesifikk norsk dialekt, det er en god blanding. Noe jeg foretrekker framfor dansk, men jeg forstår absolutt hva du mener. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Overrasket Skrevet 16. april 2018 #31 Del Skrevet 16. april 2018 9 hours ago, aell said: I tillegg blir det brukt norrønt i nynorsk. Da ord fra norrønt ble satt inn når man ikke fant "bedre" alternativer. Ja, dette er jeg enig i. Tradisjonen har fått hevd i moderne tid også, jeg er "misunnelig" på den nynorske språkdrakten som brukes på sosiale medier, og skulle ønske at ord om "poste", "dele", "likes" osv ikke var så dårlig oversatt (eller ikke oversatt) på bokmål. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. april 2018 #32 Del Skrevet 16. april 2018 Slik nynorsk-/sidemålsopplæringen fungerer i dag, har det ærlig talt lite for seg. For de elevene som allerede sliter på skolen, er det både vanskelig og lite motiverende at en ny målform skal læres i ungdomsskolen. Man har langt mer igjen for å kunne uttrykke seg godt og korrekt på en målform. Når realiteten dessuten er at flertallet av elevene skriver bokmål etter endt skolegang, kan man lure på hva det har for seg. Det blir for meg rart at sidemålet skal være obligatorisk, og telle like mye som hovedmålskarakteren. Med det sagt har det en verdi å kunne lese og forstå nynorsk. Jeg tror dette kan være nyttig for generell språkforståelse, og man vil antakelig møte nynorsk i noen sammenhenger. Personlig synes jeg også det er fint å ta vare på nynorsken som en del av vår kulturarv. Anonymkode: e8917...3c1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest PaN Skrevet 16. april 2018 #33 Del Skrevet 16. april 2018 Hahahahahahahahahahahahahahah Spoiler Nei Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. april 2018 #34 Del Skrevet 16. april 2018 Sjølvsagt Anonymkode: 8571e...c26 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå