AnonymBruker Skrevet 10. april 2018 #1 Del Skrevet 10. april 2018 Hvorfor(ikke)? Anonymkode: ee6e4...454 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april 2018 #2 Del Skrevet 10. april 2018 Nei. Det er nesten ingen som bruker det uansett. Anonymkode: f46dc...19d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arabella Skrevet 10. april 2018 #3 Del Skrevet 10. april 2018 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei. Det er nesten ingen som bruker det uansett. Anonymkode: f46dc...19d Hva vet du om det? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april 2018 #4 Del Skrevet 10. april 2018 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei. Det er nesten ingen som bruker det uansett. Anonymkode: f46dc...19d Her jeg bor er det ingen som bruker bokmål Anonymkode: 154e0...7e4 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april 2018 #5 Del Skrevet 10. april 2018 Ja, det bør forbli obligatorisk, men det bør være et karakterfritt fag. Bestått eller ikke bestått. Anonymkode: 5177e...de4 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april 2018 #6 Del Skrevet 10. april 2018 Synes godt man kunne kuttet i fokuset på sidemål i skolen, og at det da kan gå begge veier. Jeg er fullt og helt bokmålsbruker oppvokst midt i Oslo, men jeg mener ikke det er "nynorsken" som sådan som bør bort. Jeg synes derimot man kan dempe fokuset på å lære begge målformer i skolen, eller i det minste på vurderingen. At man på videregående får en egen sidemålskarakter som teller like mye som den skriftlige hovedmålskarakteren synes jeg er en uting. Jeg har aldri opplevd noen form for kommunikasjonsproblemer mellom nynorsk- og bokmålsbrukere som ikke bare bunner i vrangvilje, og jeg reagerer overhodet ikke på å få kommunikasjon fra det offentlige på nynorsk. Jeg synes nynorskfolket gjerne kan skrive nynorsk og bokmålsfolket bokmål, og at retten til (i en del sammenhenger) å få svar fra det offentlige på den målformen man selv bruker er helt unødvendig. Det synes også den av mine foreldre som kom til Norge i voksen alder og måtte begynne å lære seg norsk da, såpass nære er faktisk de to målformene. En viss sidemålsundervisning synes jeg vi skal ha, men jeg synes omfanget godt kan reduseres og at man gjør noe med vurderingen. Det er merkelig at din evne til å skrive på en uvant målform, tross alt "morsmålsbrukerne" av målformen forstår din egentlige målform utmerket, skal telle like mye som din evne til å skrive på din egentlige målform. Jeg synes derimot ikke det trenger å gå på bekostning av nynorsken fremfor bokmålet. Skulle man delt ut målform til alle nordmenn på nytt skulle jeg selvfølgelig gjerne sett at alle fikk den samme, men jeg synes vi fint kan kommunisere på tvers av målformene fremfor å kutte ut en av dem. Anonymkode: 335bd...f68 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april 2018 #7 Del Skrevet 10. april 2018 Valgfag? Man kunne eventuelt hatt om det i et par kapitler. Synd Ivar Aasen ikke lever lenger.. Da kunne vi hengt ham.. Anonymkode: ee6e4...454 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april 2018 #8 Del Skrevet 10. april 2018 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Her jeg bor er det ingen som bruker bokmål Anonymkode: 154e0...7e4 Ikkje her heller Noreg er meir enn Oslo/sentrale Østlandet. Anonymkode: 54bd0...6fd 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april 2018 #9 Del Skrevet 10. april 2018 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Her jeg bor er det ingen som bruker bokmål Anonymkode: 154e0...7e4 https://www.riksmalsforbundet.no/nye-tall-for-spraket-i-den-norske-skolen/ "Etter over 100 år med skriftlig sidemålsundervisning må man kunne konstatere at tvangslinjen ikke har ført frem. I stedet for å tvinge den skriftlige nynorsken på bokmålselever, burde målfolket konsentrere kreftene om å beholde de nynorskelevene som allerede undervises i nynorsk, særlig i randsonene hvor frafallet i dag er hele to tredjedeler når elevene går fra grunnskolen over i videregående" Anonymkode: ee6e4...454 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april 2018 #10 Del Skrevet 10. april 2018 Ja, det er en del av norsk kultur som må bevares. Å ikke ville lære nynorsk er latskap. Anonymkode: c57bb...238 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Overrasket Skrevet 10. april 2018 #11 Del Skrevet 10. april 2018 Det burde uten tvil være valgfalg. Nynorsk-opplæringen er så dårlig at majoriteten av de som har nynorsk som sidemål går ut av skolen uten å kunne skrive et kort avsnitt om seg selv på nynorsk. Så det undervises ikke tilstrekkelig i faget til at man lærer det skikkelig, og når det da er utfallet, må man spørre seg om de ressursene kunne vært benyttet bedre på andre fag. Enten må man velge å fornye hele nynorsk-opplæringen for de som har det som sidemål, eller gjøre det til et valgfag slik at dyrebare skoleressurser kan benyttes til felles beste. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april 2018 #12 Del Skrevet 10. april 2018 2 timer siden, Overrasket skrev: Det burde uten tvil være valgfalg. Nynorsk-opplæringen er så dårlig at majoriteten av de som har nynorsk som sidemål går ut av skolen uten å kunne skrive et kort avsnitt om seg selv på nynorsk. Så det undervises ikke tilstrekkelig i faget til at man lærer det skikkelig, og når det da er utfallet, må man spørre seg om de ressursene kunne vært benyttet bedre på andre fag. Enten må man velge å fornye hele nynorsk-opplæringen for de som har det som sidemål, eller gjøre det til et valgfag slik at dyrebare skoleressurser kan benyttes til felles beste. Enig i at undervisningen i nynorsk som sidemål er altfor dårlig, men jeg synes vi burde begynne med nynorsk mye tidligere i stedet for å kutte det enda mer ut. Anonymkode: 0c54d...c68 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest making.a.mess Skrevet 10. april 2018 #13 Del Skrevet 10. april 2018 Nei. Fullstendig bortkastet å lære to versjoner av norsk. Vi skjønner hverandre og det er nok. Jeg kommer aldri til å skrive nynorsk og møter man en person med dialekt så prøver man virkelig ikke å legge om sin egen. Det ville bare hørtes latterlig ut. Kun i norge snakkes det norsk. Det er viktigere med et fremmedspråk til i tillegg til engelsk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Duckie Skrevet 10. april 2018 #14 Del Skrevet 10. april 2018 10 hours ago, AnonymBruker said: Synes godt man kunne kuttet i fokuset på sidemål i skolen, og at det da kan gå begge veier. Jeg er fullt og helt bokmålsbruker oppvokst midt i Oslo, men jeg mener ikke det er "nynorsken" som sådan som bør bort. Jeg synes derimot man kan dempe fokuset på å lære begge målformer i skolen, eller i det minste på vurderingen. At man på videregående får en egen sidemålskarakter som teller like mye som den skriftlige hovedmålskarakteren synes jeg er en uting. Jeg har aldri opplevd noen form for kommunikasjonsproblemer mellom nynorsk- og bokmålsbrukere som ikke bare bunner i vrangvilje, og jeg reagerer overhodet ikke på å få kommunikasjon fra det offentlige på nynorsk. Jeg synes nynorskfolket gjerne kan skrive nynorsk og bokmålsfolket bokmål, og at retten til (i en del sammenhenger) å få svar fra det offentlige på den målformen man selv bruker er helt unødvendig. Det synes også den av mine foreldre som kom til Norge i voksen alder og måtte begynne å lære seg norsk da, såpass nære er faktisk de to målformene. En viss sidemålsundervisning synes jeg vi skal ha, men jeg synes omfanget godt kan reduseres og at man gjør noe med vurderingen. Det er merkelig at din evne til å skrive på en uvant målform, tross alt "morsmålsbrukerne" av målformen forstår din egentlige målform utmerket, skal telle like mye som din evne til å skrive på din egentlige målform. Jeg synes derimot ikke det trenger å gå på bekostning av nynorsken fremfor bokmålet. Skulle man delt ut målform til alle nordmenn på nytt skulle jeg selvfølgelig gjerne sett at alle fikk den samme, men jeg synes vi fint kan kommunisere på tvers av målformene fremfor å kutte ut en av dem. Anonymkode: 335bd...f68 Dette. Det er såpass mange som bruker og foretrekker nynorsk at jeg synes det er rart å skulle fjerne det. Men man kan ta et valg om å bruke ett av de, og så kutte ned hvor mye man må lære av den andre formen. Det er viktig at man mestrer begge formene i den grad at man forstår, men å kunne grammatikken inn og ut for begge (som uansett går i glemmeboken etter en stund) ser jeg ikke på som nødvendig. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Titania Skrevet 10. april 2018 #15 Del Skrevet 10. april 2018 Jeg har aldri vært noe fan av nynorsk på skolen, men syns allikevel at det ikke er noe som burde forsvinne. Det er tross alt en del av språket og språkhistorien vår. Men jeg tenker at det burde være en del av norskfaget som en helhet, at man leser bokmål og nynorsk om hverandre, og lærer om forskjellene, ikke at man konkret skal ha 4 uker nynorsk på rad når man først skal lære det (som et eksempel). Jeg forstår at det skaper utfordringer for både de med lese- og skrivevansker, og de som ikke har norsk som morsmål, men samtidig så er det jo en målform som er i bruk, og det viktigste er vel at folk lærer å forstå hva som står? Om en som skriver et brev på nynorsk får svar på bokmål, så tror jeg ikke det er verdens undergang, så lenge den som mottok brevet i utgangspunktet forstod hva avsender skulle frem til. Selv om vi ble lært på skolen at man har krav på (sa i hvertfall læreren min) å få svar på målformen man har sendt brevet på 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
herremann Skrevet 10. april 2018 #16 Del Skrevet 10. april 2018 I et stadig tøffere arbeidsliv og internasjonalt marked er det et økende behov for realfag og språk. Jeg hadde gladelig ofret nynorsk for å kunne styrke Norges konkurranseevne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bullehurk Skrevet 10. april 2018 #17 Del Skrevet 10. april 2018 3 timer siden, Mrs.Purdey skrev: Nei. Fullstendig bortkastet å lære to versjoner av norsk. Vi skjønner hverandre og det er nok. Jeg kommer aldri til å skrive nynorsk og møter man en person med dialekt så prøver man virkelig ikke å legge om sin egen. Det ville bare hørtes latterlig ut. Kun i norge snakkes det norsk. Det er viktigere med et fremmedspråk til i tillegg til engelsk. Unge Høyre-fjas fra 80-tallet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest making.a.mess Skrevet 10. april 2018 #18 Del Skrevet 10. april 2018 2 minutter siden, bullehurk skrev: Unge Høyre-fjas fra 80-tallet Ånei, langt ifra noen høyre tilhenger her. De blå kan reise med et synkende skip for min del.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april 2018 #19 Del Skrevet 10. april 2018 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor(ikke)? Anonymkode: ee6e4...454 Jeg burde si ja, men mener oppriktig nei. Jeg er oppvokst med nynorsk, men er i dag ikke i stand til å snakke eller skrive nynorsk. Over alt brukes bokmål. Nynorskunderbisning på skolene bør brukes til noe mer viktig. Med dagens medieutvikling så er bokmål hovedmålet. Å drive på med et sidespråk blir bare tull. Det samme går motsatt vei, der skolenes hovedmål er nynorsk. Sidemålet der er bokmål. Det får alle inn uten å måtte undervises i skolen i målformen. Anonymkode: ec2a2...95b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april 2018 #20 Del Skrevet 10. april 2018 JA til nynorsk! Anonymkode: 65870...05d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå