Gå til innhold

Hjelp meg å bli gravid damer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Okei, nå trenger jeg noen gode kjerringråd og klapp på skulderen! 

For noen år siden ble jeg gravid når jeg glemte 1(!!!) p-pille! Det var da ikke planlagt og kom veldig brått og ubeleilig på, så det endte i en abort. Nå noen år etterpå har vi bestemt oss for at det er på tide med barn, siden vi begge er ferdig utdannet og jeg har blitt en del eldre enn sist gang. 

Men problemet er at denne gangen får vi det ikke til! Nå er vi i 6pp. Det var jo så lett å bli gravid da det ikke var planlagt og jeg bare glemte en pille! 

 

Hvilke forhåndsregler burde jeg ta for å "øke" sjansene. Alle teite og rare kjerringråd tas i mot med takk :alice:

Begynner å bli litt desperat nå! Neste mensen er ventet tirsdag. Aner ikke når jeg har eggløsning da jeg aldri har skjønt meg på hvordan jeg finner den, for jeg merker ikke noe forskjell på kroppen min annet enn når jeg har mensen :nori:

 

Hilsen desperate meg !

Anonymkode: 1e9eb...7b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 pp er ikke mye. Særlig ikke når du ikke har kartlagt syklusen din.

Først må du vite sykluslengden din. Når du vet hvor lang den er, kan du anta at du har eggløsning 14 dager FØR mens, du må altså telle deg tilbake.(1 dag i mens teller ikke med) for å finne hvilken syklusdag du mest sannsynlig har eggløsning på.

Du kan også prøve eggløsningstester for å finne eggløsning.

Sex annenhver dag  fra mensslutt og ut syklusen skal også gi gode sjanser for graviditet.

Sjekk også ut denne siden: http://www.syklus.info/

Anonymkode: ce3fd...c57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

6 pp er ikke mye. Særlig ikke når du ikke har kartlagt syklusen din.

Først må du vite sykluslengden din. Når du vet hvor lang den er, kan du anta at du har eggløsning 14 dager FØR mens, du må altså telle deg tilbake.(1 dag i mens teller ikke med) for å finne hvilken syklusdag du mest sannsynlig har eggløsning på.

Du kan også prøve eggløsningstester for å finne eggløsning.

Sex annenhver dag  fra mensslutt og ut syklusen skal også gi gode sjanser for graviditet.

Sjekk også ut denne siden: http://www.syklus.info/

Anonymkode: ce3fd...c57

Takk for svar! Jeg har prøvd disse eggløsningstestene, men synes de ser positive ut uansett :ohmy:

Vi har sex minst annenhver dag. Så får bare håpe på at jeg har truffet denne gangen da! 

 

Synes bare 6pp høres mye ut siden sist jeg var gravid var et nok å glemme en pille midt i et brett så klaffet det. Men hadde vell bare "flaks" den gangen. 

Venter mens på tirsdag, altså imorgen. Så krysser fingrene for at den ikke kommer 

Anonymkode: 1e9eb...7b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kartlegg syklus med en app:) finnes en haug av dem. Jeg bruker en norsk type som heter Menstruasjonskalender. Der logger jeg når jeg får mensen, når eggløsning finer sted osv. Vet du ikke EL går appen etter gjennomsnittet som er 28 dager. Så er det bare å kjøpe eggløsningstester og lese seg litt frem på hvordan en positiv test ser ut kontra en negativ. Etter mine erfaringer så må begge strekene her være omtrent like sterke for at den skal kunne tolkes som positiv. Hvis ikke finnes det ferrilitetsmonitorer på markedet som sikkert funker bra. De her jeg ikke prøvd selv men ser på ulike forum at det er en del som bruker dem. Clearblue her en type tror jeg:) 

jeg brute lang tid på å kartlegge min syklus. Og er enda ikke helt i mål, etter 1 års prøving. Men syklusen min er helt på bærtur etter spiraluttak. Men jeg har rukket å bli gravid en gang iløpet av den tiden da, selv om det endte i SA. 

Bare å ikke miste motet:) det har jeg gjort noen ganger, og er det noe som IKKE hjelper så er det nettop det ;) lykke til! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er vi på PP 11 og har ikke vært i nærheten av å være gravid. 
Men for et par mnd siden fant jeg ut at vi har hatt sex på "feil" dager. Altså for tidlig, det burde jo kunne gått likevel om spermen har holdt seg i live noen dager. Men her holder ikke mannen ut med å ha sex hver dag, forståelig nok, er ikke superkeen selv :P 

Uansett, for første gang fikk jeg eggløsningstester til å stemme. Den ble aldri helt positiv, men så tok jeg en på morgen og en på kvelden. Den på kvelden var positiv. Dagen etter var den negativ igjen. Så jeg hadde bare eggløsning på kvelden.
Jeg har også lært meg å kjenne kroppen bedre i disse prøveperiodene. Før viste jeg ikke når jeg hadde eggløsning, nå kan jeg kjenne det på kroppen. Merker at det er noe, men det er bare en times tid med litt press i mage og korsrygg. 

Da viste det seg hvertfall at vi har bommet med to dager siden vi begynte å prøve.
Jeg bruker også Natual Cycles appen for å loggføre temperatur og eggløsning. Den hjelper meg veldig, så jeg slipper å tenke det ut selv. 
Litt dyr app, men synes den er vært det.

Anonymkode: 0acac...c2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener ikke å skremme deg, men hvis du alltid får positive eggløsningstester, kan det hende du har noe som heter PCOS (polycystisk ovariesyndrom). 

Det står litt om det nederst på siden her: http://hvordanbligravid.com/egglosningstester/

Håper alt er i orden og at det klaffer snart!

Anonymkode: 85f09...31f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS her, nå har jeg lastet ned det som er av slike apper, tusen takk for tipsene! Men det er forskjellige regninger på alle appene :ler: Så får bare bruke litt tid på å sette meg inn i det! Får vell bare peise på alle de forskjellige dagene som liksom skal være den store eggløsningsdagen :nori:

Anonymkode: 1e9eb...7b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mener ikke å skremme deg, men hvis du alltid får positive eggløsningstester, kan det hende du har noe som heter PCOS (polycystisk ovariesyndrom). 

Det står litt om det nederst på siden her: http://hvordanbligravid.com/egglosningstester/

Håper alt er i orden og at det klaffer snart!

Anonymkode: 85f09...31f

Oiherreminhatt!! Som den hypokonderen jeg er så hadde jeg allerede diagnosert meg selv med dette før jeg googlet meg rundt. Men har funnet ut at alle mine "positive" eggløsningstester mest sannsynlig ikke har vert positive allikevel :flau: For ut fra hva jeg har lest meg frem til skal det visst alltid være 2 streker, men de skal være like sterke for at den er positiv(?). Jeg har i hvertfall hatt samme tankegang på eggløsningstester som graviditetstester at en strek er en strek, hehe 

Anonymkode: 1e9eb...7b6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som aktiv prøver for et par år siden, testet jeg mye av det som var av kjerringråd. 

Feks grapefruktjuice, hostesaft, bidronninggele og wild yam. Også brukte vi pre seed. Nå husker ikke jeg lengre hvordan disse tingene skulle brukes, noe skulle jo før el og noe etter og greier, så det må du evt google. 

Etter 11PP med en eggleder ble jeg tilslutt gravid,og det som var annerledes da var at i dagene etter el deltok jeg på noe sånne sportsgreier, så usporty meg fikk virkelig presset meg til det ytterste i 3 dager, med fysisk aktivitet fra morgen til kveld. Jeg har egentlig litt troa på at det faktisk var det som gjorde susen, for økt aktivitet kan visst føre til økt blodgjennomstrømmimg som gir gode vilkår for at egget fester seg og får næring. Men det kan selvfølgelig også ha vært tilfeldig. 

 

Og ja, for at en el-test er positiv skal teststreken være sterkere enn kontrollstreken, mener jeg å huske. Så to streker der er ikke nødvendigvis en positiv test. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Marimba skrev:

Som aktiv prøver for et par år siden, testet jeg mye av det som var av kjerringråd. 

Feks grapefruktjuice, hostesaft, bidronninggele og wild yam. Også brukte vi pre seed. Nå husker ikke jeg lengre hvordan disse tingene skulle brukes, noe skulle jo før el og noe etter og greier, så det må du evt google. 

Etter 11PP med en eggleder ble jeg tilslutt gravid,og det som var annerledes da var at i dagene etter el deltok jeg på noe sånne sportsgreier, så usporty meg fikk virkelig presset meg til det ytterste i 3 dager, med fysisk aktivitet fra morgen til kveld. Jeg har egentlig litt troa på at det faktisk var det som gjorde susen, for økt aktivitet kan visst føre til økt blodgjennomstrømmimg som gir gode vilkår for at egget fester seg og får næring. Men det kan selvfølgelig også ha vært tilfeldig. 

 

Og ja, for at en el-test er positiv skal teststreken være sterkere enn kontrollstreken, mener jeg å huske. Så to streker der er ikke nødvendigvis en positiv test. 

Ja jeg får bare peise på og prøve! Føler meg helt udugelig oppi alt det her, hehe. Har liksom aldri tenkt over at det kan ta tid for å bli gravid, tok det så for gitt sist gang. Begynner litt å lure på om det er noe galt med meg. Eller om det bare er det at jeg stresser så mye, kanskje det hjelper litt å senke skuldrene også :mynona:

Anonymkode: 1e9eb...7b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og dere som har peiling på dette her, i motsetning til meg. Når jeg prøver å finne eggløsning så har lest lest mye om denne "temperaturen". 

Mulig jeg virker heeelt fjern nå, men hva menes egentlig der? Er det kroppstemperaturen som skal måles (med febermåler i øret?). Og hva skal den være når den gir tegn på eggløsning.

Håper noen tar seg til til å forklare meg det der, hehe. Og JA, jeg må faktisk få alt inn med teskje :fnise:

Anonymkode: 1e9eb...7b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan måle temperaturen i munn, vagina eller anus. Øre og arm regnes ikke som nøyaktig nok. De fleste praktiserer det nok i munn (inkl. meg :P )

Temperaturen stiger noe  (0,5-0,8 grad) etter eggløsning, og vedvarer frem til mens. Når mens skjer, synker temp igjen (eventuelt blir temp stabil, og kan indikere en graviditet)

Eggløsninginstester indikerer at kroppen prøver å slippe egg, mens temperatur tilsier at den faktisk gjør det. :) 

Om en skal tempe er det viktig at det er en måler med 2 desimaler (for nøyaktigheten sin del), at det er på samme sted hver dag, at du har sovet minst 3 timer sammenhengende, at du gjør det FØR du står opp og at du gjør det til ca samme tidspunkt hver dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp deg et termometer for bruk i munn, med to desimaler. Sett så vekkerklokka på samme tidspunkt hver morgen, og det første du gjør før du prater eller beveger deg eller noe er å måle temperatur. Bruk en av appene du har lasta ned til å registrere målingene. Da vil du etterhvert få fram en kurve som viser eggløsningen. 

Anonymkode: 989ad...b3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Okei, nå trenger jeg noen gode kjerringråd og klapp på skulderen! 

For noen år siden ble jeg gravid når jeg glemte 1(!!!) p-pille! Det var da ikke planlagt og kom veldig brått og ubeleilig på, så det endte i en abort. Nå noen år etterpå har vi bestemt oss for at det er på tide med barn, siden vi begge er ferdig utdannet og jeg har blitt en del eldre enn sist gang. 

Men problemet er at denne gangen får vi det ikke til! Nå er vi i 6pp. Det var jo så lett å bli gravid da det ikke var planlagt og jeg bare glemte en pille! 

 

Hvilke forhåndsregler burde jeg ta for å "øke" sjansene. Alle teite og rare kjerringråd tas i mot med takk :alice:

Begynner å bli litt desperat nå! Neste mensen er ventet tirsdag. Aner ikke når jeg har eggløsning da jeg aldri har skjønt meg på hvordan jeg finner den, for jeg merker ikke noe forskjell på kroppen min annet enn når jeg har mensen :nori:

 

Hilsen desperate meg !

Anonymkode: 1e9eb...7b6

Hei!

hvis du har jevn mens hver mnd så har du ganske sikkert eggløsning , og da ca midt i mellom. Men mange er usikre på om man har eggløsning og tester ut m tester og temp måling i månedsvis. Jeg synes det var ganske omstendig og dyrt, så jeg tok i stedet blodprøve på Furst laboratorie som privat person uten at det var rekvirert fra lege. Koster ca kr 150.- å ta denne som måler progesteron på en dag mellom 18-20 etter 1. Dags mens. Da vet du 100% sikkert at du har hatt eggløsning fordi verdien skal være minst 15-20. Har du ikke hatt eggløsning er verdien ca 1. Når du så noen mnd har fått bekreftet at du har eggløsning og likevel ikke blir gravid selv om dere har sex ca annen hver dag så hadde jeg nok tatt kontakt med lege, særlig hvis alderen min var litt ++. 

Viktigst er selvsagt hyppig sex fra rett etter mens og de nærmeste to uker, men også ditt kosthold er viktig. Mye grønt/broccoli/spinat, mindre hvetemelmat... mindre animalsk fett. Dette fordi du trenger god blodgjennomstrømming til indre organer (eggstokk+ livmor)

Aldern din er selvsagt viktig. For selv med jevn mens og beviselig eggløsning så lar ikke eggene seg så lett befrukte hvis man er litt opp i årene. Hvis hormonnivåene ditt er i lavere område så blir livmoren dårligere i stand til å ta i mot befruktet egg, så dette ville jeg sjekket. Kritisk alder er visst ved 44-45 år. Hvis du er yngre er det lettere men eggstokkene eldes kontinuerlig mnd for mnd. 

Mine råd er derfor : få bekreftet ved blodprøve at du har eggløsning ved å t ta det på egenhånd som privatperson . Da slipper du dyre konsultasjoner og månedsvis utredning hos lege. Da kan du ta med blodprøven til lege og vise at du har/ikke har eggløsning og så ta det derfra.

ønsker deg lykke til 😊

Anonymkode: 71481...906

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjøp deg et termometer for bruk i munn, med to desimaler. Sett så vekkerklokka på samme tidspunkt hver morgen, og det første du gjør før du prater eller beveger deg eller noe er å måle temperatur. Bruk en av appene du har lasta ned til å registrere målingene. Da vil du etterhvert få fram en kurve som viser eggløsningen. 

Anonymkode: 989ad...b3a

Er så fancy disse appene :ler: Men det skal jeg prøve, takk for tips!

Anonymkode: 1e9eb...7b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

hvis du har jevn mens hver mnd så har du ganske sikkert eggløsning , og da ca midt i mellom. Men mange er usikre på om man har eggløsning og tester ut m tester og temp måling i månedsvis. Jeg synes det var ganske omstendig og dyrt, så jeg tok i stedet blodprøve på Furst laboratorie som privat person uten at det var rekvirert fra lege. Koster ca kr 150.- å ta denne som måler progesteron på en dag mellom 18-20 etter 1. Dags mens. Da vet du 100% sikkert at du har hatt eggløsning fordi verdien skal være minst 15-20. Har du ikke hatt eggløsning er verdien ca 1. Når du så noen mnd har fått bekreftet at du har eggløsning og likevel ikke blir gravid selv om dere har sex ca annen hver dag så hadde jeg nok tatt kontakt med lege, særlig hvis alderen min var litt ++. 

Viktigst er selvsagt hyppig sex fra rett etter mens og de nærmeste to uker, men også ditt kosthold er viktig. Mye grønt/broccoli/spinat, mindre hvetemelmat... mindre animalsk fett. Dette fordi du trenger god blodgjennomstrømming til indre organer (eggstokk+ livmor)

Aldern din er selvsagt viktig. For selv med jevn mens og beviselig eggløsning så lar ikke eggene seg så lett befrukte hvis man er litt opp i årene. Hvis hormonnivåene ditt er i lavere område så blir livmoren dårligere i stand til å ta i mot befruktet egg, så dette ville jeg sjekket. Kritisk alder er visst ved 44-45 år. Hvis du er yngre er det lettere men eggstokkene eldes kontinuerlig mnd for mnd. 

Mine råd er derfor : få bekreftet ved blodprøve at du har eggløsning ved å t ta det på egenhånd som privatperson . Da slipper du dyre konsultasjoner og månedsvis utredning hos lege. Da kan du ta med blodprøven til lege og vise at du har/ikke har eggløsning og så ta det derfra.

ønsker deg lykke til 😊

Anonymkode: 71481...906

Jeg er 22 år så alderen er vell ikke problemet med meg. Bare fått helt noia siden sist så ble jeg det med en gang, da var jeg 16. Og er sammen med samme mann enda så han fungerer han også, heh. 

Får prøve å spise sunnere, for det er jeg ikke så flink til, så det skal jeg gjøre fra nå av! takk for tipsene.

Ventet mens i dag, klarte ikke holde meg så tok en test i dag tili, og den var skikkelig negativ. Så får bare smøre meg med tålmodighet, fortsatt ingen tegn til mens :nori:

Anonymkode: 1e9eb...7b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nå får jeg sikkert kjeft her inne, men mitt råd er stress ned!

Det er påvist at stress kan påvirke hormonene i kroppen, som igjen kan hemme eggløsning, og dermed gjøre det vanskeligere å bli gravid.

Anonymkode: a3ba6...477

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nevnt før, men jeg sier også Natural Cyclus som er en av disse appene. 
Tror den koster 800 kr i året, og du må ha et todesimal termometer. 
Jeg tar temperaturen i det vekkeklokka ringer hver morgen og fører inn i appen. Den regner ut "alt" for deg og er veldig lett å følge. 
I tillegg bør du ta eggløsningstester, men appen sier ifra når du skal ta dem. 
Jeg kommer aldri til å gå tilbake på hormon prevensjon, men fortsette å bruke denne appen på "trygge" dager og ikke. 

Anonymkode: 0acac...c2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå får jeg sikkert kjeft her inne, men mitt råd er stress ned!

Det er påvist at stress kan påvirke hormonene i kroppen, som igjen kan hemme eggløsning, og dermed gjøre det vanskeligere å bli gravid.

Anonymkode: a3ba6...477

Ja du har et poeng der! Jeg stresser hvertfall unødvendig mye for tiden! Men skal prøve å senke skuldrene, bare ikke så lett når jeg blir såpass ivrig :nori:

Anonymkode: 1e9eb...7b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er nevnt før, men jeg sier også Natural Cyclus som er en av disse appene. 
Tror den koster 800 kr i året, og du må ha et todesimal termometer. 
Jeg tar temperaturen i det vekkeklokka ringer hver morgen og fører inn i appen. Den regner ut "alt" for deg og er veldig lett å følge. 
I tillegg bør du ta eggløsningstester, men appen sier ifra når du skal ta dem. 
Jeg kommer aldri til å gå tilbake på hormon prevensjon, men fortsette å bruke denne appen på "trygge" dager og ikke. 

Anonymkode: 0acac...c2b

Jo mer teknologien gjør for meg, jo bedre er det! :mynona:

Anonymkode: 1e9eb...7b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...