Gå til innhold

innvendig ultralyd


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Nei, man kan ikke se om man har tette eggledere ved bare GU ultralyd, da må man bruke kontrastmiddel i tillegg eller ta en laparoskopi. Ved GU ultralyd kan man se om du har cyster på eggstokkene og hvor eggstokkene ligger og åssen livmoren ligger og om den er tykk eller tynn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innlegget over meg er korekt svar. Jeg har vert på innvendig ul og venter på lap for å sjekke blant annet om egglederne er tette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Nei, i utgangspunktet kan man ikke avsløre tette eggledere på innvendig UL. Men kan danne seg en misstanke om det. For å avdekke tetteeggledere må man ta en spesiell type røntgen som heter HSG røntgen. Da blåses det opp en liten balong i livmoren, og kontrastveske sprøytes inn i egglederene. På røntgenbildene kan legen da se om det er normal åpning, eller om det er noe som ikke er som det burde.

Min lege bruker innvendig UL mye. Han bruker det til å måle eggposenes størrelse, og måle tykkelsen på slimhinnene. Han kan også se om EL har vært, anta når den skal komme, og se andre "lege-ting" som jeg ikke har helt peiling på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...