Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Sisti
Skrevet

Ville prøvd både Hipp og Nan HA1 først, UTEN malt i første omgang. Funker ikke det kan det være verdt å prøve melkeproteinfri mme, men kontakt gjerne helsestasjonen først for bedre oppfølging. 

Er hun forstoppet? Hvis ikke har ikke malt noe for seg. 

Magevondt er dessverre vanlig uten at man kan gjøre noe med det, men det er jo selvfølgelig lurt å prøve ulike tiltak før man "gir opp". Å prøve annen type mme er første bud. :)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg brukte MME på mitt eldste barn, han slet også med forstoppelse. Min erfaring er at NAN sin drikkeklare var verstingen, pulveret var bedre. Men alt ble bra ved å bytte merke. 

Anonymkode: 1a41a...a66

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bruker nan pro 1 drikkeklar. Aner ikke hva slags andre type erstatninger det er. Noen du anbefaler?

Anonymkode: 71583...299

Ammer selv så har ingen erfaring, men har ved flere anledninger lest at folk erfarer hard mage med NAN, og bedring med Hipp, Semper og NAN Sensilac. :)

AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er interessant,  har du en kilde? Helsebiblioteket (som drives av folkehelseinstituttet) anbefaler å prøve maltekstrakt ved mild forstoppelse hos spedbarn. http://www.helsebiblioteket.no/pasientinformasjon/barn-og-unge/gode-rad-nar-barnet-ditt-har-forstoppelse 

Jeg ville forsøkt å øke mengden maltekstrakt, evt prøve en delvis hydrolysert morsmelkerstatning. Nan HA 1 kan kjøpes på apotek. Den er lettere fordøyelig enn den dere har forsøkt til nå. Støtter også forslag om massasje, bæring og badebøtte.

Anonymkode: 17c53...65b

OK, da er det gjenanbefalt igjen - det ble frarådet i 2015 fordi det inneholder gluten, og sukker som kan forverre.

De baserte det på grunnlag av at det kan øke risiko for cøliaki, og det stod i foldere som ble delt ut om barn og kosthold(på nett, og helsestasjon). 

Anonymkode: b3157...bbd

AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Helsedirektoratet anbefaler også maltekstrakt ved forstoppelse. Deres brosjyre med kostråd ble revidert i februar i år.

https://helsedirektoratet.no/publikasjoner/mat-og-maltider-for-spedbarn

Anonymkode: 17c53...65b

Forøvrig leste jeg hele og her nevnes også sviskesaft.

Jeg mener ganske bestemt at jeg har sett kommentarer fra fageksperter på dette at det ble presisert 4.mnd som tidligst innføring av sviskesaft/malt - og det var også dette jeg siktet til ifbm tilvenning av fast føde.

Det er mulig de har gått tilbake på det, men det står ikke her spesifikt at det hverken er anbefalt/frarådet til spedbarn og de under 4 mnd(som er tidligste grense for innføring av fast føde).

Jeg har iallefall fått beskjed om det, og lest at både dette og andre kjerringråd(som linfrøolje som enkelte anbefaler) er frarådet før 4 mnd. Etter 4 mnd er det «fritt frem» med både sviskesaft og malt om dette er noe man vil prøve.

Men som sagt, mulig de har gått tilbake på det - jeg ser det dog ikke i denne brosjyren du henviser til(at de sikter til spedbarn). 

Gjest Sisti
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Men som sagt, mulig de har gått tilbake på det - jeg ser det dog ikke i denne brosjyren du henviser til(at de sikter til spedbarn). 

Hele dokumentet gjelder spedbarn. Som du ser presiserer de i avsnittet om forstoppelse at barn som er introdusert for fast føde bør få fiberrik mat. Men før de nevner introduksjon av fast føde skrives det at malt kan brukes. Dette betyr at malt er godkjent uansett alder. 

Denne tolkningen har også helsedirektoratet bekreftet er riktig, men det kan jeg ikke gi kilde på da det er snakk om personlig henvendelse. 

Men personlig ville jeg unngått malt så langt som mulig, altså ventet til det er sikkert at det er nødvendig. Dette fordi malt i seg selv kan gi magevondt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...