AnonymBruker Skrevet 7. april 2018 #1 Skrevet 7. april 2018 Har en baby på 4 uker som ser ut til å ha veldig vondt i magen. Hun får morsmelkerstatning. Hun har flere tissebleier om dagen men sjeldent avføring og presser til hun blir helt rød. Vet ikke hva jeg kan gjøre. Har prøvd å gi henne litt malt extrakt i melka ca 1 gang daglig men det tar lang tid det virker på henne. Har også prøvd å massere henne med beina opp mot magen og hjelpe henne å få ut lufta men hun får vondt til hvert måltid og sover dårlig pga det. Noen tips? Anonymkode: 71583...299
AnonymBruker Skrevet 7. april 2018 #2 Skrevet 7. april 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Har en baby på 4 uker som ser ut til å ha veldig vondt i magen. Hun får morsmelkerstatning. Hun har flere tissebleier om dagen men sjeldent avføring og presser til hun blir helt rød. Vet ikke hva jeg kan gjøre. Har prøvd å gi henne litt malt extrakt i melka ca 1 gang daglig men det tar lang tid det virker på henne. Har også prøvd å massere henne med beina opp mot magen og hjelpe henne å få ut lufta men hun får vondt til hvert måltid og sover dårlig pga det. Noen tips? Anonymkode: 71583...299 Hva med å bære henne slik at hun ligger på armen din, med magen ned mot hånden din? Det gjorde jeg ofte med min lille da hun var plaget med magen.. slik får hun litt press på magen, men slipper å ligge flatt 😊 Anonymkode: e4f3c...7bd
AnonymBruker Skrevet 7. april 2018 #3 Skrevet 7. april 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Har en baby på 4 uker som ser ut til å ha veldig vondt i magen. Hun får morsmelkerstatning. Hun har flere tissebleier om dagen men sjeldent avføring og presser til hun blir helt rød. Vet ikke hva jeg kan gjøre. Har prøvd å gi henne litt malt extrakt i melka ca 1 gang daglig men det tar lang tid det virker på henne. Har også prøvd å massere henne med beina opp mot magen og hjelpe henne å få ut lufta men hun får vondt til hvert måltid og sover dårlig pga det. Noen tips? Anonymkode: 71583...299 Hva med å bære henne slik at hun ligger på armen din, med magen ned mot hånden din? Det gjorde jeg ofte med min lille da hun var plaget med magen.. slik får hun litt press på magen, men slipper å ligge flatt 😊 Se bildet 😊 Anonymkode: e4f3c...7bd
AnonymBruker Skrevet 7. april 2018 #4 Skrevet 7. april 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hva med å bære henne slik at hun ligger på armen din, med magen ned mot hånden din? Det gjorde jeg ofte med min lille da hun var plaget med magen.. slik får hun litt press på magen, men slipper å ligge flatt 😊 Se bildet 😊 Anonymkode: e4f3c...7bd Takk for svar! Prøvde det og hun roet seg ned. Nærmest siklet på armen min men vil helst at hun skal slippe å ha vondt uten at det skal være nødvendig å bære/ligge på brystet for å roe seg. Det begynner igjen når jeg legger henne ned. Anonymkode: 71583...299 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2018 #6 Skrevet 7. april 2018 De har dessverre vondt. Skjønner godt at du vil hun skal slippe, men de har umodent tarmsystem. Fortsetter det kan du vet teste MME uten kumelkprotein, spesialist som må skrive ut resept på det. Anonymkode: 049b4...d9d
AnonymBruker Skrevet 7. april 2018 #7 Skrevet 7. april 2018 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar! Prøvde det og hun roet seg ned. Nærmest siklet på armen min men vil helst at hun skal slippe å ha vondt uten at det skal være nødvendig å bære/ligge på brystet for å roe seg. Det begynner igjen når jeg legger henne ned. Anonymkode: 71583...299 Av og til så må det til, kan være forbigående 😊 Men når de har luft i magen eller sliter med å få ut avføringen, så må vi trå til 😊 Anonymkode: e4f3c...7bd
AnonymBruker Skrevet 7. april 2018 #8 Skrevet 7. april 2018 21 minutter siden, AnonymBruker said: De har dessverre vondt. Skjønner godt at du vil hun skal slippe, men de har umodent tarmsystem. Fortsetter det kan du vet teste MME uten kumelkprotein, spesialist som må skrive ut resept på det. Anonymkode: 049b4...d9d Den kan kjøpes uten resept også, dyr, men verdt det om det er for et forsøk mener jeg Anonymkode: 5b6e9...e85
AnonymBruker Skrevet 7. april 2018 #9 Skrevet 7. april 2018 54 minutter siden, Gaea skrev: Prøvd å bytte type erstatning? Bruker nan pro 1 drikkeklar. Aner ikke hva slags andre type erstatninger det er. Noen du anbefaler? Anonymkode: 71583...299
AnonymBruker Skrevet 7. april 2018 #10 Skrevet 7. april 2018 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: De har dessverre vondt. Skjønner godt at du vil hun skal slippe, men de har umodent tarmsystem. Fortsetter det kan du vet teste MME uten kumelkprotein, spesialist som må skrive ut resept på det. Anonymkode: 049b4...d9d Må det ikke være noen allergier da, for å få en slik resept? Kan fastlegen skrive den ut? Ts Anonymkode: 71583...299
Chlowey Skrevet 7. april 2018 #11 Skrevet 7. april 2018 Den må skrives ut av spesielist, også må det søkes HELFO om vedtak på det for allergi. Når min lille hadde melkeallergi kunne ikke første resepten være fra fastlegen.
Chlowey Skrevet 7. april 2018 #12 Skrevet 7. april 2018 Ville forresten prøvd ut hipp eller andre fra dagligvarebutikken først. Husker ikke de forskjellige merkene, men det skal være flere enn nan. Kan også prøve å ha mindre mengde maltekstrakt men ha det i flere flasker i løpet av dagen. Dette måtte jeg gjøre med minstemann.
AnonymBruker Skrevet 7. april 2018 #13 Skrevet 7. april 2018 Jeg ville sluttet med malt med en gang! malt kan gi magesmerter om man gir det hele tiden. Ville gitt om hun hadde hard mage, men slutt med malt og la det gå noen dager for å se om det blir bedre. Ville heller ikke byttet ut nan med melkefritt uten å snakke med lege først! Men du kan fint bytte til hipp. Mange får hard mage av malt, men det går bedre med Hipp. Anonymkode: 4e332...08b 2
AnonymBruker Skrevet 7. april 2018 #14 Skrevet 7. april 2018 4 uker er gjerne den alder babyer begynner å ha vondt i magen. Eller, det er ikke nødvendigvis vondt heller - men det er da tarmsystemet begynner å utvikle seg for fult, og de begynner å få LUFT i magen (som alle mennesker har) og noen barn reagerer med gråt. Og de begynner å prompe. Ikke nødvendigvis allergi eller vondt altså, helt normalt egentlig. Skjer med barn som blir ammet på samme måte. Men du kan jo, som mange nevner, prøve andre formuler. Men hvis det går et par uker, og det blir bedre, og du tenker - oj, da måtte det vært DENNE morsmelkerstatning som passet bedre - er det ikke nødvendigvis sånn. Kan være tarmsystemet modnet seg litt, barnet ble vant til prumping, og det ordnet seg selv altså. Anonymkode: 7e5d7...9f0 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2018 #15 Skrevet 7. april 2018 4 hours ago, AnonymBruker said: Har en baby på 4 uker som ser ut til å ha veldig vondt i magen. Hun får morsmelkerstatning. Hun har flere tissebleier om dagen men sjeldent avføring og presser til hun blir helt rød. Vet ikke hva jeg kan gjøre. Har prøvd å gi henne litt malt extrakt i melka ca 1 gang daglig men det tar lang tid det virker på henne. Har også prøvd å massere henne med beina opp mot magen og hjelpe henne å få ut lufta men hun får vondt til hvert måltid og sover dårlig pga det. Noen tips? Anonymkode: 71583...299 Her hjelper det å spise litt saktere også. Legge inn flere gulpepauser var det som skulle til her iallefall. Bare nevner det, for det behøver ikke være kun type mat, men også andre faktorer. Anonymkode: 8a2f2...5bc
AnonymBruker Skrevet 7. april 2018 #16 Skrevet 7. april 2018 Du skal ikke gi malt, det har gluten. Min anbefaling er å bytte merke, veldig mange reagerer med hard mage på NAN. Du kan prøve minifom for å bedre luftplager - men når det gjelder forstoppelse så kan du ikke gjøre så mye annet enn å sykle masse med bena, og prøve ulike grep. Endel får også hjelp av bæresjal(de kommer i dypere kne da) og forsiktig magemassasje(dette finnes illustrert på nett - samme for rygg. Mange får også litt ekstra hjelp av badebøtte, fordi de da sitter i froskestilling og slapper av pga varmen i vannet = lettere å få nedover avføring. Anonymkode: b3157...bbd 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2018 #17 Skrevet 7. april 2018 12 minutter siden, Chlowey skrev: Ville forresten prøvd ut hipp eller andre fra dagligvarebutikken først. Husker ikke de forskjellige merkene, men det skal være flere enn nan. Kan også prøve å ha mindre mengde maltekstrakt men ha det i flere flasker i løpet av dagen. Dette måtte jeg gjøre med minstemann. Helsedirektoratet fraråder maltekstrakt, det har gluten i seg. Dessuten kan sukkeret forverre forstoppelse på endel. Men uansett så skal man ikke innføre gluten ved 4 uker. Man skal vente en stund med det, da det kan øke risikoen for cøliaki. Anonymkode: b3157...bbd 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2018 #18 Skrevet 7. april 2018 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Helsedirektoratet fraråder maltekstrakt, det har gluten i seg. Dessuten kan sukkeret forverre forstoppelse på endel. Men uansett så skal man ikke innføre gluten ved 4 uker. Man skal vente en stund med det, da det kan øke risikoen for cøliaki. Anonymkode: b3157...bbd Dette er interessant, har du en kilde? Helsebiblioteket (som drives av folkehelseinstituttet) anbefaler å prøve maltekstrakt ved mild forstoppelse hos spedbarn. http://www.helsebiblioteket.no/pasientinformasjon/barn-og-unge/gode-rad-nar-barnet-ditt-har-forstoppelse Jeg ville forsøkt å øke mengden maltekstrakt, evt prøve en delvis hydrolysert morsmelkerstatning. Nan HA 1 kan kjøpes på apotek. Den er lettere fordøyelig enn den dere har forsøkt til nå. Støtter også forslag om massasje, bæring og badebøtte. Anonymkode: 17c53...65b
AnonymBruker Skrevet 7. april 2018 #20 Skrevet 7. april 2018 Helsedirektoratet anbefaler også maltekstrakt ved forstoppelse. Deres brosjyre med kostråd ble revidert i februar i år. https://helsedirektoratet.no/publikasjoner/mat-og-maltider-for-spedbarn Anonymkode: 17c53...65b
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå