Gå til innhold

Historie eksamen hjelp!!


Julia95

Anbefalte innlegg

Hei! 

Skal ta eksamen i historie i mai, og føler jeg ligger sykt dårlig an. Trenger hjelp fra noen som kan historie:hjerte: Har lest boka og tatt notater osv, og nå må jeg begynne å pugge. 

Hvilke oppgaver er typisk å få?? Hva må jeg øve på liksom? 

Og hvordan skal jeg klare å se sammenhenger, noe som tydeligvis er så viktig? 

Takker på forhånd!:hjerte: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når de snakker om sammenhenger, så ser de etter om du har forstått hvorfor historien er som den er. 2 verdenskrig skjedde ikke uten grunn, og hvis du kan se sammenhengen mellom 1. og 2. verdenskrig (for eksempel) så kan du komme langt. Hvis det er VGS-historie du skal ha, så er det oppgavespørsmål i slutten av hvert kapittel i bøkene. Finn svar til alle spørsmålene! :) det hjalp meg.

Anonymkode: 4e768...689

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1814, liberalismen, mot industrisamfunnet, andre verdens krig, vikingtiden, første verdenskrig, samling av Tyskland, USA, den kalde krigen, embetsmennstaten, sikkert noen andre også, men føler det er noe av det viktigste.

Anonymkode: 5cfdb...3d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du kan forresten få helt tilfeldige oppgaver. Det kan være alt fra vikingtida til middelalderen, til moderne historie som industriell revolusjon eller 1. verdenskrig. Du må øve på alt, eller i det minste kunne litt om alt :)

Anonymkode: 4e768...689

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får du 1814, så snakker du om eneveldet 1660, ferdig, så går du tilbake til Napoleon krigen(ytre årsak for 1814) så snakker du om indre årsak for 1814(falsen osv) et eksempel.

Anonymkode: 5cfdb...3d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får stort sett 3 oppgaver, så Kan du mye om en av de, så snakker du mest om dette helt til de sier du må skifte teamet.

Anonymkode: 5cfdb...3d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk!:hjerte: Gode emner! 

Hvor viktig er årstall, navn på konger osv? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok historie eksamen uten å ha lest i det hele tatt, Eide ikke engang boken, lånte den kun med meg på selve eksamensdagen. Fikk utløsende faktorer til 1.verdenskrig og norske kvinners hverdag under 2 verdenskrig eller noe i den duren. Jeg satt egentlig bare å sa alt jeg kunne om de to krigene (utifra hva jeg har sett på filmer etc) Fikk 5. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Occulta skrev:

Jeg tok historie eksamen uten å ha lest i det hele tatt, Eide ikke engang boken, lånte den kun med meg på selve eksamensdagen. Fikk utløsende faktorer til 1.verdenskrig og norske kvinners hverdag under 2 verdenskrig eller noe i den duren. Jeg satt egentlig bare å sa alt jeg kunne om de to krigene (utifra hva jeg har sett på filmer etc) Fikk 5. 

Er det i det hele tatt mulig? 

Selv sikter jeg på 5 eller 6, håper det er mulig med å ha lest boken fem ganger.. Problemet er bare at mesteparten går rett ut det andre øret. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Julia95 skrev:

Er det i det hele tatt mulig? 

Selv sikter jeg på 5 eller 6, håper det er mulig med å ha lest boken fem ganger.. Problemet er bare at mesteparten går rett ut det andre øret. 

Ja det er visst det.

gjorde det samme med Samfunnsfag.

studerer nå ordentlige puggefag på medisinstudiet og det som hjelper meg å memorere er å lage flashcards på mobilen (en app som heter quizlet). Ellers så skriver jeg ned ting på whiteboard, visker det ut og skriver det ned igjen.. samtidig som jeg snakker høyt haha

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som gjerne er mer nyttig enn å lese «boka» fem ganger er å lese /se forelesninger på YouTube ol./ relevant fagstoff om det «boka» inneholder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å huske det du leser er det viktig å repetere med egne ord. Les et kapittel, legg vekk boka, og gjenfortell så godt du kan det som står der. Snakk gjerne høyt til deg selv om du er alene. Sånn husker iallfall jeg ny boklærdom. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg husker best hvis jeg skriver. Skriv ned essensen av det du leste om en bestemt tidsepoke i en kladdebok. Deretter forkorter du essensen til stikkord. Husker du stikkordene, så husker du essensen.

Anonymkode: 6a411...bb3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, Amawhatsnot skrev:

For å huske det du leser er det viktig å repetere med egne ord. Les et kapittel, legg vekk boka, og gjenfortell så godt du kan det som står der. Snakk gjerne høyt til deg selv om du er alene. Sånn husker iallfall jeg ny boklærdom. 

Nettopp!

forskning har vist at jo flere metoder/sanser man bruker, jo lettere det er det å huske noe. Også er det gjort studier som forteller at vi må se/høre/lese/skrive noe 8 ganger før vi husker det over en lengre periode. 

jeg går igjennom lærerplanen punkt for punkt. Googler da gjerne det aktuelle emnet og ser introduksjonsvideoer til det,  så sorterer jeg tidligere eksamensoppgaver inn i disse punktene og tar notater til dem (svarer på eksamensspørsmål). Jeg prøver alltid å finne enklest mulig tolkning av pensumet (video, sammendrag, innledninger etc) og leser/ser de. Når jeg har forstått/kan basis konsepter så utvider jeg horisontene mine ved å se nærmere på enkeltemner i pensumbøker og eventuelt gå i detalj. Tilslutt repeterer jeg notatene mine, da er det essensielt at du forklarer ting høyt med egne ord (kan ikke uttrykke nok hvor viktig det er å drøfte ting med andre eller simpelthen ordlegge seg selv og snakke høyt alene) og bruker whiteboard og flashcards til tall/datoer/fakta/detaljer som MÅ sitte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...