Gå til innhold

Menn har større hjerner enn kvinner har


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 hours ago, AnonymBruker said:

https://forskning.no/hjernen-psykologi-stub/2008/02/er-store-hjerner-smartere-hjerner

"For et snaut år siden konkluderte en annen amerikansk undersøkelse og psykologiprofessor -Richard Haier ved University of California Irvine - at det slett ikke kommer så mye an på hjernestørrelse, men tvertimot på hvor mye såkalt grå hjernemasse vi har.

Intelligenstester måler stort sett aktiviteten i denne typen hjernemasse, så hvordan vi scorer på testene kommer an på hvordan den grå massen er spredd i hjernen, ifølge Haier."

Anonymkode: e6f8f...86b

Og dermed er innlegget som skulle bevise kvinners underlegenhet falsifisert. Grå masse består av nevroner. Legg merke til hvem som har høyest nevrontetthet (fig. A).......

On 4/5/2018 at 12:07 AM, AnonymBruker said:

Menn bruker den. Det er omvendt, kvinnene som ikke bruker den.

Figur C, kvinner har færre synapser.

F1.large.jpg

Du kan lese mer om kvinners mentale underlegenhet under mannen her: http://www.pnas.org/content/105/38/14615.long

Anonymkode: 1e75e...e6c

 

Anonymkode: c99cd...66f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

11 hours ago, AnonymBruker said:

Og dermed er innlegget som skulle bevise kvinners underlegenhet falsifisert. Grå masse består av nevroner. Legg merke til hvem som har høyest nevrontetthet (fig. A).......

 

Anonymkode: c99cd...66f

Ifølge figur A er det ingen forskjeller mellom menn og kvinner på nevral tetthet. Og både grå og hvit masse inneholder nevroner, det er bare forskjellige deler av nevronene. Grå masse består hovedsaklig av cellekroppene til nevronene, mens den hvite massen hovedsaklig består av aksonene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Duckie said:

Ifølge figur A er det ingen forskjeller mellom menn og kvinner på nevral tetthet. Og både grå og hvit masse inneholder nevroner, det er bare forskjellige deler av nevronene. Grå masse består hovedsaklig av cellekroppene til nevronene, mens den hvite massen hovedsaklig består av aksonene.

Du må lese litt nevrologi, samt kikke på diagrammet en gang til. Grå masse inneholder helt riktig nevronenes cellekropper, og det er dette som danner nuclei som prosesserer nerveimpulser. Aksonene er egentlig bare "ledninger."

Det står ikke "nevral tetthet," men "nevronal tetthet."

Anonymkode: c99cd...66f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Du må lese litt nevrologi, samt kikke på diagrammet en gang til. Grå masse inneholder helt riktig nevronenes cellekropper, og det er dette som danner nuclei som prosesserer nerveimpulser. Aksonene er egentlig bare "ledninger."

Det står ikke "nevral tetthet," men "nevronal tetthet."

Anonymkode: c99cd...66f

Jeg tror du må forklare nærmere hva du mener. Figur A viser at det ikke er forskjeller.

Og ja det står nevronal, jeg burde skrevet dette riktig i innlegget mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Duckie said:

Jeg tror du må forklare nærmere hva du mener. Figur A viser at det ikke er forskjeller.

Og ja det står nevronal, jeg burde skrevet dette riktig i innlegget mitt.

Så når søylediagrammene viser høyere antall nevroner pr. kvadratmillimeter for kvinner, så indikerer det ikke en forskjell?

Du har heller ikke forstått forskjellen på hvit og grå masse, det er poenget her. Hvis du studerer hvit masse under mikroskop, ser du knapt et eneste nevron, og derfor kan du heller ikke regne nevrontetthet i hvit masse, det gir ingen mening.

Anonymkode: c99cd...66f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Så når søylediagrammene viser høyere antall nevroner pr. kvadratmillimeter for kvinner, så indikerer det ikke en forskjell?

Du har heller ikke forstått forskjellen på hvit og grå masse, det er poenget her. Hvis du studerer hvit masse under mikroskop, ser du knapt et eneste nevron, og derfor kan du heller ikke regne nevrontetthet i hvit masse, det gir ingen mening.

Anonymkode: c99cd...66f

Men det viser jo ingen forskjell! Du må jo ta hensyn til standardfeilen. I artikkelen skriver de jo også dette

Quote

(A) Graph showing the neuronal densities (mean ± SEM) in each cortical layer demonstrating that there are no significant differences between men and women.

Poenget mitt angående nevronene og massen var bare at du fikk det til å høres ut som at det bare var nevroner i den grå massen, forskjellen ligger i hvilke deler av cellen man hovedsaklig finner i grå og hvit masse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Just now, Duckie said:

Men det viser jo ingen forskjell! Du må jo ta hensyn til standardfeilen. I artikkelen skriver de jo også dette

Poenget mitt angående nevronene og massen var bare at du fikk det til å høres ut som at det bare var nevroner i den grå massen, forskjellen ligger i hvilke deler av cellen man hovedsaklig finner i grå og hvit masse.

Ingen signifikante forskjeller nei, men det var heller ikke poenget på det dustenivået denne diskusjonen ligger på. Hele studien det vises til har jo en enorm svakhet i det ekstremt lille antallet testsubjekter.

Det er bare hvis man ikke vet noe som helst om nevrologi at man kan komme til en slik slutning som du gjorde vedrørende hvit og grå hjernemasse.

Anonymkode: c99cd...66f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Ingen signifikante forskjeller nei, men det var heller ikke poenget på det dustenivået denne diskusjonen ligger på. Hele studien det vises til har jo en enorm svakhet i det ekstremt lille antallet testsubjekter.

Det er bare hvis man ikke vet noe som helst om nevrologi at man kan komme til en slik slutning som du gjorde vedrørende hvit og grå hjernemasse.

Anonymkode: c99cd...66f

Du sa "legg merke til hvem som har høyest nevrontetthet" og henviste til et datasett uten forskjeller. At det er et lite utvalg har jeg påpekt tidligere.

Ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Og neandertalere hadde større hjerne enn homo sapiens. 

Anonymkode: 756a7...224

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinner lager menn. Det er en undervurdert prestasjon...

Forøvrig er hjernebjelken tykkere hos kvinner enn menn, som gjør at hjernehalvdelene samarbeider bedre. Som gjør kvinner bedre på multitasking, kommunikasjon, og ting som krever flere evner samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

https://forskning.no/psykologi/2012/12/hvorfor-er-menn-smartere-enn-kvinner

“Når vi ser på forskjeller i intelligens og størrelsen på hjernen, så er det langt mer variasjon innenfor kjønnet enn det er mellom kjønnene. Både menn og kvinner kan ha små og store hjerner. De kan også være både svært intelligente og svært lite intelligente”

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎05‎.‎04‎.‎2018 den 0.50, AnonymBruker skrev:

Det smarteste en mann noensinne har sagt er E=MC².

Og Einstein hadde en hjerne som var mindre enn gjennomsnittet.

Anonymkode: 08da4...714

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er ironisk er at det er mannlige brainlets som er mest opphengt i denne type greie. En intelligent mann med selvtillit gir faen i om han er smartere eller dummere enn individene han møter. Er selv sammen med en mann som har scort 140. Han vurderer mennesker etter om de er kjipe, ikke om de har mer eller mindre grå substans. 

Anonymkode: 88577...d71

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 5.4.2018 den 0.14, AnonymBruker skrev:

Jeg vet jeg kommer til å bli gjenstand for en masse hat fra kvinnene her nå, men... Jeg vet faktisk ikke om noen kvinnelige genier? Det er mange menn, veldig skarpe og intelligente menn, som har gitt oss all den vitenskap vi har idag. Men kvinner? Kan noen nevne ett navn på et kvinnelig geni?

Anonymkode: 26cd1...ffd

Ada Lovelace. Første jeg kom på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.4.2018 den 18.21, AnonymBruker skrev:

Uansett kan man nok konkludere med at de største hjernene var aldri på KG:fnise:

Anonymkode: 7725e...1e3

Dette. Nesten hver gang jeg er på KG og leser en tråd eller kommentar fra en mann slutter jeg ikke å bli overrasket over hvor dumme og uintelligente enkelte av mennene her inne er.

Anonymkode: 8115a...0e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette. Nesten hver gang jeg er på KG og leser en tråd eller kommentar fra en mann slutter jeg ikke å bli overrasket over hvor dumme og uintelligente enkelte av mennene her inne er.

Anonymkode: 8115a...0e9

Nåja. Vil ikke si at kvinnene imponerer særlig mer heller. Din kommentar er et flott bevis på det, btw:-)

Anonymkode: 7725e...1e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...