Gå til innhold

Strikkeoppskrift og felling til skulder. Skjønner ikke helt...


Siri_H

Anbefalte innlegg

Strikker min første "skikkelige" genser (Julia genser, Ils Woodling) og har nå kommet til delen av bakstykket hvor jeg skal felle til skulder.

I oppskriften står det at jeg skal "felle av 3 masker i begynnelsen av hver pinne, så det blir likt på begge sider".

Jeg skjønner ikke helt dette med likt på begge sider? Skal jeg felle av 3 masker i begynnelsen og slutten av hver pinne (da blir det jo likt) eller skal jeg kun ta i begynnelsen av pinnen, og så når jeg snur og strikker tilbake feller jeg 3 masker i begynnelsen av pinnen? Da blir det riktig i fht. det med begynnelsen av pinnen, men det blir jo ikke helt likt da?

Er det noen spesiell måte jeg bør felle av på? Jeg tenker at når jeg skal felle av 3 masker betyr det at jeg strikker sammen 2 masker, totalt tre ganger (altså gjør 6 masker om til 3). Blir det riktig? Bør jeg ha en kantmaske først og så strikke sammen, eller bare strikke sammen fra første maske? Ermene skal sys på etterpå, hvis det har noe å si for hvordan jeg bør gjøre det.

Håper noen strikkekyndige damer eller menn her kan hjelpe meg, er fortsatt ganske fersk på å tolke oppskrifter skjønner jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du skal bare følge det akkurart slik det står, så du skal felle tre masker bare i begynnelsen av hver pinne. Altså, du starter med å felle tre masker og strikker pinnen ut. Så snur du, feller tre masker og strikker pinnen ut igjen. Snu, fell tre masker, strikk pinnen ut. og fortsetter slik. Siden du skal felle i starten ville jeg felt av slik man gjør på slutten av et arbeid ved at du strikker to masker, drar den første over den andre, strikker en ny maske og dra den første over den andre osv til du har felt tre masker. :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se på skuldrene til en kjøpegenser. De er skråstilte og det skal skuldrene på denne genseren også være. 

Fell tre masker på begynnelsen av hver pinne inntil du har fellt alle maskene mot halsen. Skulderen skal være høyest inn mot halsen på begge sider. 

Gå på drops sine sider og se om du finner en video. 

Anonymkode: bba42...e02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du feller på begynnelsen av hver pinne ved å strikke masken, løfte den forrige over. Altså, strikk 2 masker, løft den du strikket først over den andre. Dette gjør du like mange ganger som antall masker du skal felle på hver pinne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på raglanfelling (som strikkes rundt) og når en strikker frem og tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kontormus skrev:

Du feller på begynnelsen av hver pinne ved å strikke masken, løfte den forrige over. Altså, strikk 2 masker, løft den du strikket først over den andre. Dette gjør du like mange ganger som antall masker du skal felle på hver pinne

Men blir ikke det veldig "hakkete"? Da blir det jo sånne "etasjer" oppover mot skulderen? Jeg tenkte kanskje at hvis jeg bare strikket sammen ville kanten bli med jevnt skrå oppover...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Siri_H skrev:

Men blir ikke det veldig "hakkete"? Da blir det jo sånne "etasjer" oppover mot skulderen? Jeg tenkte kanskje at hvis jeg bare strikket sammen ville kanten bli med jevnt skrå oppover...

Jo, det blir sånne "trappetrinn", men det forsvinner inn i sømmen for når du syr armen på (for du syr ikke i ytterste maske, men litt innenfor slik at sømmen blir jevn hele veien rundt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

iis_juliagenser-1_1.jpg

Ofte er det lurt å legge ved et bilde, og å se på bildet før man uttaler seg. 

Skulderfellingen er slik den er for å klare å få halsutringning. Og det skal bli skråstilt oppover noe som blir greit når det blir sydd. 

Anonymkode: bba42...e02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

iis_juliagenser-1_1.jpg

Ofte er det lurt å legge ved et bilde, og å se på bildet før man uttaler seg. 

Skulderfellingen er slik den er for å klare å få halsutringning. Og det skal bli skråstilt oppover noe som blir greit når det blir sydd. 

Anonymkode: bba42...e02

Jeg må innrømme at jeg faktisk blir forvirret når jeg ser bildet av genseren og så leser oppskriften. For jeg synes ikke det ser ut som genseren skrår mot skulderen i det hele tatt?  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...