Gå til innhold

Bryllup eller konfirmasjon?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Dratt i bryllup!

Konfirmasjon er en tulleting uansett. Jenta bryr seg sikkert ikke. Hun bryr seg om gavene, men det er nok foreldrene som bryr seg om sermonien/festen.

Gi konfirmanten en gave, så drar du i bryllupet og blir kjent med gjengen til mannen din. Det blir garantert en mye morsommere kveld! Alle blir fornøyde!

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg må ærlig si at jeg hadde valgt bryllupet. Uten tvil.

Ja, man skal stille opp for familie, men man skal også følge sin egen lyst innimellom, ikke bare plikt. Det konfirmasjonsopplegget du beskriver med dyre billetter, svært kort tid til å nyte selskapet, tapt inntekt fra jobb, liten baby osv, høres bare stress ut. Jeg ville forklart konfimantens foreldre at det blir for upraktisk og kostbart i denne omgang, og satset på forståelse for det. 

Om du deretter dro til bryllup som også kostet tilsvarende og hadde lang reisevei, så hadde jeg vært enig i at det hadde blitt rart. Men nå drar du jo i et bryllup som ikke krever reise eller store utgifter. Må være langt enklere med tanke på babyen også. Hadde ikke hatt dårlig samvittighet for dette, hadde kost meg i bryllup og heller planlagt et sosialt besøk til konfirmanten m/foreldre i sommerferien eller noe.

Anonymkode: 648a7...f28

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Vil dette si at dere var i konfirmasjonen til søster/bror av konfirmanten i fjor? 

Anonymkode: fa877...746

Ja. Men vi har ikke vært i konfirmasjonen til et enda eldre søsken. I fjor var vi ikke invitert i bryllup, i tillegg til at jeg hadde permisjon og derfor ikke trengte ta fri fra jobb. 

Anonymkode: a007c...16d

AnonymBruker
Skrevet

Du argumenterer hele veien mot å dra i konfirmasjonen og finner på alle mulige unnskyldninger: altså vil du egentlig mye heller dra i dette bryllupet!

Jeg tror egentlig du allerede har bestemt deg, så da spiller det vel egentlig ingen rolle hva vi på et forum forteller deg. Gjør det du har mest lyst til og tilbringe tid med niesen din en annen gang. 

• Liker 3
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker said:

Fått med deg hvor mye konfen koster for ts? 

Anonymkode: 0ec2d...452

Ja, men det er for henne og mannen. Drar hun alene blir prisen halvvert.

11 minutter siden, AnonymBruker said:

Flyet går kl 18, og med to timer kjøring må vi starte kl 15. Da rekker vi akkurat å spise middag og ta bilder (var med på samme opplegg i fjor). 

Det er ikke bare bryllupet som gjør at jeg egentlig ikke har lyst til å dra, det er også kostnadene. Jeg synes det er surt å bruke så mye penger på en så rask visitt. De tar seg aldri råd til tilsvarende (kommer som sagt ikke i konfirmasjonene som holdes her). Men igjen, så tenker jeg at niesen ikke skal lastes for foreldrenes økonomiske valg. Jeg hadde syntes det var bedre å heller bruke pengene på å reise dit ved en annen anledning, slik at vi faktisk fikk bruke tid SAMMEN. I fjor brukte vi samme beløp på konfirmasjon der, og derfor har vi ikke vært på "normalt besøk" hos dem på to år. Jeg skulle veldig gjerne besøkt mitt søsken og dens familie over en uke eller noe. Jeg syns det er sløsing med penger, og jeg er nok ikke den som helt ser det store i konfirmasjon heller. Bryllupet har bare gitt meg enda mindre lyst til å dra, fordi dette bryllupet er noe jeg har gledet meg til. 

Men planen har hele tiden vært å reise i konfirmasjon. Men nå som jeg skulle takke nei til bryllupsinvitasjonen ble jeg igjen i tvil, og skrev innlegget. Det er faktisk nyttig å få diskutert litt med utenforstående. Mitt andre søsken mener jeg kan la være å dra, fordi de som sagt ikke fikk besøk av dem i "deres" konfirmasjon (og der var det bare 20 gjester, så langt mer synlig at en fjerdedel av familien uteble). Men jeg føler da igjen at jeg straffer niese for valg foreldrene har tatt. 

Bryr niesen seg om vi kommer eller ei? Aner ikke. Jeg tror hun hadde satt mer pris på at vi kom en uke i stedetfor en korthelg. Men jeg vet ikke, og må vel bare anta at hun ønsker oss der. 

Har du i det hele tatt snakka med henne og familien om at dere er invitert i bryllup samme helg? Hvis du drar i konfirmasjonen uten din mann, - vil det da fortsatt være sånn at du må dra før kakene settes på bordet? Selvsagt kan dere lage mer ut av en uke enn av en kort helg, men det vil likevel merkes at dere er borte på konfirmasjonsdagen.

AnonymBruker
Skrevet

Hmm, jeg blir ikke så mye klokere på hva jeg skal gjøre. Det ideelle hadde vært å ta en uke ferie når jeg først skal dit, men dessverre er det umulig akkurat nå. Men jeg heller nok mest mot å dra,selv om lommeboka hyler i protest. Mulig jeg kan la babyen bli igjen med far (den er ikke så liten altså, snart året når konfirmasjonen er) så det blir en enklere reise. 

TS 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Du argumenterer hele veien mot å dra i konfirmasjonen og finner på alle mulige unnskyldninger: altså vil du egentlig mye heller dra i dette bryllupet!

Jeg tror egentlig du allerede har bestemt deg, så da spiller det vel egentlig ingen rolle hva vi på et forum forteller deg. Gjør det du har mest lyst til og tilbringe tid med niesen din en annen gang. 

:balltre:

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja jeg vet jo veldig godt hva jeg har LYST til. Det er ikke hva jeg har LYST til jeg trenger hjelp til å finne ut av. :P

TS 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Just now, Millimani said:

Har du i det hele tatt snakka med henne og familien om at dere er invitert i bryllup samme helg? Hvis du drar i konfirmasjonen uten din mann, - vil det da fortsatt være sånn at du må dra før kakene settes på bordet? Selvsagt kan dere lage mer ut av en uke enn av en kort helg, men det vil likevel merkes at dere er borte på konfirmasjonsdagen.

Og, jeg synes det er greit at konfen lærer seg at det er ikke alltid det passer for alle å komme i festligheter.

Har hun fått en god oppdragelse så skjønner hun det godt at det kan være grunner til at gjester ikke kan dukke opp, og blir ikke sur fordi ts ikke er tilstede, og er takknemlig a ts heller finner på noe med henne en annen gang, enn å se(LES se) tanten en liten time på konfimasjonen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

:balltre:

:tannverk:

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Hmm, jeg blir ikke så mye klokere på hva jeg skal gjøre. Det ideelle hadde vært å ta en uke ferie når jeg først skal dit, men dessverre er det umulig akkurat nå. Men jeg heller nok mest mot å dra,selv om lommeboka hyler i protest. Mulig jeg kan la babyen bli igjen med far (den er ikke så liten altså, snart året når konfirmasjonen er) så det blir en enklere reise. 

TS 

Der har du en løsning. Drar du i konfirmasjonen uten din mann og baby, så blir prisen halvvert. Er babyen snart året når det er konfirmasjon, så klarer babyen seg noen dager uten deg.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Millimani said:

Nei, prisen på 5000 er for meg alene.  9000 hvis mannen blir med, men det er helt uaktuelt. 

Jeg må uansett dra før kakene er på bordet, for jeg kan ikke ta fri fra jobb dagen etter, og siste fly er kl 18 (og som sagt, to reisetimer til flyplassen). 

Jeg snakket nesten ikke med konfirmanten under konfirmasjonen i fjor, for det var altfor mye folk tilstede. Jeg tror ikke konfirmanten merker det/tenker over det der og da, men hun vil nok føle på det både før og etter. 

Har ikke snakket med dem om bryllupet, fordi jeg har ventet på invitasjon til konfirmasjonen, men den uteblir nok (men jeg vet jo at vi er invitert). Bryr meg ikke så mye om hva familien hennes tenker, de hadde jo ikke kommet i vår konfirmasjon selv uten bryllup. Hvis jeg lar være å dra vil jeg jo snakke med konfirmanten om det, men. 

Æsj altså. Jeg skal innrømme at valget hadde vært enklere hvis jeg visste at mitt søsken hadde prioritert oss i tilsvarende situasjon, men det ser vi jo gang på gang at de ikke gjør... 

Ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Der har du en løsning. Drar du i konfirmasjonen uten din mann og baby, så blir prisen halvvert. Er babyen snart året når det er konfirmasjon, så klarer babyen seg noen dager uten deg.

Igjen, NEI, prisen blir ikke halvert. 5000 er for meg alene. Jeg har vært klar i HI på at mannen min ikke skal reise. Babyen flyr gratis. 

AnonymBruker
Skrevet

Er du sikker på at bryllupet og konfirmasjonen blir samtidig? I og med at du ikke har fått invitasjon liksom. 

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Og, jeg synes det er greit at konfen lærer seg at det er ikke alltid det passer for alle å komme i festligheter.

Har hun fått en god oppdragelse så skjønner hun det godt at det kan være grunner til at gjester ikke kan dukke opp, og blir ikke sur fordi ts ikke er tilstede, og er takknemlig a ts heller finner på noe med henne en annen gang, enn å se(LES se) tanten en liten time på konfimasjonen.

Jeg er ikke redd for at hun blir sur, bare skuffet. :) ikke under selve konfirmasjonen, men at hun savner oss dagen før for eksempel, da får vi jo tilbragt litt tid sammen. 

AnonymBruker
Skrevet

Og konfimasjonen dør ikke av at ts ikke kommer i konfen og heller legger til noe sosialt til en lang helg.

Jeg som konf hadde foretrukket det enn at ts skulle stresse og bruke så mye penger på min dag. 

Spesielt når vi ikke en gang for tid til å snakke sammen.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Er du sikker på at bryllupet og konfirmasjonen blir samtidig? I og med at du ikke har fått invitasjon liksom. 

Ja dessverre. 

AnonymBruker
Skrevet

Du burde å ha fått invitsjon, men du har ikke fått,

bare den ene grunnen gjør at jeg mener hardere for at du burde å velge bryllupet.

Du har også mange gode grunner til å droppe det, dyrt 5t, stress, og kan ikke være tilstede under hele selskapet (ikke får snakket med konfen), og må ta fri fra jobben.

Jeg tror helt ærlig ikke konfen kommer til å tenke noe særlig over dette.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke redd for at hun blir sur, bare skuffet. :) ikke under selve konfirmasjonen, men at hun savner oss dagen før for eksempel, da får vi jo tilbragt litt tid sammen. 

Men sånn er jo livet. Når man sender ut invitasjoner til selskap, er det tross alt frivillig for gjestene å takke ja eller nei, alt ettersom hva som passer og er praktisk gjennomførbart. Det er derfor det heter invitasjon. Noen gjester vil alltid måtte takke nei. Det viktigste er jo at de fleste kan komme slik at det ikke blir glissent og trist, og at de som må takke nei gjør en innsats for å pleie kontakten ellers. 

Igjen, jeg ville gått for bryllup. Det er det som føles lystbetont. Man skal naturligvis ikke bare følge lysten i livet, men man skal heller ikke bare følge plikten. Dere bor langt unna konfirmanten, dere er i jobb og har småbarn. Det passer ikke å prioritere en dyr og stressende konfirmasjonstur denne gangen. Verre er det ikke.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Men sånn er jo livet. Når man sender ut invitasjoner til selskap, er det tross alt frivillig for gjestene å takke ja eller nei, alt ettersom hva som passer og er praktisk gjennomførbart. Det er derfor det heter invitasjon Noen gjester vil alltid måtte takke nei. Det viktigste er jo at de fleste kan komme slik at det ikke blir glissent og trist, og at de som må takke nei gjør en innsats for å pleie kontakten ellers. 

Igjen, jeg ville gått for bryllup. Det er det som føles lystbetont. Man skal naturligvis ikke bare følge lysten i livet, men man skal heller ikke bare følge plikten. Dere bor langt unna konfirmanten, dere er i jobb og har småbarn. Det passer ikke å prioritere en dyr og stressende konfirmasjonstur denne gangen. Verre er det ikke.

Enig :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...