Hulderen Skrevet 3. april 2018 #21 Skrevet 3. april 2018 Du nevner ikke hvor mange gjester som er invitert i bryllupet. Er det også mange? Jeg skjønner at du har mest lyst til å dra i bryllupet, og at konfirmasjonen bare blir et pliktløp. Men det er viktig med tanke på familien. Niesen din vil legge merke til at du ikke er der, selv om det er mange gjester. Når gjestene er så mange, tipper jeg at hun ikke har et nært forhold til så mange av dem, kanskje en andel bare er foreldrenes venner og mer perifere slektninger? 1
Ulrikke Skrevet 3. april 2018 #22 Skrevet 3. april 2018 2 minutter siden, Millimani skrev: Det har da ingen ting med saken å gjøre. TS' niese er del av hennes familie, og mannens venn er del av hans vennekrets. Det er forskjell på det. Hvis den ene invitasjonen kom først, og begge takket ja til den, og den andre kom etterpå så kan det jo ha litt betydning.... Jeg er enig i at det er forskjell, men den tanken ville ihvertfall streifet meg om jeg var i TS sin situasjon.... 4
Millimani Skrevet 3. april 2018 #23 Skrevet 3. april 2018 2 minutter siden, Ulrikke said: Hvis den ene invitasjonen kom først, og begge takket ja til den, og den andre kom etterpå så kan det jo ha litt betydning.... Jeg er enig i at det er forskjell, men den tanken ville ihvertfall streifet meg om jeg var i TS sin situasjon.... Går ut fra TS visste at niesen er konfirmant i år og at en invitasjon ville komme, så uansett hvilken invitasjon som kom først er det dårlig gjort å ikke dra i konfirmasjonen.
AnonymBruker Skrevet 3. april 2018 #24 Skrevet 3. april 2018 Jeg hadde vært veldig skuffa hvis tante ikke kom i konfirmasjonen min. Og hvertfall hvis det har fordi hun skulle i bryllup til «venner av mannen». Skjønner at konfirmasjonen er dyr og at du helst vil i bryllup, det virker til og med som om du har bestemt deg for det, men jeg hadde ikke likt det. Spiller ingen rolle om det er 10 eller 70 gjester. Hun vil nok merke det om ikke du er der. Anonymkode: fa877...746 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2018 #25 Skrevet 3. april 2018 Dette er en typisk tråd hvor hovedinnlegger ikke egentlig er ute etter andres meninger eller argumenter, men har bestemt seg på forhånd og vil bare ha 100% støtte for valget sitt slik at de kan gjøre noe som ikke egentlig er så fint gjort med tilsynelatende god samvittighet. Anonymkode: 96ea3...144 4
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 3. april 2018 #26 Skrevet 3. april 2018 24 minutter siden, Ulrikke skrev: Kjenner jeg lurer litt på hvilken invitasjon som kom først? Det har da ikke noe å si, de fleste barn konfirmeres jo, og da vet man jo hvilket år dette er. Og TS har vel snakket med sin bror/søster om den forestående konfirmasjonen før invitasjonen kom. Jeg synes ikke kamerat av mannen gifter seg er god nok grunn til å droppe konfirmasjonen til en niese.
AnonymBruker Skrevet 3. april 2018 #27 Skrevet 3. april 2018 15 minutter siden, Millimani skrev: Går ut fra TS visste at niesen er konfirmant i år og at en invitasjon ville komme, så uansett hvilken invitasjon som kom først er det dårlig gjort å ikke dra i konfirmasjonen. Det er tullete å bruke tusenvis av kroner for å reise i en konfirmasjon hvor man må reise før kakene blir servert. Det blir bare stress og sabla dyrt. Anonymkode: 708ad...2d0 9
AnonymBruker Skrevet 3. april 2018 #28 Skrevet 3. april 2018 Konfirmasjon er på dagtid eller tidlig ettermiddag. Høres merkelig ut at siste fly går så tidlig på dagen? Anonymkode: 96ea3...144 2
Hulderen Skrevet 3. april 2018 #29 Skrevet 3. april 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er tullete å bruke tusenvis av kroner for å reise i en konfirmasjon hvor man må reise før kakene blir servert. Det blir bare stress og sabla dyrt. Anonymkode: 708ad...2d0 Det er da ikke kakene som er det viktigste ved en konfirmasjon. Det er det selve konfirmasjonen og talene under middagen som er. 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2018 #30 Skrevet 3. april 2018 7 minutter siden, Hulderen skrev: Det er da ikke kakene som er det viktigste ved en konfirmasjon. Det er det selve konfirmasjonen og talene under middagen som er. Det gjør det jo ikke mindre stressende å reise eller mindre dyrt. Anonymkode: 708ad...2d0 5
AnonymBruker Skrevet 3. april 2018 #31 Skrevet 3. april 2018 58 minutter siden, Hulderen said: Når gjestene er så mange, tipper jeg at hun ikke har et nært forhold til så mange av dem, kanskje en andel bare er foreldrenes venner og mer perifere slektninger? Nei, alle gjester er familie, tanter/onkler/søskenbarn. Dette er en STOR familie. Sånn sett er nok jeg den hun har "fjernest" forhold til, da jeg er eneste gjest som ikke bor der. Vi har ikke et NÆRT forhold, men når vi er på besøk der er hun den som holder oss mest med selskap, mens resten av familien er på farten. Mannen min har faktisk et enda nærere forhold til henne selv om de ikke er biologisk slekt, fordi de har felles interesser. 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg føler det kommer an på ditt forhold til konfirmanten og hennes familie. Jeg har én bror, som har to barn. Jeg er fadder på begge, og hele familien vår er veldig nær. Det hadde vært uaktuelt for meg å droppe en av konfirmasjonene deres, uansett. Anonymkode: 18143...4d5 Vi har ikke et veldig nært forhold, men ikke helt fjernt heller. Men vi bor jo på ulike steder og treffes derfor en gang årlig, cirka. 1 hour ago, AnonymBruker said: Hvilken av invitasjonene kom først? Anonymkode: 21072...9a2 Har ikke fått invitasjon til konfirmasjonen ennå, men har jo visst om det i "alle år". 1 hour ago, AnonymBruker said: Hvorfor koster det 5000 kr? Er det flyreisen dit de bor? Anonymkode: 8de1b...abb Flyreise ja. 1 hour ago, Ulrikke said: Kjenner jeg lurer litt på hvilken invitasjon som kom først? Se over. 59 minutter siden, Hulderen said: Du nevner ikke hvor mange gjester som er invitert i bryllupet. Er det også mange? Jeg skjønner at du har mest lyst til å dra i bryllupet, og at konfirmasjonen bare blir et pliktløp. Men det er viktig med tanke på familien. Niesen din vil legge merke til at du ikke er der, selv om det er mange gjester. Når gjestene er så mange, tipper jeg at hun ikke har et nært forhold til så mange av dem, kanskje en andel bare er foreldrenes venner og mer perifere slektninger? Feilsitert, svarte på dette lengre opp. 46 minutter siden, AnonymBruker said: Dette er en typisk tråd hvor hovedinnlegger ikke egentlig er ute etter andres meninger eller argumenter, men har bestemt seg på forhånd og vil bare ha 100% støtte for valget sitt slik at de kan gjøre noe som ikke egentlig er så fint gjort med tilsynelatende god samvittighet. Anonymkode: 96ea3...144 Nei jeg har ikke bestemt meg, men hvis du har bestemt deg for at jeg har bestemt meg har du vel neppe noe å bidra med. 34 minutter siden, AnonymBruker said: Konfirmasjon er på dagtid eller tidlig ettermiddag. Høres merkelig ut at siste fly går så tidlig på dagen? Anonymkode: 96ea3...144 Anonymkode: a007c...16d
AnonymBruker Skrevet 3. april 2018 #32 Skrevet 3. april 2018 1 hour ago, Millimani said: Det er din niese som skal konfirmeres, og selvfølgelig skal du dra i konfirmasjonen. At det kommer så mange som 70 gjester handler vel om stor familie, men kanskje også at det er i overkant mange venner der. Når konfirmanten er veldig familiekjær, glad i dere og har god kontakt med dere, så bør du dra dit. At dere må ta en feriedag fra jobb og dra fra konfirmasjonen før kakene settes på bordet, er dere ikke alene om. Kanskje på den festen, men sammenlignet med andres konfirmasjoner. Bli bedre kjent med vennene til mannen din kan du vel klare på et annet tidspunkt. Har din niese andre søsken dere har vært i konfirmasjon til tidligere, eller som skal konfirmeres senere blir det også veldig dumt om du ikke viser deg i konfirmasjonen du nå er invitert i. Hvis familien til konfirmanten ikke kom i konfirmasjonen til en annen niese i fjor så er ikke det grunn god nok til at du skal takke nei uansett. Jeg kan heller ikke forstå at det skal være nok til at de nok vil forstå hvis dere takker nei. Jeg forstår at dette er et dilemma for dere, men hadde jeg vært dere ville jeg bitt i det sure eplet og bestemt at du drar i konfirmasjonen og han drar i bryllupet. Fått med deg hvor mye konfen koster for ts? Anonymkode: 0ec2d...452 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2018 #33 Skrevet 3. april 2018 Velg bryllupet, tviler på at hun kommer til å merke at du ikke tilstede, merkelig at dere ikke fått invitasjon enda og. Anonymkode: 0ec2d...452 1
Skeivskank Skrevet 3. april 2018 #34 Skrevet 3. april 2018 Dra i bryllupet, send kort og gave til konfirmanten hvor du skiver at du beklager at du ikke kunne komme og håper dagen er fin. Kanskje kan dere invitere konfirmanten på middag en dag når dere er hjemme igjen. 2
AnonymBruker Skrevet 3. april 2018 #35 Skrevet 3. april 2018 Just now, Skeivskank said: Dra i bryllupet, send kort og gave til konfirmanten hvor du skiver at du beklager at du ikke kunne komme og håper dagen er fin. Kanskje kan dere invitere konfirmanten på middag en dag når dere er hjemme igjen. Enig, ts og mannen behøver ikke å liste opp grunnen til at de ikke kommer. Og sånn er livet. Og det er greit at barn lærer-det er ikke alltid gjester kan komme. Anonymkode: 0ec2d...452 2
AnonymBruker Skrevet 3. april 2018 #36 Skrevet 3. april 2018 42 minutter siden, AnonymBruker said: Konfirmasjon er på dagtid eller tidlig ettermiddag. Høres merkelig ut at siste fly går så tidlig på dagen? Anonymkode: 96ea3...144 Flyet går kl 18, og med to timer kjøring må vi starte kl 15. Da rekker vi akkurat å spise middag og ta bilder (var med på samme opplegg i fjor). Det er ikke bare bryllupet som gjør at jeg egentlig ikke har lyst til å dra, det er også kostnadene. Jeg synes det er surt å bruke så mye penger på en så rask visitt. De tar seg aldri råd til tilsvarende (kommer som sagt ikke i konfirmasjonene som holdes her). Men igjen, så tenker jeg at niesen ikke skal lastes for foreldrenes økonomiske valg. Jeg hadde syntes det var bedre å heller bruke pengene på å reise dit ved en annen anledning, slik at vi faktisk fikk bruke tid SAMMEN. I fjor brukte vi samme beløp på konfirmasjon der, og derfor har vi ikke vært på "normalt besøk" hos dem på to år. Jeg skulle veldig gjerne besøkt mitt søsken og dens familie over en uke eller noe. Jeg syns det er sløsing med penger, og jeg er nok ikke den som helt ser det store i konfirmasjon heller. Bryllupet har bare gitt meg enda mindre lyst til å dra, fordi dette bryllupet er noe jeg har gledet meg til. Men planen har hele tiden vært å reise i konfirmasjon. Men nå som jeg skulle takke nei til bryllupsinvitasjonen ble jeg igjen i tvil, og skrev innlegget. Det er faktisk nyttig å få diskutert litt med utenforstående. Mitt andre søsken mener jeg kan la være å dra, fordi de som sagt ikke fikk besøk av dem i "deres" konfirmasjon (og der var det bare 20 gjester, så langt mer synlig at en fjerdedel av familien uteble). Men jeg føler da igjen at jeg straffer niese for valg foreldrene har tatt. Bryr niesen seg om vi kommer eller ei? Aner ikke. Jeg tror hun hadde satt mer pris på at vi kom en uke i stedetfor en korthelg. Men jeg vet ikke, og må vel bare anta at hun ønsker oss der. Anonymkode: a007c...16d 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2018 #37 Skrevet 3. april 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Flyet går kl 18, og med to timer kjøring må vi starte kl 15. Da rekker vi akkurat å spise middag og ta bilder (var med på samme opplegg i fjor). Det er ikke bare bryllupet som gjør at jeg egentlig ikke har lyst til å dra, det er også kostnadene. Jeg synes det er surt å bruke så mye penger på en så rask visitt. De tar seg aldri råd til tilsvarende (kommer som sagt ikke i konfirmasjonene som holdes her). Men igjen, så tenker jeg at niesen ikke skal lastes for foreldrenes økonomiske valg. Jeg hadde syntes det var bedre å heller bruke pengene på å reise dit ved en annen anledning, slik at vi faktisk fikk bruke tid SAMMEN. I fjor brukte vi samme beløp på konfirmasjon der, og derfor har vi ikke vært på "normalt besøk" hos dem på to år. Jeg skulle veldig gjerne besøkt mitt søsken og dens familie over en uke eller noe. Jeg syns det er sløsing med penger, og jeg er nok ikke den som helt ser det store i konfirmasjon heller. Bryllupet har bare gitt meg enda mindre lyst til å dra, fordi dette bryllupet er noe jeg har gledet meg til. Men planen har hele tiden vært å reise i konfirmasjon. Men nå som jeg skulle takke nei til bryllupsinvitasjonen ble jeg igjen i tvil, og skrev innlegget. Det er faktisk nyttig å få diskutert litt med utenforstående. Mitt andre søsken mener jeg kan la være å dra, fordi de som sagt ikke fikk besøk av dem i "deres" konfirmasjon (og der var det bare 20 gjester, så langt mer synlig at en fjerdedel av familien uteble). Men jeg føler da igjen at jeg straffer niese for valg foreldrene har tatt. Bryr niesen seg om vi kommer eller ei? Aner ikke. Jeg tror hun hadde satt mer pris på at vi kom en uke i stedetfor en korthelg. Men jeg vet ikke, og må vel bare anta at hun ønsker oss der. Anonymkode: a007c...16d Vil dette si at dere var i konfirmasjonen til søster/bror av konfirmanten i fjor? Anonymkode: fa877...746 1
Gjest Catalina Culès Skrevet 3. april 2018 #38 Skrevet 3. april 2018 Jeg hadde også dratt i bryllupet og sendt gave til konfirmanten.
AnonymBruker Skrevet 3. april 2018 #39 Skrevet 3. april 2018 1 minutt siden, AnonymBruker said: Flyet går kl 18, og med to timer kjøring må vi starte kl 15. Da rekker vi akkurat å spise middag og ta bilder (var med på samme opplegg i fjor). Det er ikke bare bryllupet som gjør at jeg egentlig ikke har lyst til å dra, det er også kostnadene. Jeg synes det er surt å bruke så mye penger på en så rask visitt. De tar seg aldri råd til tilsvarende (kommer som sagt ikke i konfirmasjonene som holdes her). Men igjen, så tenker jeg at niesen ikke skal lastes for foreldrenes økonomiske valg. Jeg hadde syntes det var bedre å heller bruke pengene på å reise dit ved en annen anledning, slik at vi faktisk fikk bruke tid SAMMEN. I fjor brukte vi samme beløp på konfirmasjon der, og derfor har vi ikke vært på "normalt besøk" hos dem på to år. Jeg skulle veldig gjerne besøkt mitt søsken og dens familie over en uke eller noe. Jeg syns det er sløsing med penger, og jeg er nok ikke den som helt ser det store i konfirmasjon heller. Bryllupet har bare gitt meg enda mindre lyst til å dra, fordi dette bryllupet er noe jeg har gledet meg til. Men planen har hele tiden vært å reise i konfirmasjon. Men nå som jeg skulle takke nei til bryllupsinvitasjonen ble jeg igjen i tvil, og skrev innlegget. Det er faktisk nyttig å få diskutert litt med utenforstående. Mitt andre søsken mener jeg kan la være å dra, fordi de som sagt ikke fikk besøk av dem i "deres" konfirmasjon (og der var det bare 20 gjester, så langt mer synlig at en fjerdedel av familien uteble). Men jeg føler da igjen at jeg straffer niese for valg foreldrene har tatt. Bryr niesen seg om vi kommer eller ei? Aner ikke. Jeg tror hun hadde satt mer pris på at vi kom en uke i stedetfor en korthelg. Men jeg vet ikke, og må vel bare anta at hun ønsker oss der. Anonymkode: a007c...16d Herregud, er det virkelig vits å lage så stor sak ut av det, dere har ikke lyst å bruke så mye penger,så ikke bruk så mye penger da vel, dagen til niesen din er ikke ødelagt bare fordi du ikke dukker opp. Anonymkode: 0ec2d...452
Ulrikke Skrevet 3. april 2018 #40 Skrevet 3. april 2018 Dersom dere reiser dit ikke så lenge etter konfirmasjonen og da kan bli litt lenger, evt. inviterer henne hjem til dere en helg eller at du og hun tar en natt på hotell eller noe, altså at du bruker tid sammen med henne, så blir jo det mye mer kvalitetstid sammen enn i et selskap med over 60 andre... Vil ikke tro det blir noen sure miner fra noen om det. Du vil jo knapt rekke å snakke med konfirmanten på dagen... Synes du står fritt til å gå for en annen løsning her enn å stille i selve selskapet, særlig så lenge du virkelig viser at du ønsker å tilbringe tid med niesen! 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå