Gå til innhold

Kosedyr i reserve - smart eller curling?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tør ikke skrive dette på FB da jeg ikke kan være anonym og sikkert blir sablet ned, men håper noen av disse mødrene leser dette:

Observerer at flere mødre søker på FB etter å kjøpe spesielle kosedyr som ikke lenger selges i butikk, fordi podene (som er i alder 1-4 år) har knyttet seg sånn til dem og mødrene bekymrer seg for krisen «hvis de mister kosedyret». For meg er dette utrolig «curlete». Hva skjedde med å kunne tåle en støyt eller benytte ev uhell til å lære barna noe?

Jeg har selv to barn på 1 og 4 og tenker:

a) De fleste barn her til lands har allerede mer enn en bamse/kanin/whatever. Sørg for at ungen veksler litt mellom et par favoritter slik at en du allerede har i huset kan være substitutt 

b) gi ungen nærhet (samsov om nødvendig) slik at han/hun får mest mulig trygghet, det er da mulig at han/hun ikke blir helt avhengig av kosedyret for å føle seg trygg

c) om barnet mister favoritten, er ikke det endel av livets læring? At noe går tapt? Særlig om ungen er 3-4. Og man kan alltids finne på en historie som demper krisen om at kaninen dro på ferie eller til et annet land for å trøste noen barn der. 

 

Anonymkode: b59d2...81c

Barn fungerer ikke alltid etter slike oppskrifter. Og de kan da være trygge selv om de er knyttet til en favoritt kosevenn. Synes det er greit om foreldre ønsker å erstatte den tapte "bamsen". Og barnet kommer nok uansett over tapet om de ikke får tak i en tilsvarende. Synes ikke noe av dette virker galt.

Anonymkode: 5427d...d81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ang B) mener jeg ikke å samsove når skaden først skjer, men å samsove eller på andre måter gi trygghet til barnet - fra dag en. Selv om det også har med personlighet å gjøre, så ser jeg at barn med strenge regler (om feks alltid sove i egen seng) synes å bruke mer bamse. 

At det fortsatt svir for et skolebarn som mistet bamsen som 3-åring, synes jeg er spesielt. Man husker lite fra den alderen. Har dere dyrket minnet om dette kosedyret siden det sitter så dypt? 

Anonymkode: b59d2...81c

Angående B så var det nettopp det jeg mente med det, når jeg sa at det ikke fungerer. Det hjelper ikke samsoving for å roe barnet, selv om det er noe som gjøres hver dag. 

Skolebarnet bringer det opp i blant om noe som barnet husker som vondt og et savn etter kosedyret. Hvis du kaller det dyrking så er du en idiot. 

Endret av SesameStreet
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

Jo, språklig - det er en analogi. Omtrent som fotballstjerner har med astronomi å gjøre. Antar du vet hva en fotballstjerne er. Eller? 

Anonymkode: b59d2...81c

No shit Sherlock. Jeg synes ikke dette har noe med curling(foreldre/oppdragelse) å gjøre i det hele tatt.

Anonymkode: 05bdb...15d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4/3/2018 den 1.51, AnonymBruker skrev:

Traff jeg et ømt punkt eller?

Jeg føler meg likedan uansett, jeg. Men forundrer og delvis irriterer meg over hva mødre gidder å bekymre seg for. Kvinner klager over hvor slitsomt det er med små barn, hvor mye det er å leve opp til osv. Også bruker de energi på slikt. Samtidig som jeg ikke tror det er så skadelig for ungene om mødre kan slappe litt mer av.

 

Anonymkode: b59d2...81c

du er mann, hører jeg? Forklarte alt. 

Anonymkode: 4a541...f63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her er en regel at de viktige bamsene ikke får være med overalt. Sjekker også hvor  bamsene er hvert 5. minutt. Stress? Ikke sammenlignet med trass

Anonymkode: 9e3a7...99e

Samme her. I bhg feks får ikke bamsen bli med, der vet han nå at han har kosefiller(sånne litt store tynne) og er fornøyd med det :)

Anonymkode: 4a541...f63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om jeg hadde mistet mobilen, hadde jeg skaffet meg en ny, men her er hovedpoenget; det hadde ikke behøvd å være akkurat den jeg mistet. Det hadde ikke behøvd å være en likedan en gang. 

Men her snakker vi om foreldre som annonserer etter nøyaktig lik modell, før problemet engang har oppstått. Formodentlig slik at barnet knapt merker at den er borte eller ikke behøver å være uten en eneste dag. Det er ganske curlete.

Anonymkode: b59d2...81c

Men funksjonene måtte vært like? Internett, kunne ringe og sende meldinger, måtte kanskje vært smartphone uansett? 

Eller hadde du heller kjøpt en Nokia 3210? 

Det blir ikke samme funksjon for barnet hvis det ikke akkurat er den bamsen de faktisk har knyttet seg til og finner trygghet i. Det vil isåfall ta laaang tid før det kosedyret da blir det samme som forrige.

det er faktisk ikke «bare bare» å skaffe likt kosedyr i etterkant. Kan ha gått ut av sortimentet til den tid. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selvsagt kan barn sørge. Jeg har barn selv og jeg har vært barn selv. Så du misforstår om du tror jeg ikke forstår det. Det jeg mener er at sorg over tap ikke er noe man kan unngå i livet. Selvsagt sjekker en jevnlig om man har husket kosedyret, det ikke er forlagt et sted, man leter om det blir borte og man ser etter ny om det ikke går over etter noen dager. Men jeg synes det er overbeskyttende av foreldre å sikre slikt i reserve. 

Anonymkode: b59d2...81c

Altså. Jeg hadde ikke giddet å lete internett opp og ned etter en, men om jeg hadde sett en hengende i butikken så hadde jeg lett kjøpt en ekstra om det var et kosedyr mitt barn hadde blitt ekstra glad i. Ikke at jeg tror det hadde blitt godtatt. De ville jo sett helt forskjellig ut, luktet helt forskjellig og sånt. :P

Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal beskrive det å ha et favorittkosedyr, men noen barn blir så utrolig godt knyttet til dem og de kan sørge veldig når de blir borte Jeg kan på en måte forstå foreldrenes frustrasjon om de prøver å finne et ekstra, bare sånn hvis krisen skal oppstå. ;)  Du skriver jo selv at du ikke har noen erfaring med dette, og da kan jeg forstå at det er vanskelig å forstå, at det er vanskelig å sette seg inn i en situasjon som du ikke kjenner til og kanskje syns at mange er hysteriske. Greia er at barn er forskjellige og at barn knytter seg til ting på forskjellige måte. Jeg tenker at vi skal og burde ha litt respekt for hverandre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg har lest annonser fra foreldre som etterlyser ekstra kosedyr, eller febrilsk prøver å finne et likt kosedyr som det barnet har mistet, har det stort sett alltid vært barn med spesielle behov det gjaldt. Tenker det er helt innafor å sikre seg dersom man har barn med autisme o.l.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mellomste vår brukte aldri smokk, klut, kosedyr eller noe før hun var over året. Plutselig la hun sin elsk på en løve og hun fikk en til i gave av ei tante nettopp fordi hun var redd for at hun skulle miste den. Vi synes det var kjempekoselig at hun endelig knyttet seg til noe (annet enn pupp og å sove tett inntil), så vi oppmuntret henne til å ha med løva rundt omkring. Nå er hun 2,5 år og ikke avhengig av løva, men det er den hun liker best. :)

Ser ingen grunn til å ikke skjerme en 2-åring for tapet av sin bestevenn kun fordi hun kommer til å oppleve tap og sorg senere i livet. Hun lærer tidsnok. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det blir litt overdramatisk å tenke at fordi en forelder har et reservekosedyr, så blir de automatisk curlingforeldre som vil skjerme barna for alt vondt resten av barnets liv. Det blir litt som de ihugga motstanderne av samsoving som sier ting som "du må lære han å sove i egen seng snart, vil dere at han skal ligge hos dere til han blir konfirmant?!". Dette er EN ting, og det er helheten som betyr noe. Og som en annen sier så er det mest foreldre med barn med spesielle behov som jeg har sett etterlyser slikt, da tenker jeg de har nok kamper ellers å ta, så å ta litt ekstra forholdsregler så barnet alltid har sin favoritt leke/bamse/genser/whatever gjør ikke mye i det store og det hele.

Mitt barn har en favorittbamse, vi har ingen reserve, men glemte den igjen en gang. Da kjørte vi tilbake umiddelbart (45 min kjøretur) for å prøve å finne den. Heldigvis fant vi den og hvis ikke hadde jeg nok prøvd å finne en lik (og kanskje tråkka litt på den nye og tatt den noen runder i vaskemaskinen så den fikk et litt mer slitt utseende til og med).

Anonymkode: 44522...901

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har flere like kosekluter til vår 2-åring. Ikke med tanke på at han kan miste den, men fordi vi vasker dem med jevne mellomrom. Da har vi alltid minst én ren😊

Anonymkode: 94f73...ada

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...