Gå til innhold

Kosedyr i reserve - smart eller curling?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tør ikke skrive dette på FB da jeg ikke kan være anonym og sikkert blir sablet ned, men håper noen av disse mødrene leser dette:

Observerer at flere mødre søker på FB etter å kjøpe spesielle kosedyr som ikke lenger selges i butikk, fordi podene (som er i alder 1-4 år) har knyttet seg sånn til dem og mødrene bekymrer seg for krisen «hvis de mister kosedyret». For meg er dette utrolig «curlete». Hva skjedde med å kunne tåle en støyt eller benytte ev uhell til å lære barna noe?

Jeg har selv to barn på 1 og 4 og tenker:

a) De fleste barn her til lands har allerede mer enn en bamse/kanin/whatever. Sørg for at ungen veksler litt mellom et par favoritter slik at en du allerede har i huset kan være substitutt 

b) gi ungen nærhet (samsov om nødvendig) slik at han/hun får mest mulig trygghet, det er da mulig at han/hun ikke blir helt avhengig av kosedyret for å føle seg trygg

c) om barnet mister favoritten, er ikke det endel av livets læring? At noe går tapt? Særlig om ungen er 3-4. Og man kan alltids finne på en historie som demper krisen om at kaninen dro på ferie eller til et annet land for å trøste noen barn der. 

 

Anonymkode: b59d2...81c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er jo dette med teori og praksis da. 

Har man en favorittbamse/kosefille så er det ikke sikkert at noe annet duger selv om vi foreldre prøver aldri så mye. 

 

Anonymkode: 13e59...0b0

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er jo dette med teori og praksis da. 

Har man en favorittbamse/kosefille så er det ikke sikkert at noe annet duger selv om vi foreldre prøver aldri så mye. 

 

Anonymkode: 13e59...0b0

Men da har du jo alternativ b og ikke minst c.

Anonymkode: b59d2...81c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som om du ønsker at dette skal være en filleting slik at du kan føle deg bedre

Anonymkode: 6d632...06f

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke barn selv. Men jobber med barn, og har gjort det i mange år. 

Sier alltid at jeg ville skaffet en reserve om jeg var de. For det er så mye mer en bare en bamse eller en kos. Det er en bestevenn, en trygghet og en trøst.

Den er også ett kjärt minne som voksen😊

Endret av MissPierce
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også favoritting som, hvis de ble borte, så hadde jeg erstattet det tvert. At ungen har noe hun er veldig knyttet til ser jeg ikke på som noe negativt, og skulle det bli borte, så vil jeg hjelpe henne med å få erstattet det.

Anonymkode: 6c61f...5bd

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er straks 32, og har fremdeles bamsen min fra jeg var baby .. den får meg fremdeles til å sove om ting er kjipt ved leggetid (er sterkt deprimert og sykemeldt så det hender titt og ofte...)🙈  jeg får en merkelig indre ro når jeg knuger ansiktet inn i bamsen min - er nesten som om jeg blir en liten «fredfull» baby inni meg igjen 🙈 så, får jeg barn skal ikke sovebamsen deres tas med ut 😂 (poster anonymt da jeg syns det er litt flaut ja...)

Anonymkode: 9cc2c...984

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker said:

Virker som om du ønsker at dette skal være en filleting slik at du kan føle deg bedre

Anonymkode: 6d632...06f

Traff jeg et ømt punkt eller?

Jeg føler meg likedan uansett, jeg. Men forundrer og delvis irriterer meg over hva mødre gidder å bekymre seg for. Kvinner klager over hvor slitsomt det er med små barn, hvor mye det er å leve opp til osv. Også bruker de energi på slikt. Samtidig som jeg ikke tror det er så skadelig for ungene om mødre kan slappe litt mer av.

 

Anonymkode: b59d2...81c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har også favoritting som, hvis de ble borte, så hadde jeg erstattet det tvert. At ungen har noe hun er veldig knyttet til ser jeg ikke på som noe negativt, og skulle det bli borte, så vil jeg hjelpe henne med å få erstattet det.

Anonymkode: 6c61f...5bd

Nettopp, når det skjer.

Men annonserer du for å kjøpe en reserve å ha i bakhånd, i tilfelle hun mister den?

Anonymkode: b59d2...81c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde samme tanke som deg. Helt til lillebror kom til verdeb! Koseteppe hans er livsviktig. Det er med over alt. Unntatt bhg, da må den ligge hjemme (hans ord) kosen er ikke for å erstatte trøst å nærhet. Men for kos.. noe de kan ta å kose med når de er slitne. Som et tegn på at nå er de trøtte å trenger nærhet uten ord eller mas.. det er deres tegn på at nå kobler de ut alle atenner å lar alt fare mens barnet å kosen har egen tid.. som du har på kvelden når barna er lagt. Jeg har ørtåførti av samme kos.. MEN det er den utslite, utvaska å hullete kose  som teller.. så den er merka i alle kanter med navn å nummer. Den er livsviktig for han. Å det skal den få lov å være! Ære være den kosen. Hadde den vært gone hadde jeg slitt sjela mi ut for å funnet den. Den redder kvelder å netter å hans avkloblingstid fra omverden! Å min sønn er snart 6 år.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, MissPierce said:

Har ikke barn selv. Men jobber med barn, og har gjort det i mange år. 

Sier alltid at jeg ville skaffet en reserve om jeg var de. For det er så mye mer en bare en bamse eller en kos. Det er en bestevenn, en trygghet og en trøst.

Den er også ett kjärt minne som voksen😊

Men hvis du jobber med barn, har du kanskje erfaring med hvordan barn takler det når ting ikke lar seg fikse eller går tapt? Fagfolk vil jo normalt ikke råde en til å unngå eller omgå vanskelige følelser heller.

Min erfaring er at det går over, de finner fort nye ting å knytte seg til. Og at mødre går veldig langt for at barna ikke skal lei seg, som om det er en unaturlig følelse som for enhver pris må unngås. Ergo curling.

Om man er så heldig at man har kjære leker fra barndommen intakt som voksen, som minner man setter pris på, er det jo flott, da er det ting som har fulgte en en mannsalder og affeksjonsverdi har trådt inn. En 3-4 åring har ikke refleksjon og affeksjon av samme karakter. 

Anonymkode: b59d2...81c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker said:

Nettopp, når det skjer.

Men annonserer du for å kjøpe en reserve å ha i bakhånd, i tilfelle hun mister den?

Anonymkode: b59d2...81c

Ja. Det er jo det aller beste. Bedre å ha en reserve i bakhånd enn å vente og så måtte styre og stresse med å prøve å få kjøpt noe som kanskje gikk ut av produksjon for mange år siden. 

Anonymkode: 6c61f...5bd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Annonym91 said:

Jeg hadde samme tanke som deg. Helt til lillebror kom til verdeb! Koseteppe hans er livsviktig. Det er med over alt. Unntatt bhg, da må den ligge hjemme (hans ord) kosen er ikke for å erstatte trøst å nærhet. Men for kos.. noe de kan ta å kose med når de er slitne. Som et tegn på at nå er de trøtte å trenger nærhet uten ord eller mas.. det er deres tegn på at nå kobler de ut alle atenner å lar alt fare mens barnet å kosen har egen tid.. som du har på kvelden når barna er lagt. Jeg har ørtåførti av samme kos.. MEN det er den utslite, utvaska å hullete kose  som teller.. så den er merka i alle kanter med navn å nummer. Den er livsviktig for han. Å det skal den få lov å være! Ære være den kosen. Hadde den vært gone hadde jeg slitt sjela mi ut for å funnet den. Den redder kvelder å netter å hans avkloblingstid fra omverden! Å min sønn er snart 6 år.

Men det kan skje, ikke sant? At kosekluten forsvinner? Hva gjør dere da? Kan han aldri kose igjen da?

Virker som voksne ikke bare «blir med på» barnets forståelse av at det er bare en ting som gjelder, men også tror at om den forsvinner, forsvinner også barnets mulighet til å få/gi kos. 

Anonymkode: b59d2...81c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja. Det er jo det aller beste. Bedre å ha en reserve i bakhånd enn å vente og så måtte styre og stresse med å prøve å få kjøpt noe som kanskje gikk ut av produksjon for mange år siden. 

Anonymkode: 6c61f...5bd

Hvorfor styre og stresse i det hele tatt? Ikke rart mødre er stresset, de curler. I steden for å lære barnet noe nyttig ved å hjelpe det til å takle tap og at shot happening og adoptere en ny favoritt. 

Anonymkode: b59d2...81c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det bare er en "random leke" så kan man jo erstatte den med en ny. Men da er det jo ikke verdens undergang om leken blir borte i førsteomgang. Den kan jo erstattes.

Om det er en bamse barnet er svært knyttet til så kan den neppe erstattes med en "ny bamse". Husker min favorittbamse, den betraktet jeg som om den var levende.  Det blir som om hunden din dør, om du virkelig er knyttet til den så blir jo ikke alt OK bare du får en ny hund av samme rase. 

Det er ikke som man kan lure ungen heller. Klart ungen ser forskjell mellom en slitt bamse man har hatt hele livet og en ny bamse. Det blir jo som å erstatte en gammel hund med en valp og forvente at ingen skal se forskjellen. 

Anonymkode: 8ca93...228

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ? Hva har curling med kosedyr å gjøre? 

Anonymkode: 10378...764

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Husker enda hvor utrolig lei meg jeg ble da jeg mistet favorittbamsen som liten. Helt utrøstelig. Mamma og pappa lette overalt uten hell. Ingen reserve i bakhånd da den kom fra utlandet. Den dukket ufattelig nok opp igjen etter ca et halvt år og jeg tror jeg aldri har vært så glad før (om man ser bort i fra bryllup, fødselen av datteren vår o.l) :fnise: Har bamsen ennå. 

Datteren vår har også en klar favoritt og vi har to ekstra i reserve. Disse går aller nådigst an, de ser helt likedan ut, men det er allikevel én som er favoritten, og det må hun få lov å ha. Det er mye annet jeg heller fokuserer på (oppdragelse, rett og galt, å kunne dele, være snill med dyr osv!) enn at hun ikke skal få lov å ha et nært forhold til kosen sin. Barna blir fort nok voksne i dagens samfunn. Hadde hun mistet den skulle jeg lett overalt til jeg var sikker på at den faktisk var borte. 

Anonymkode: 5c42e...5a1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Google overgangsobjekt barn, så får du opp mye om hvorfor slike kosedyr er viktig for barn. Da særlig i ulike overganger, da spesielt barnehagestart. 

Anonymkode: f60ef...b00

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker said:

Google overgangsobjekt barn, så får du opp mye om hvorfor slike kosedyr er viktig for barn. Da særlig i ulike overganger, da spesielt barnehagestart. 

Anonymkode: f60ef...b00

Jeg er med på at om et barn har hatt noen tap eller opprivende brudd, som dødsfall i nær familie, skilsmisse, flytting eller barnehagebytte, så ville jeg strukket meg langt for at ikke han skulle oppleve tapt kosedyr i tillegg. Eller som du er inne på; om han sto overfor overgangssituasjon. Eller vi levde i et land der barn kun har en koseting.

Men om barnet ikke har det, eller gjør det, mener jeg det å oppleve tapt kosedyr er en del av livet om det skjer. Kanskje vi finner ny i butikken, kanskje ikke og han må adoptere en annen. Vi kan uansett ikke skåne dem for alt og tapt kosedyr er tross alt bedre enn tapt mor, far, søsken, bestevenn.

6 hours ago, AnonymBruker said:

Hæ? Hva har curling med kosedyr å gjøre? 

Anonymkode: 10378...764

Du glemte helheten «forberede erstatning av tapt kosedyr» for å unngå at barnet opplever noe negativt/trist. 

Curling handler om å koste veien for barnet slik at det bare glir frem uten noen motstand. Som om motstand er utelukkende negativt og noe man kan unngå senere i livet. Og det er det man gjør når man mobiliserer hele sitt nettverk for å få tak i reservebamse i tilfelle den man har forsvinner.

Anonymkode: b59d2...81c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tør ikke skrive dette på FB da jeg ikke kan være anonym og sikkert blir sablet ned, men håper noen av disse mødrene leser dette:

Observerer at flere mødre søker på FB etter å kjøpe spesielle kosedyr som ikke lenger selges i butikk, fordi podene (som er i alder 1-4 år) har knyttet seg sånn til dem og mødrene bekymrer seg for krisen «hvis de mister kosedyret». For meg er dette utrolig «curlete». Hva skjedde med å kunne tåle en støyt eller benytte ev uhell til å lære barna noe?

Jeg har selv to barn på 1 og 4 og tenker:

a) De fleste barn her til lands har allerede mer enn en bamse/kanin/whatever. Sørg for at ungen veksler litt mellom et par favoritter slik at en du allerede har i huset kan være substitutt 

b) gi ungen nærhet (samsov om nødvendig) slik at han/hun får mest mulig trygghet, det er da mulig at han/hun ikke blir helt avhengig av kosedyret for å føle seg trygg

c) om barnet mister favoritten, er ikke det endel av livets læring? At noe går tapt? Særlig om ungen er 3-4. Og man kan alltids finne på en historie som demper krisen om at kaninen dro på ferie eller til et annet land for å trøste noen barn der. 

 

Anonymkode: b59d2...81c

Jeg syns du virker veldig kald og hard. Sorg og tap kommer tidsnok for alle barn. Å forebygge der man kan er bare bra. Har man en trygg barndom, har man også mer å gå på som voksen. Det virker nesten som om du ønsker at barn skal miste favorittkosedyret sitt, bare for å forberede med på senere tap.

Endret av Hulderen
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...