Gå til innhold

Søstera mi kom hjem og vil ikke spise?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Emnet mitt er kanskje ikke så forklarende, men det sier noe om hva jeg skal skrive om, spørre om? 

Ja, jeg har en eldre søster. Hun er 19. Hun flytta ut for 1 år siden. Nå er hun kommet hjem på besøk. Hun brukte å være litt lubben, ikke mye, men litt. Så gikk hun ned masse? Jeg vet ikke hvorfor, om hun er syk eller ikke.. Jeg spurte hun, og hun sa at hun har vært mye syk. 

Så kommer hun inn på rommet mitt midt om natten, og lurer på om hun ikke kan sove i senga mi, med meg? 

Men hun vil ikke spise. Hun spiser med oss, men spiser ikke. Vi spiser jo alle måltidene sammen nå, siden vi alle er sammen akuratt nå. Mamma har også reagert. Hun har ikke sagt noe til meg i allefall, men jeg har lagt merke til det. 

Hun er veldig sosial, og har mange venner her. Men hun har bare vært på pcen, sovet lenge og snakker ikke med noen av oss. Du må stille henne spm, da svarer hun men ellers virker hun lite interesert. Noe som er rart, i og med at hun er en veldig utadvent person. 

Kan noe være galt her ? Om det er snakk om spiseforstyrrelser, hva skal man se på da? Kanskje er jeg veldig paranoid. Jeg ville ikke si noe til mamma fordi da hadde hun fått sjokk, blitt redd, jeg vet ikke.

Anonymkode: c3909...458

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Snakk med moren din. Dette er ikke noe du skal eller kan gjøre noe med. 

Anonymkode: 10f4c...54d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Snakk med moren din. Dette er ikke noe du skal eller kan gjøre noe med. 

Anonymkode: 10f4c...54d

hva skal jeg si da?

Anonymkode: c3909...458

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det har skjedd noe? Er vel ikke vanlig å spørre om å få ligge i samme seng om man ikke er utrygg/lei seg/ behov for trøst eller lignende. 

Anonymkode: 3b6fd...ca6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sikkert hun har en spiseforstyrrelse, det kan være mye annet som ligger bak. Hva med å prate med søsteren din eller si til din mor at du er bekymeret og få henne til å ta en prat med din søster?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Si det til moren din. Cluet med å finne ut hva det er som plager henne er å spørre til rett tid. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, The Kitten skrev:

Det er ikke sikkert hun har en spiseforstyrrelse, det kan være mye annet som ligger bak. Hva med å prate med søsteren din eller si til din mor at du er bekymeret og få henne til å ta en prat med din søster?

Ts: Jeg vet ikke helt jeg. Jeg vet jo det at, er man deprimert eller lei seg, så spiser man ikke så mye. Har en vennine med dette, så jeg tenker jo fort sånn. Hun har ingen kjæreste. 

Anonymkode: c3909...458

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ts: Jeg vet ikke helt jeg. Jeg vet jo det at, er man deprimert eller lei seg, så spiser man ikke så mye. Har en vennine med dette, så jeg tenker jo fort sånn. Hun har ingen kjæreste. 

Anonymkode: c3909...458

Ts:Nå er hun jo 19, så det er nok lite sannsynlig, i og med at dette er noe 13-14 åringer får. Jeg bare lurte på hvordan det er mulig å bli så tynn på bare å være deprimert. Hun er jo alltid i godt humør. Og hun har mange venner. Mange som liker henne osv. Bor på et fint sted. Hun har et bra liv. 

Anonymkode: c3909...458

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ts: Jeg vet ikke helt jeg. Jeg vet jo det at, er man deprimert eller lei seg, så spiser man ikke så mye. Har en vennine med dette, så jeg tenker jo fort sånn. Hun har ingen kjæreste. 

Anonymkode: c3909...458

Men hvordan virker hun rundt mat? Virker det som om hun genuint ikke har appetitt eller som om hun forsøker å skjule at hun ikke spiser så mye? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ts:Nå er hun jo 19, så det er nok lite sannsynlig, i og med at dette er noe 13-14 åringer får. Jeg bare lurte på hvordan det er mulig å bli så tynn på bare å være deprimert. Hun er jo alltid i godt humør. Og hun har mange venner. Mange som liker henne osv. Bor på et fint sted. Hun har et bra liv. 

Anonymkode: c3909...458

Hun trenger ikke ha det godt inni seg bare fordi om alt er kjempeflott rundt henne. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, The Kitten skrev:

Men hvordan virker hun rundt mat? Virker det som om hun genuint ikke har appetitt eller som om hun forsøker å skjule at hun ikke spiser så mye? 

TS: Jeg vet litt om det. Eller ikke mer enn andre. Hva vet jeg? Men, hun bare surrer med maten, og spiser litt engang i blant. Så har hun vært i sverige og kjøpt inn masse pepsi max. Det liker hun egentlig ikke. Hun virker også lite interisert i andre. 

Anonymkode: c3909...458

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, The Kitten skrev:

Hun trenger ikke ha det godt inni seg bare fordi om alt er kjempeflott rundt henne. 

Det er helt sant. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts:Nå er hun jo 19, så det er nok lite sannsynlig, i og med at dette er noe 13-14 åringer får. Jeg bare lurte på hvordan det er mulig å bli så tynn på bare å være deprimert. Hun er jo alltid i godt humør. Og hun har mange venner. Mange som liker henne osv. Bor på et fint sted. Hun har et bra liv. 

Anonymkode: c3909...458

Hva mener du at bare 13-14-åringer får? Spiseforstyrrelser?
Voksne kan fint få spiseforstyrrelser de også. Men det er også mulig å gå kjapt ned i vekt fordi man er dypt deprimert også.
Og depresjoner kan man få selv om livet virker tilsynelatende perfekt.

Det er nok lite annet du kan gjøre som lillesøster annet enn å være der for henne og gjøre koselige ting i lag med henne. Du er veldig ung og skal ikke ta på deg byrden med hennes problemer. Men du kan godt nevne for mammaen din at du er bekymret. Det er ikke ditt ansvar å beskytte henne fra å bli redd for søsteren din, det er moren ditt sitt ansvar å være mamma for dere begge.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GoldenLioness
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Emnet mitt er kanskje ikke så forklarende, men det sier noe om hva jeg skal skrive om, spørre om? 

Ja, jeg har en eldre søster. Hun er 19. Hun flytta ut for 1 år siden. Nå er hun kommet hjem på besøk. Hun brukte å være litt lubben, ikke mye, men litt. Så gikk hun ned masse? Jeg vet ikke hvorfor, om hun er syk eller ikke.. Jeg spurte hun, og hun sa at hun har vært mye syk. 

Så kommer hun inn på rommet mitt midt om natten, og lurer på om hun ikke kan sove i senga mi, med meg? 

Men hun vil ikke spise. Hun spiser med oss, men spiser ikke. Vi spiser jo alle måltidene sammen nå, siden vi alle er sammen akuratt nå. Mamma har også reagert. Hun har ikke sagt noe til meg i allefall, men jeg har lagt merke til det. 

Hun er veldig sosial, og har mange venner her. Men hun har bare vært på pcen, sovet lenge og snakker ikke med noen av oss. Du må stille henne spm, da svarer hun men ellers virker hun lite interesert. Noe som er rart, i og med at hun er en veldig utadvent person. 

Kan noe være galt her ? Om det er snakk om spiseforstyrrelser, hva skal man se på da? Kanskje er jeg veldig paranoid. Jeg ville ikke si noe til mamma fordi da hadde hun fått sjokk, blitt redd, jeg vet ikke.

Anonymkode: c3909...458

Er hun veldig undervektig?

Det er vanlig at mennesker med anorektisa er veldig slitne og blir litt antisosial da de ofte utvikler depresjon. De blir mer innesluttet, iallefall om de blir konfrontert om det.

Noen vanlige tegn på spiseforstyrrelser:

Blir veldig opptatt av at maten skal være sunn og kalorifattig (lightprodukter). 

Slutter å spise "godterier"

Unngår stadig flere matsorter og utvikler "Jeg tåler ikke mat" 

Kjenner stress og skyldfølelse for å ha spist, og blir irritert rundt måltider 

Tror at ting blir bedre om vekten går ned

Avviser at noe er galt selv om "de rundt" ser at det er mye som er annerledes

Øker ofte treningsmengden voldsomt

Uttrykker misnøye med kropp, fasong, utseende

Mister menstruasjonen eller den blir uregelmessig. Noen får den ikke i vanlig alder

Humør svinger, konsentrasjon og hukommelse blir dårligere

Trekker seg mer fra sosiale situasjoner der mat naturlig hører til. Prioriterer annerledes enn før

Søvnproblemer

Vekttap eller store vektsvingninger

Tretthet og svimmelhet

Fryser mye, særlig på hender og føtter, blålig farge på hender

Lav kroppstemperatur

Hodepine og andre kroppslige plager

Veier seg ofte

Generelt irritabel

Utvikler rigide daglige rutiner

Vekttap

Sosial tilbaketrekning

Benekter sult når hun/han må være sulten 

Magesmerter og metthetsfølelse ved inntak av små mengder mat.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, GoldenLioness skrev:

Er hun veldig undervektig?

Det er vanlig at mennesker med anorektisa er veldig slitne og blir litt antisosial da de ofte utvikler depresjon. De blir mer innesluttet, iallefall om de blir konfrontert om det.

Noen vanlige tegn på spiseforstyrrelser:

Blir veldig opptatt av at maten skal være sunn og kalorifattig (lightprodukter). 

Slutter å spise "godterier"

Unngår stadig flere matsorter og utvikler "Jeg tåler ikke mat" 

Kjenner stress og skyldfølelse for å ha spist, og blir irritert rundt måltider 

Tror at ting blir bedre om vekten går ned

Avviser at noe er galt selv om "de rundt" ser at det er mye som er annerledes

Øker ofte treningsmengden voldsomt

Uttrykker misnøye med kropp, fasong, utseende

Mister menstruasjonen eller den blir uregelmessig. Noen får den ikke i vanlig alder

Humør svinger, konsentrasjon og hukommelse blir dårligere

Trekker seg mer fra sosiale situasjoner der mat naturlig hører til. Prioriterer annerledes enn før

Søvnproblemer

Vekttap eller store vektsvingninger

Tretthet og svimmelhet

Fryser mye, særlig på hender og føtter, blålig farge på hender

Lav kroppstemperatur

Hodepine og andre kroppslige plager

Veier seg ofte

Generelt irritabel

Utvikler rigide daglige rutiner

Vekttap

Sosial tilbaketrekning

Benekter sult når hun/han må være sulten 

Magesmerter og metthetsfølelse ved inntak av små mengder mat.
 

Vel, hun var litt overvektig fra før av. Så nå ligner hun mye på meg i kroppen. Vi er like høye. Jeg vet jo at det vil ikke si at vi veier like mye, men sånn cirka. Og jeg veier sånn 20 kg mindre enn henne, kan jeg huske fra tidligere, og det er faktsik ganske mye vekt å gå ned om man bare deprimert. 

Anonymkode: c3909...458

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...