Gå til innhold

Lei av bilvedlikehold...men vil ikke betale skjorta for ny bil heller


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi må ha to biler. Begge er ca 15 år gamle. 2-3 ganger i året må vi ut med noen få tusenlapper for å fikse ting. Mannen min viser meg regnskapet sitt og at bilene er rimelig billige for oss: 2-3kr/km istdf 7-9kr/km med ny bil. Det er greit. Men jeg synes det er så kjedelig med disse småtingene. Akkurat nå kjører jeg rundt med pinlig bromlelyd på bilen fordi det er hull i eksosen og mannen har ikke kommet så langt å fikse det ennå. El-bil er uaktuelt da vi bor på landet og kjører stadig lange strekninger. Men hvordan kan vi ha bedre bil enda billigere?

Anonymkode: ac04f...e1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når bilene først er så gamle vil det selvfølgelig koste dere mye mer å kjøpe ny, enn å fikse på bilene dere har. Så regnestykket til mannen er ikke urimelig. 

At det er slitsomt, og mye mindre sikkert i trafikken, med en så gammel bil, er en annen sak. 

Anonymkode: c17d1...c3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi må ha to biler. Begge er ca 15 år gamle. 2-3 ganger i året må vi ut med noen få tusenlapper for å fikse ting. Mannen min viser meg regnskapet sitt og at bilene er rimelig billige for oss: 2-3kr/km istdf 7-9kr/km med ny bil. Det er greit. Men jeg synes det er så kjedelig med disse småtingene. Akkurat nå kjører jeg rundt med pinlig bromlelyd på bilen fordi det er hull i eksosen og mannen har ikke kommet så langt å fikse det ennå. El-bil er uaktuelt da vi bor på landet og kjører stadig lange strekninger. Men hvordan kan vi ha bedre bil enda billigere?

Anonymkode: ac04f...e1f

Det første problemet med å svare på dette spørsmålet er at vi ikke aner hvilken type bil dere trenger eller hvor mange kilometer dere kjører i året. 

Det andre problemet er at jeg er usikker på hva du spør om. Spør du hvordan du kan overbevise mannen din om å kjøpe ny bil? Hvordan du kan få han til å ta ansvar til å reparere bilen din? Eller om hvordan man kan få billig nybil?

Hvis du trenger argumenter for å kjøpe nybil er sikkerhet det største. I en frontkollisjon i 80 kilometer i timen dør du i bilen din fra 2003. Dere vil være sikrere og ha mindre risiko for skader i en ny bil. Både fordi de har systemer for å hindre ulykker og fordi konsekvensene vil være lavere. Folk er redde for terrorisme, men bilulykker er en av de store farene for helsen deres. Hvis dere kjører langt kan en ny bil potensielt bety mer komfort også. Husk å kjøpe ekstra refleksvester (en per sete eventuelt en per pasassjer).

Hvis du vil ha mannen til å fikse bilen ville jeg laget en post i underforumet for samliv og forhold. De vil nok ha bedre råd der.  Jeg ville appelert til følelsene og forklart at du synes det er pinlig å kjøre i en bil med ulyd. Eventuelt gi han en tidsfrist og hvis ikke tar du den til verksted.

Å få en ny bil billig er relativt enkelt. Velg en billig bil i kompaktklassen og sjekk alle forhandlerne om hva de er villige å gi i innbytte. Men her kommer manglende informasjon som et problem. Jeg vet ikke om en av dere eller begge kan kjøre en Skodia Fabia til 170 000, eller om dere har bikje, unge og behov for å frakte en harpe til jobben. I tillegg vet jeg ikke om dere kjører 10 000 eller 50 000 kilometer i året. Hvis dere kjøper en bil til 200 000 vil prisfallet første år (20% er et greit estimat) komme til 40 000. Hvis du kjører 10 000 i året har du allerede en kostnad på 4 kroner per kilometer, bare i prisfall. Mens hvis du kjører 40 000 er det bare snakk om en krone per kilometer. Men uten å vite hvilken bil du trenger, hvor langt dere kjører og regnskapet for nåværende bil blir det umulig å gi råd.

En løsning kunne vært å dele bil, da kan dere  spare både kilometer og kostnad. Men hvis dere jobber langt unna hverandre kan det være umulig, eller hvis dere har forskjellige arbeidstider.

Jeg synes det er utrolig at dere begge orker å pendle 60 kilometer hver vei til jobb og tilbake. Det må jo ta dere en time hver vei... Hvis dere kjører mindre enn det, kan dere bytte ut en av bilene med en elbil og beholde den andre. Elbiler har falt lite i pris, og de koster lite i drivstoff og i vedlikehold. 

Men hvis du vil ha mer utfyllende svar:

Vis oss regnskapet på nårværende biler. Fortell hvor langt dere kjører på en typisk dag. Har dere bomringer? Lademuligheter på jobb? Mulighet til å pendle sammen med naboen?

Hvilken størrelse trenger dere på bilen?

Hva er viktigst: Å slippe litt tid på verksted eller å spare penger?

Hvilken biler har dere nå?

Trenger dere lån for å finansiere ny bil?

Kan dere bytte ut en av bilene og beholde den andre?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har god råd og ingen lån - sparetilnærmingen vår gjelder ikke bare bil. For å forklare litt: Vi jobber i to forskjellige retninger, jeg kjører ca 25km på 15 minutter, samboer ca 18km på 15 min + tog. Begge har vi av og til behov for bil i jobbsammenheng, og da kan det bli mange mil. Får da penger igjen fra jobbene våre, som begger betaler statens satser.

Bilene kjøres ca 20000km i året. Er en Honda 7 seter og en stor Toyota med 5 seter. Vi trenger plass til tre unger i begge bilene + bikkjer. Vi er mye på ski og det er greit å kunne transportere sykkel. Er sjelden bort i bomvei eller ferge, får dette som regel igjen fra jobbene i så fall. 

Godt spørsmål hva som er viktigst. I en travel hverdag er det kanskje det å ha minst mulig "hengende over seg", slik en ugjort bilreparasjon er. Samtidig vil vi gjerne ha friheten til å ha den gode økonomien vi er vant med. Flere på jobb kjøper ny bil hvert tredje år, dvs de taper ca 200000kr hvert tredje år/realiserer tapet. Dette synes jeg er helt vilt. Vi har ikke brukt så mye penger på noen av bilene våre på fem år, kjøp og samtlige driftsutgifter inklusive.

Sikkerhet er nok et godt argument, men begge bilene våre er rustfrie og har airbager overalt. Femstjerners biler i sin tid, sier samboer, uten at jeg er helt sikker på om det er et ordtak eller noe reelt. :D

Anonymkode: ac04f...e1f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bilene noe salgsverdi igjen? Det er jo litt å hente på reparasjonssiden ved å kjøpe litt nyere med litt lavere km.stand av samme kvalitet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke vi får mye mer enn 30-40 tusen for hver av de.

Anonymkode: ac04f...e1f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror ikke vi får mye mer enn 30-40 tusen for hver av de.

Anonymkode: ac04f...e1f

Da kan dere jo vurdere å bytte ut en av dem med en i prisklassen 100-150k. Hvis man kjøper noe av god kvalitet så trengs det ikke så mye vedlikehold på en stund. Men styr unba de som stolt remser opp at det er byttet 40 deler det siste året, det betyr underforstått at bilen er dårlig behandlet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31.3.2018 den 23.11, AnonymBruker skrev:

Vi har god råd og ingen lån - sparetilnærmingen vår gjelder ikke bare bil. For å forklare litt: Vi jobber i to forskjellige retninger, jeg kjører ca 25km på 15 minutter, samboer ca 18km på 15 min + tog. Begge har vi av og til behov for bil i jobbsammenheng, og da kan det bli mange mil. Får da penger igjen fra jobbene våre, som begger betaler statens satser.

Bilene kjøres ca 20000km i året. Er en Honda 7 seter og en stor Toyota med 5 seter. Vi trenger plass til tre unger i begge bilene + bikkjer. Vi er mye på ski og det er greit å kunne transportere sykkel. Er sjelden bort i bomvei eller ferge, får dette som regel igjen fra jobbene i så fall. 

Godt spørsmål hva som er viktigst. I en travel hverdag er det kanskje det å ha minst mulig "hengende over seg", slik en ugjort bilreparasjon er. Samtidig vil vi gjerne ha friheten til å ha den gode økonomien vi er vant med. Flere på jobb kjøper ny bil hvert tredje år, dvs de taper ca 200000kr hvert tredje år/realiserer tapet. Dette synes jeg er helt vilt. Vi har ikke brukt så mye penger på noen av bilene våre på fem år, kjøp og samtlige driftsutgifter inklusive.

Sikkerhet er nok et godt argument, men begge bilene våre er rustfrie og har airbager overalt. Femstjerners biler i sin tid, sier samboer, uten at jeg er helt sikker på om det er et ordtak eller noe reelt. :D

Anonymkode: ac04f...e1f

Jeg beklager at jeg maser om elbil. Men begge de distansene er så kort at dere kan kjøre elbil. Har dere vurdert å beholde den billigste bilen og kjøpe to bruke elbiler? Egentlig tenkte jeg å foreslå å beholde en og kjøpe en brukt elbil. Men da blir det mye styr med å bytte. Jeg og mange andre liker å ha noen ting i bilene og at andre disponerer bilen kan føre til konflikter (hvis noen ikke fyller spyleveske eller stiller inn radioen min er det irriterende). Jeg hater også å kjøre andre sine biler fordi jeg ikke vet hva som har skjedd med dem, det krever mer før jeg kjører.

 Når dere bare kjører 20 000 kilometer i året tviler jeg litt på at en ny bil vil redusere drivstofforbruket på noen meningsfull måte med en mer moderne bil. Og uansett vil det ikke utgjøre så veldig mye økonomisk. 

Jeg jobber som trafikklærer og bruker en del tid på å tenke på bil og økonomi. Siden jeg tilbringer 60 timer i uken i bilen er komfort og sikkerhet ekstremt viktig. Jeg vet om lærere som har biler til 800 000. Det er minst 80 000 i verdifall det første året. For dem er dette penger før skatt, så i effektivt inntektstap blir det jo en god del rimeligere. Uansett tilsvarer det enten å tjene mer eller å jobbe mindre. Med en mindre og billigere bil er jo verdifallet redusert til under 25 000 hvis man velger brukt. Dog koster hver dag bilen står penger. Man taper iallefall 7000 hver dag bilen står. Da er hver dag på verksted svindyrt (denne kostnaden er mye lavere for privatpersoner, de kan bare leie en bil).

Å dra på verksted er ikke noe jeg liker. Det tar fort mye tid og det er upraktisk (hvordan skal jeg komme meg hjem?). Men en ny bil er ingen garanti for en feilfri bil. Bilen trenger service, og feil oppdages ofte når man først kjøper den. Hvis man er uheldig kan en ny bil tvinge deg til å dra til verksted flere ganger i løpet av det første året. Hvis jeg kunne betale 40 000 i året for en bil som ikke krevde verkstedsbesøk hadde jeg lett godtatt. Men de eneste bilene som kan levere det er elbiler, og de kan jeg ikke bruke til jobb. Å betale 40 000 i året for en liten sjangse for at man slipper er ikke verdt det for meg.

En løsning for å redusere problemene med verkstedbesøk er å ha en reservebil. Men igjen, det er dyrt. I deres tilfelle ville jeg vurdert en elbil som pendlerbil og behold begge bilene. Da blir problemer med verksted mindre, men det koster penger. Hvor mye kommer an på forsikringsavtalene deres og drivstoffutgiftene. Spesielt lønnsomt blir det hvis noen av jobbturene på sommeren kan bruke elbil (de får vel en krone ekstra?). Men hvor mange av dagene er bilen på verksted? Kan leiebil være et alternativ?

Men spørsmålet er jo hva dere er villige til å betale for det. Men hvis turer til verksted er problemet tror jeg dessverre ikke å kjøpe en bil er en magisk kur.

Angående sikkerhet så er det ikke rust som er problemet (såfremt det ikke er på bremser og lignende). Fem stjerner for ti år siden er ikke det samme som fem stjerner i dag. Nyere biler er betydelig tryggere, spesielt med tanke på sidekollisjoner. Deformasjonssoner og kraftbegrensere er også bedre nå. I tillegg har ESP kommet en lang vei siden da (hvis dere har det i det hele tatt). Sikkerheten for barn i baksetet er også bedre. De fleste ulykker med barn i bilen er forårsaket av noen andre. En bil kommer i ditt kjørefelt og så smeller det før man rekker å se hva som skjer.

I moderne biler er det løs last, og feil bruk av belter og barnestol som dreper. Slik sett er en større bil som har plass til lasten en stor fordel. Men pass på ungene, at de har beltet over skulderen, at de ikke har jakken mellom kroppen og beltet. Du kan ha jakken på men åpne den og sørg for at beltet er rett over hofta og at ikke noe er mellom. Dette er litt utenfor tema men jeg vet at jeg aldri kunne tilgitt megselv dersom jeg var i en ulykke med passasjerer og en eller flere av dem ble alvorlig skadet fordi de hadde beltene feil. Det er tilfeller av ulykker med frontkollisjoner i høy hastighet der en av ungene har brannsår på skulderen og vondt i hoften og den andre har indre blødninger. Ved indre blødninger da kutter de deg opp og  leter, det er ikke noe jeg unner noen. Og det kan unngås bare man er forsiktig.

Dere burde vurdere alle løsningene, elbil, bytte en bil, eller bytte begge med nytt eller brukt. Sette opp regnskap og se hva det koster. Og så vurdere hva pengene heller kan brukes på. Noen av løsningene koster penger, andre koster tid, eller er upraktiske. Alt dette har en verdi. Men jeg ville ikke lagt for mye vekt på ulyden i potta. Det koster deg mye mindre å få et verksted å fikse det enn å oppgradere bilen. 

En ting å huske på er at man ofte bruker penger på noe som er uviktig. Det minner meg om anekdoten om dama på kontoret som sier til medarbeideren: "Hvis du ikke røyket kunne du kjøpt deg en Ferrari". Medarbeideren svarer: "Hvor er din Ferrari?" Spørsmålet er da hvor dere tar pengene fra. Er det til en ferrari dere aldri vil kjøpe eller til ferier, økonomisk frihet, og ting som faktis betyr mye? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 30.3.2018 at 9:10 AM, AnonymBruker said:

Akkurat nå kjører jeg rundt med pinlig bromlelyd på bilen fordi det er hull i eksosen og mannen har ikke kommet så langt å fikse det ennå.

Anonymkode: ac04f...e1f

Bytte eksosanlegg er en drittjobb for amatører, fordi rust og varme gjerne gjør at ting sitter dønn fast. Jobbing med sånt i en vanlig garasje er IKKE morsomt. Verksteder som spesialiserer seg på nettopp bytte av eksosanlegg, gjør dette raskt og relativt rimelig. Så ta kostnaden med å få et verksted til å bytte.

Anonymkode: 91eb3...d36

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Bytte eksosanlegg er en drittjobb for amatører, fordi rust og varme gjerne gjør at ting sitter dønn fast. Jobbing med sånt i en vanlig garasje er IKKE morsomt. Verksteder som spesialiserer seg på nettopp bytte av eksosanlegg, gjør dette raskt og relativt rimelig. Så ta kostnaden med å få et verksted til å bytte.

Anonymkode: 91eb3...d36

Googlet litt etter priser, og det virker som om noen av disse eksosanleggsverkstedene tar seg urimelig godt betalt. Så det er viktig å sjekke flere steder. Det verkstedet jeg hadde tenkt å anbefale, på Lysaker utenfor Oslo, later ikke til å eksistere lenger.

Anonymkode: 91eb3...d36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31.3.2018 den 23.11, AnonymBruker skrev:

 

Sikkerhet er nok et godt argument, men begge bilene våre er rustfrie og har airbager overalt. Femstjerners biler i sin tid, sier samboer, uten at jeg er helt sikker på om det er et ordtak eller noe reelt. :D

Anonymkode: ac04f...e1f

Nå er jeg ingen bilekspert. Men satt meg inn i dette da vi fikk barn. Og valgte da å kjøpe nyere, og sikrere, bil basert på det vi fant ut. 

Nyere biler er sikre på en helt annen måte. Selvfølgelig når det kommer til styrings- og bremsesystemer, særlig anti-skrens. Men jeg tenker først og fremst på robusthet i en kollisjon. Går det i bykjøring, og maks 50-60 kmt i timen, har det lite å si. Men metall og konstruksjon i nye biler vil stå seg på en helt annen måte hvis du ligger i 70-100 og havner i en kollisjon. Det samme gjelder belter, airbags og så videre. 

 

Anonymkode: c17d1...c3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...