Gå til innhold

Når bør barn få telefon?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Når har deres barn fått egen telefon og hvorfor?

Er det mange som har fått fordi «alle andre» har fått, eller er det et bevisst valg fra deres side?

Jeg tenkte lenge at barn bør vere f.eks 10/12 år før de får mobil, og skulle ønske foreldre i klasser f.eks kunne bli enige om en cirkaalder (selvsagt lov uansett!), men for å unngå den der «alle andre»-regla som er umulig å sjekke.

Mer usikker nå som mitt barn skal starte på skolen. Skal jo gå på SFO, men hadde vært fint om han på sikt (slutten av 1.klasse) kan begynne å hå hjemover sammen med nabogutten. 

Hustelefon har vi aldri hatt....

Mange som har en old fashion og basic mobil liggende hjemme, som substitutt for hustelefon? Er det en trygghet? 

Tenker jo ikkje at han skal være hjemme alene mer enn 10-30 minutt, men krisemaksimerer litt i hodet mitt over alt som KAN skje :fnise:

Anonymkode: ad8e1...625

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når det er behov. Min niese på 8 har nettopp fått mobil fordi hun går hjem alene fra skolen og sliter med angst for hunder - ser hun en hund på veien så ringer hun til mammaen sin og får hjelp slik at hun kommer seg forbi. 

Jeg fikk mobil selv da jeg var 9, for da fikk jeg egen, liten båt som verken jeg eller foreldrene mine ville at jeg skulle bruke uten at jeg kunne få tak i de ved behov. 

Anonymkode: 0e302...93d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en 2-klassing. Det er mange i klassen hennes som allerede har mobiltelefon. Her får vi snart en telefon nr 2, men den skal ligge hjemme slik at hun kan få tak i meg når jeg ikke er hjemme, og slik at jeg evt kan gi beskjed dersom det skjer noe som gjør at jeg kommer senere enn planlagt hjem.

Anonymkode: ae3c2...1d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har en 2-klassing. Det er mange i klassen hennes som allerede har mobiltelefon. Her får vi snart en telefon nr 2, men den skal ligge hjemme slik at hun kan få tak i meg når jeg ikke er hjemme, og slik at jeg evt kan gi beskjed dersom det skjer noe som gjør at jeg kommer senere enn planlagt hjem.

Anonymkode: ae3c2...1d2

Det blir i prinsippet som en hustelefon med andre ord.

Anonymkode: ae3c2...1d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når de har behov for det. Da eldstemann begynte å være litt alene hjemme da han begynte på skolen hadde vi en gammel mobil som hustelefon slik at han kunne nå oss om det var noe. I andre eller tredje klasse (husker ikke helt) ble den hans telefon. Han tar den sjelden med seg ut av huset (bare når han skal overnatte hos venner e.l.) og den brukes mest som hustelefon og til spilling hjemme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi fikk oss en sånn mobil-hustelefon da eldste begynte i første klasse. Hun går til og fra skolen selv og er ofte alene hjemme en halvtimes tid. Da ringer hun oss når hun kommer hjem, og vi har mulighet til å ringe henne hvis vi skulle bli forsinka el.l.

Vi har også lagra nummer til besteforeldre på denne mobilen, slik at hun har flere hun kan ringe hvis vi av en eller annen grunn ikke skulle være tilgjengelige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når har deres barn fått egen telefon og hvorfor?

Er det mange som har fått fordi «alle andre» har fått, eller er det et bevisst valg fra deres side?

Jeg tenkte lenge at barn bør vere f.eks 10/12 år før de får mobil, og skulle ønske foreldre i klasser f.eks kunne bli enige om en cirkaalder (selvsagt lov uansett!), men for å unngå den der «alle andre»-regla som er umulig å sjekke.

Mer usikker nå som mitt barn skal starte på skolen. Skal jo gå på SFO, men hadde vært fint om han på sikt (slutten av 1.klasse) kan begynne å hå hjemover sammen med nabogutten. 

Hustelefon har vi aldri hatt....

Mange som har en old fashion og basic mobil liggende hjemme, som substitutt for hustelefon? Er det en trygghet? 

Tenker jo ikkje at han skal være hjemme alene mer enn 10-30 minutt, men krisemaksimerer litt i hodet mitt over alt som KAN skje :fnise:

Anonymkode: ad8e1...625

Når du ser behovet for deres del.

Anonymkode: 846f1...6bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av praktiske årsaker fikk hun egen mobil når hun var 8. 

Anonymkode: e0157...b46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...