Gå til innhold

Når er det ok å la ett barn være hjemme ålene??


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen naboer lar barnet sitt på 8 år være alene ganske ofte. Har til og med opplevd at dei bare har reist fra barnet uten å gi beskjed om at dei har dratt. Og ikke nok med det så har dei latt denne 8 åringen vært alene med en baby på godt under 1 år.. ikke klarer dei å sikre barna i bil heller.

prøver enn å ta det opp med vedkommende fnyser dei det bare bort.

når synes dere att ett barn er gammel nok til å være alene?? Jeg lar ikke mine barn som er eldre være hjemme alene i det hele tatt..

Anonymkode: 5c306...1da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Problemet med dette er jo ikke i hovedsek at barnet er alene hjemme. Et barn kan være hjemme alene litt fra ganske ung alder, men det høres ut som om naboene dine grenser mot omsorgssvikt. Jeg hadde vurdert å ta en tlf til barnevernet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et barn på åtte år kan være alene en liten stund, men en åtteåring skal ikke ha ansvaret for en baby. Jeg ville meldt fra hvis situasjonen ikke bedrer seg

Anonymkode: f7dd6...c3e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde aldri latt et barn ha ansvaret for et barn. Husker selv som femåring da jeg ble forlatt med mitt nyfødte søsken, var alene i et par dager før vår kjære mor kom tilbake. Var ikke et engangstilfelle for å si det slik. Et under at vi er i livet begge to hvis jeg tenker lenge nok over det. Husker ennå den følelsen da jeg ble alene med den lille bylten.

Jeg hadde ikke latt mitt barn ha ansvaret for et lite barn før hun var istand til å virkelig kunne ta seg av det. Tar hardt i basert på egne traumer og sier rundt 13-16 men alt etter modenhet og tid. Er jo forskjell på en time og to døgn liksom. :P 

Anonymkode: 101ee...ce0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En åtteåring kan fint være alene litt, men en åtteåring skal ikke ha ansvaret for en baby. Jeg ville nok vurdert å snakke med Barnevernet ja. 

Min syvåring og niåring får være alene hjemme. Femåringen har lyst til å være alene hjemme sammen med dem, men det synes vi er for tidlig ennå. Mange niåringer går i femte klasse og har ikke SFO lenger og kan derfor være hjemme fra skoleslutt og til foreldrene er hjemme fra jobb så jeg synes det er rart å mene at barn på denne alderen ikke skal kunne være alene hjemme overhodet. 

Endret av Arkana
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

både 5 og 7 åringen her i huset er alene hjemme iblandt, ikke noe problem det i utgangspunktet.

Men vi sier jo fra før vi går, og avtaler med de.

Alene med en baby hadde vært uaktuelt!

Anonymkode: 61034...769

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å du varsler ikke barnevernet fordi? 

Anonymkode: dad5e...05f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En 8 åring kan helt fint være alene en liten stund.  Lar mine være alene fra de begynner på skolen, men da først bare veldig kort stund som 10 min. Og har da telefon barnet kan nå meg på. 

Men å reise bort uten å gi beskjed og også ha ansvar for en baby er hekt uaktuelt.  

Anonymkode: f28ae...a40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ansvar for småsøsken da jeg var så gammel. Var omsorgssvikt ovenfor de små i tillegg for meg. At det skjer én eller to ganger i nødstilfeller, eller i 5-10 min mens er noe annet altså. Bare så jeg ikke misforstås. Men barn skal ikke ha ansvar for barn på den måten. Si det til dem, og meld så fra om det ikke bedrer seg.

Anonymkode: 43605...f7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest making.a.mess

Når min eldste var 7 så var hun alene hjemme en time før og en time etter skolen. Hun var veldig moden så d var ikke noe problem. Jobben min var ti min unna og hun kunne ringe. Hun ønsket ikke å være på sfo. Hennes søsken kommer ikke til å være klare til å være alene, eller trives med det når de blir 7. Barn er forskjellige.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...