Gå til innhold

Tålmodighet til å lære å sykle


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har ei jente på 5år som fremdeles bruker støttehjul. Hun ønsker nå å ta de av,og tenker da at hun kan sykle....vi øvde litt i dag igjen,og prøvde å fortelle henne at kroppen trenger øvelse for å klare å sykle....hun er fryktelig utålmodig,og gav opp etter 1.runde igjen(som hun pleier). Jeg blir frustrert når hun gir opp så fort(holder ut lenge på andre ting som er utfordrende men får fortere mestring)...men jeg holder det inne og skryter masse av innsats og pågangsmotet den ene gangen hun prøver.

Hva er trikset for å komme videre mot målet hennes? Hun er den siste av jentene på avd som fremdeles bruker støttehjul,de andre slutter i fjor sommer.....

Anonymkode: 8ec7c...ad9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min fikk aldri støttehjul og lærte seg å sykle på 10 minutter da han var 5.

Men da ville han det selv, han har hatt flere sykler fra han var 2.5 men interessen har ikke vært der, han foretrakk sparkesykkel. Så plutselig spurte han om å få en sykkel, vi gikk å kjøpte og 10 minutter etter syklet han som en helt.

Anonymkode: 1774c...702

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lærte sent å sykle. Hadde sammenheng med at jeg faktisk ikke fikk en sykkel før jeg var 11, men jeg følte et voldsomt press på å lære å sykle fra min mor. Hun mente nok ikke å gjøre det, men jeg opplevde det sånn. Etter mye prøving så gav hun opp. Men da forsvant også presset, og jeg fikk lære i mitt tempo. Det endte med at det var et annet barn nedi gata som lærte meg å sykle til slutt. Kan akkurat det være noe å tenke over?

Anonymkode: 2650c...8bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dorey

Jeg bestakk min (da) femåring med en eske Lego for at han skulle gidde å øve... han er også typen som helst skal klare alt på første forsøk og blir i ildsint av å måtte øve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har ei jente på 5år som fremdeles bruker støttehjul. Hun ønsker nå å ta de av,og tenker da at hun kan sykle....vi øvde litt i dag igjen,og prøvde å fortelle henne at kroppen trenger øvelse for å klare å sykle....hun er fryktelig utålmodig,og gav opp etter 1.runde igjen(som hun pleier). Jeg blir frustrert når hun gir opp så fort(holder ut lenge på andre ting som er utfordrende men får fortere mestring)...men jeg holder det inne og skryter masse av innsats og pågangsmotet den ene gangen hun prøver.

Hva er trikset for å komme videre mot målet hennes? Hun er den siste av jentene på avd som fremdeles bruker støttehjul,de andre slutter i fjor sommer.....

Anonymkode: 8ec7c...ad9

Det beste er å begynne med balansesykkel og aldri bruke støttehjul.

Anonymkode: 95edf...7cd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det beste er å begynne med balansesykkel og aldri bruke støttehjul.

Anonymkode: 95edf...7cd

Litt for sent å tenke på det.....datter fikk sykkel med støttehjul av besteforeldre da hun var 3år.Rørte aldri den sykkelen Da hun var 4tok vi av støttehjul og brukte den som balansesykkel. Vi bor på landet og det eneste stedet vi kan sykle er på grusveier. Datter kom 5m ,datt av sykkel og ville ikke bruke den eller sparkesykkel resten av sommeren .nå har hun spurt om å få sykle,men tør ikke uten støttehjul (hennes egne ord). Samtidig ønsker hun å kunne sykle uten.......sparkesykkel på to hjul har hun enda ikke etterspurt.

Anonymkode: 8ec7c...ad9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er en "balansesykkel"?  - mine hadde støttehjul som jeg bare skrudde av når jeg så de fant balansen. Det ser man når støttehjulene ikke så ofte støtter/ta ned i bakken lengre. 5 er helt innafor:) Og la hun prøve litt selv uten å bli kontrollert etc. Feks fra Huset til et annet sted noen hundre meter borte og tilbake igjen. Gi ros. Det ordner seg nok:)

Endret av Try2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Try2 skrev:

Hva er en "balansesykkel"?  - mine hadde støttehjul som jeg bare skrudde av når jeg så de fant balansen. Det ser man når støttehjulene ikke så ofte støtter/ta ned i bakken lengre. 5 er helt innafor:) Og la hun prøve litt selv uten å bli kontrollert etc. Feks fra Huset til et annet sted noen hundre meter borte og tilbake igjen. Gi ros. Det ordner seg nok:)

Balansesykkel er sykkel på to hjul uten pedaler, gjerne til de minste som fremdeles er for små til vanlige tohjulinger:)

Endret av Live88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine har verken hatt balansesykkel eller støttehjul, men å sykle lærte de uten problemer da de var 3,5-4 år. Ble litt løping på oss foreldre i starten.

Ta av støttehjulene. Så holder en voksen i bagasjebrettet og løper (kjempebra kondisjonstrening!). Ikke si fra før dere slipper.

Anonymkode: 37477...57e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her brukte vi balanse sykkel i 2-3 måneder, da gikk det så fort at jeg syntes ikke det var så sikkert lengre. Satt henne på vanlig tohjuling uten støttehjul, og hun syklet helt selv. Jeg støttet bare de første metrene. Jenta var da 3,5 år. Det som er med balansesykkel er at det er samme balanse man trener opp som den man bruker til sykling. Støttehjul gjør ikke det. Du kan jo sjekke på finn.no om det er en i nærheten som selges rimelig. Mange er små i størrelser, men jeg har sett at de finnes i større. Det finnes også sånt langt håndtak man fester på pinnen under sete på sykkelen, fås bl.a. på sportsbutikker. Da kan du som voksen stå oppreist samtidig som du støtter sykkelen. Men kanskje ikke så lett når barnet ikke vil lenger. De fleste får jo også bedre balanse i seg selv når de blir større. Det er ingen krise at hun enda ikke sykler uten støttehjul, men skjønner du føler på det når alle de andre har klart det. 

Anonymkode: 02ae0...d15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har ei jente på 5år som fremdeles bruker støttehjul. Hun ønsker nå å ta de av,og tenker da at hun kan sykle....vi øvde litt i dag igjen,og prøvde å fortelle henne at kroppen trenger øvelse for å klare å sykle....hun er fryktelig utålmodig,og gav opp etter 1.runde igjen(som hun pleier). Jeg blir frustrert når hun gir opp så fort(holder ut lenge på andre ting som er utfordrende men får fortere mestring)...men jeg holder det inne og skryter masse av innsats og pågangsmotet den ene gangen hun prøver.

Hva er trikset for å komme videre mot målet hennes? Hun er den siste av jentene på avd som fremdeles bruker støttehjul,de andre slutter i fjor sommer.....

Anonymkode: 8ec7c...ad9

La henne fortsette i sitt eget tempo! :) Plutselig sitter det og hun sykler avgårde :)  Ikke stress, ikke bli utålmodig og ikke press henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som gjorde trikset her var at jeg kjøpte og fikk satt på en "stang" som jeg holdt i bak sykkelen. Sønnen min likte ikke støttehjul og det å være helt "skjev ". Med stangen fikk han trygghet i at jeg hjalp han med å holde sykkelen rett/I balanse og så holdt jeg mindre og mindre i stangen etterhvert som han fikset det selv. Han maste veldig på om jeg holdt eller ikke, men Sååå stolt da han skjønte han ikke trengte min hjelp 😊

 

Så jeg anbefaler å skru av støttehjulene og kjøpe en sånn stang 😊

Anonymkode: b481a...454

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...