Gå til innhold

Risky å lease 4 år gammel bil?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Lurer på om jeg skal lease i stedet for å kjøpe ny bil. Har funnet en 4 år gammel bil som har kjørt ca 80000 km. Kan det være risky, at jeg risikerer å måtte betale for forrige eiers slitasje på bilen, når jeg skal levere den tilbake etter endt leasingperiode?

Noe jeg kan gjøre for å sikre meg mot kjipe økonomiske etterdønninger?

Kan lite om bil og om leasing så informer meg gjerne.

Anonymkode: 65512...c36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lurer på om jeg skal lease i stedet for å kjøpe ny bil. Har funnet en 4 år gammel bil som har kjørt ca 80000 km. Kan det være risky, at jeg risikerer å måtte betale for forrige eiers slitasje på bilen, når jeg skal levere den tilbake etter endt leasingperiode?

Noe jeg kan gjøre for å sikre meg mot kjipe økonomiske etterdønninger?

Kan lite om bil og om leasing så informer meg gjerne.

Anonymkode: 65512...c36

Å lease en gammel brukt bil er idioti. Maks ett år gammel bil er ok å lease. 

Men noen lar seg lure, derfor prøver selgerne seg. Der er ukristelig mange tre år gamle biler på markedet fordi leasing avtaler normalt er på tre år. Da kvitter folk seg med bilene for å gå på en ny bil og en ny avtale. 

Vær og klar over at du ikke kommer deg (lett) ut av en leasingavtale. Når bilen nå er fire år gammel, så er der knapt ett år igjen av nybilgarantien. I tillegg er 80 000 km ganske mye. Noen har begrensninger på 100 000 km for nybilgaranti. 

Nei, dette hadde jeg ikke gått for.

 

Anonymkode: a15c5...5f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, tdm900 skrev:

Får vel ikke leaset bruktbil

I følge bilforhandleren så jo

Anonymkode: 65512...c36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de tilbyr bruktbilgaranti i hele perioden da?

Anonymkode: 65512...c36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis de tilbyr bruktbilgaranti i hele perioden da?

Anonymkode: 65512...c36

Når går du surr i ordbruken din. Bruktbilgaranti på en 4 år gammel bil du skal lease i 3 nye år? 

Eller snakker vi om en Kia med 7 års nybilgaranti? Uansett, galskap å lease.

Anonymkode: a15c5...5f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når går du surr i ordbruken din. Bruktbilgaranti på en 4 år gammel bil du skal lease i 3 nye år? 

Eller snakker vi om en Kia med 7 års nybilgaranti? Uansett, galskap å lease.

Anonymkode: a15c5...5f7

Ok.. bilen er 4 år gammel, leases ut via forhandler som tilbyr bruktbilgaranti på den i hele leasingperioden. Og grunnen til at jeg tenker på denne bilen i stedet for en ny er selvsagt prisen.

Jeg vet ikke hva jeg evt skal ha misforstått? 

Anonymkode: 65512...c36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok.. bilen er 4 år gammel, leases ut via forhandler som tilbyr bruktbilgaranti på den i hele leasingperioden. Og grunnen til at jeg tenker på denne bilen i stedet for en ny er selvsagt prisen.

Jeg vet ikke hva jeg evt skal ha misforstått? 

Anonymkode: 65512...c36

Bruktbilgaranti innebærer nok at du må betale en rabattert pris for deler som ryker. Det blir ikke det samme som om bilen var ny, og da blir nok vinninga gående opp i spinninga🤥

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sentrale spørsmålet er hvor gammel bilen er når den skal leveres tilbake. Hvis garanti fra (fabrikk eller fra forsikringsselskap) er utløpt på det tidspunktet så ville jeg ikke leaset bilen. Jeg vil tro at det enten er snakk om overtagelse av leasing eller en bruktimportert bil. Spør deg selv hvorfor du skal lease fremfor å kjøpe. Fordeler med leasing er at man totalt sett vil spare noen kroner i moms. Det er også noen som kan ha fordel av at du ikke låner pengene på samme måte. F. Eks i etableingsfasen. Ellers er det bare ulemper. Noen snakker om at man slipper å selge bilen etter x antall år, men det er bare tull. Du må sette bilen i perfekt stand og kvitte deg med bilen til en svært middelmådig pris når du leaser. Eventuelt kan du forhandle om å kjøpe den eller endre returtidspunktet. Leasing er generelt den nest dyreste måten å kjøpe en bil på. Med det mener jeg at det kanskje vil bli litt billigere enn å kjøpebilen heltny og bytte den inn etter kort tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Garanti dekker ikke slitedeler. Batteri, dekk, bremser, filtre, olje, foringer, osv. Etter noen år må det byttes. 

Hvorfor ikke ta innskuddet og bruke det som egenkapital på en egen bil og den månedlige leien på avdrag. Da har du nå litt restverdi i bilen når den er nedbetalt. 80.000 i kmstand på en fire år gammel bil er heller ikke direkte lite, Jeg kjøpte nettopp en 2014 med under 40.000 på telleren, den ser helt ny ut. 

Anonymkode: fbcdd...3f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...