Gå til innhold

Fellesferie og barnefordeling. Kan en kreve barna hele fellesferien hvert eneste år?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en eks som krever å ha barna hele fellesferien hvert år. Ønsker ikke lenger å akseptere dette og synes ukene i juli bør deles opp.

Hvordan gjør andre det med fellesferien og barnefordeling?

Anonymkode: da4a8...700

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har en eks som krever å ha barna hele fellesferien hvert år. Ønsker ikke lenger å akseptere dette og synes ukene i juli bør deles opp.

Hvordan gjør andre det med fellesferien og barnefordeling?

Anonymkode: da4a8...700

Det er ingen som kan kreve noe som helst. Men dere må snakke sammen og bli enige om en fordeling av ferien som passer for dere begge.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo vanlig med annenhver gang.

Hvis man skal gjøre det anderledes må det passe for begge. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte

Kreve funker dårlig. Hos oss MÅ mora til ungene ta ferie i juli, mens vi kan være mer fleksible. Så da får hun ungene nøyaktig når det passer henne, vi lager ikke trøbbel om vi kan unngå det. 

Alt handler om å snakke sammen, hvis det er et must i forhold til jobben til eksen din og du har det litt enklere, ser jeg ingen grunn til å sette seg til motverge. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si at det er greit at hun tar fellesferiene hvert år, hvis du tar jul og nyttår hvert år.

Anonymkode: 0ba6f...2c0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest making.a.mess
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har en eks som krever å ha barna hele fellesferien hvert år. Ønsker ikke lenger å akseptere dette og synes ukene i juli bør deles opp.

Hvordan gjør andre det med fellesferien og barnefordeling?

Anonymkode: da4a8...700

jeg var sikker på at hver hadde krav på 3 uker sammenhengende i fellesferieperioden..  har reglene endret seg de siste årene??

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

48 minutter siden, Mrs.Purdey skrev:

jeg var sikker på at hver hadde krav på 3 uker sammenhengende i fellesferieperioden..  har reglene endret seg de siste årene??

 

Fellesferien er de tre ukene i juli som en del bransjer/firmaer holder stengt. I år er det snakk om uke 28, 29 og 30. Fellesferien er klart den beste tiden å avvikle ferie på, ihvertfall dersom man tenker å feriere i Norge.

Anonymkode: da4a8...700

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest making.a.mess
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fellesferien er de tre ukene i juli som en del bransjer/firmaer holder stengt. I år er det snakk om uke 28, 29 og 30. Fellesferien er klart den beste tiden å avvikle ferie på, ihvertfall dersom man tenker å feriere i Norge.

Anonymkode: da4a8...700

Ikke enig. 31,32 og 33 er været mer stabilt og det er ikke smekkfullt overalt. Prisene er bedre også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mrs.Purdey skrev:

jeg var sikker på at hver hadde krav på 3 uker sammenhengende i fellesferieperioden..  har reglene endret seg de siste årene??

 

Nei, man har ikke krav på det dessverre. Fellesferien er uansett 3 uker, så det er umulig at begge skal ha krav på det.

Det kommer egentlig an på avtalen. Med en erfaren megler, så vil man komme inn på dette punktet. Vi avtalte at vi skulle få en toukersperiode hver. Så avtalte vi at ved uenighet , så kan den ene parten bestemme i partallsår og den andre i oddetallsår.

Om det kommer til å fungere får vi se på. Selvsagt er det avhengig av ferie fra jobb. Så det blir spennende å se hvordan  det går ... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel 3 uker som er regelen nå tror jeg. Før var det 2 uker sammenhengende samtidig som du har ferie som var regelen. DVD har du fri fire uker i juli skal du ha minst to av de sammen med barna. 

Anonymkode: 0d0d7...462

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Banelova paragr.43 Omfanget av samværet 

Siste del andre ledd: Vert det avtala eller fastsett «vanleg samværsrett», gjev det rett til å vere saman med barnet ein ettermiddag i veka med overnatting, annakvar helg, til saman tre veker i sommarferien, og annankvar haust-, jule-, vinter- og påskeferie.

Til sammen tre uker I sommerferien for den som har samvær står det. Problemet dukker vel opp om begge foreldrene har fellesferie samtidig? 

Men hvis eneste mulighet er ferie i fellesferien for samværsforelder har dette rang foran ferien til bosteds-forelder. Dette må være forståelsen. Jeg skjønner det virker urimelig hvis bosteds-forelder har fellesferie samtidig som samværsforelder. Men snakk med advokat TS. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du får ha barna mest SÅÅ syns jeg det er greit at samværsforeldren får ha barna når han kan

Anonymkode: de540...9f3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...