Gå til innhold

Hvis barnet ditt på 18 fikk sparken pga stjeling


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan hadde du reagert? Hadde du tatt en prat eller latet som ingenting. 

Barnet har aldri fått konsekvenser for småstjeling( foreldre, besteforeldre, familie). Hver gang det skjer så blir det ingen kontakt på et par dager og så later man som ingenting. Foreldre har aldri tatt tak i det.

Det er snakk om mitt tantebarn og jeg er lei av å bare late som ingenting. Nå er det påskeferie og jeg føler meg ikke komfortabel med å gjemme lommeboken og verdisaker.

I dag plutselig sier broren min at X kommer på besøk og skal være med oss påhytten i3 dager.

Barnet har ikke jobb lenger og har flyttet ut. Hvordan klarer man seg uten penger. I tillegg har det vært problemer koblet til rus. Jeg som tante er bekymret og redd st dette kommer ikke til å gå bra hvis alle bare lar det ligge og late som ingentingdenne gangen også.

Anonymkode: 7b45e...0eb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde sagt i fra til barnet, som ikke er noe barn.

"Så hyggelig at du vil komme en tur, det blir koselig å se deg! Men jeg kommer ikke til å gjemme hverken mobilen min eller lommeboka mi for deg selv om jeg vet du har stjålet før. Men jeg vil også at du skal vite at om de blir borte så vil jeg vite hvem som sannsynligvis har tatt dem. Men det regner jeg med ikke blir noe problem?"

Anonymkode: 746ed...8ce

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan hadde du reagert? Hadde du tatt en prat eller latet som ingenting. 

Barnet har aldri fått konsekvenser for småstjeling( foreldre, besteforeldre, familie). Hver gang det skjer så blir det ingen kontakt på et par dager og så later man som ingenting. Foreldre har aldri tatt tak i det.

Det er snakk om mitt tantebarn og jeg er lei av å bare late som ingenting. Nå er det påskeferie og jeg føler meg ikke komfortabel med å gjemme lommeboken og verdisaker.

I dag plutselig sier broren min at X kommer på besøk og skal være med oss påhytten i3 dager.

Barnet har ikke jobb lenger og har flyttet ut. Hvordan klarer man seg uten penger. I tillegg har det vært problemer koblet til rus. Jeg som tante er bekymret og redd st dette kommer ikke til å gå bra hvis alle bare lar det ligge og late som ingentingdenne gangen også.

Anonymkode: 7b45e...0eb

Jeg lurer på hvordan gutten/mannen får penger til å leve av, til mat osv, om han ikke har jobb? Får han penger av nav? Sosialstønad? Om han ikke har penger så er det jo ikke rart at han stjeler. Da er det jo noe han gjør fordi han er desperat. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, SnoopyBoy skrev:

Jeg lurer på hvordan gutten/mannen får penger til å leve av, til mat osv, om han ikke har jobb? Får han penger av nav? Sosialstønad? Om han ikke har penger så er det jo ikke rart at han stjeler. Da er det jo noe han gjør fordi han er desperat. 

 

Som personen ovenfor sier. Si ifra til han at du vet at han har stjelt av dere tidligere, og hvis han gjør det igjen så politianmelder du han. Så setter dere opp et kamera, om dere har. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville kuttet kontakten. Helt uakseptabelt.

Anonymkode: e4549...393

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har gjort han en kjempe bjørnetjeneste, han har aldri fått konsekvenser for kriminell oppførsel, og nå sliter han når han er voksen i den virkelige verden. Når det kommer på besøket så hadde jeg gjort det klinkende klart at om noe blir stjålet så blir jeg å anmelde. Men mulig pakke det inn leveransen litt bedre, men hadde gjort det klart at jeg kom ikke til til å sy puter under armene på noen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Barnet mitt hadde aldri fått sparken pga stjeling. Jeg hadde sørget for å gi det bedre oppdragelse og nok ressurser til at det ikke trengte å ty til den slags. 

Anonymkode: 439e4...cb3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde blitt fik og deng!

Anonymkode: b1ffe...378

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stjeling og rus går hånd i hånd. Du må sette ned foten først som sist, for dette vil eskalere. Det begynner med småpenger som ligger løst. Så forsvinner tv-en, deretter bilen, til slutt kommer hjem fra jobb og så er huset borte.

Anonymkode: e4549...393

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Stjeling og rus går hånd i hånd. Du må sette ned foten først som sist, for dette vil eskalere. Det begynner med småpenger som ligger løst. Så forsvinner tv-en, deretter bilen, til slutt kommer hjem fra jobb og så er huset borte.

Anonymkode: e4549...393

Hvordan er det liksom mulig å stjele noen andre sitt hus? :P

Anonymkode: 124f6...3d8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan snakke fra egen og venners erfaring og det er at jo mer folk kjefter eller dømmer en, jo mere skal man gå i mot dem og stjele og ruse seg enda mer, fordi man allerede opplever å bli "fremmedgjort". Om folk rundt heller har holdning om at det er menneskelig og begå feil og ikke dømmer og kjefter så føler man seg akseptert og har tilhørighet i sunne omgivelser istedet for å søke tilhørighet i usunne omgivelser. 

Det er helt ok å ha en vennlig samtale om vitkigheten av jobb, men hold moralprekenen og det nedlatende strenge synet for deg selv, selvom du bare lener det godt. 

Anonymkode: cd194...80b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk med foreldrene om at de må gi konsekvenser og skaffe hjelp til han. Det er jo lettere sagt enn gjort det, men om de ikke gjør noen ting og tingene dine blir stjålet så kan du anmelde. Er du veldig nær tantebarnet ditt så kan du snakke med han om det selv.

Anonymkode: 7dcc1...a95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan snakke fra egen og venners erfaring og det er at jo mer folk kjefter eller dømmer en, jo mere skal man gå i mot dem og stjele og ruse seg enda mer, fordi man allerede opplever å bli "fremmedgjort". Om folk rundt heller har holdning om at det er menneskelig og begå feil og ikke dømmer og kjefter så føler man seg akseptert og har tilhørighet i sunne omgivelser istedet for å søke tilhørighet i usunne omgivelser. 

Det er helt ok å ha en vennlig samtale om vitkigheten av jobb, men hold moralprekenen og det nedlatende strenge synet for deg selv, selvom du bare lener det godt. 

Anonymkode: cd194...80b

For noe forbannet tull. Å forstå seg i hæl på problemer gjør det mye verre. Det er en grunn at omtrent halvparten av ungdommene som vokser opp i dag får psykiske problemer. De får null krav stilt av foreldrene sine og er skjøre som porselen mot omverdenen.

Anonymkode: 746ed...8ce

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Barnet mitt hadde aldri fått sparken pga stjeling. Jeg hadde sørget for å gi det bedre oppdragelse og nok ressurser til at det ikke trengte å ty til den slags. 

Anonymkode: 439e4...cb3

Utrolig viktig å poengtere det her altså! 🙄

Anonymkode: 4f2b1...387

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde krevd at min bror tok en alvorsprat med vedkommende om at X er kun velkommen på hytta under tvil, fordi h*n stjeler. Blir noe borte under de tre dagene, blir det politianmeldt hvis ikke din bror/hans sønn/datter erstatter/leverer tilbake asap, uansett om det ikke foreligger beviser. Vedkommende må finne seg i å bli sterkt mistenkeliggjort, men det er ikke noe problem så lenge ingen ting blir borte. Du er dypt bekymret for X.

Så kan du ta en prat med X selv, om hvordan X har det, klarer seg, hvor vanskelig det må være uten jobb og om h*n har lært. Hva er planene framover. At stjeling er uakseptabelt, uansett hvem det er fra, at du håper h*n har vokst det av seg og at det går bedre fremover. Understrek alvoret: politianmeldelser, miste jobber, få rulleblad, miste familie. Alle kan gjøre feil, men da må man lære.

Anonymkode: 93911...a60

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde følt at jeg hadde feilet totalt med oppdragelsen og tenkt at det sannsynligvis var for sent å gjøre noe med

Anonymkode: 6d22d...fa7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest GoldenLioness
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan hadde du reagert? Hadde du tatt en prat eller latet som ingenting. 

Barnet har aldri fått konsekvenser for småstjeling( foreldre, besteforeldre, familie). Hver gang det skjer så blir det ingen kontakt på et par dager og så later man som ingenting. Foreldre har aldri tatt tak i det.

Det er snakk om mitt tantebarn og jeg er lei av å bare late som ingenting. Nå er det påskeferie og jeg føler meg ikke komfortabel med å gjemme lommeboken og verdisaker.

I dag plutselig sier broren min at X kommer på besøk og skal være med oss påhytten i3 dager.

Barnet har ikke jobb lenger og har flyttet ut. Hvordan klarer man seg uten penger. I tillegg har det vært problemer koblet til rus. Jeg som tante er bekymret og redd st dette kommer ikke til å gå bra hvis alle bare lar det ligge og late som ingentingdenne gangen også.

Anonymkode: 7b45e...0eb

Jeg hadde sagt klart i fra at vedkommende nå er myndig og at tyveri får konsekvenser. Jeg vet du har stjålet mye, men stjeler du fra meg så vil jeg anmelde det. Om det er eneste måten å få deg til å fatte at tyveri er kriminelt så spiller det inge rolle om du er kjøtt og blod. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er ikke en gutt lengre når han er fylt 18. Han er myndig og kan straffes for de forbrytelsene han begår. 

Du må stille tydelige forventninger og grenser. Stjeling er ikke lov og hvis noe forsvinner så går du til politiet. Det er ikke foreldrene som skal erstatte det han stjeler. 

Når det kommer til at han er arbeidsledig så må han kontakte Nav. Da vil han få hjelp til å søke på jobber og litt penger. Siden han er så ung så vil Nav stå veldig på for å få han i jobb/utdanning. 

Anonymkode: 66ebc...563

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...