Gå til innhold

Hvordan klarer døve foreldre å følge opp barna sosialt ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vet om er par som er døve som har to små barn. Barna er hørende men kommuniserer på tegnspråk.

på skolen og i barnehagen kan de få tolk ved møter men det er vel begrenset hvor mye tolking de kan få? 

hvordan diskuterer de sosiale ting med barna som oppstår hvis de ikke kan prate med andre barn eller andre barns foreldre?

litt nysgjerrig....

Anonymkode: 79c76...4ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De kan leve et høyst oppegående sosialt liv, selv om de er døve. De som ikke hører, bruker andre sanser til å observere, og kan derfor utvikle gode sosiale antenne. I tillegg kan barna lære noe av å ha hørselshemmede foreldre. De lærer å ta hensyn, forstå at folk er forskjellige osv. Jeg er døv på et øre, og har alltid brukt mye tid på lesing osv. Barna mine har toppkarakterer på skolen, og begge er best i sine klassenivåer. 

Vet ikke bakgrunnen din for spørsmålet, men hvis du har en negativ oppfatning av dette, håper jeg du leser deg litt opp. Se f.eks reklamen om ham blinde faren på TV, og intervjuet med ham og sønnen. Sønnen ser ut til å ha både dannelse, mye kunnskap og empati ☺ Handicap er bare at man må gjøre ting annerledes :)

Anonymkode: 45a13...dba

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet om er par som er døve som har to små barn. Barna er hørende men kommuniserer på tegnspråk.

på skolen og i barnehagen kan de få tolk ved møter men det er vel begrenset hvor mye tolking de kan få? 

hvordan diskuterer de sosiale ting med barna som oppstår hvis de ikke kan prate med andre barn eller andre barns foreldre?

litt nysgjerrig....

Anonymkode: 79c76...4ba

De leser på munnen og de kommuniserer med tegnspråk med sine barn. Å problematisere ting som er opplagt er da vel ikke nødvendig?

Det er også fint mulig å kommunisere skriftlig, både via elektroniske dingser og på papir. Det er langt verre for dem som blir stum i voksen alder. 

Anonymkode: db183...c7d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner en døv mor, barna hennes har hørende far (de er gift) men det er mor son er sosial primus motor, sitter i foreldremøter med tolk, deltar som støttekontakt og er med natteravnene lokalt. 

Det er et handicap, men handicap vanskeliggjør - ikke umuliggjør. Denne moren er trolig fem ganger så engasjert i nærmiljøet som mange hørende jeg vet om. 

Det betyr ikke at hun er bedre mor enn dem, men hun er (som de andre) en fungerende mor på sin måte. 

Anonymkode: af04c...f33

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner barn av døve, som nå er voksne. Fin oppvekst med gode kjærlige foreldre, men de sier som voksne at de fikk mye ansvar tidlig, og måtte altfor ofte være tolk, nettopp i situasjoner som møter på skolen osv.

Anonymkode: a9887...489

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De leser på munnen og de kommuniserer med tegnspråk med sine barn. Å problematisere ting som er opplagt er da vel ikke nødvendig?

Det er også fint mulig å kommunisere skriftlig, både via elektroniske dingser og på papir. Det er langt verre for dem som blir stum i voksen alder. 

Anonymkode: db183...c7d

Alle tror at døve fint kan lese på munnen. Det er bare rundt 30 prosent som kan oppfattes med munnen, resten blir gjetning. 

For de fleste døve som vokser opp tegnspråklig så er norsk et fremmedspråk som de har problemer med å tilegne seg både muntlig og skriftlig. Så det er ikke bare bare å kommunisere skriftlig med dem, det er ikke alt de klarer å oppfatte eller uttrykke skriftlig 

 

 

Anonymkode: 79c76...4ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet om er par som er døve som har to små barn. Barna er hørende men kommuniserer på tegnspråk.

på skolen og i barnehagen kan de få tolk ved møter men det er vel begrenset hvor mye tolking de kan få? 

hvordan diskuterer de sosiale ting med barna som oppstår hvis de ikke kan prate med andre barn eller andre barns foreldre?

litt nysgjerrig....

Anonymkode: 79c76...4ba

De fleste døve kan prate og gjøre seg forstått uten bruk av tegnspråk. De er jo ikke stumme. Noen prater ganske utydelig, men med litt godvilje begge veier, så går kommunikasjonen likevel ganske bra i de fleste tilfeller. 

Jeg har en i nær familie som er døv, og som har flere barn. Man skal lete lenge for å finne bedre foreldre enn dem. Deres barn har vokst opp til å bli sosiale og intelligente mennesker som klarer seg meget bra. Det har aldri vært noen store problemer med det sosiale hos dem.

Anonymkode: 52721...f7d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

De fleste døve kan prate og gjøre seg forstått uten bruk av tegnspråk. De er jo ikke stumme. Noen prater ganske utydelig, men med litt godvilje begge veier, så går kommunikasjonen likevel ganske bra i de fleste tilfeller. 

Jeg har en i nær familie som er døv, og som har flere barn. Man skal lete lenge for å finne bedre foreldre enn dem. Deres barn har vokst opp til å bli sosiale og intelligente mennesker som klarer seg meget bra. Det har aldri vært noen store problemer med det sosiale hos dem.

Anonymkode: 52721...f7d

Jeg tenkte på de som er født døve og som har vokst opp med tegnspråk. Mange eldre døve har lært å prate på skolen under oralismens tid. Det betyr ikke at de nødvendigvis forstår det du sier hvis det ikke er en klar kontekst. 

Å være hørende for så å miste hørselen i voksen alder blir noe annet.

Anonymkode: 79c76...4ba

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenkte på de som er født døve og som har vokst opp med tegnspråk. Mange eldre døve har lært å prate på skolen under oralismens tid. Det betyr ikke at de nødvendigvis forstår det du sier hvis det ikke er en klar kontekst. 

Å være hørende for så å miste hørselen i voksen alder blir noe annet.

Anonymkode: 79c76...4ba

De fleste har vokst opp med familie, venner, skole etc og lærer mer enn du tror ;)

Anonymkode: 45a13...dba

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner to hørende barn med helt døve foreldre. De har alltid med seg tolk på foreldremøter og slikt, barna har hver sin støttekontakt som følger dem på visse fritidsaktiviteter (svømming blant annet). Virker uproblematisk, begge foreldrene er sosiale og deltakende så vidt jeg kan se. "Bli med hjem" ol, avtales jo nå mest på sms uansett, de skiller seg ikke nevneverdig ut. 

Anonymkode: b3c18...424

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solstråletårer

Ì denne digitale verden har det blitt mye lettere. Jeg er ikke døv men tunghørt med høreapparat.  Jeg får ikke med meg alt når det er mye som skjer men lært meg teknikker som hjelper.  Leser på munn og ansikk  pluss kroppsspråk.  Krever allid skriftlige referater av noe.  Det negative. En del tror jeg er dum og treig i oppfatelsen . Og at jeg er ikke noe flink med mine barn.  Jeg blir også litt sjenert og trekker meg unna folk jeg ikke stoler på.  Ungene mine er vandt til at jeg hører feil ikke hører og sier feil . Jeg lar den største ta styringen når det gjeller telefon for der er jeg elendig. Men e post . Sms er  en mester på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner to hørende barn med helt døve foreldre. De har alltid med seg tolk på foreldremøter og slikt, barna har hver sin støttekontakt som følger dem på visse fritidsaktiviteter (svømming blant annet). Virker uproblematisk, begge foreldrene er sosiale og deltakende så vidt jeg kan se. "Bli med hjem" ol, avtales jo nå mest på sms uansett, de skiller seg ikke nevneverdig ut. 

Anonymkode: b3c18...424

Nei

enkle beskjeder er det ikke noe problem å avtale med SMS eller penn og papir. Hvis det skjer konflikter eller uenighet om barneoppdragelse så blir det mer komplisert å gjøre det digitalt.

Anonymkode: 79c76...4ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gruet meg litt for å gå inn i denne tråden mtp at jeg forventet en del ekle svar, men jeg ble så gledelig overrasket over så mange gode innlegg

:smilyblomst: *døv mor*

Anonymkode: 14fdd...ebe

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gruet meg litt for å gå inn i denne tråden mtp at jeg forventet en del ekle svar, men jeg ble så gledelig overrasket over så mange gode innlegg

:smilyblomst: *døv mor*

Anonymkode: 14fdd...ebe

Ts her

dette er på ingen måte noen kritikk av døve foreldre, bare nysgjerrig på hvordan de løser det sosiale i møte med hørende.

har selv hørende foreldre som har gjort en ræva innsats som foreldre, så hørsel betyr ikke alt:(

Anonymkode: 79c76...4ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts her

dette er på ingen måte noen kritikk av døve foreldre, bare nysgjerrig på hvordan de løser det sosiale i møte med hørende.

har selv hørende foreldre som har gjort en ræva innsats som foreldre, så hørsel betyr ikke alt:(

Anonymkode: 79c76...4ba

Jeg tenker at i dag med smartteknologi over alt, er ikke dette noe stort problem lenger. Alle smarttelefoner har funksjoner som tekst til tale og tale til tekst, og det finnes sikkert enda bedre apper å laste ned, særlig ift tale til tegn og tegn til tale.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste familier finner vel sin måte å løse ting på uansett om de er hørende eller ikke.

Anonymkode: 00692...593

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...