Gå til innhold

Hva gjør du for å ta vare på natur og miljø? Vil gjerne ha gode tips!


pippippen

Anbefalte innlegg

Dette er mitt bidrag pr idag:

-sorterer glass/metall/flasker.

-kaster svært lite mat. 

-reiser lite( ca en flyreise hvert 3.år)

-kjøper nyttige ting i gaver ol., ikke nips og tull

-er sparsom med bruk av vaskemidler

-vet jeg kan gjøre mer for et mer miljøbevisst kosthold, arbeider med den saken...

Er ofte frustrert over å leve i en så materialistisk tidsalder som vi gjør idag. Hvorfor tror man at man må ha så mange ting? F.eks. store biler, snøscootere, nyeste telefoner, møbler osv....

Og lykken i norske hjem er visstnok oppussing. "Kast ut kjøkkenet som fungerer; for det er blitt umoderne!!"Og søppelhaugene vokser😡.

Er det noen fler som tenker som meg??

Naturen er jo det viktigste og mest fantastiske vi mennesker har. Den livnærer oss og er kilde til glede og rekreasjon.

Den fortjener å bli tatt vare på💚💚💚.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sorterer plast, papir, glass/metall. Plast er vi blitt spesielt nøye med, all plast vi bruker vaskes ut og kastes i plastavfallet.

Prøver å ta med pose på butikken istedet for å kjøpe ny

Har et par kjøttfrie dager i uka

Har hybridbil

Prøver å gå så mye som mulig, ikke bruke bilen unødvendig mye

Prøver å kjøpe varer så lokalt som mulig, som er kortreiste. Er ikke så enkelt alltid, men vi gjør så godt vi kan

Reiser ikke så ofte med fly

Gir brukte klær og ting vi ikke bruker til bruktbutikker, fretex o.l

 

Endret av Rosewood
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Rosewood skrev:

Sorterer plast, papir, glass/metall. Plast er vi blitt spesielt nøye med, all plast vi bruker vaskes ut og kastes i plastavfallet.

Prøver å ta med pose på butikken istedet for å kjøpe ny

Har et par kjøttfrie dager i uka

Har hybridbil

Prøver å gå så mye som mulig, ikke bruke bilen unødvendig mye

Prøver å kjøpe varer så lokalt som mulig, som er kortreiste. Er ikke så enkelt alltid, men vi gjør så godt vi kan

Reiser ikke så ofte med fly

Gir brukte klær og ting vi ikke bruker til bruktbutikker, fretex o.l

 

Jeg skal sjekke hva slags returordning som finnes for plastavfall her i kommunen.

Takk for svar og gode tips😃😃.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, pippippen skrev:

Jeg skal sjekke hva slags returordning som finnes for plastavfall her i kommunen.

Takk for svar og gode tips😃😃.

Her blir plasten hentet en gang i måneden, sammen med papiravfallet :) 

Bare hyggelig! 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorterer mat/restavfall/papir/glass og metall. Vi har ikke plastretur-ordning i min kommune
Shopper lite, å kjøper litt dyrt som varer
Unngår plast der jeg kan, f.eks kjøper ikke type imsdal etc, bruker egne aluminium og glassflasker til vann og tre-tannbørste på Kiwi! 
Kjøper tannkrem på apoteket som ikke dreper fisken i havet
Bruker handlepose når jeg handler
Går /sykler, bruker bilen lite
Bruker lite vaskemiddel og enda mindre tøymykner og bruker Neutral sine
Kaster svært lite mat
Tenker at neste feriereise blir med tog nedover Europa


 

Anonymkode: d5c29...0c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Men hvor effektivt er det egentlig å sortere forskjellige ting? :P

 Havner ikke all dritten opp på samme plass uansett ?

Anonymkode: e6e2a...d7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sorterer rest, mat, papp, glass, metall og plast.

Jeg er vegetarianer.

Jeg har ikke bil.

Jeg er imot overforbruk, så kjøper det jeg trenger. Er og opptatt av kvalitet, så man kan ha produktet lengst mulig.

Jeg kjøper ikke gaver, tar med folk ut for å spise middag istedenfor. 

Bruker handlenett.

Bruker vaskenøtter.

Kjører vel fly til Europa en gang i året. Men tenker vel at siden jeg både er vegetarianer og ikke har bil, så hjelper det såpass mye, at jeg kan unne meg det.

Anonymkode: b4ada...374

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

 Men hvor effektivt er det egentlig å sortere forskjellige ting? :P

 Havner ikke all dritten opp på samme plass uansett ?

Anonymkode: e6e2a...d7e

Det håper jeg da virkelig ikke.

At den innsatsen man gjør er bortkastet.

Men jeg må innrømme at heller ikke jeg stoler helt på at avfallet håndteres slik det forespeiles av renovasjonen.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du hage/uteplass? I tillegg til en del som er skrevet over (har dog ikke lest alle inlleggene), så passer jeg på å plante blomster som humler og bier liker veldig godt + at jeg har et par-tre humlehus rundt omkring. :ler:

Jeg pleier også ofte å handle gaver på bruktbutikker o.l (brukt kan være like fint som nytt). Spesielt barn bryr seg ikke om leken de får er brukt (de synes heller det er spennende at leken har en historie). Eller så kjøper jeg gaver av typen "Kjøp en t-skjorte, så planter vi X antall trær" o.l.

Passer på å se etter andre alternativer hvis en vare har unødvendig mye plastemballasje.

Når vi har pusset opp, så har vi kun tenkt miljø. Gulvet vårt er laget av kun resikulerte materialer, ovnen vår resirkulerer røyken så vi bruker midnre ved osv.

Vi må også bytte tak snart, og da skal vi ha solceller på den siden av taket som har mest sol.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

 Men hvor effektivt er det egentlig å sortere forskjellige ting? :P

 Havner ikke all dritten opp på samme plass uansett ?

Anonymkode: e6e2a...d7e

Selvfølgelig gjør den ikke det. Hadde de virkelig giddet å kjøre ut med forskjellige biler for forskjellig avfall hvis det var tilfellet? :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Har elbil, men bruker helst bein og buss

- Sorterer metall, plast, papir, glass, batterier

- Plukker opp tomflasker som ligger slengt

- Handler gjerne i -50% disken, da sparer jeg både penger og maten fra å bli kastet

- Kjøper aldri epler o.l. som av en eller annen merkelig grunn er pakket inn i både en pappeske og plast

- Skyller og bretter drikkerkartonger

- Tenker meg om flere ganger før jeg kjøper nye klær, møbler og interiør (stort sett finner jeg ut at jeg faktisk kan bruke det jeg har)

- Bruker handlenett

- Benytter meget sjeldent tilbud av typen "Kjøp 3 betal for 2" (er ganske irritert på Coop OBS sin "Storhandel lønner seg")

- Er blitt bevisst på miljømerking ved kjøp av produkter til personlig pleie (hudkrem, vaskemidler osv), og velger de som er svanemerket osv.

- Drikker vann fra springen, og har stort sett alltid med meg en drikkeflaske som kan fylles opp istedenfor å kjøpe flaskevann

- Har med meg et termokrus i sekken, så fyller jeg det med kaffe hvis jeg skal kjøpe "ta med kaffe" (gjør det ikke så ofte, men unngår  4-5 engangskrus i måneden).

- Prøver å bevisstgjøre ungene mine på miljøet, og hva de kan bidra med.

- Denne julen oppdaget jeg en veldig grei julepresang, "En Carepack for en Carepack". Veldig mye godt, inkludert et godt formål.

 

Noen ting er jeg ikke så flink med :

- liker å reise og oppleve nye steder

- lager omtrent aldri mat fra bunnen av, og halvfabrikat er sikkert ikke helt ok for miljøet.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, KaDust skrev:

Har du hage/uteplass? I tillegg til en del som er skrevet over (har dog ikke lest alle inlleggene), så passer jeg på å plante blomster som humler og bier liker veldig godt + at jeg har et par-tre humlehus rundt omkring. :ler:

Jeg pleier også ofte å handle gaver på bruktbutikker o.l (brukt kan være like fint som nytt). Spesielt barn bryr seg ikke om leken de får er brukt (de synes heller det er spennende at leken har en historie). Eller så kjøper jeg gaver av typen "Kjøp en t-skjorte, så planter vi X antall trær" o.l.

Passer på å se etter andre alternativer hvis en vare har unødvendig mye plastemballasje.

Når vi har pusset opp, så har vi kun tenkt miljø. Gulvet vårt er laget av kun resikulerte materialer, ovnen vår resirkulerer røyken så vi bruker midnre ved osv.

Vi må også bytte tak snart, og da skal vi ha solceller på den siden av taket som har mest sol.

Takk for fint svar.

Jeg bor landlig og har masse uteplass. Og det vokser masse geitrams her til humler og bier. Men humlehus har jeg ikke hørt om før. Det må jeg finne ut hva er for noe. 

Solcellepanel er jo en genial tanke. Taket mitt trenger også å skiftes om få år og da skal jeg sannelig vurdere det. Nå bor jeg langt nord da, men likevel verd å tenke på.

Ts

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har omtrent ikke kjøpt noen møbler nye. Overtok seng, nattbord, kommode, stol, spisestue, et skap, noen speil, benk av forrige eier. Stilen var "enkel" og jeg viste det ville passe lenge, samt at jeg så at møblene var lette å male dersom jeg ville endre noe. Arvet også litt av familie som konsollbord, godstol, skjenk. Eneste nye jeg "måtte" kjøpe (kunne kjøpt brukt) var sofa og stuebord. Totalt sett brukte jeg kun 8000kr på nye møbler, 4000kr på alle de brukte, samt noe gratis. 

Og vil ikke si at jeg har en veldig utdatert stil! Har heller ikke malt eller pusset om noen av møblene heller. 

Nå skal jeg kanskje overta noen andre møbler som jeg ikke helt liker stilen på, men så har jeg sett litt på pinterest, instagram ol. for oppussing av gamle møbler og har fått noen nye ideer. Ofte kan gamle møbler bli like fin som nye møbler fra dyre butikker om de får en ny farge, ekstra malingsstrøk, bytte håndtak osv. 

Også kan man finne masse brukt på facebooksider og Finn.no som kan kjøpes billig eller til og med fås gratis! Mye som fungerer utmerket fint, selv om det er gammelt. 

Jeg er ikke så flink på sortering da, men nå når kjæresten skal flytte inn til meg så tenker jeg å gå til innkjøp av et kildesorteringssett. Vi kaster også en del mat, men jeg har laget meg en liste over tips for å unngå å kaste mat og hvordan en kan ta vare på "gammel" mat lengst mulig (fryse ned, hakke opp grønnsaksrester og fryse, fryse frukt, plante ned urter, vårkløk ol.). 

Skulle gjerne tatt mer kollektiv, men det er virkelig et drittilbud her jeg bor og jeg gidder ikke å bruke 1t med buss når jeg kan kjøre på 15 minutter, samt måtte bytte mellom flere linjer. Da får jeg heller bidra til et bedre miljø på andre måter. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg leste ett eller annet sted at man kunne spare nesten en halv kilo karbondioksid, for hver halvannen kilometer man ikke kjører bil. :P

I tillegg til å sjekke luftrykket i dekkene. For hver FIRE liter drivstoff man sparer, så holder man vissnok hele NI kilo karbondiokaid unna atmosfæren.

I tillegg til å bruke mindre varmtvann, ettersom det krever så mye energi på å varme opp vannet. Unngå produkter med mye emballasje, og skru ned varmen på varmeovner og lignende. Samt slå helt av alle elektroniske apparater, som ikke er i bruk. Ved å for eksempel skru av TV-apparatet, DVD-spilleren, datamaskinen og så videre (og nappe ut stikk-kontaktene) så sparer man elektrisitet. Dette er jo selvfølgelig positivt for både lommeboken, og for miljøet. :tommelopp:

Å plante busker og trær kan muligens bli ganske vanskelig dersom man er bosatt midt i byen, uten hage eller noe da. Men trær kan jo absorbere opp en del karbondioksid fra luften. :erter:

Anonymkode: e6e2a...d7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.3.2018 den 11.45, pippippen skrev:

Takk for fint svar.

Jeg bor landlig og har masse uteplass. Og det vokser masse geitrams her til humler og bier. Men humlehus har jeg ikke hørt om før. Det må jeg finne ut hva er for noe. 

Solcellepanel er jo en genial tanke. Taket mitt trenger også å skiftes om få år og da skal jeg sannelig vurdere det. Nå bor jeg langt nord da, men likevel verd å tenke på.

Ts

 

De kan lages selv, eller kjøpes ferdige. :) 

Anonymkode: 891dc...93c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har mange busker i hagen som insektene elsker, samt sommerblomster. Koselig med humlesurr på terrassen, synes jeg. 

Sorterer avfall mye mer grundig. Vi går for gjenbruk der det er mulig. Lager mat fra bunnen, og prøver å utnytte alt. Plukker bær i skogen, og dyrker en del i hagen også.

Kjører mye mindre bil, reiser minst mulig med fly.

Tenker meg om flere ganger før nye ting kjøpes inn, det er veldig nyttig, ofte kommer jeg til at vi ikke trenger både det ene og andre (som kunne vært kjekt å ha). Nå fylles ikke skap og skuffer opp av ting lenger. Det vi ikke trenger lenger, gies bort på Finn.  

Bruker minst mulig kjemikalier i rengjøring, klarer ikke stanken heller, så det er vinn vinn. 

Plukker søppel i naturen, og langs strendene. 

Prøver stadig å bli mer bevisst på forbruk og miljø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...