Gå til innhold

student, samlivsbrudd, barn i skolealder, bo i bofelleskap?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har et barn på 5 og tror mannen holder på å gå ifra meg. Er student og har ikke beste økonomien, og kom til å tenke på bofelleskap ila siste året av min studietid. Feks en stor bolig og så deler jeg og barnet rom. Kommer til å ha han 50%. Er dette en dum ide? Barnet ønsker generelt sett å dele rom. Det hadde også i så fall vært et bofelleskap i et hus, med andre kvinner. Hva tenker dere?

Anonymkode: e03c9...38b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker at bofellesskap og barn ikke hører sammen. Da hadde jeg heller satset på å finne en leilighet i regi av studieorganisasjonen, de leier jo ofte ut leiligheter til familier, og dere oppfyller jo kravene til å få en slik leilighet høyst sannsynlig. Men du burde kanskje ta deg en prat med mannen din og avklare ting og tang. Det er jo hans barn også, og han har vel interesse for at barnet skal ha et godt sted å bo når det er hos deg også, så han kan vel hjelpe deg litt å finne noe? 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en dårlig ide, med mindre de andre er i samme situasjon som deg. 

Unge studenter vil gjerne feste og kanskje ha vorspiel, samt ha forskjellige menn på besøk i helgene, vil du at barnet skal sitte i fellesstue tidlig en lørdagsmorgen å måtte hilse på fremmede menn du ikke kjenner, elelr har kontroll på? Stå opp til vinflasker og rot på bordet? Hva om dere blir vekket midt på natten for nachspiel? 

Og litt kjedelig for barnet å ha med venner hjem, og de andre vil ha de rolig og stille\lese til skolen... 

Anonymkode: cdf62...c26

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom de andre ikke fester, men tar hensyn til barnet ditt, så skulle vel det gå helt fint? Er dessuten bare for et år. 

Anonymkode: 1fac2...fd3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer vel ann på bofellessapet. 

Anonymkode: b5a73...1e5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bofellesskal og barn hører ikke sammen. Spesielt ikke i studenttiden. Tenker du at du og barnet skal sitte stille på rommet mens de andre du bor med har fest og liknende? Jeg tror det finnes noe støtte i forhold til studenter med barn, type familiebolig

Anonymkode: d4d41...877

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bodde i bofellesskap med datter fra hun var 2 til hun begynte på skolen. Delte et hus med et par i 30-årene, en dame i 40-års alder og en mann i 20-årene. Etter hvert flyttet han i 20-årene ut, og de siste to årene bodde det en annen alenemor med en gutt som var 3 da de flyttet inn. Det fungerte veldig bra, vi var som en familie, og jeg hadde ikke problemer med å få barnevakt hvis det skulle være behov. Vi hadde et stort rom på 25 kvm som vi delte av slik at det ble en sovedel, en lekedel og en stuedel. 

 

Slike bofellesskap fungerer med barn. Men du kan ikke satse på å bo i et studentkollektiv. 

Anonymkode: b163f...957

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om andre som har bodd i bofellesskap med andre familier, men ville ikke bodd i bofellesskap med studenter. Dette pga. festing, bråk og at folk ikke burde måtte ta hensyn til at du har barn. 

Har ikke studentorganisasjonen familieleiligheter? 

Anonymkode: 44662...e83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner 2 stk som bor i bofellesskap med barn.

Han ene bor i kollektiv med fire andre kompiser. I forkant av samvær tar alle gutta en felles nedvask av leiligheten, og det er både rolig og barnevennlig mens barnet er der. Barnet er 2 år gammelt. Resten av tiden fester de og har et kollektiv med "åpen dør" - alle kommer og går. Trodde aldri dette skulle fungere, men det har fungert fint.

Kjenner også ei jente med en datter på 4 år som bor i kollektiv med 2 andre jenter. Alle er mødre, og har barn i alderen 1-6 år. Det fungerer greit. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det faktisk høres hyggelig ut å bo i et bofelleksskap med barn, DERSOM det er andre voksne mennesker med barn som også bor der. 

Barn skal lære mye, og det kreves en hel landsby å oppdra et barn. Kjempefint å få inputs fra andre mennesker som ikke er familiære i hverdagen. Barn kan lære mye om fellesskap, ansvar, empati og sosial kommunikasjon i slike sosiale kontekster. 

Man trenger ikke å følge strømmen og leve slik det norske samfunnet forventer at du skal leve. De fleste forventer vel at du finner en leilihet til deg og barnet/studentleilighet for student med barn, rekkehus, bolig eller evt flytter hjem til dine egne foreldre for en liten stund med barnet. Men jeg syns du skal forsøke å finne et trivlig bofellesskap jeg :)

Anonymkode: 6cb66...091

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har et barn på 5 og tror mannen holder på å gå ifra meg. Er student og har ikke beste økonomien, og kom til å tenke på bofelleskap ila siste året av min studietid. Feks en stor bolig og så deler jeg og barnet rom. Kommer til å ha han 50%. Er dette en dum ide? Barnet ønsker generelt sett å dele rom. Det hadde også i så fall vært et bofelleskap i et hus, med andre kvinner. Hva tenker dere?

Anonymkode: e03c9...38b

Jeg har bodd i bofellesskap med min mor, da jeg var i de alderen og det var helt topp! Bodde i studentblokk, der vi delte stue, kjøkkenet og bad med 4 andre i samme korridor og det var vel 20 studenter som bodde i samme bygg. 

Fantastisk bra del av livet! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom jeg fikk tildelt studentbolig og fant ut at det var barn der hadde jeg blitt ganske misfornøyd. Om du finner et passende kollektiv der du vet at de som bor der synes det er greit (eller er i samme situasjon selv) blir det noe annet.

Anonymkode: 3ce31...8f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...