Gå til innhold

Tann ut av kinnet til hamster

Fremhevede innlegg

Gjest chisandra
Skrevet
På 25.3.2018 den 18.22, AnonymBruker skrev:

Skal ringe Dyrelege i moren. 

Anonymkode: 422c8...e26

Kom du inn til dyrlegen i dag, slik at hamsteren fikk hjelp med dette?

Videoannonse
Annonse
Gjest Overrasket
Skrevet

Sjarmerende at TS faktisk gjentatte ganger skyver dette ansvaret på "eieren", som altså er en 13-år gammel gutt. :frustrert:

AnonymBruker
Skrevet
On 3/25/2018 at 6:57 PM, AnonymBruker said:

Jeg har ingen behov for å kose med hamsteret når det blir gjort av eieren. Jeg vasker buret hver 5 dag, å da har han hatt hamsteret med seg. Om jeg ikke hadde brydd meg om kjæledyret så ville jeg aldri spurt her. 

Du skal ikke kose med hamsteret men du skal OVERVÅKE fordi mindreårige kan (åpenbart!) ikke ha ansvar for dyr. Dersom du vasker buret hver 5 dag, hvordan kan det da ha vært slik i 14 dager?

Anonymkode: aa220...8db

• Liker 12
Skrevet
På 25.3.2018 den 18.57, AnonymBruker skrev:

Jeg har ingen behov for å kose med hamsteret når det blir gjort av eieren. Jeg vasker buret hver 5 dag, å da har han hatt hamsteret med seg. Om jeg ikke hadde brydd meg om kjæledyret så ville jeg aldri spurt her. 

Gutten er ikke eier, det er det du som voksen som er. Og du har ansvar for å sjekke dyret ditt hver dag. Et ansvar du ikke kan skyve over på barnet ditt. 

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan gikk det med dette hamsteret?

Anonymkode: ee434...183

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Det gikk veldig bra. Dyrlegen sa dette er vanlig og tenner kan komme gjennom øyne osv. Tanna hadde rett og slett grod feil. Vi kunne file tanna ned og kommet tilbake hver 6.uke eller vi kunne trekke tanna. Vi valgte å gjøre det. Tanna var ganske lik fargen på hamsteret så det har ikke vært lett å se. 13 åringen har selvfølgelig ikke ansvar, men det er han som tar seg av kosingen, jeg stell av bur, mat og vann. Men alt er som sagt bra nå og jeg har lært masse av de sinte kommentarene. Han er satt i stua og jeg sjekker han flere ganger om dagen.  TS

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å om dere lurte på hva det kostet... så var det 3000 for tanntrekking og 450 Kr for timen ☺️ 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Så fint at det gikk bra TS. Pepper har du fått nok av så jeg skal ikke gjenta noe av det, men det er nok ikke alle som ville tatt den regningen for en hamster. Ble glad for å høre at du gjorde det, og at alt er bra med den nå!

Anonymkode: 2cab1...ad6

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Så bra det gikk greit denne gangen. Jeg anbefaler sterkt at du leser deg grundig opp på hold og stell av hamster, blant annet fra norsk hamsterklubb sin Facebook side eller hjemmesidene deres. Der er vi mange oppdrettere som er klare for å hjelpe og gi råd. 

Ellers vil jeg anbefale å skaffe annet større bur da syrisk hamster skal ha bur over 80 x 50 cm. Og også bytte ut etasjene i buret med heldekkende gulv og ikke gitter, dette fordi gittergulv kan skade klørne på bena deres. Ser også fra bildet at du bruker hamstervatt/bomull, dette er livsfarlig for hamster, de kan sette lemmer fast i det, spise det og dø av forstoppelse (vatten er ikke nedbrytbar) og også få vrengte kinnposer av å hamstre den. Og også som andre har påpekt, hamster skal aldri ha salt/mineral stein, slik såkalt gnagerstein. Da dette skader nyrene deres alvorlig. 

Anonymkode: fb1c4...6c6

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så bra det gikk greit denne gangen. Jeg anbefaler sterkt at du leser deg grundig opp på hold og stell av hamster, blant annet fra norsk hamsterklubb sin Facebook side eller hjemmesidene deres. Der er vi mange oppdrettere som er klare for å hjelpe og gi råd. 

Ellers vil jeg anbefale å skaffe annet større bur da syrisk hamster skal ha bur over 80 x 50 cm. Og også bytte ut etasjene i buret med heldekkende gulv og ikke gitter, dette fordi gittergulv kan skade klørne på bena deres. Ser også fra bildet at du bruker hamstervatt/bomull, dette er livsfarlig for hamster, de kan sette lemmer fast i det, spise det og dø av forstoppelse (vatten er ikke nedbrytbar) og også få vrengte kinnposer av å hamstre den. Og også som andre har påpekt, hamster skal aldri ha salt/mineral stein, slik såkalt gnagerstein. Da dette skader nyrene deres alvorlig. 

Så klarte noen å finne enda flere feil....🙄

Anonymkode: dd6f0...8da

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Anbefalinger ut fra retningslinjer og råd utarbeidet av oppdrettere og dyrleger 😉 kun for det beste for dyret. 

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Seriøst, jeg selger smådyr over disk i dyrebutikk, og alt det denne ABen sier stemmer. Om en kunde sier "nei gidder ikke kjøpe carefresh, kan jo bare bruke vatt" så får de ikke kjøpe hamsteret hos oss. Enten får de ta til seg kunnskap fra fagfolk ellers så får de finne seg et annet hamster. DET ER ALDRI FEIL Å LÆRE NOE NYTT VETTU.

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Å om dere lurte på hva det kostet... så var det 3000 for tanntrekking og 450 Kr for timen ☺️ 

Javel? Hvorfor mener du dette er relevant?

Anonymkode: e1f90...37a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Javel? Hvorfor mener du dette er relevant?

Anonymkode: e1f90...37a

Noen ville garantert spurt om det.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

HVA!?  Våger  du å sutre fordi noen som VET BEDRE og sånn vil DYRETS beste kommer med kunnskap og råd?

Fy f .

Anonymkode: 458fa...5c6

• Liker 3
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor selges det da slike? Jeg ble anbefalt det på butikken og har selvfølgelig kjøpt det.

Får fjerne det igjen. Skjønner nå at man ikke kan stole på info man får i dyrebutikken.

Hva skal jeg da bruke for å slipe ned tenner og negler? 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

HVA!?  Våger  du å sutre fordi noen som VET BEDRE og sånn vil DYRETS beste kommer med kunnskap og råd?

Fy f .

Jeg synes faktisk det er modig gjort av ts å i det hele tatt spørre om noe som helst når det kommer til dyr her inne.

Anonymkode: 2f01b...79c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde aldri betalt 3500,- kroner for å trekke en tann på en «gammel» hamster, som har ganske begrenset levetid igjen. Det er horribelt. 

Anonymkode: b2d38...9b3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, Norlevo said:

Hvorfor selges det da slike? Jeg ble anbefalt det på butikken og har selvfølgelig kjøpt det.

Får fjerne det igjen. Skjønner nå at man ikke kan stole på info man får i dyrebutikken.

Hva skal jeg da bruke for å slipe ned tenner og negler? 

Man kan dessverre ikke stole på dyrebutikkene, de har lite peiling på dyr. Bruk heller kilder som oppdrettere og nasjonale klubber/foreninger som norsk hamsterklubb.

Hamstere er gnagere, og kan gnage på masse naturlig materiale som f.eks. pinner man henter i skogen/hagen. Hard mat er også bra for tennene. Neglene blir som regel naturlig slipt ned, eller så kan dere legge inn stener i buret. Blir de for lange må de klippes, enten av dere eller veterinær.

Anbefaler som tidligere norsk hamsterklubb sine sider for korrekt og bra info.

Kudos til TS for at hun tok skikkelig tak i et problem, det er det ikke alle dyreeiere som gjør!

Anonymkode: 1250b...422

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg synes faktisk det er modig gjort av ts å i det hele tatt spørre om noe som helst når det kommer til dyr her inne.

Anonymkode: 2f01b...79c

Er det mulig! Om du kaller det  modig har du ufattelig lav standard og aner ikke betydningen av ordet.  Forkastelig. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...