Gå til innhold

Dere med tenåringsbarn som er ute om kvelden ...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er dere mer bekymret for døtrene deres enn sønnene? Jeg tok opp det med venninnen min at jeg bekymrer meg så mye når datteren min på 17 er på fest. Jeg vet at hun drikker litt, og vi har snakket om det, men jeg slår ikke noe hardt ned på det, bare sier vi kan hente henne eller hun kan få penger til taxi. Jeg er alltid bekymret når jeg vet hun er ute... 

Jeg føler det ikke sånn med sønnen min. Han er 16, og det er nok litt alkohol med i bildet der også. Vet jo at han har større sjans for å havne i slosskamp for eksempel, men jeg er ikke på den måten urolig for han. 

Venninnen min stiler seg helt utenforstående til at jeg er mer bekymret for datteren min. Er jeg rar som er det? Hvem er dere mest bekymret for? 

Anonymkode: 50a26...5bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det du sier, er så typisk! Jentene skal passes på mens guttene får løpe fritt.

Jeg skulle ønske at dere med sønner var mer bekymret for dem, rettere sagt hva de kan komme til å gjøre. Så hadde det blitt tryggere med en gang å være jente.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Ichiko skrev:

Det du sier, er så typisk! Jentene skal passes på mens guttene får løpe fritt.

Jeg skulle ønske at dere med sønner var mer bekymret for dem, rettere sagt hva de kan komme til å gjøre. Så hadde det blitt tryggere med en gang å være jente.

Jeg er ikke bekymret for hva han kommer til å finne på fordi jeg føler meg trygg på måten vi har oppdratt han på. Det hadde jo vært vel sent å skulle begynne nå som han er 16 år å sette inn støtet?

Jeg er ikke bekymret for hva min datter kan komme til å finne på heller, jeg er bekymret for hva andre rundt henne kan komme til å finne på... Hun får den samme friheten som sin bror (om ikke mer) begge "løper like fritt" og passes like lite/mye på, forskjellen er bare at jeg bekymrer meg mer for henne. 

TS

Anonymkode: 50a26...5bb

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Ichiko said:

Det du sier, er så typisk! Jentene skal passes på mens guttene får løpe fritt.

Jeg skulle ønske at dere med sønner var mer bekymret for dem, rettere sagt hva de kan komme til å gjøre. Så hadde det blitt tryggere med en gang å være jente.

Tipper at voldtektmanns praten med sønner og offer praten med døtre ikke blir noen særlig suksess. Det er med på å sementere stereotypier.

Anonymkode: 22f8d...ff2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tipper at voldtektmanns praten med sønner og offer praten med døtre ikke blir noen særlig suksess. Det er med på å sementere stereotypier.

Anonymkode: 22f8d...ff2

Absolutt ikke! Man må snakke med både sine sønner og døtre om hvor grensen går og hva som ligger i begrepet "samtykke". Man må ikke være så feig som forelder at man ikke tar den praten med barna sine. Det sementerer ikke stereotypier det skaper trygge ungdommer som greier å forholde seg til andre på en god måte.

TS

Anonymkode: 50a26...5bb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner dere virkelig ikke hva ts er redd for? Det er mer sannsynlig å bli voldtatt på en fest/på vei hjem når man er ei jente enn en gutt, og det har ikke noe med stereotyper å gjøre. Jeg kjenner faktisk flere som  viset seg å ble voldtatt i 16-18 års alder uten at de fortalte det til noen da, men flere år senere som voksne kvinner. Det skjer dessverre oftere enn man tror dessverre! 

Anonymkode: 6deee...083

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Absolutt ikke! Man må snakke med både sine sønner og døtre om hvor grensen går og hva som ligger i begrepet "samtykke". Man må ikke være så feig som forelder at man ikke tar den praten med barna sine. Det sementerer ikke stereotypier det skaper trygge ungdommer som greier å forholde seg til andre på en god måte.

TS

Anonymkode: 50a26...5bb

Nettopp mitt poeng også. Både sønner og døtre må få høre det samme.

Anonymkode: 22f8d...ff2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såklart er de fleste enige med deg, det er jo mer sannsynlig at noe ille skjer med jenta enn gutten. 

Flere må absolutt bli flinkerer til å lære barna sine (jenter og gutter) gode verdier - men til syvende og sist er det jenter det som regel går ut over når noen ikke oppdrar barna sine bra/når det er kulturkrasj - Så helt forståelig å være med bekymret for døttre, enn sønner. 

Anonymkode: 64c17...353

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nettopp mitt poeng også. Både sønner og døtre må få høre det samme.

Anonymkode: 22f8d...ff2

Men jeg er likevel mest bekymret for datteren min...

TS

Anonymkode: 50a26...5bb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker said:

Absolutt ikke! Man må snakke med både sine sønner og døtre om hvor grensen går og hva som ligger i begrepet "samtykke". Man må ikke være så feig som forelder at man ikke tar den praten med barna sine. Det sementerer ikke stereotypier det skaper trygge ungdommer som greier å forholde seg til andre på en god måte.

TS

Anonymkode: 50a26...5bb

Det var dette jeg mente. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Ichiko skrev:

Det var dette jeg mente. :)

Da utrykte du deg klønete...

Anonymkode: a4a27...7fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er så bekymret, hvorfor lar du dine mindreårige barn drikke alkohol? 

Anonymkode: a4a27...7fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du er så bekymret, hvorfor lar du dine mindreårige barn drikke alkohol? 

Anonymkode: a4a27...7fc

"lar og lar" jeg er vel heller i den tro at det er viktigere å holde dialogen åpen, drikke gjør de vel uansett hva jeg sier, men jeg vil heller at de skal være ærlige med meg om det. Min erfaring er at hvis du setter hardt mot hardt her så drikker de bare i sjel, og tør ikke komme hjem, sier de skal overnatte hos venner, og så aner jeg ikke hvor jeg har dem. 

Syntes ikke 16 og 17 er så værst egentlig, jeg var nok 15 første gang jeg drakk...

 

TS

Anonymkode: 50a26...5bb

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...