Gå til innhold

Når barn over 12 år legges inn på sykehus. Erfaringer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sønnen min på 13 år må legges inn på sykehus.

Noen som vet om jeg har noen rettigheter ift fri med lønn for å være med han på sykehus?

Jeg er litt stressa på grunn av dette, fordi ferien min MÅ brukes når småsøskens barnehage har ferie/planleggingsdager.

Og permisjon uten lønn vil tære på økonomien dersom det blir langvarig.

Noen som har erfaringer med dette?

Jobber i kommune som er IA bedrift. 

Anonymkode: 954c4...481

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi var på institusjon med ei ukes kurs vedr syndrom/sykdom hos datter da hun var 13.Begge foreldre fikk innvilget opplæringspenger via NAV, så arbgiver fikk refusjon. Vil tro du kan få pleiepenger i dette tilfellet via NAV, dvs du søker og så får arbgiver refusjon i etterkant og du lønn rett fra din offentlige arbgiver. Tenker det er mer alvorlig m sykehusinnleggelse enn med opplæring som vi var på.  

Anonymkode: 5e704...457

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har rett til permisjon med lønn da, for foreldrene må være der dag og natt når de ligger på barneavdelingen. 

Vi måtte sove over med sønnen da han snart var 16.

Anonymkode: bbfcb...608

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk det de over sier om pleiepenger. Men hvis ikke, fikk jeg hvertfall velferdspermisjon med lønn da jeg var på sykehuset med faren min flere hele dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar alle sammen👍

Det er rart hvor mye man bekymrer seg for når man er sliten...

Anonymkode: 954c4...481

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sykdommens alvorlighetsgrad som avgjør om og i tilfellet hvilken løsning som "aktiveres".

Anonymkode: ef003...08c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til syvende og sist kan du gå til din lege å sykemelde deg for at du er sliten, psykisk ned etc. 

Anonymkode: eb863...4a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solstråletårer
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar alle sammen👍

Det er rart hvor mye man bekymrer seg for når man er sliten...

Anonymkode: 954c4...481

Da blir gjerne en fjær til 10 høner . Kjenner til den. Råder deg å snakke litt med sjef. Men tror velfedpermisjom er det du skal ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, AnonymBruker said:

Du har rett til permisjon med lønn da, for foreldrene må være der dag og natt når de ligger på barneavdelingen

Vi måtte sove over med sønnen da han snart var 16.

Anonymkode: bbfcb...608

Ikke nødvendigvis. Det kommer jo litt an på hva man skal og evt hva behovene til barnet er, og barneavdelingens rutiner. Jeg var innlagt på sykehuset da jeg var nesten 13 år fordi jeg skulle ha en kontroll etter noe som skjedde flere år tidligere, og da jeg var 15 år som følge av at jeg hadde en stor allergisk reaksjon med oppkast og besvimelser. Ingen av disse gangene kunne jeg ha foreldrene mine der, og personalet sto på pinne for meg og de andre barna

3 hours ago, AnonymBruker said:

Til syvende og sist kan du gå til din lege å sykemelde deg for at du er sliten, psykisk ned etc. 

Anonymkode: eb863...4a2

Det er da mye bedre å være ærlig og si det som det er. Barnet har sannsynligvis samme fastlege som foreldre, og da vet fastlegen om at barnet er innlagt på sykehuset. Pleiepenger fra Nav eller sykmelding fra legen bør gå helt fint

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Til syvende og sist kan du gå til din lege å sykemelde deg for at du er sliten, psykisk ned etc. 

Anonymkode: eb863...4a2

Det er legen som skriver ut sykmelding, man kan ikke «sykemelde seg». Sykmelding er ikke riktig ytelse her, med mindre man faktisk er syk, og da er man neppe i form til å være på sykehus sammen med barnet heller. 

Anonymkode: 273c8...642

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 timer siden, Solstråletårer skrev:

Velferdspermisjon ved nær slekting sykdom tror jeg.  Det er med lønn.

Gjelder ved alvorlig sykdom, livets siste dager. Men det kan variere fra arbeidsgiver og arbeidsplass. Sjekk ut. 

 

22 timer siden, Bambee skrev:

Jeg ville kontaktet NAV og hørt med dem. Tror du har rett til pleiepenger. 

Pleiepenger gjelder etter fra 8. dag etter 8 dagers innleggelse når det er "vanlige" innleggelser. Foreldrene med barn som har alvorlige sykdommer, eks kreft/funksjonshemming osv kan også få langtids-pleiepenger. 

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi var på institusjon med ei ukes kurs vedr syndrom/sykdom hos datter da hun var 13.Begge foreldre fikk innvilget opplæringspenger via NAV, så arbgiver fikk refusjon. Vil tro du kan få pleiepenger i dette tilfellet via NAV, dvs du søker og så får arbgiver refusjon i etterkant og du lønn rett fra din offentlige arbgiver. Tenker det er mer alvorlig m sykehusinnleggelse enn med opplæring som vi var på.  

Anonymkode: 5e704...457

opplæringspenger gies der det er aktuelt. Eks spesial sykehuset for epilepsi gir opplæringspenger-skjema for innleggelser fordi når pasientene er der for utredning, behandling, så er meningen at foreldrene får opplæring. (Var der med mitt eget barn i 10 dager, og fikk opplæringspenger). Kan også gjelde andre sykdommer der opplæring for foreldre er nødvendig. 

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du har rett til permisjon med lønn da, for foreldrene må være der dag og natt når de ligger på barneavdelingen. 

Vi måtte sove over med sønnen da han snart var 16.

Anonymkode: bbfcb...608

Barn har rett til å ha en foreldrer hos seg (begge ved alvorlig sykdom/annen avtale med personalet), når de innlegges på sykehuset. Fra sykehuset så har de rett på madrass/seng og mat. De har ikke rett på sykemelding fra barnelegen. De kan ha rett på pleiepenger der sykdom/tilstand krever observasjoner, behandling over perioden på 8 dager, selv når hjemme. TS må sjekke med barnelegen om dette er aktuelt for dem. 

Permisjon med lønn er ikke sykehusets anliggende. Dette er avhengig av arbeidsplass, noen gir kanskje, andre ikke. "Rett" til permisjon med lønn, har man ikke etter loven, men enkelte arbeidsplasser gjør nok det, om det gjelder noen få dager. 

Man har RETT til 10 syk-barn dager, og skal bruke fra de dagene - dessverre. 

EDIT: så akkurat at barnet er over 12 år. Så da faller det utenfor dessverre. Man har heller ikke RETT på sykemelding for foreldre fra sykehusets side, men jeg vet at foreldrene noen ganger får sykemelding fra egen fastlege hvor legen bruker en eller annen psykisk diagnose. 

 

PS: hvorvidt vi "krever" overnatting varierer fra pasient til pasient, kan gjelde modenhet eller tilstand (eks nyoperert). Vi har hatt 14-åringer som sover alene, og vi har 16-åringer som har foreldre hos seg. 

Endret av sonush
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...