Gå til innhold

Hva er riktig her (om barnebidrag og fordeling av ansvar ifht barna)?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min yngste sønn på 13 bor hos sin mor. Min eldste på 21 bor hos meg. Mor får dobbel barnetrygd. Jeg betaler for eldstemann, alt han måtte trenge. Han studerer men har en bi-jobb og litt inntekt, men betaler ingenting til meg. Ønsker ikke kreve det av ham. Min yngste sønn "burde" mor ha betalt alt for, men gjør det ikke. Hun krever at jeg skal dele på alt. Hun bidrar ingenting ifht eldstemann. Hun krever også barnebidrag av meg.

Nå lurer jeg på om jeg har noe å slå i bordet med, siden jeg betaler alt ifht han som bor hos meg? Bør hun ikke bidra noe der? Hun går ikke med på at vi betaler for ett barn hver. Hun skal ikke betale noe for han som bor hos meg, mens jeg må betale mye for han som bor hos henne.

Er det virkelig slik at siden han er over 18, så har jeg ikke noe rett til å kreve noe fra henne? Håper noen kan gi svar, gjerne ifht det juridiske.

 

Anonymkode: dcdb0...496

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, dere har forsørgerplikt/underholdsplikt for barn over 18 år mens han eller hun går på videregående skole. Men siden deres eldste sønn er student (da regner jeg med du mener høyere utdanning), har dere i utgangspunktet ikke denne plikten overfor han og det er valgfritt hvor mye dere ønsker å hjelpe han. Du hjelper han jo mye, og det er veldig fint og bra. Syns det er dårlig gjort av mor å kreve at du skal betale like mye for det andre barnet deres, når hun ikke hjelper noe med den eldste. Sånn rent etisk sett er det ganske dårlig. Men juridisk sett har du ikke krav på at hun hjelper deg med den eldste, mens hun har krav på at du hjelper med den yngste.

Anonymkode: bfe2f...ff9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldste utgår fra regnestykket fordi han ikke lenger går videregående - han har ingen rett til å bli forsørget av foreldre, foreldre har heller ikke den plikten. 

Yngstemann har rett til forsørgelse av begge foreldrene. Bidrag skal regnes ut fra samvær, og den som mottar dette har ansvar for at barnet får det det trenger, uansett bidragets størrelse

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsørgeransvaret er vel over når barnet er ferdig med videregående. At du vil betale alt for en voksen er ditt eget valg, du kan ikke kreve det av mor.

Du har selvsagt samme lovfestede forsørgeransvar for mindreårige barn selv om du forsørger et voksent "barn" på frivillig basis.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har plikt til å forsørge barna sine gjennom vanlig skolegang.. Vanlig skolegang er videregående så om 21 åringen er student på høyskole/universitet kan du ikke kreve noe. Det er forøvrig barnet selv som må søke om bidrag etter fylte 18 år og barnet selv som vil få eventuell utbetaling..

For barnet som bor hos mor er du bidragspliktig og må betale bidrag. Du har i utgangspunktet betalt din del av forsørgelsen ved å betale bidrag, men det er slettes ikke alt som dekkes av bidraget. Du og mor må snakke sammen rett og slett...

Anonymkode: 407a4...bab

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Kontormus skrev:

Eldste utgår f

Yngstemann har rett til forsørgelse av begge foreldrene. Bidrag skal regnes ut fra samvær, og den som mottar dette har ansvar for at barnet får det det trenger, uansett bidragets størrelse

Hva betyr det i praksis at bidrag regnes ut ifra samvær? Vil det si at hvis yngste er 20% hos meg så skal jeg betale 80% bidrag? Hvor står det evt i lovverket?

Og dvs at når jeg betaler bidrag kan hun feks ikke kreve at jeg skal betale halvparten av alt hun kjøper?

Hun kjøper feks klær til 3000 og ber meg spytte ut 1500.... Dette skjer månedlig 

 

Ts 

Anonymkode: dcdb0...496

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva betyr det i praksis at bidrag regnes ut ifra samvær? Vil det si at hvis yngste er 20% hos meg så skal jeg betale 80% bidrag? Hvor står det evt i lovverket?

Og dvs at når jeg betaler bidrag kan hun feks ikke kreve at jeg skal betale halvparten av alt hun kjøper?

Hun kjøper feks klær til 3000 og ber meg spytte ut 1500.... Dette skjer månedlig 

 

Ts 

Anonymkode: dcdb0...496

Bidrag fastsettes både etter samværsprosent, men også etter lønn, så dette er noe dere burde få hjelp til å fastsette beløp. Det skal jo være et fast månedlig beløp, ikke 3000 kr her og 2000 kr der. En slik avtale kan dere jo velge å ha, men nå er det tydelig at det ikke fungerer for dere da du motsetter deg en slik avtale, så da må du heller betale barnebidrag fast hver måned. Barnebidraget skal dekke alle nødvendige utgifter av sånne ting som barnet deres trenger, inkludert klær og utstyr. Hun kan ikke både på barnebidrag + kreve at du skal dekke for halvparten av noe klær hun har kjøpt til han, osv. Kun spesielle ting som kommer ekstra (konfirmasjon, etc...).

Anonymkode: bfe2f...ff9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva betyr det i praksis at bidrag regnes ut ifra samvær? Vil det si at hvis yngste er 20% hos meg så skal jeg betale 80% bidrag? Hvor står det evt i lovverket?

Og dvs at når jeg betaler bidrag kan hun feks ikke kreve at jeg skal betale halvparten av alt hun kjøper?

Hun kjøper feks klær til 3000 og ber meg spytte ut 1500.... Dette skjer månedlig 

 

Ts 

Anonymkode: dcdb0...496

Jo mer samvær, jo lavere bidrag. Det fordi du kjøper det barnet trenger i løpet av tiden det er hos deg. Klær og fritidsaktiviteter betales av den som barnet bor hos uansett størrelsen på bidraget. Ikke alltid rettferdig, men sånn er det. Med mindre man i fellesskap bestemmer annet

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du betaler barnebidrag for minstemann så skal du ikke betale ekstra til mor når hun handler klær etc. Det du betaler i barnebidrag dekker din del av klær, utstyr, mat osv barnet får hos mor. Kun konfirmasjon, tannregulering og briller skal du være med å betale for utenom.

Anonymkode: 803ed...4b1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir stadig overrasket over hvor lite fedre ( i de fleste tilfellene) setter seg inn i regelverket når det gjelder barnebidrag og forsørgelse, slik at mødre ( i de fleste tilfellene) kan tyne dem for stadig mer penger. 

 

Les deg opp på nav.no

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina1975

Gå inn på nav sine sider og inn på bidragskalkulatoren. Der finner du ut hva du skal betale. Eneste utenom du må betale er en prosentandel av reguleringstannlege, litt til konfirmasjon og briller. Ikke la deg lure

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bidrag du betaler skal dekke "normale" klær osv. Dersom bidrag er satt av NAV ut fra samvær osv er det faktisk det hun må klare seg med. Hun har ingen rett til å be deg betale to nye olabukser, for eksempel.... Tannregulering og konfirmasjon er ting det skal deles på...

Eldstemann har ingen av dere plikt til å forsørge... Sånn er det bare... Han er for gammel og ferdig med videregående utdanning. Så akkurat her kommer du nok ingen vei (selv om jeg som mor nok hadde villet spyttet i litt her)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du betaler bidrag, skal du ikke betale for klær utenom. Det skal bidraget dekke.

Anonymkode: 89c8b...1a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...