Gå til innhold

Familier som er livredd alt som har med psykologer å gjøre- vanlig eller unormalt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Eller gjelder det bare min familie?

Min familie er veldig delt hva det angår å sette ord på sine følelser. Foreldrene har fra begynnelsen nedlagt forbud mot at enkelte av søsknene setter ord på hvordan de har  det mens andre dyttes frem og lyttes til får si eksakt hvordan de har det,. Dermed skapes det inntrykk innad i familien som en normalitet. Og blir som en slags hjernevasking og veldig skjevfordeling av søsknene.

I andre familier kan selvsagt maktfordelingen være annerledes men også der en frykt for innblanding av psykologer.

 

Kjør debatt

Anonymkode: 6e907...5fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ihvertfall veldig forståelig. Mange ganger er psykologer det verste du kan gjøre mot helsa. Og de kan splitte familier.

 

Anonymkode: 7ac22...114

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som er mest redd for og skeptisk til psykologer er vanligvis de som har minst peiling på hva psykologer faktisk driver med. Ironisk nok. 

Anonymkode: e44dd...568

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som er mest redd og skeptisk til psykologer; deres største frykt er som regel at familiedynamikken skal endres siden de har så mye å tape på det.

Anonymkode: 6e907...5fd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min familie snakkes det ikke så veldig åpent om følelser, men siden enkelte i nær familie har psykiske plager vil det ikke bli sett på som unormalt, svakt eller vanvittig å oppsøke psykolog. Her i heimen blir en heller oppfordret til å snakke med psykolog enn å bruke hverandre som samtalepartner. En psykolog gir selvsagt et helt annet innblikk, så det er forståelig

Anonymkode: fa0ff...a90

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er skam i min familie. Jeg har flere ganger brukt psykolog ol men det snakkes ikke om. Hvorfor jeg har det slik skal heller ikke snakkes om, alt skal ties ihjel. Min mor har gitt følgende råd til mitt barn: «du må aldri gå til psykolog, da får du ikke jobb. Ingen ansetter noen som har vert hos psykolog». Så det så!

Tenker det svaret sier mye om hvorfor jeg har gått til psykolog. 

Anonymkode: 7267d...5d8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er skam i min familie. Jeg har flere ganger brukt psykolog ol men det snakkes ikke om. Hvorfor jeg har det slik skal heller ikke snakkes om, alt skal ties ihjel. Min mor har gitt følgende råd til mitt barn: «du må aldri gå til psykolog, da får du ikke jobb. Ingen ansetter noen som har vert hos psykolog». Så det så!

Tenker det svaret sier mye om hvorfor jeg har gått til psykolog. 

Anonymkode: 7267d...5d8

Du har så rett. Tror familier som unngår psykologer og alt snakk om psyken er de som trenger det mest. Det er iallfall min erfaring med psyk familie. 

Anonymkode: 65356...501

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...