Gå til innhold

Hva gjør man om det er dårlig stemning i forholdet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Som overskriften sier. 

Hva gjør man når det er et eller annet i lufta, og kvalitetstiden man har sammen blir heller ubehagelig enn hyggelig? 

Hva setter du pris på at den andre parten gjør for å putte litt glede i stemningen? 

 

Anonymkode: f9082...34b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Snakker ur om problemet 

Anonymkode: c5227...b3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krangler eller diskuterer, smeller igjen en dør eller to også er man ferdig med saken etter en liten halvtime fra hverandre. 

Verste er når det blir sånn uthalingstaktikk osv. Drar energi ut av hverandre. 

Anonymkode: c9148...b00

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Krangler eller diskuterer, smeller igjen en dør eller to også er man ferdig med saken etter en liten halvtime fra hverandre. 

Verste er når det blir sånn uthalingstaktikk osv. Drar energi ut av hverandre. 

Anonymkode: c9148...b00

Det er veldig mye draing her.  Bedre å få det ut, isteden for å beholde roen for lenge.. da blir det bare irriterende 

Anonymkode: f9082...34b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok ser at jeg misforsto spørsmålet litt kanskje. Men hvis det er dårlig stemning setter jeg pris på at partner kommer til meg og for eksempel holder rundt meg og sier han er glad i meg selv om jeg eller vi er litt sure. 

Anonymkode: c9148...b00

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Før ble jeg stresset om det var dårlig stemning. Nå distanserer jeg meg med en bok, film, gå på trening eller annet. Glir faktisk fortere over da enn da jeg stresset, og ble sur for at han var sur. 

Det jeg setter mest pris på er et magisk lite ord som heter "Unnskyld!". "Beklager!" duger også. 

Det er en helt vanvittig stor magisk kraft i de to ordene! Ikke bare lettere de stemningen der og da, men de fører ofte til dialog om det som var vanskelig også. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Trolltunge skrev:

Før ble jeg stresset om det var dårlig stemning. Nå distanserer jeg meg med en bok, film, gå på trening eller annet. Glir faktisk fortere over da enn da jeg stresset, og ble sur for at han var sur. 

Det jeg setter mest pris på er et magisk lite ord som heter "Unnskyld!". "Beklager!" duger også. 

Det er en helt vanvittig stor magisk kraft i de to ordene! Ikke bare lettere de stemningen der og da, men de fører ofte til dialog om det som var vanskelig også. 

Hmm distanse ♡ 

Er egentlig helt enig med deg. Å si unnskyld eller beklager betyr faktisk utrolig mye. Særlig for meg. Jeg pleier vanligvis å si unnskyld, men virker som det bare glir inn det ene øret og ut den andre. Hehe. 

 

Anonymkode: f9082...34b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hmm distanse ♡ 

Er egentlig helt enig med deg. Å si unnskyld eller beklager betyr faktisk utrolig mye. Særlig for meg. Jeg pleier vanligvis å si unnskyld, men virker som det bare glir inn det ene øret og ut den andre. Hehe. 

 

Anonymkode: f9082...34b

Ja distanse er faktisk et utrolig bra "triks". Surhet og grettenhet har lett for å smitte, og så blir det fort en slik ping-pong effekt. Den ene blir gretten fordi den andre er i et utilgjengelig humør, og så blir den utilgjengelige surere fordi den andre er gretten... og slik kan det fortsette en stund, der begge forsterker det negative hos den andre. 

Ved å distansere seg bryter man ping-pong effekten. Den som er i dårlig stemning blir ikke forsterket av den andre, og dessuten er det visst ikke så artig å gå og være gretten dersom man ikke får respons på det, men må være det alene. :fnise:

Jeg sier selv gjerne unnskyld eller beklager, dersom jeg innser at jeg har gjort feil, eller har overreagert. Kan ikke forstå at det skal være vanskelig. Men jeg sier ikke unnskyld dersom han klart er den urimelige. Da leser jeg heller en bok, og venter på at han skal ta til vett. Eller stikker til en venninne, og koser meg, så han kan få være vrang alene. Det er ganske så effektivt, og en mye bedre løsning enn ping-pong!  :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forsøker å senke både skuldrene og forventningene. Da blir konflikten som evt kommer mildere enn om jeg stresser meg opp. Samtidig gir jeg oppmerksomhet, ett positivt blikk (om jeg ikke er møkksur), ta ham på hånden eller gi en klem. Noe helt enkelt som viser at jeg er hos han selv om det er litt dystert om dagen. Blir det diskusjon er jeg alltid tydelig på at jeg elsker han. Feks kan jeg si at selv om vi er uenige nå og jeg synes du er en dust så er jeg glad i deg også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først snakker man ut. 

Skjønner det kan virke falskt om det er dårlig stemning og en av partene gjør det de kan for å glatte over uten å ta opp problemet. Da hender det jeg blir irritert i hvert fall, mest sannsynlig tar jeg da opp saken.

Anonymkode: 342c4...845

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GoldenLioness

Man fikser kjernen av problemet. Strør ikke glitter over kjipe tema og tror de går bort av seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...