Gå til innhold

Kan jeg ta mitt søsken til legen- uten tillatelse fra verge?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har et søsken m downs. 

Hen bor hjemme m mor , og jeg føler ikke at hen får god nok omsorg.

dvs: hen blir aldri undersøkt av lege- til tross for at vi vet at syndromet har en rekke ander "følgefeil".

hen er overvektig - likevel får hen ikke gå på noen fysiske lystbetonte aktiviteter- 

når jeg ser hen fremstår hen som hen alltid har smerte og er deprimert 

Mor fnyser og ber meg om å ikke gjøre noe som ikkje er et problem til ett problem..

føles som mor vil drepe hen sakte før hun selv går bort .. 

jeg er så redd , fortvilet og lei meg..

for jeg ser at hen hadde hatt det bedre om andre enn mor hadde hatt hovedomsorgen...

alltid når jeg er hjemme ber hen om å få bli med hjem til meg .. 

 

 

 

 

 

 

Anonymkode: 7bf2c...c3e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er søskenet ditt mindreårig? Kan du melde fra til barnevernet, eller er det en annen myndighet du kan be om hjelp fra, fylkesmannen i kommunen(?). Vet ikke så mye om slikt men om du mistenker omsorgssvikt synes jeg du bør ta han/hun med til legen. Eller så kan du sikkert ringe barnevernet selv om søskenet ikke er mindreårig og be om hjelp til å finne ut hvor du bør henvende deg.

Anonymkode: 6ee6e...456

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har full mulighet å bli med til legen. Ja, de er utsatt for diverse. Foreldre driver ofte ned "vaffelomsorg" det gjør institusjonene også.

Du sier ikke noe om alder, men kommunen har opplegg for slike på fritiden. Ta kontakt med kommunen.

Som oftest er de overvektige, og det er kosthold og lite bevegelse.

 

Anonymkode: 5a996...46a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huffa meg, dette høres ikke bra ut og her må du foreta deg noe. Anbefaler deg å ta kontakt med fylkesmannen i ditt fylke for å rådføre deg om hva du bør gjøre..

Anonymkode: c1708...385

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring barnevernet. Her er det ikke nok med et enkelt legebesøk.

Anonymkode: 5864b...b9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vet hvilken fastlege ditt søsken har kan du kanskje bestille en time og prate om det som bekymrer deg uten å ha med ditt søsken i første omgang.

Anonymkode: de9e3...a82

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ethvert menneske har rett til legetilsyn. Voksne med Down syndrom (eller andre former for utviklingshemming for den del) er vanligvis ikke umyndiggjort - verge blir satt inn på de spesifikke områder hver enkelt trenger bistand. Verges oppgave er å rådgi og forvalte.

Ditt søsken har rett til å gå til legen om det måtte ønske, og har rett til å velge deg som ledsager. Du kan ikke bestemme at ditt søsken skal oppsøke lege, men du kan spørre om det er lenge siden sist, nevne at det kan være lurt å ta en helsesjekk en gang i blant og tilby deg å følge. 

Dersom du er bekymret for om deres mor forvalter vergeoppgaven godt nok, kan du kontakte fylkesmannen for å rådføre deg og eventuelt legge inn bekymring. 

Hvis ditt søsken er under 18, er det barnevernet som er rette instans - da før du eventuelt snakker med ditt søsken om helsesjekk etc.

Anonymkode: 47eb4...204

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ha oppmuntret om støtte fra kommunen, å bruke de oppleggene som finnes. Snakk med din mor. Avlastning henne litt, så du kommer i posisjon. La henne smake litt frihet. 

De med Downs er ofte overvektige, hsr hørt noe om at de ofte også lider av depresjon i voksen alder. 

Er han/hun under 19 år, så er det barnevernet. Over 18, så er det sosialtjenesten. 

Anonymkode: 6f375...1ea

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det kommunale tilbudet der du bor? Går personen på skole eller har jobb/ aktivitets tilbud? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle har rett til legehjelp, så du kan fint ta med hen til legen uten tillatelse fra verge. Hvis du er bekymret kan du også melde fra til barnevernet hvis vedkommende er under 18, eller eventuelt til fastlege. Jeg vil tro det også finnes hjelpetelefoner der du kan ringe for å få råd

Anonymkode: 9eef4...95e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutt å bruk hen. Det betyr høne

Anonymkode: 60da2...622

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personer med Downs er som regel samtykkekompetente i forhold til helsevesenet og trenger ikke tillatelse for å gå til legen :) Du høres ut som et godt søsken, hun/han er heldig som har deg! 

Hvis mor skaper seg, kan du fint ta en telefon til personens fastlege og uttrykke din bekymring. Er han/hun mindreårig, kan du ta en tlf til barnevernet i kommunen.

Anonymkode: 9a02b...a0a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solstråletårer

Hvor gammel ca er den du snakker om. Hvor gammel er du. Går ditt søsken på skole eller jobber? Blir litt lettere å se hele bildet da. Men prøv å snakk med mor og finn ut mere . Bare spørre ,  ikke krev fordøm eller kritiser, da er det lett for mor å bli redd og negativ. Og sette seg på bakbeina. Du er jo barnet hennes Du å. Du skal lissom ikke fortelle henne hva hun skal gjøre. Viss deg fram som voksen og spør og støtt opp. Du kan alltid ta deg en prat med fastlegen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...