Gå til innhold

Svigermor som presser seg på og mannen som gir etter...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Ts her.

Jeg HADDE absolutt ikke noe imot henne. Hun kom selvom jeg ikke ville. Grunnen til at jeg ikke ville er jo fordi jeg aldri har møtt henne og ikke kan vite på forhånd hvordan ting ville være. 2 dager etter at hun kom hit, skulle jeg liksom være hyggelig og ta med henne på tur. Hun ville gå inn på ett shoppingsentre og det var greit. Plutselig skulle hun ha det ene og det andre og jeg endte opp med å kjøpe klær sko og diverse for henne for over 3000kr. Jeg ringte selvfølgelig samboer og han sa at jeg må kjøpe klær til henne siden hun ikke har tatt med seg noe som helst av klær. Tok ikke lange tiden før jeg skjønte at hun kom hit bare for å få ting. 1 uke før fødsel hadde jeg bursdag og hun begynte å lage drama og var sur hele dagen fordi jeg ikke hadde kjøpt hårføner og rettetang til henne osv. Jeg ble selvfølgelig veldig lei meg når hun kommer hit å ødelegger bursdagen min fordi hun ikke får materialistiske ting. Så begynte hun å klage over at jeg sov til kl 11 på dagen og ikke orket å gå rundt med henne i butikker. Samboer prøvde å forklare henne at jeg har jobbet under hele svangerskapet i en fysisk krevende jobb og at jeg nå trengte å sove og hvile. Da presterer hun å si at barnebarnet hennes i hjemlandet da hun var gravid gikk rundt i hele byen og bla bla bla... jeg merket fort at denne dama er veldig egoistisk og selvsentret. Det ble ikke noe bedre av det som skjedde på sykehuset og under fødsel og å si det slik. På toppen av det hele kjøpte samboer flybilletten hennes til 14.000kr med mitt kredittkort. Fordi han hadde ikke pengene til å i det hele tatt få henne hit. 

Så nei, jeg hadde i utgangspunktet ikke noe i mot henne. Men uansett om hun er Gud eller svigermor, tolererer jeg ikke falske mennesker. 

Anonymkode: e1a3b...750

Dette bare bekrefter kulturkrasj, det du beskriver med forventning til innkjøp og oppvartning er helt normal konflikt. Om du leter litt på forumet vil du finne mange tråder om dette. Igjen er det mannen din som ikke har skjønt sin rolle.

Endret av VinterSnø
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 minutter siden, Carrot skrev:

 

Ett godt råd her er å søke hjelp til dialog.

Men, har de egentlig tid til dette?

Jeg tenker uansett at her er det en mann som tenker i sitt stille sinn at "Dette skjønner ikke kona, for hun er nordmann. Hun ønsker seg jo noe annet, men jeg kan ikke utfordre mor på dette. Da er ryktet skutt i hjembyen... Og mor vil hate meg."

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, VinterSnø skrev:

Dette bare bekrefter kulturkrasj, det du beskriver med forventning til innkjøp og oppvartning er helt normal konflikt. Om du leter litt på forumet vil du finne mange tråder om dette. Igjen er det mannen din som ikke har skjønt sin rolle.

Eller- hun har ikke skjønt hvilken rolle mannen hennes kultur forventes å innta. Og han sier ingenting, men rømmer heimen. 

Endret av Tøytigern
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, VinterSnø skrev:

Dette bare bekrefter kulturkrasj, det du beskriver med forventning til innkjøp og oppvartning er helt normal konflikt. Om du leter litt på forumet vil du finne mange tråder om dette. Igjen er det mannen din som ikke har skjønt sin rolle.

Det skal sies at jeg er en veldig gavmild person. Men har jeg ikke penger og ikke råd så kan jeg ikke kjøpe ting til folk. Når mannen kjøper flybilletten hennes med MasterCard og han ikke har en fast jobb engang. For så å forvente at vi skal kjøpe alt fra elektronikk til tamponger. 

Ts 

Anonymkode: e1a3b...750

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Tøytigern said:

Eller- hun har ikke skjønt hvilken rolle mannen hennes forventes å innta. Og han sier ingenting, men rømmer heimen. 

Ved å rømme har han sviktet mener jeg da. Hadde han bllitt hjemme hadde jeg ikke vært så hard mot han. ;)

Men basert på TS sitt siste innlegg så har hun nok også bidratt til konfilkten, uten at hun ser det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Det skal sies at jeg er en veldig gavmild person. Men har jeg ikke penger og ikke råd så kan jeg ikke kjøpe ting til folk. Når mannen kjøper flybilletten hennes med MasterCard og han ikke har en fast jobb engang. For så å forvente at vi skal kjøpe alt fra elektronikk til tamponger. 

Ts 

Anonymkode: e1a3b...750

Hvordan skal hun vite det? Og som nevnt, om du leser tidligere tråder er det mange som har opplevd akkurat det. I mange andre land har de en helt annen forventning, og det må vi ta inn over oss når vi omgåes. Jeg er ikke overasket over hennes forventning, igjen er dette noe mellom deg og din mann og eventuelt han og sin mor, men jeg ser ikke at denne forventingen er feil fra hennes side, kun at den ikke er normal med "norske øyne".

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, Tøytigern said:

Men, har de egentlig tid til dette?

Jeg tenker uansett at her er det en mann som tenker i sitt stille sinn at "Dette skjønner ikke kona, for hun er nordmann. Hun ønsker seg jo noe annet, men jeg kan ikke utfordre mor på dette. Da er ryktet skutt i hjembyen... Og mor vil hate meg."

Veldig sant. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, VinterSnø skrev:

Ved å rømme har han sviktet mener jeg da. Hadde han bllitt hjemme hadde jeg ikke vært så hard mot han. ;)

Men basert på TS sitt siste innlegg så har hun nok også bidratt til konfilkten, uten at hun ser det selv.

Ja, jeg tror du og jeg spiller på samme banehalvdel, her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kulturkrasj med svigermor er én ting, for meg ser det ut som at problemet her er mannen din..

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det skal sies at jeg er en veldig gavmild person. Men har jeg ikke penger og ikke råd så kan jeg ikke kjøpe ting til folk. Når mannen kjøper flybilletten hennes med MasterCard og han ikke har en fast jobb engang. For så å forvente at vi skal kjøpe alt fra elektronikk til tamponger. 

Ts 

Anonymkode: e1a3b...750

Kanskje han ikke vil at mor skal vite at dere faktisk ikke har de pengene, når han bor og jobber i rike Norge og du har jobb...

Håper dere finner en rolig kveldsstund til å snakke sammen. Eller la svigermor trille tur med barnet, eller noe...Jeg vet ikke om hun er villig til å trille tur alene, men... Dere må nesten få snakket sammen. Eller så får du skrive et pent brev til han - uten anklager- og sende med han på jobben, så han kan lese. Og be han forfatte et svar til deg.

Lykke til. Dette er en veldig vond situasjon. For dere alle. For det kan hende svigermor er skuffet over at han er så lite hjemme med dere to også. Og at hun føler seg lost, hun og.

Endret av Tøytigern
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, VinterSnø skrev:

Veldig sant. 

Nei enig at hun ikke vet det. Så på den biten der klandrer jeg ikke henne for å kreve. Men mannen min derimot. Når han vet hvordan folka i hjemmelandet er og vet hva de krever ved besøk i utlandet så blir det helt idiotisk å få henne hit når han ikke har penger. Jeg sa til han at hadde du spart penger til flybilletten hennes, og penger som du kan bruke på henne her. Er det greit. Men du inviterer henne hit med en billett som er betalt med MasterCard når du tjener 8000kr i mnd som ikke engang dekker halvparten av vanlige utgifter. Da er det han selv som skaper denne type konflikt med valgene han tar. Som han igjen tar valg basert kun på sine ønsker uten å ta hensyn til meg for så at det skal gå utover meg både mentalt og økonomisk. 

Ts 

Anonymkode: e1a3b...750

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei enig at hun ikke vet det. Så på den biten der klandrer jeg ikke henne for å kreve. Men mannen min derimot. Når han vet hvordan folka i hjemmelandet er og vet hva de krever ved besøk i utlandet så blir det helt idiotisk å få henne hit når han ikke har penger. Jeg sa til han at hadde du spart penger til flybilletten hennes, og penger som du kan bruke på henne her. Er det greit. Men du inviterer henne hit med en billett som er betalt med MasterCard når du tjener 8000kr i mnd som ikke engang dekker halvparten av vanlige utgifter. Da er det han selv som skaper denne type konflikt med valgene han tar. Som han igjen tar valg basert kun på sine ønsker uten å ta hensyn til meg for så at det skal gå utover meg både mentalt og økonomisk. 

Ts 

Anonymkode: e1a3b...750

Mulig hun krevde det. Som i Krevde. 

Skammen er nok også stor over å være i rike Norge også plutselig ikke ha råd... Så da sier han ikke noe. Men tenker "avbetaling." Det må han slutte med ASAP, om dere ikke skal få økonomiske vanskeligheter når hun har dratt. Dere har tross alt et spedbarn og han har ikke fast jobb.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virkelig synd at du ikke fikk anledning til å bli kjent med kulturen til mannen din og svigermor før hun landet på flyplassen og du gikk i fødsel... Og veldig trist at mannen din ikke har forberedt deg på hva du kunne forvente/måtte regne med. Han virker ikke å ha noe begrep om at han er nøkkelen til å innvie deg i sin kulturelle bakgrunn. At han ikke vet hvordan han skal introdusere deg og den norske kulturen for sin mor.

Det virker som om du kommer til å slite litt aleine med å forstå og låse opp denne karibiske kulturen- og det kan koste han forholdet hvis han ikke tar seg sammen. Spesielt nå. Du trenger han og du trenger en "guide" inn i hans kultur. Han kan ikke forvente at du skal orientere deg, aleine..

Føler meg litt fortvilt på dine vegner, for jeg har erfaringer med noe av det samme som du sitter i (Dette skulle jeg helst ha skrevet under anonym bruker, men det er ikke lov, når du først har skrevet under nick... Sukk.) Jeg har jo ikke erfaringen din med å nettopp ha født barn i en sånn situasjon, men å forsøke å forstå en annen kultur, uten en skikkelig guide. Han må ta på seg å være det, om dette forholdet skal lykkes. Fortell han det allerede i dag.

 (Lærer dere ikke å kommunisere er dette en situasjon der forholdet kan gå direkte til skogs. Så ordlegg deg med omhu! Ikke konfronter eller anklag, men spør og be om ting. Vis deg ydmyk. Be om å få vite, få forklart, bli informert og at du skal kunne begå feil, uten at han "mister følelser" for deg. Han kan ikke dømme deg ut fra sin kultruelle bakgrunn... Det må du eksplisitt be om.)

Også håper jeg du får hjelp med depresjoner og videre kommunikasjon med svigermor. 

:klem:

Endret av Tøytigern
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

56 minutter siden, Tøytigern skrev:

Men, har de egentlig tid til dette?

Jeg tenker uansett at her er det en mann som tenker i sitt stille sinn at "Dette skjønner ikke kona, for hun er nordmann. Hun ønsker seg jo noe annet, men jeg kan ikke utfordre mor på dette. Da er ryktet skutt i hjembyen... Og mor vil hate meg."

Hvis man har fått barn sammen har man tid.

Hva mannen tenker vet vi ikke ut fra det ts skriver men vi vet hva hun tenker om det som skjer, det som sies, ikke sies osv og dte er helt klart at for TS oppleves dette veldig sårt fordi hennes forventning til mannens forståelse av det hun opplever ikke møtes. Det er ingen andre måter å løse en slik sak på enn via dialog, og når denne dialogen ikke "går av seg selv" må man få hjelp. Ellers blir det "jeg sa" mot "du sa" eller "jeg føler" mot "du skjønner ikke" og samtalene handler om å eskalere konflikten mer enn å minke den og enes om at slik vil vi ha det på tross av kultur og fortid - dette er vår fremtid, vår familie, vårt barn - felles grenser, felles forståelse. Noe som nok også betyr at TS må endre sitt syn. Mannen kan ikke la være å ha kontakt med sin familie, og det betyr at hans mor nødvendigvis må bo hos dem når hun er på besøk så sant hun ikke "driter penger" og kan ta inn på hotell osv..

Så ja, jeg mener at når man har kommet så langt at man har barn sammen så har man også tid til å legge inn en innsats på å få forholdet til å fungere - for begge parter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Carrot skrev:

Hvis man har fått barn sammen har man tid.

Hva mannen tenker vet vi ikke ut fra det ts skriver men vi vet hva hun tenker om det som skjer, det som sies, ikke sies osv og dte er helt klart at for TS oppleves dette veldig sårt fordi hennes forventning til mannens forståelse av det hun opplever ikke møtes. Det er ingen andre måter å løse en slik sak på enn via dialog, og når denne dialogen ikke "går av seg selv" må man få hjelp. Ellers blir det "jeg sa" mot "du sa" eller "jeg føler" mot "du skjønner ikke" og samtalene handler om å eskalere konflikten mer enn å minke den og enes om at slik vil vi ha det på tross av kultur og fortid - dette er vår fremtid, vår familie, vårt barn - felles grenser, felles forståelse. Noe som nok også betyr at TS må endre sitt syn. Mannen kan ikke la være å ha kontakt med sin familie, og det betyr at hans mor nødvendigvis må bo hos dem når hun er på besøk så sant hun ikke "driter penger" og kan ta inn på hotell osv..

Så ja, jeg mener at når man har kommet så langt at man har barn sammen så har man også tid til å legge inn en innsats på å få forholdet til å fungere - for begge parter.

Takk for svar. Jeg har full forståelse for at mor må bo hos oss når hun er her. Det er ikke noe problem i seg selv. Men å kjøpe flybilletten hennes til 14.000 kr med mitt MasterCard. Så forvente at jeg skal legge ut alt for henne når hun er her. Som nevnt tidligere så tjener han rundt 8000kr i mnd det vil da se at hele lønna mi går til regninger. Da sitter vi ikke igjen med mye. Jeg synes da at det er respektløst ovenfor meg at han skaffer mere gjeld og opp i det hele så forsvinner han med venner hele tiden. Hvis han hadde sååååå utrolig lyst til å være med henne og få henne hit så får han være med henne. Det er jo respektløst til de grader å få henne hit NÅR JEG IKKE ØNSKET DET for så å etterlate meg her sammen med henne og ungen. 

Ts 

Anonymkode: e1a3b...750

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hva, jeg ville bare gått. Han respekterer deg ikke, hører ikke på deg, setter deg i gjeld og bidrar ikke til familien hverken med penger, tid eller støtte. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Enda er svigermor som ikke er bra nok.

Mener du virkelig at svigermor skulle ventet i 2-3 mnd før hun skulle komme og se den nyfødte? Det er helt horribelt at du i det hele tatt kan tenke den tanken. Hun er vel stolt og vil jo se den nyfødte så fort som mulig. Ta deg sammen.

At din mann ikke gadd å være tilstede når hun var der er helt sykt. At han bruker dine penger til å betale for hennes flybillett er heller ikke bra.

Beklager å si dette, men forholdet deres kommer ikke til å vare. Det av forskjellige grunner. Synd dere fikk barn sammen, men nå er det skjedd og dere får ta det derfra. 

Hva gjør dere med barnet hvis han tar til fornuft og flytter tilbake der han hører hjemme? Skal du niholde på barnet og aldri la han se barnet?

Det er mye dere skulle tenkt på før dere i det hele tatt lagde dette barnet.

Anonymkode: 8ab5d...10f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Jeg har full forståelse for at mor må bo hos oss når hun er her. Det er ikke noe problem i seg selv. Men å kjøpe flybilletten hennes til 14.000 kr med mitt MasterCard. Så forvente at jeg skal legge ut alt for henne når hun er her. Som nevnt tidligere så tjener han rundt 8000kr i mnd det vil da se at hele lønna mi går til regninger. Da sitter vi ikke igjen med mye. Jeg synes da at det er respektløst ovenfor meg at han skaffer mere gjeld og opp i det hele så forsvinner han med venner hele tiden. Hvis han hadde sååååå utrolig lyst til å være med henne og få henne hit så får han være med henne. Det er jo respektløst til de grader å få henne hit NÅR JEG IKKE ØNSKET DET for så å etterlate meg her sammen med henne og ungen. 

Ts 

Anonymkode: e1a3b...750

Jeg har stor forståelse for situasjonen du er i!

- men jeg kan ikke hjelpe for å tenke at du må ha kjent denne mannen en stund så hans personlighet, karakter og hvilke verdisyn han har osv har kanskje ikke stukket seg så sterkt frem før nå - men har det ikke vært noen tegn i perioden dere har kjent hverandre? Endret han seg "over natten"? I så fall skjønner jeg at utfordringen nå er større, men om det har vært slik at du "stilletiende" har godtatt, valg se bort fra osv fordi man er forelsket osv - ja da har du på en måte også litt av ansvaret for kommunikasjonen videre om ikke annet ved å akseptere at dere er to som har rota det til og to som må ordne opp.

Det er ikke konstruktivt videre å se på det som skjedde, derimot er det beste å se på hvordan man skal kommunisere fremover.

Det å få frem slik at han skjønner forskjellene i kulturen, at han tar innover seg forventningene til rollen som far, som partner, at du erkjenner og aksepterer noen av hans behov osv er vanskelig når man har kommet så feil ut som det du kjenner på nå, derfor tenker jeg at veien videre egentlig bestør av ett valg:

vil du prøve eller vil du ikke?

Dersom du ønsker forsøke er det mest fornuftige å søke hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen din må få seg jobb og betale for sin mor som kommer hit på tur. 

Han skal være hos deg og ikke reise ut med venner hver dag mens du og baby er med hans mor. 

Anonymkode: be76e...ca2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men hvorfor har du så mye i mot svigermoren din? Har hun gjort deg noe? Hun har kommet helt fra Karibien for å se det nye barnebarnet sitt og møte dere, synes du ikke hun fortjener en litt varmere velkomst enn hva du har gitt henne? Tror hormonene dine herjer fritt nå etter fødsel og at er litt urimelig mot henne. Det høres ut som du vil bli vartet opp 24/6. 

Anonymkode: 7e456...393

Tror nok ikke ts hadde hatt noe i mot svigermor om hennes ønsker også ble ivaretatt. Svært få vil ha med seg svigermor på fødestuen, ei heller hs henbe på samme rom i flere dager. Jeg forstår ts fullt ut og hadde nok gått fra denne mannen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...