Gå til innhold

Fått barnehageplass men oppstart i slutten av september


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Barnet er født i januar 2017 og søkte om plass fra 1 august 2018 i hovedopptaket. Fikk plass fra slutten av september. Skjønner at ikke alle kan starte samme uke men synes det var vel sent å få plass. 

Det betyr bare enda flere uker med ulønnet permisjon eller at jeg må ta alle ferieukene mine. Har vi noen rettigheter her eller er det opp til den enkelte barnehage?

Har snakket med barnehagen men de stilte seg helt på bakbena. Spurte om de prioriterte etter alder om hvem som fikk starte først men det kunne hun ikke svare på. 

Anonymkode: 9a93e...bdd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres rart ut at dere får oppstart først sent i september, da barnet skal ha prioritet her i forhold til alder. I utgangspunktet skal jo alle ha oppstart i august, men de som er født i september i september osv. Er det en privat eller kommunal barnehage? Private barnehager kan ha egne regler nemlig. Ring rette instans i kommunen og hør, du. 

Anonymkode: 538da...602

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høres rart ut at dere får oppstart først sent i september, da barnet skal ha prioritet her i forhold til alder. I utgangspunktet skal jo alle ha oppstart i august, men de som er født i september i september osv. Er det en privat eller kommunal barnehage? Private barnehager kan ha egne regler nemlig. Ring rette instans i kommunen og hør, du. 

Anonymkode: 538da...602

Kommunal. Ja jeg trodde også at han hadde rett på plass fra august mtp alder. Styreren ville ikke si om hvordan hun hadde prioritert oppstart da jeg spurte om dette gikk etter alder. 

Ts

Anonymkode: 9a93e...bdd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kommunal. Ja jeg trodde også at han hadde rett på plass fra august mtp alder. Styreren ville ikke si om hvordan hun hadde prioritert oppstart da jeg spurte om dette gikk etter alder. 

Ts

Anonymkode: 9a93e...bdd

Merkelig

Anonymkode: b0703...430

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kan det ha noe å gjøre med tilvenning? At de ikke vil ha inn alle de nye på én gang for å kunne fokusere på én og én (det er positivt)

Anonymkode: b0703...430

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men kan det ha noe å gjøre med tilvenning? At de ikke vil ha inn alle de nye på én gang for å kunne fokusere på én og én (det er positivt)

Anonymkode: b0703...430

Ja det handler om det. Men jeg synes han ble prioritert litt vel sent til å være januar 2017 barn. Derfor jeg spurte styrer om yngre barn enn han hadde fått tilvenning før. Men det ville hun ikke svare på. De begynner tilvenningen 6 august og det er syv nye barn i hans gruppe.

Ts

Anonymkode: 9a93e...bdd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Barnet har rett på plass innen utgangen av august, så sant det har fylt 1 år innen august det året dere søker plass, og din er jo halvannet. Bare google rett til barnehageplass så finner du relevante regler. 

Her må du vise til lovfestede rettigheter og kreve at tilbudet starter i slutten av august. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Biloba skrev:

Barnet har rett på plass innen utgangen av august, så sant det har fylt 1 år innen august det året dere søker plass, og din er jo halvannet. Bare google rett til barnehageplass så finner du relevante regler. 

Her må du vise til lovfestede rettigheter og kreve at tilbudet starter i slutten av august. 

Ja har googlet nå og funnet ut at jeg har rett. Men styrer bablet noe om at hun måtte se hvor mange barn som skulle ha ferie i august for å se om hun fikk skvist han inn eller ikke. Men jeg har 100% loven på min side? Eller kan barnehagen overstyre dette pga mangel på personale?

Ts

Anonymkode: 9a93e...bdd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja har googlet nå og funnet ut at jeg har rett. Men styrer bablet noe om at hun måtte se hvor mange barn som skulle ha ferie i august for å se om hun fikk skvist han inn eller ikke. Men jeg har 100% loven på min side? Eller kan barnehagen overstyre dette pga mangel på personale?

Ts

Anonymkode: 9a93e...bdd

Du har retten på din side. Hvis ikke barnehagen klarer dette så må kommunen gi deg en annen barnehageplass. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja har googlet nå og funnet ut at jeg har rett. Men styrer bablet noe om at hun måtte se hvor mange barn som skulle ha ferie i august for å se om hun fikk skvist han inn eller ikke. Men jeg har 100% loven på min side? Eller kan barnehagen overstyre dette pga mangel på personale?

Ts

Anonymkode: 9a93e...bdd

Ja, barnet har rett på plass. Personalet er styrers ansvar, og hvordan de organiserer tilvenning. Vår barnehage startet 3 nye hver mandag i tilvenningsukene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Biloba skrev:

Ja, barnet har rett på plass. Personalet er styrers ansvar, og hvordan de organiserer tilvenning. Vår barnehage startet 3 nye hver mandag i tilvenningsukene. 

Ringte kommunen nå og hun kunne bekrefte at han har rett på plass fra august. Så hun skulle ringe styrer å informere om det.

Ts

Anonymkode: 9a93e...bdd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ringte kommunen nå og hun kunne bekrefte at han har rett på plass fra august. Så hun skulle ringe styrer å informere om det.

Ts

Anonymkode: 9a93e...bdd

godt jobba ts, super måte å få et godt forhold til barnehagen på.

Hva du har krav på er en ting, hva personalet har mulighet til å gjennomføre med tanke på bemanning og nye barn er en helt annen realitet. #Bemanningsnorm <3

Anonymkode: 5fe04...826

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

godt jobba ts, super måte å få et godt forhold til barnehagen på.

Hva du har krav på er en ting, hva personalet har mulighet til å gjennomføre med tanke på bemanning og nye barn er en helt annen realitet. #Bemanningsnorm <3

Anonymkode: 5fe04...826

De får flytte datoen til et yngre barn sa kommunen. Det vil ikke bli noe annerledes. Her er det ikke vi som er vrange.  Jeg kan ikke tape flere tusen i ulønnet perm fordi styrer ikke kan telle. 

Ts

Anonymkode: 9a93e...bdd

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

godt jobba ts, super måte å få et godt forhold til barnehagen på.

Hva du har krav på er en ting, hva personalet har mulighet til å gjennomføre med tanke på bemanning og nye barn er en helt annen realitet. #Bemanningsnorm <3

Anonymkode: 5fe04...826

Dette er barnehagens ansvar, det kommer vel ikke akkurat overraskende på dem at det er oppstart med nye barn i august. Som TS sier, hennes barn er født i januar 2017 og skal derfor prioriteres i forhold til alder. 

Anonymkode: 538da...602

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

godt jobba ts, super måte å få et godt forhold til barnehagen på.

Hva du har krav på er en ting, hva personalet har mulighet til å gjennomføre med tanke på bemanning og nye barn er en helt annen realitet. #Bemanningsnorm <3

Anonymkode: 5fe04...826

Da får barnehagen ta inn ekstrahjelp, i stedet for å pålegge ts nok 1 måned med null inntekt etter at hun allerede har hatt ulønnet perm i et halvt år.

Det er kommunens og barnehagens oppgave å sørge for at de gir det tilbudet innbyggerne har lovfestet krav på. 

Hvis barnehagen mener at foreldre skal måtte gi fra seg en månedslønn som pris for at de og barnet skal bli behandlet normalt av de ansatte, er det barnehagen som er på viddene.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Biloba skrev:

Da får barnehagen ta inn ekstrahjelp, i stedet for å pålegge ts nok 1 måned med null inntekt etter at hun allerede har hatt ulønnet perm i et halvt år.

Det er kommunens og barnehagens oppgave å sørge for at de gir det tilbudet innbyggerne har lovfestet krav på. 

Hvis barnehagen mener at foreldre skal måtte gi fra seg en månedslønn som pris for at de og barnet skal bli behandlet normalt av de ansatte, er det barnehagen som er på viddene.

Men de GJØR ikke det så i realiteten vil dette kun gå utover ts sitt barn

Anonymkode: b0703...430

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men de GJØR ikke det så i realiteten vil dette kun gå utover ts sitt barn

Anonymkode: b0703...430

Det vil jo ikke være sånn at det er flere som starter i barnehagen i august. Et yngre barn blir flytta til å starte i september. Altså bytter de plass. Slik det skulle vært fra starten av.

Og barnehagen skal dermed ikke la det gå ut over TS eller hennes barn på noen måte.

Anonymkode: af89f...de2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men de GJØR ikke det så i realiteten vil dette kun gå utover ts sitt barn

Anonymkode: b0703...430

Ah, du tenker at de skal stikke nåler i halvannetåringen fordi mor fant ut at barnehagen ikke overholdt sine forpliktelser overfor dem?

Jeg har nok tro på at personalet er mer profesjonelle og kommer til å gi den lille ungen god omsorg. Personalet på den aktuelle avdelingen vil kanskje ikke være klar over at det gjøres en omrokering og med hvilke barn en gang, de sitter neppe og pugger navnelister på høstens barn nå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...