Gå til innhold

Når mannen vil at du skal si opp jobb for å være hjemme, kan jeg da kreve lønn av han?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Du må selvfølgelig få profesjonell hjelp til å se og vurdere de økonomiske konsekvensene. Hvis din man tjener masse penger, dere samlet sett vil tjene mest på det og du kan tenke deg det så hvorfor ikke. Flere av de rikeste mennene i Norge (Stordalen , Hagen)  hadde hjemmeværende og fullt oppegående koner. Uten disse stabile hjemmeværende konene ville de ikke gjort suksess i samme grad som de har gjort. 

Anonymkode: 0b8e6...898

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest GoldenLioness
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gitt at det er en ordning begge er fornøyd med, man er i et langvarig og stabilt forhold, som man også trur vil vare. 

1) felles økonomi. Han bestemmer ikke over pengene, selv om han tjener dem

2) 50% eierandel i alt, bolig, biler..

3) privat pensjonssparing til deg

4) avtale om underholdningsbilag dersom forholdet tar slutt. Da du taper ansiennitet, og har liten mulighet til å komme tilbake i arbeidslivet. 

Anonymkode: 7de7f...2cd

👆🏻👆🏻👆🏻👆🏻👆🏻👆🏻👆🏻👆🏻👆🏻👆🏻👆🏻👆🏻👆🏻👆🏻👆🏻👆🏻👆🏻👆🏻👆🏻👆🏻👆🏻👆🏻👆🏻👆🏻👆🏻👆🏻👆🏻👆🏻👆🏻👆🏻👆🏻👆🏻👆🏻👆🏻👆🏻👆🏻👆🏻👆🏻👆🏻👆🏻👆🏻👆🏻

Sørg også for at du har en god uføreforsikring i tilfelle du skulle bli syk og singel. Da slipper du å leve på minstesats på aap og ufør om det skulle skje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GoldenLioness
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er planen å kjøpe bolig eller overta hans mormors hus.

Anonymkode: f8838...93f

Kjøp bolig først og få papiret at du eier halvparten. Du MÅ sikre deg i tilfelle brudd. Pluss alt det andre som ble nevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GoldenLioness
7 timer siden, AnonymBruker skrev:


Nei , det er jeg ikke :)  En en som trives hjemme og finner alltid på noe å gjøre om jeg skulle kjede meg, trenger ikke være med mennesker eller ute på farten og ha baller i luften for å ha det bra, og liker å for eksempel lese bøker, drive med hobbyting hjemme på stuegulvet osv. Også kunne jeg tenke meg å ha "animal rescue" om vi overtar huset til mormoren hans, med hundegård, hønsegård, stor hage osv og da vil jeg jo alltid ha noe å gjøre om jeg både har ansvar for dyr og barn :)

Men ja det er veldig uromantisk å ta opp at jeg ønsker en økonomisk sikrings avtale fra han! Vil ikke fremstå som krevende og "golddigger" heller, det er trossalt hans forslag, og han sier "ikke tenk på det" når jeg sier at da har jo ikke jeg noen inntekt osv, og virker som han ser dette som veldig bekymringsfritt, men det er jo ikke rart for det er jo ikke han som står på bar bakke om forholdet skulle skjært seg! :(

Anonymkode: f8838...93f

Det er ikke uromantisk. Det er smart. Om han virkelig elsker deg så skjønner han at du vil sikre deg da du har alt å tape om han skulle forlate deg. 

Om du skal bli hjemme så skal det stå på papire at du eier halve boligen, hans skal betale pensjon til deg, du skal ha en del av lønnen hans(du skal være hjemme og jobbe med hus og barn=det skal du ha inntekt for når du ofrer jobb), sørg for at du har de beste forsikringene mht til ufør, ulykke etc. 

Du skal heller ikke måtte ta av sparepengene dine. De må du jo ha og ikke minst kunne bygge opp så du har en buffer til deg selv.

Om han mener at dette er urimelig så må du fortsette å jobbe og han må ta seg av barn og husarbeid og ta sykt barn dager på lik linje med deg. Vil han ha en hjemmeværende husmor som tar seg av hus og hjem så må han sørge for at det ikke blir skjevfordeling da alt hans skal bli ditt for at du skal ha et sikkerhetsnett.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GoldenLioness
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kreves mer av en partner enn av en arbeidsgiver i disse tider. Pensjon, underholdsbidrag ved eventuellt brudd, lønn osv osv 😂😂😂

Samtidig krever dere felles økonomi ved siden av disse bidragene. Hvor mye skal mannen få bestemme over sin egen inntekt?

Jeg gikk hjemme med barn da de var små og den tiden er mye mer verdt enn alle pengene i hele verden. Heldigvis var dette på en tid hvor feminismen ikke var så utpreget som idag. Jeg storkoste meg hjemme med barna og husarbeid. Jeg hadde gjort det igjen om flere barn hadde vært planlagt.

Anonymkode: 08cfe...268

Og du hadde sikkert stortrivdes om han dumpet deg og tok hus, bil og alt annet dere eide sammen og du satt der uten særlig penger, pensjon og jobb....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det vanlig prosedyre å sette opp en pensjonsavtale eller vil han syntes det er et forslag som er frekt og krevende?

Det er jo helt umulig å vite hvordan han vil reagere på det i og med at jeg ikke kjenner ham, men HVIS han gjør det så hadde jeg aldri gått med på en sånn ordning. 

Det høres risikabelt gå inn i en ordning der du blir helt avhengig av ham, om ti år sitter du der med tre unger, ingen sparepenger og fibromyalgi, da må du jo vite at du klarer deg om han går. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 hours ago, AnonymBruker said:

Takk for råd! Dette noteres!

 

 


Hei, ja eller han mener at det han tjener skal holde til det vi trenger, og at "så har jo du (jeg) sparepenger om vi skulle trenge mer".

Det er felles for hva jeg står igjen med om det skulle bli slutt jeg er redd for, og ønsker å sikre meg mot å stå på bar bakke da.

Utover det så er han inneforstått med at felles økonomi (jeg styrer pengene, han tjener de) er en selvfølge, han vil være den som tjener pengene, mener at jeg fortjener en mann som tar vare på meg (jeg forsørget trossalt han i noen år) og siden jeg presser meg veldig i hverdagen med jobb har jeg lite energioverskudd , jeg har fibromyalgi så vil ikke ha overskudd til både jobb, samliv og barn, og han vil veldig gjerne ha barn nå snart. Jeg tenker at skal vi ha barn må det bli nå jeg også, mtp at vi begge har rundet 30.

Jeg har ingenting i mot å være hjemmeværende. Det eneste er jo at jeg tenker at det ikke nødvendigvis er smart om det skulle bli slutt en dag...

Er det vanlig prosedyre å sette opp en pensjonsavtale eller vil han syntes det er et forslag som er frekt og krevende? For jeg vil IKKE være noe "sugar girlfriend" men er jo nødt til å tenke litt smart også her, og ha en sikkerhet om forholdet skulle ta slutt en dag. Da ser jeg for meg at en fast månedtlig sum går til min låste sparekonto, og en fast månedtlig sum går til utgifter for forholdet og leve. Eller en kontraktsbundet avtale om at han er skyldig meg sum tilsvarende prosenter fra tapt arbeidsinntekt de årene jeg har gått hjemme. For man har jo desverre ingen garanti for at et forhold varer, hadde jeg hatt garanti på det hadde jeg ikke hatt noen bekymringer rundt dette.

Ts
 

Anonymkode: f8838...93f

Nei herregud det er helt innafor med en sånn avtale. Du MÅ få en pensjonsavtale på plass, så skal dere i så fall ha en felles konto for å handle mat+ det du og han trenger i hverdagen. 

Sparepengene DINE skal du putte inn i eventuelt huskjøp en dag.

lov oss å få orden i dette, ikke la han manipulere deg til noe annet. Da er du på kg om noen år og skriver om han som lurte deg trill rundt.

ikke stå på bar bakke om 5-10-15-20 år og les gjennom denne tråden og tenk «hadde jeg bare visst». Ved eventuelt brudd har du null jobb, null peng, liten sjanse for å komme fort innpå arbeidsmarked og du har ingen pensjon. Derfor MÅ du sikre deg!

Anonymkode: fe5eb...3d8

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppret privat pensjonssparing + privat sparekonto, få advokat til å sikre disse.

Anonymkode: fe5eb...3d8

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man er heldig hvis man har mulighet til å være mer hjemme i den perioden hvor man har små barn. Hvis jeg var deg ville jeg takket ja og brukt de årene til å utdanne deg videre. Jeg er fulltidsstudent med undervisning 1 dag i uka og er ellers hjemme med sønnen vår. 

Fordeler:

1. Du får videreutdanningen du ønsker deg

2. Du slipper studielån

3. Du har noe nyttig å skrive på CV at du har gjort de årene du ikke har vært i jobb 

Det er ikke naturlig at man er hjemme med barn noe lenger enn 2-3 år og da hadde du fått noe mer ut av det.

Anonymkode: 99759...b6a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er å få "lønn"/pensjonssparing, det som er minst like viktig er få kjøpt deg inn i den boligen dere skal skaffe sammen. At han mener han skal betale bolig imens du bruker pengene dine på mat er jo helt klassisk kvinnefelle, hvor han sitter igjen med et hus og du ikke sitter igjen med en dritt av verdi etter et brudd.

Stusser veldig på det utsagnet, dersom han vil at du skal være hjemmeværende imens han forsørger familien så må han faktisk forsørge familien, som jo selvsagt inkluderer å dekke maten. Tjener han ikke nok til det så kan han heller ikke gjøre det. Og når han mener du skal ta av sparepenger for å kjøpe MAT så høres det jo heller ikke ut som han har råd til eller forståelse for at han burde dekke noe tapt pensjon e.l. for deg, men det får du jo se når du tar det opp med han.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, bettsa skrev:

Dette hadde jeg aldri gått med på. Ikke bare mister du inntekt du taper også pensjonspoeng.  

Ja, jeg skjønner ikke at du i det hele tatt tørr å tenke tanken. Hva om det blir slutt mellom dere? Du kommer til å bli helt avhengig han, og det kan jeg ikke skjønne at noen ønsker. 

Anonymkode: b5b31...12b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da hadde jeg forsikret meg om med jobb at jeg kan ha ulønnet perm i noen år etter barna er født. Så du har en jobb ovn komme tilbake til. Vet ikke hvor lenge man kan få ulønnet perm. Men hjemmeværende mor.. Altså barna skal vel i barnehagen etterhvert? Eller tenker du å ha de hjemme til skolestart? Høres kanskje romantisk og fint ut før du er mor. Men jeg har selv vært hjemme med en toåring og en baby til største var nesten to.. og vel, de trenger mer enn det jeg kan gi på den alderen. 

Anonymkode: 25c72...68a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Da hadde jeg forsikret meg om med jobb at jeg kan ha ulønnet perm i noen år etter barna er født. Så du har en jobb ovn komme tilbake til. Vet ikke hvor lenge man kan få ulønnet perm. Men hjemmeværende mor.. Altså barna skal vel i barnehagen etterhvert? Eller tenker du å ha de hjemme til skolestart? Høres kanskje romantisk og fint ut før du er mor. Men jeg har selv vært hjemme med en toåring og en baby til største var nesten to.. og vel, de trenger mer enn det jeg kan gi på den alderen. 

Anonymkode: 25c72...68a

Men jeg skjønner at det er en koselig tanke og en fin en forsåvidt. Men du kan jo også jobbe redusert heller? Hadde ikke sagt opp i alle fall. 

Anonymkode: 25c72...68a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Han vil ha meg som hjemmeværende og sier at jeg ikke skal tenke på penger, at han tar vare på meg og forsørger meg.
De første årene av forholdet vårt var det jeg som forsørget han, men nå ønsker han barn og vil at jeg skal være hjemme med hus og barn.
Det er greit for meg, men jeg må også tenke litt smart på det hele, for som hjemmeværende mister jeg jo inntekten min, pluss at jeg egentlig hadde sett for meg å gå et par år til på skole ved siden av jobben for å få enda høyere lønnsnivå om 3-4 år.

Hvis vi noen gang slår opp så står jeg jo igjen uten sparepenger, jobb og med den lave utdannelsen jeg har i dag.

Hvordan gjør man det økonomisk i en hjemmeværende situasjon? Vi eier ingenting sammen, men leier. Jeg har en buffer med sparepenger fra før som han mener jeg kan betale mat av og at han betaler husleien.
Burde jeg ta forhåndsregler her å inngå en avtale om at ved brudd skylder han meg en viss sum for tapt arbeidsinntekt, eller få månedlig kompensasjon for han til min egne private buffer/spare konto og ikke kun motta penger som skal brukes på samlivs-bruk?
Er jo skummelt at han skal jobbe og betale men også ha fordelen av å bygge seg opp formue , mens jeg må være den passive parten som da står helt på bar bakke uten noen ting om det skulle bli slutt en gang i fremtiden!

Anonymkode: f8838...93f

Du skal da altså bruke din buffer av sparepenger til mat mens han betaler husleie? Hva skjedde med "ikke tenk på penger,jeg skal ta vare på deg og forsørge deg"?

Dere leier? Jeg hører ofte menn snakker om housewife materiale,well get that house first...

Jeg kunne gått med på noe sånt HVIS han faktisk tok seg av alt og eide noe. Ikke hvis jeg skal bruke opp sparepengene mine mens vi leier.

Det høres jo idyllisk ut,men konsekvensene for deg er enorme. Du blir fanget. Slår han deg eller noe sånt så er det ikke bare å gå, du har ingenting å gå til. Skylle jeg hatt noe sånt så hadde det vært en SKRIFTLIG avtale om å være økonomisk sikret i tilfelle skilsmisse,og nei,jeg skulle ikke ha gjort dette i en samboerforhold.

Det er mange menn som egges av denne tanken pga maktbegjær. Men når du stiller krav til økonomisk kompensasjon så vil de ikke lenger fordi da har de ikke all makt lenger.

 

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

13 minutter siden, AnonymBruker said:

Men jeg skjønner at det er en koselig tanke og en fin en forsåvidt. Men du kan jo også jobbe redusert heller? Hadde ikke sagt opp i alle fall. 

Anonymkode: 25c72...68a

Dette.

Skjønner ikke hvorfor alle disse debattene er så enten-eller, finnes flust av deltidsjobber. Bare en 20% stilling lar deg skrive noe på CV, gir deg litt mer inn i måneden, lar deg komme ut av huset og sosialisere med voksne, gir en meningsfylt arena uteover familien AS. Resten må selvfølgelig kompenseres som flere sier over med mannens lønn og du må ha privat pensjonssparing.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, RoH skrev:

Felles økonomi. Problemet løst 

Helt til man blir skilt. Hva slags pensjon får hun?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Duckie said:

Dette.

Skjønner ikke hvorfor alle disse debattene er så enten-eller, finnes flust av deltidsjobber. Bare en 20% stilling lar deg skrive noe på CV, gir deg litt mer inn i måneden, lar deg komme ut av huset og sosialisere med voksne, gir en meningsfylt arena uteover familien AS. Resten må selvfølgelig kompenseres som flere sier over med mannens lønn og du må ha privat pensjonssparing.

Støtter denne. IALLFALL inntil du eier noe av bolig etc etc, men aller helst hele veien (for å øke sjansene til å få jobb dersom du må ut i full jobb senere)

Anonymkode: c3462...93d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det meste er sagt i tråden her, men: 

1) Det er ingen grunn til å være hjemmeværende på fulltid, men jeg kan se nytten av at noen familier har behov for at den ene forelderen jobber noe redusert for å få logistikken til å gå opp. MEN dersom begge tjener penger, kan dere sette bort noen av oppgavene i heimen. Det frigjør tid og sysselsetter flere (sørg for å betale folk hvitt). 

2) Dersom du har kroniske helseplager og dermed ikke klarer å jobbe fulltid, er det et stort økonomisk tap å være hjemmeværende. Du kan ha rett på sykelønn eller en viss uføreprosent, i tillegg til lønn for det du klarer å jobbe. Derfor er det viktig å være i jobb, og få legevurdering på din arbeidsevne. Melder du deg ut av arbeidslivet har du ingen rettigheter. 

3) Det som slår meg aller mest er at dette er (nok en) mann som finner på en "lur" løsning for å slippe å passe unger og gjøre husarbeid. Dette er tap-tap på ALLE fronter, TS. 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...