Gå til innhold

Barn som bytter skole ved flytting - kan det bli bra?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skal flytte til en annen by, slik at barna mine begynner på ny skole i august. Gruer meg litt, fordi jeg har jo lest "skrekkhistorier" om barn som aldri finner seg til rette, blir evige outsidere fordi "alle andre" kjenner hverandre fra barnehagen eller har gått i samme klasse fra 1.klasse.

De vil begynne i 3.klasse og 5.klasse, er dette for sent til at de skal kunne få seg nye venner? Er de andre for etablert?

Er veldig dårlig på det med vennskap selv, men ønsker det skal lykkes bedre for ungene. Er det noe smart jeg burde gjøre når vi flytter, for å øke sjansene for at de får venner på den nye skolen?

Anonymkode: 449e3...6fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ta kontakt med skolen allerede nå, sjekk når dere får vite konkrete klasser, ta en snakk med kontaktlærer og foreldrerepresentant for å få klasselister, se om noen er naboer, hør om dere kan komme på et kort besøk rett før sommerferien for å se på skolen og hilse på klassen. Det kan hende klassen/foreldrene har en egen lukket facebook-gruppe for info, bursdagsinvitasjoner osv., der kan du melde deg inn og presentere barnet kort: noe sånn: " Hei, jeg er TS og mor til Petter skal begynne i 5 a til høsten, nå bor vi der og han går på x-skole, men vi skal flytte til gate/område. Han er veldig spent, håper alle tar godt i mot ham, dette ser ut som en fin klasse, er det noen av guttene som går på fotball i klassen? Han er veldig fotballinteressert og vi er på utkikk etter et lag." 
Eller lignende.

Anonymkode: 469be...887

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel som oftest skrekkhistorier man hører uansett hva det måtte være. 

Jeg byttet selv skole da jeg gikk i 6. Klasse, da midt i året i tillegg, men jeg fikk mye fortere og flere venner på den nye skolen enn den gamle. 

Anonymkode: fba62...258

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen vil klare seg bra, andre ikke. Jeg har barn i tredje og femte klasse og jeg ser at nye elever sliter med å finne seg til rette. Dette gjelder i hovedsak jenter fordi jentene er så organiserte i hvem de skal ha med hjem og bli med hjem og når og har en masse faste avtaler og de tenker ikke alltid over å inkludere nye i dette. Guttene er flinkere til å inkludere, men også her er det noen ganger vanskelig å komme inn i vennegjengene. Har sett noen mødre som har skrevet på facebooksidene at barna deres sliter med å få¨venner og det pleier å hjelpe når alle foreldrene er obs på det og passer på å invitere og sånt. men generelt er det vanskelig å komme inn i ny klasse etter så lang tid, de andre har vært venner lenge. Jeg ville fulgt rådet over her og vært proaktiv. Begynn med en gang å invitere andre hjem til deg eller spør om de andre elevene med foreldre skal treffes for leking ute et sted eller noe slik at man kommer litt inn i foreldregjengen og klassen. 

Anonymkode: 11814...d0e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har byttet skole flere ganger, og har alltid funnet min plass i den nye klassen. Hadde aldri problemer med å få meg venner, men var også åpen for det selv. Noen barn er mer sjenerte enn andre, mens noen har ingen problemer med å gå rett bort til en stor gruppe og innlede en samtale. Men jeg har til gode å se noen "falle utenfor" klassemiljøet pga. flytting. Barn er generelt sett VELDIG flinke å inkludere hverandre, det er mitt syn. Både fordi det faller dem naturlig å være nysgjerrige på andre mennesker, men også fordi skole og lærere fokuserer mye på å ha et inkluderende miljø og prater mye om det sammen.

Anonymkode: 97c5a...d6e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg byttet selv skole flere ganger. Aldri noe problem å bli kjent. Barna mine har byttet en gang, da var de like gamle som dine. Gikk også helt fint.

Jeg gjorde ingenting spesielt for dem, sendte dem på skolen og de kom hjem med venner. Bortsett fra at vi var på besøk på skolen en av de siste dagene før sommerferien (De skulle begynne i august). Men da visste vi ikke hvilken klasse de skulle gå i, så vi bare hilste på en inspektør og fikk en liten omvisning. 

Jeg tror mange barn synes det er veldig gøy å få nye i klassen, og de blir nok tatt godt imot. Lærerne er også obs på det. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vil legge til en ting til: som sagt så har jeg flyttet og byttet skole flere ganger. Jeg mener at disse opplevelsene og utfordringene har gjort at jeg har lettere for å ta liknende utfordringer også senere, i ungdomstiden og voksenlivet.

Har flere venner som alltid har bodd samme sted, som ikke tør å gjøre noe nytt, f eks flytte for å studere, eller i det hele tatt bytte jobb. Fordi de er så nervøse, har jo aldri erfart at det vanligvis går fint selv om noe er litt nytt, uvant og utfordrende.

Jeg tror altså at (ofte) har barn godt av å erfare at de må tilpasse seg på nytt. Selvsagt ikke hele tiden, men en gang eller to. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber på skole, og det er stadig nye elever :). Har gått bra her. 

Inviter klassekamerater hjem, meld barnet på aktiviteter som fler i klassen driver med.

Om barnet ditt er et normalt, oppegående, hyggelig og høflig barn vil det fort få venner. :) 

Anonymkode: f4faa...ff4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi flyttet når barnet skulle begynne i 3.klasse. Det gikk kjempefint 👍 fikk raskt nye venner 

Anonymkode: 68764...2ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Trodde det nesten var tabu å flytte med barn i skolealder. Blir man sett på som dårlige foreldre da? Noen må jo flytte pga. samlivsbrudd eller jobb. Livet skjer. 

Anonymkode: e008e...b95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en sjetteklassing som bytta skole for ett år siden. Det gikk helt fint, hun trives bedre i ny enn i gammel klasse. Gjorde litt research på forhånd, sånn at jeg visste at den nye klassen var ok og sånn. 

Anonymkode: 0132c...cc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg byttet skole i femteklasse. Er 36 år nå og har de vennene jeg fikk der, ennå. Jeg kom inn i en mye bedre klasse enn den jeg kom fra, og ble en mye tryggere person der.

Anonymkode: d6029...826

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min gutt begynte på ny skole første dag i 4. klasse, og han gruet seg veldig. Det gjorde vi voksne også, var redde for at det ikke skulle gå bra, også etter å ha lest mange skrekkhistorier. De første ukene var tøffe, han savnet de gamle klassevennene sine og følte at han aldri kom til å få seg venner og alt var helt krise (han er en følsom og litt dramatisk unge). Nå etter nesten et halvt år kunne han ikke vært mer fornøyd. Han har flere venner i den nye klassen enn han hadde i den gamle og tilbringer mer tid på fritiden med dem. Det skyldes nok at vi flyttet fra sentrum (der det var mye trafikk, ungene måtte følges til og fra hverandre, leking måtte avtales mellom foreldre, ingen bodde slik at det var naturlig å ta følge til/fra skolen osv) til et område med lite biltrafikk og der alle bor i blokker på samme område. Alt dette er sikkert ikke relevant for dere, men det er i hvert fall et eksempel på at det kan gå kjempefint. Gutten min sier selv at han er glad for at vi flyttet, at han trives mye bedre på skolen nå og at han har sluttet å late som om han er syk for å slippe skolen, noe han nå innrømmer å ha gjort de første årene. Det siste henger nok mest sammen med at han har en MYE bedre lærer på den nye skolen.

Anonymkode: 3b113...84f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Klart det kan gå bra. Hvor mange har ikke byttet skole igjennom det siste århundre med glans?

 

Har ungen dårlig selvtillit etc, vil jo marginene være dårligere. Handler mye om det og mestring. Men selvfølgelig også hvilken skole og klasse ungen kommer til.

Anonymkode: 2836c...42a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.3.2018 den 13.42, AnonymBruker skrev:

Skal flytte til en annen by, slik at barna mine begynner på ny skole i august. Gruer meg litt, fordi jeg har jo lest "skrekkhistorier" om barn som aldri finner seg til rette, blir evige outsidere fordi "alle andre" kjenner hverandre fra barnehagen eller har gått i samme klasse fra 1.klasse.

De vil begynne i 3.klasse og 5.klasse, er dette for sent til at de skal kunne få seg nye venner? Er de andre for etablert?

Er veldig dårlig på det med vennskap selv, men ønsker det skal lykkes bedre for ungene. Er det noe smart jeg burde gjøre når vi flytter, for å øke sjansene for at de får venner på den nye skolen?

Anonymkode: 449e3...6fd

Nei, det kan gå veldig bra. Snakker av erfaring! Det kan være vanskelig å finne plassen sin de første mndr, men vil tro at etter et halvt års tid, har de etablert noen vennskap og begynner å få trygghet og tilhørighet nok til å trives og føle seg hjemme.

Anonymkode: 0e8a9...3fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine 2 yngste byttet i 3 trinn. De går i samme klasse. Det gikk fint trives bedre der de er nå.

Lot eldste beholde den gamle skolen da han bare hadde to år igjen.

Anonymkode: 7f3a3...2df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...