Gå til innhold

Pensjon til bosniske flyktninger?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Sliter litt med og se problemet, jobber sammen med Bosniere og de er akkurat som deg og meg, yngre generasjonen  jobber, barn på skole, har hus og lån, kanskje litt mer storfamilie orientert, med flere generasjoner i samme bolig, godt integrert i lokalsamfunnet, de som er her opplever jeg som like sekulære muslimer som menig mann er sekulær kristen, fleste parten er klare på at i Norge må man bla spise lunsj under fasten når man er på jobb eller går på skolen, eldre generasjonen lider av krigstraumer, symptomer som jeg kjenner igjen fra min bestefar som var i den engelske marinen under andre verdenskrig, De Bosnierne jeg jobber sammen med sier at et av problemene med Bosnia er bla ting som når de skal gå på butikken sitter det folk i kassa som var med på og angi og internere familien din under krigen 

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet
10 timer siden, Fra Bergen skrev:

Det er et relevant spørsmål. Forble norske flykninger i Sverige etter krigen? 

Sikkert en god del. Hadde vært interesant og sett statestikk på det.

Det handler jo mye om hvor etablert de ble, litt hvorfor de flyktet, og om de følte trygghet i å reise hjem.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Folk som ikke har vært i arbeid lenge nok burde ikke få full pensjon, men synes det er enda verre at trygdesnyltere får penger til livets opphold uten å arbeide i det hele tatt. Sosialistisk tullball.

Anonymkode: 5bd4a...15b

AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan også bygge hus i Bosnia! Er det noe verre at de bygger hus i Bosnia enn at nordmenn kjøper leilighet i Spania??

Anonymkode: a1bb6...6b2

Jepp, en god del verre. Det er det samme som en nordmann bor i Spania og bygger hus i Norge av penger han får fra Spania. Når hørte du om noe slikt sist?

Anonymkode: 542ff...a00

• Liker 1
Skrevet

Litt morsomt - den tråden her.  Hva med alle dere norske som flyktet til USA etter WW2?  Gjelder de og.  Hvorfor har DE ikke flyttet hjem igjen etter krigen var ferdig?  Nettopp, fordi de integrerte seg godt, jobbet beinhardt for å få det til og ble bra for samfunnet, lik mange øst-europeer etter Baltic krigen.  

• Liker 2
Skrevet

Det jeg ser for meg, er at dere åpne dørene for alle folk som IKKE eller VIL delta i samfunnet, men med en gang en av oss immigranter kommer hitt, integrere oss, jobber hardt, betaler skatt og følge lover, ja, VI skal ut av landet. lol 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Er visst mange som ikke har fått med seg at det var kvoteflyktninger og at de fikk norsk statsborgerskap. Mange hadde ikke noe hjem å komme til etter krigen, var ikke hjemmene bombet sønder og sammen så var det andre som hadde flytta inn.  At de ville være i Norge, få seg jobb og en trygg framtid for barna er fult forståelig, en månedslønn i Bosnia er ikke mange tusen. Flere sender penger til slektninger i Bosnia, akkurat som mange andre gjør fra andre deler av verden. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Er visst mange som ikke har fått med seg at det var kvoteflyktninger og at de fikk norsk statsborgerskap. Mange hadde ikke noe hjem å komme til etter krigen, var ikke hjemmene bombet sønder og sammen så var det andre som hadde flytta inn.  At de ville være i Norge, få seg jobb og en trygg framtid for barna er fult forståelig, en månedslønn i Bosnia er ikke mange tusen. Flere sender penger til slektninger i Bosnia, akkurat som mange andre gjør fra andre deler av verden. 

Det finnes hundrevis av millioner mennesker som lever under dårligere forhold enn bosniere som returnerte gjorde. Bosnia er et europeisk land, og de fikk store summer i bidrag og lån til å gjenoppbygge med. De får det selvsagt bedre hvis de er i Norge og har rett på norske støtteordninger, men de norske ordningene er så rause at det gjelder faktisk de aller fleste mennesker i verden. De som får norsk minstepensjon har ca dobbelt så høy inntekt som det en gjennomsnittlig person i verden tjener. Å gi folk opphold for at de skal kunne sende penger hjem til familien er en særdeles lite effektiv måte å hjelpe de som trenger det mest på.

Anonymkode: 99817...2dc

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er ikke kvoteflykninger, det er faktisk hele problemet til at de mister rettigheter. Dette er første gruppen som fikk gruppemessig midlertidig oppholdstillatelse uten å bli kategorisert som flyktning, og det er gruppemessig som er problemet.

Jeg er ikke sikker på hva vi gjorde med neste bølge fra Afghanistan, men jeg er ganske sikker på at vi gjør noe lignende med Syriere.

For å få individuelle rettigheter måtte man søkt om flykningestatus, men for de som kom, var det ikke klart hva det betydde. Så de av dem som ble, søkte statsborgerskap og etablerte seg, oppdaget ikke at de ikke hadde flyktningerelaterte ytelser før de faktisk ble pensjonister.

• Liker 2
Skrevet
På 21.3.2018 den 11.48, AnonymBruker skrev:

Vel og bra, men de kunne reist hjem etter ganske kort tid hvis de ville. Da er det ganske grådig å forlange full pensjon fra staten selv om de har vært i Norge i mye kortere tid enn det som kreves av nordmenn for at vi skal få full pensjon.

Anonymkode: 99817...2dc

Huh? Har du egentlig lest saken? De krever jo ikke full pensjon på lik linje med nordmenn født og oppvokst inlandet, men at de skal behandles likt som andre flyktninger/utlendinger.

• Liker 3
  • 10 måneder senere...
Skrevet
På 19.3.2018 den 11.33, Drizzt skrev:

Veldig godt spørsmål.

Flyktningene slutter å være flyktninger når det blir fred i hjemlandet deres. Da burde de reist tilbake for behovet for beskyttelse var ikke lenger tilstede. Dersom de velger å forbli i landet, er de økonomiske immigranter.

Hei

Jeg er sønn av to Bosniske flyktninger som kom til Norge. Tro meg når jeg sier at mine foreldre ikke har ett større ønske enn å flytte tilbake til sitt hjemland. De kom tross alt fra Ex Jugoslavia, ett av de sterkeste økonomiene i europa og mye bedre leve og arbeidsvilkår enn det vi ser på balkan nå. Desverre «sluttet» ikke krigen så enkelt som du kanskje tror. Det er ikke bare å reise hjem igjen. Bosnia og Herzegovina er delt i en serbisk republikk og en bosnisk-kroatisk føderasjon. Dersom huset ditt var på den serbiske delen etter dayton avtalen var det å reise tilbake ikke bare idiotisk men rent selvmord. De fleste bosniske flyktninger kom fra nettopp disse serbiske delene, og mange av dem kunne aldri reise tilbake pga hjemmet deres var på feil sted og/eller ble granatert og lagt flatt med bakken. Tross for dette reiste det ca 1500 bosniere tilbake sent på 90- tallet, men etterhvert ga den norske stat varig opphold og hjemreiser skulle bare skje frivillig. De fleste av oss gjør det veldig bra i det norske samfunn, Dette vises også i statestikken hvor kjønnsfordelingen er nokså lik med den norske befolkningen totalt og hvor flere bosniere faktisk tar høyere utdanning enn den norske befolkningen totalt. Kun 4% er arbeidsledige og vi ser lite kriminalitet blant Bosniere. Bosniere velger også ofte ikke «typiske innvandrer jobber» og er spredt i over 200 kommuner i landet som gjør at det ikke blir overfyllt med Bosniere vi visse byer, og kun 20% bor i Oslo. Dette er da ulikt andre innvandrergrupper hvor du nærmest kan finne små tyrkiske eller somalske nabolag i hovedstaden. Dette er hvorfor mange sier vi er den best intergrerte innvandrergruppen i Norge, og pga dette synes jeg at vi fortjener å få den pensjonen vi har krav på.

• Liker 9
Skrevet
On 3/19/2018 at 11:01 AM, AnonymBruker said:

Leser en sak på nettet, at bosniske flyktninger ikke får full pensjon. Disse kom hit 1992-95, ca 14000 stk.

Nå klages det over at de ikke får full pensjon. Hvorfor er ikke disse dratt hjem for lenge siden, da krigen sluttet i 1995...?

https://www.dinside.no/okonomi/jeg-far-ikke-samme-pensjon-som-andre-flyktninger/69569769

Anonymkode: 542ff...a00

Jeg husker regjeringen på den tiden, sa at alle Bosniere som kom til Norge, SKULLE tilbake når krigen var over. Jeg ser tv-innslaget i hodet enda. Dem skulle tilbake, det var avtalen, for at dem i det hele tatt fikk komme hit, midlertidig.

Politikerne løy, atter en gang.

Det har ingenting å si at mange Bosniere er flink til å jobbe, og at dem betaler skatt, det er ikke det det handler\handlet om. Avtalen var at dem skulle dra tilbake når krigen var over. Det forsikret politikerne\regjeringen det norske folk om.

Skrevet
On 2/18/2019 at 7:16 PM, SejoKalac said:

Jeg er sønn av to Bosniske flyktninger som kom til Norge. Tro meg når jeg sier at mine foreldre ikke har ett større ønske enn å flytte tilbake til sitt hjemland. De kom tross alt fra Ex Jugoslavia, ett av de sterkeste økonomiene i europa og mye bedre leve og arbeidsvilkår enn det vi ser på balkan nå. Desverre «sluttet» ikke krigen så enkelt som du kanskje tror. Det er ikke bare å reise hjem igjen. Bosnia og Herzegovina er delt i en serbisk republikk og en bosnisk-kroatisk føderasjon. Dersom huset ditt var på den serbiske delen etter dayton avtalen var det å reise tilbake ikke bare idiotisk men rent selvmord. De fleste bosniske flyktninger kom fra nettopp disse serbiske delene, og mange av dem kunne aldri reise tilbake pga hjemmet deres var på feil sted og/eller ble granatert og lagt flatt med bakken.

Dette blir litt som å si at man ikke vil reise tilbake til Norge etter en krig fordi man har bodd på Vestlandet før krigen og blir nødt til å bo på Østlandet etter, eller omvendt. Det er en veldig tynn grunn.

Skrevet (endret)

.

Endret av Tha_M34
  • Liker 4
Skrevet
På 18.2.2019 den 19.16, SejoKalac skrev:

Hei

Jeg er sønn av to Bosniske flyktninger som kom til Norge. Tro meg når jeg sier at mine foreldre ikke har ett større ønske enn å flytte tilbake til sitt hjemland. De kom tross alt fra Ex Jugoslavia, ett av de sterkeste økonomiene i europa og mye bedre leve og arbeidsvilkår enn det vi ser på balkan nå. Desverre «sluttet» ikke krigen så enkelt som du kanskje tror. Det er ikke bare å reise hjem igjen. Bosnia og Herzegovina er delt i en serbisk republikk og en bosnisk-kroatisk føderasjon. Dersom huset ditt var på den serbiske delen etter dayton avtalen var det å reise tilbake ikke bare idiotisk men rent selvmord. De fleste bosniske flyktninger kom fra nettopp disse serbiske delene, og mange av dem kunne aldri reise tilbake pga hjemmet deres var på feil sted og/eller ble granatert og lagt flatt med bakken. Tross for dette reiste det ca 1500 bosniere tilbake sent på 90- tallet, men etterhvert ga den norske stat varig opphold og hjemreiser skulle bare skje frivillig. De fleste av oss gjør det veldig bra i det norske samfunn, Dette vises også i statestikken hvor kjønnsfordelingen er nokså lik med den norske befolkningen totalt og hvor flere bosniere faktisk tar høyere utdanning enn den norske befolkningen totalt. Kun 4% er arbeidsledige og vi ser lite kriminalitet blant Bosniere. Bosniere velger også ofte ikke «typiske innvandrer jobber» og er spredt i over 200 kommuner i landet som gjør at det ikke blir overfyllt med Bosniere vi visse byer, og kun 20% bor i Oslo. Dette er da ulikt andre innvandrergrupper hvor du nærmest kan finne små tyrkiske eller somalske nabolag i hovedstaden. Dette er hvorfor mange sier vi er den best intergrerte innvandrergruppen i Norge, og pga dette synes jeg at vi fortjener å få den pensjonen vi har krav på.

Jeg forstår at dette temaet ble personlig for deg, men likevel - hvorfor ikke flytte til den bosnisk-kroatiske føderasjonen? Der kan man skape seg framtid sammen med andre landsmenn?

Skrevet (endret)

Endret av Tha_M34
  • Liker 3
Skrevet (endret)

Vanskelig sak, men jeg mener man ikke kan kalle seg selv flyktning når hjemlandet er fredelig, og jobber mot å bli med i EU. Da er man migrant og burde ha rettigheter som det. Er helt enig i de som peker på at de har jo pensjonopptjening i hjemlandet.  Hvorfor skal de ha mye bedre rettigheter en f.eks en Polakk som har jobbet 20 år i Norge?

Endret av lisep69
  • Liker 1
Skrevet

Ååå nei! Flyktninger som har lært seg språket, integrert seg, utdannet seg og fått seg jobb og bidrar til felleskapet bor her fortsatt? De burde dra seg hjem... Stjeler jobbene våre... 

Slaurepakk som ikke gidder å få seg jobb burde dra hjem. 

Det er pokker ikke lett for minoritetsspråklige å bo i Norge... Hvordan i alle dager kan de gjøre oss fornøyd? 

Det er feil å "stjele" jobber og det er feil å ikke jobbe. Kanskje vi bare skal sende dem til en øde øy alle sammen... Jeg blir helt matt. 

🦖

• Liker 5
Skrevet

Tråden er ryddet for brukerangrep. 

Perelandra, mod. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...