AnonymBruker Skrevet 19. mars 2018 #1 Skrevet 19. mars 2018 Leser en sak på nettet, at bosniske flyktninger ikke får full pensjon. Disse kom hit 1992-95, ca 14000 stk. Nå klages det over at de ikke får full pensjon. Hvorfor er ikke disse dratt hjem for lenge siden, da krigen sluttet i 1995...? https://www.dinside.no/okonomi/jeg-far-ikke-samme-pensjon-som-andre-flyktninger/69569769 Anonymkode: 542ff...a00 11
Druid Skrevet 19. mars 2018 #2 Skrevet 19. mars 2018 Dette er ett interesant spørsmål, og bør undersøkes, for det betyr ganske mye for hvordan vi skal spisse vår flyktninge- og asylpolitikk. På den ene siden er det problematisk at sånne som hun her ikke reiste hjem, men det kan jo ha reelle bevegrunner vi må ta konsekvensen av. Sett i lys av det, er løsningen vi har valgt med unntaktslov som ikke følger premissene for samfunnet, en integrasjonutfordring og ett nasjonalt sikkerhetsproblem. 2
Drizzt Skrevet 19. mars 2018 #3 Skrevet 19. mars 2018 (endret) Veldig godt spørsmål. Flyktningene slutter å være flyktninger når det blir fred i hjemlandet deres. Da burde de reist tilbake for behovet for beskyttelse var ikke lenger tilstede. Dersom de velger å forbli i landet, er de økonomiske immigranter. Endret 19. mars 2018 av Drizzt 15
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2018 #4 Skrevet 19. mars 2018 Ingen fare, det kommer til å bli startet en mediakampanje for disse også når Listhaug-saken er ferdig, og så får vi enda et spesialunntak. Alle som på et eller annet tidspunkt har bodd i et land der det har vært krig skal ha rett på statsborgerskap og fulle trygd i Norge. Anonymkode: 99817...2dc 3
Druid Skrevet 19. mars 2018 #5 Skrevet 19. mars 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ingen fare, det kommer til å bli startet en mediakampanje for disse også når Listhaug-saken er ferdig, og så får vi enda et spesialunntak. Alle som på et eller annet tidspunkt har bodd i et land der det har vært krig skal ha rett på statsborgerskap og fulle trygd i Norge. Anonymkode: 99817...2dc Du leste ikke artikkelen eller skjønte ikke problemstillingen? Kansje du trodde dette hadde noe med liberal innvandringspolitikk å gjøre? Dette er resultatet av en av de første forsøkene på innstramning i flyktningepolitikken, og kom under Gro tiden. (Dette er administrative konsekvenser av første forsøk med begrenset oppholdstillatelse). 2
hotellpute09 Skrevet 19. mars 2018 #6 Skrevet 19. mars 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Leser en sak på nettet, at bosniske flyktninger ikke får full pensjon. Disse kom hit 1992-95, ca 14000 stk. Nå klages det over at de ikke får full pensjon. Hvorfor er ikke disse dratt hjem for lenge siden, da krigen sluttet i 1995...? https://www.dinside.no/okonomi/jeg-far-ikke-samme-pensjon-som-andre-flyktninger/69569769 Anonymkode: 542ff...a00 Har du ingen empati? Å reise fra hjemlandet sitt og starte helt på nytt i et annet land er veldig utfordrende. Veldig mange bosniere reiste faktisk tilbake, omlag 15%. Dessuten er bosniere en av gruppene som har integrert seg best i det norske samfunnet. Skulle bare mangle at de som integrerer seg og bidrar i samfunnet skal ha de samme rettighetene som alle andre! 10
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2018 #7 Skrevet 19. mars 2018 5 minutter siden, Druid said: Du leste ikke artikkelen eller skjønte ikke problemstillingen? Kansje du trodde dette hadde noe med liberal innvandringspolitikk å gjøre? Dette er resultatet av en av de første forsøkene på innstramning i flyktningepolitikken, og kom under Gro tiden. (Dette er administrative konsekvenser av første forsøk med begrenset oppholdstillatelse). Jeg vet ikke hvorfor du mener det er noen motsetning mellom det du skriver og min påpekning på at konsekvensene av forsøk på innstramninger har en tendens til å bli nøytralisert av mediakampanjer. Anonymkode: 99817...2dc
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2018 #8 Skrevet 19. mars 2018 1 time siden, hotellpute09 skrev: Har du ingen empati? Å reise fra hjemlandet sitt og starte helt på nytt i et annet land er veldig utfordrende. Veldig mange bosniere reiste faktisk tilbake, omlag 15%. Dessuten er bosniere en av gruppene som har integrert seg best i det norske samfunnet. Skulle bare mangle at de som integrerer seg og bidrar i samfunnet skal ha de samme rettighetene som alle andre! Integrert seg i samfunnet...?? Krigen varte i 3 år, man går da ut i fra at de er mer integrert i sitt eget land? Dette handler svært lite om empati. Anonymkode: 542ff...a00 5
Apis Skrevet 19. mars 2018 #9 Skrevet 19. mars 2018 Hva med landet de kom fra, de har vel jobbet og tjent pensjonspoeng i tidligere jugoslavia, hvordan har de ordnet pensjonsretter i Bosnia og alle disse landene? 2
TrekStar Skrevet 21. mars 2018 #10 Skrevet 21. mars 2018 Synes det er rart at bosniske flyktninger er her enda. Jeg husker politikerne snakke på den tiden, og det ble bestemt at Norge skulle ta inn flyktninger. En av grunnene til at dem fikk komme hit, var for at det skulle være midlertidig, og at disse flyktningene skulle tilbake igjen. Da var det snakk om at Norge skulle ta imot 6000 stk. Vi ble hele tiden fortalt på tv at de skulle returneres etter at krigen var over. Politikerne kan man ikke stole på. Dem vingler og lyver. 3
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2018 #11 Skrevet 21. mars 2018 Faen skjerp dere! Mange dro hjem igjen. Bosniere som er igjen i Norge, har intergrert seg godt! De jeg kjenner, jobber og betaler skatt akkurat som vi som er født her. Hva faen er poenget annet enn å spy ut hat og drit?? Anonymkode: a51d5...f80 17
Auggie Skrevet 21. mars 2018 #12 Skrevet 21. mars 2018 (endret) På 19.3.2018 den 13.52, hotellpute09 skrev: Har du ingen empati? Å reise fra hjemlandet sitt og starte helt på nytt i et annet land er veldig utfordrende. Veldig mange bosniere reiste faktisk tilbake, omlag 15%. Dessuten er bosniere en av gruppene som har integrert seg best i det norske samfunnet. Skulle bare mangle at de som integrerer seg og bidrar i samfunnet skal ha de samme rettighetene som alle andre! 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Faen skjerp dere! Mange dro hjem igjen. Bosniere som er igjen i Norge, har intergrert seg godt! De jeg kjenner, jobber og betaler skatt akkurat som vi som er født her. Hva faen er poenget annet enn å spy ut hat og drit?? Anonymkode: a51d5...f80 Veldig enig i at de har integrert seg godt - jeg snakker av personlig erfaring. Et av mottakene for flyktningene lå i gangavstand fra barndomshjemmet mitt og hele familien min engasjerte seg som frivillige der (jeg var tenåring) - noe som ga meg mye lærdom. Vi ble spesielt kjent med to familier. Familie 1 bestod ved ankomst av mann, kone og mannens mor. Etterhvert kom konas bror også, han var FN kvoteflyktning etter å ha vært krigsfange. Kona var høygravid og den første datteren ble født ganske kort tid etter at de kom til Norge. Foreldrene mine hjalp dem med å finne bolig utenfor mottaket og pappa skaffet mannen og broren til kona jobb på gården til en kompis. Kona ble gravid igjen da datteren var ca fire år gammel. Da døtrene var fire og ni år gamle flyttet de tilbake til hjembyen i Bosnia. De har alle norsk statsborgerskap. Den eldste datteren flyttet til Norge for å studere for noen år siden og hun har blitt her (er i jobb og i ferd med å etablere familie). Familie 2 bestod av mor og to tenåringsdøtre. Moren fikk seg vaskejobber og døtrene fullførte videregående skole med gode karakterer og fortsatte med høyere utdanning. De er også norske statsborgere og alle tre bor fortsatt i Norge. Mor er per i dag pensjonist, døtrene er utdannet optiker og innenfor reiseliv og jobber hhv som optiker og kabinsjef i SAS. Endret 21. mars 2018 av Auggie 5
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2018 #13 Skrevet 21. mars 2018 På 19.3.2018 den 15.23, AnonymBruker skrev: Integrert seg i samfunnet...?? Krigen varte i 3 år, man går da ut i fra at de er mer integrert i sitt eget land? Dette handler svært lite om empati. Anonymkode: 542ff...a00 Ikke bli butthurt når Putin & co legger Norge med 100-mannshæren sin, under seg. Så skal du få se hva det innebærer å være fordrevet. Mulig du er heldig og slipper å oppleve det i din levetid, men dine etterkommere derimot.. Amerikanerne er så smått i gang med å etablere base her så det er ikke uten grunn for å si det sånn. Anonymkode: 9451a...62f
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2018 #14 Skrevet 21. mars 2018 Det er Norge. Du trenger ikke å returnere etter du flykter her, da blir det "umenneskelig" Anonymkode: 99349...671 2
Apis Skrevet 21. mars 2018 #15 Skrevet 21. mars 2018 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Faen skjerp dere! Mange dro hjem igjen. Bosniere som er igjen i Norge, har intergrert seg godt! De jeg kjenner, jobber og betaler skatt akkurat som vi som er født her. Hva faen er poenget annet enn å spy ut hat og drit?? Anonymkode: a51d5...f80 Det er jeg enig i, europeere er også europeere, ikke der de store utfordringene ligger,
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2018 #16 Skrevet 21. mars 2018 Nå er vel de som kom fra krigen på Balkan de som er mest intrigert i det norske samfunn. Det gjelder ikke bare de fra Bosnia! Anonymkode: a1bb6...6b2 3
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2018 #17 Skrevet 21. mars 2018 8 hours ago, AnonymBruker said: Faen skjerp dere! Mange dro hjem igjen. Bosniere som er igjen i Norge, har intergrert seg godt! De jeg kjenner, jobber og betaler skatt akkurat som vi som er født her. Hva faen er poenget annet enn å spy ut hat og drit?? Anonymkode: a51d5...f80 Vel og bra, men de kunne reist hjem etter ganske kort tid hvis de ville. Da er det ganske grådig å forlange full pensjon fra staten selv om de har vært i Norge i mye kortere tid enn det som kreves av nordmenn for at vi skal få full pensjon. Anonymkode: 99817...2dc 2
silelisa Skrevet 21. mars 2018 #18 Skrevet 21. mars 2018 Dette tror jeg er en ikke sak. De fleste vil nok reise hjem når de blir pensjonist og evt. selge huset og hjelpe ungene inn på boligmarkedet hvis de trenger det. Da gjør det ikke så mye om de bare har 3/4 pensjonsrettigheter.
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2018 #19 Skrevet 21. mars 2018 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Ikke bli butthurt når Putin & co legger Norge med 100-mannshæren sin, under seg. Så skal du få se hva det innebærer å være fordrevet. Mulig du er heldig og slipper å oppleve det i din levetid, men dine etterkommere derimot.. Amerikanerne er så smått i gang med å etablere base her så det er ikke uten grunn for å si det sånn. Anonymkode: 9451a...62f Jøss altså...paranoia much Anonymkode: 542ff...a00 1
Fra Bergen Skrevet 21. mars 2018 #20 Skrevet 21. mars 2018 On 3/19/2018 at 1:52 PM, hotellpute09 said: Har du ingen empati? Jeg har ingen empati. Det har jeg ikke råd til.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå