Gå til innhold

Lever du på en "annerledes/alternativ" måte?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg og kjæresten er litt lei av å leve slik alle andre lever. De fleste lever på en lik måte her i Norge hvor materialisme står høyt og vi lever i et strukturert samfunn med jobb, tider, ting vi skal rekke hele tiden, alt vi må delta på, press, bruk- og kast-samfunn osv. Så vi har lyst å leve på en annerledes måte for en periode. Vi har jo våre ting vi må ta oss av i denne perioden, da vi ikke kan slippe alt vi har for å gå 100% inn for noe - i alle fall ikke akkurat nå. Tiden får heller vise hvor vi ender. F.eks har vi jobber vi ikke bare kan slutte i akkurat nå og av ulike grunner kan vi ikke bare reise vekk noen måneder heller. Vi har ikke barn enda, men tenker oss dette om ikke så lenge (hvis det har noe å si for deres levemåte). 

Jeg har tenkt litt på disse annerledes måtene å leve på:

-Vi kaster mye mat. Jeg vil at vi skal bli flinkere til å ikke kaste. Vi må lære oss å bruke maten på nye måter og vite hvordan vi kan utnytte maten på andre måter (fryse ned, sylte, nye retter osv). Og kanskje vi kan bytte med andre?

-Jeg ønsker å støtte lokalsamfunnet og ønsker å bidra til et mer kortreist samfunn. Det kan være dyrere, men man får nok sikkert kanskje bedre råvarer? F.eks selges det mye mat på lokale gårder ol. Og kanskje vi kan være flinkere til å selv plante og høste ting fra skogen i sesonger. 

-Vi kjøper mye som ikke er nødvendig. Hvorfor kjøpe nytt når vi kan kjøpe brukt? Trenger vi nye glass, så kan vi sjekke ut finn om det er noe som gis bort eller selges for en billig penge. Man må da ikke ha alt som er nytt og moderne til en hver pris? Hva får man egentlig ut av det? Og man sparer penger og bidrar ikke til en unødvendig produksjon hvor noen få tjener penger og det på sikt kan skade miljøet (giftstoffer, utslipp osv.). Her kan man jo også få til byttehandel. 

-Vi ønsker også å ta det roligere. Vi lever i et travelt samfunn hvor en skal få tid til alt og være tilgjengelig hele tiden. Jeg ønsker at vi oftere kobler av. F.eks i helgene, da kan vi f.eks reise på hytteturer/teltturer uten teknologi. Vi for også tid til å bare "være". Andre ideer til å koble av?

Men så har jeg noen spørsmål;

Er det dumt av oss som har ok lønninger å ta i mot brukte, gratis ting på f.eks finn, når noen andre kanskje trenger dette mer enn oss?

Hvor streng skal man være med seg selv? Jeg tenker shoppe-stopp på 1år kanskje kan bli litt strengt, men kanskje vi kan redusere det til å kun kjøpe det som faktisk er nødvendig og diskutere dette nøye?

Hvordan kan man spare på denne måten? Om vi kjøper noe brukt og billig, så kan vi kanskje "spare" den summen vi egentlig ville brukt på å kjøpe tingene nytt?

Anonymkode: c2844...3df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...